Citaat:
Wat een algemeen misverstand is, is dat wit wat over het oog heen gaat blauwe ogen geeft, dat is niet zo. Zelfs maximum Sabino´s bijvoorbeeld, die bijna of zelfs helemaal wit zijn, hebben als er geen ander patroon aanwezig is bruine ogen.
Daar dacht ik idd later aan ja.
Er wordt gezegt wit over ogen geeft blauw...ok. Max sabino kan blauw of donkere ogen geven...ok. Los van elkaar dus ok kan, maar als je dan verder kijkt klopt het idd eigenlijk niet. Dus max. sabino is dan homozygoot sabino + splash maar dat zie je niet omdat het wit het maskeerd?
En met splash is dan nu eigenlijk zoals het met sabino ook is, het is gewoon veel vaker voorkomend dan gedacht werd omdat het zich ook heel minimaal kan uiten?
Citaat:
De afbeelding naast die van de Gelder bijvoorbeeld, is een typische ´Apron face´ of ´Bald face´ veroorzaakt door Splash, een hele typische aftekening die je ziet bij Splash.
Eigenlijk zijn dan dus alle 3 die paarden splash? ze hebben alle 3 blauwe ogen, de gelder heeft aan 1 kant, de welsh heeft aan 1 kant een blauw streepje (andere kant loopt het wit ook half over het hoofd maar is het oog donker, wel witte wimpers) en de buckskin heeft er dus 2.
Bij de welsh ben ik afgegaan op de foto uit je eerdere post, als ik die foto ergens had zien staan had ik idd ook gezegt splash, maar aangezien het daar anders stond en dacht dat zij het wel beter wisten..
.
Citaat:
Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar welke testlaboratoria zeggen dat Sabino wel blauwe ogen en Tobiano aftekeningen kan geven. Ik kan namelijk op de sites van UC Davis, University of Kentucky, Pet DNA Services of AZ, Animal Genetics en Van Haeringen niks vinden.
Dit is de enige die ik zo gauw even terug kon vinden (werd me aangeraden door een TWH fokker): http://www.vgl.ucdavis.edu/service/horse/tobiano.html
"The eyes are usually brown but one or both may be blue or partially blue. The head is dark, with white markings like those of a solid colored horse"
Daar staat bij sabino dan weer niets over blauwe ogen.
Citaat:
Overigens, het is echt geen wijsneuzerij van mij deze berichten, ik claim geen monopolie op de waarheid, maar ik weet wel dat ik alle ontwikkelingen rond kleurengenetica scherp in de gaten houd en dat wat ik hier schrijf ook daadwerkelijk aangetoond is.
Er is qua informatie over kleurvererving een heleboel kaf tussen het koren, oude theorieen die allang achterhaald zijn of theorieen van mensen zelf.
Zo kom je ook helemaal niet over hoor 
Het is erg moeilijk om nu precies te weten te komen wat nu wel en niet waar is heb ik gemerkt. Websites, boeken, fokkers, stamboeken etc. zeggen allemaal verschillende dingen, plus dat de wetenschap ook telkens weer met nieuwe dingen komt waardoor je dan ineens weer iets heel anders in je hoofd moet zetten. Maar zo blijft het iig wel interessant en kun je leuk discusseren en blijven leren
.