Fout in Wikipagina Tobiano

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Fout in Wikipagina Tobiano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:22

Ok, ik heb weer wat verder gelezen. Om het helemaal te perfectioneren heb ik nog wel wat tijd nodig, dus alle hulp is welkom.

Ik heb in elk geval het sabino-artikel wat aangepast: http://www.bokt.nl/wiki/Sabino
Ik heb na het lezen van veel verschillende links en zoeken in scholar.google ontdekt dat 'sabino' een erg complex geheel is, waar nog vrij weinig wetenschappelijke ontdekkingen zijn gedaan. Dat maakt dat het moeilijk is om definitieve dingen te plaatsen.

De volgende dingen heb ik in elk geval veranderd:
- de indeling is iets veranderd, genetica heeft een eigen onderdeel gekregen
- de theorie van 'alle aftekeningen zijn waarschijnlijk een uiting van sabino' en de meerdere genen staat erin, met referenties
- de 'splashed white' is daadwerkelijk een erkend patroon binnen de Sabino Horse Registry, en dat heb k vermeld. Er wordt ook verwezen naar de '(overo) splashed white' met het patroon dat erop lijkt maar niet hetzelfde is.

Ik hoop dat het zo een beetje klopt? Input welkom Ja

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:10

Splash hoort dus niet bij sabino en sabino geeft geen blauwe ogen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:54

Naar de blauwe ogen ga ik kijken, bedankt voor de opmerking Ja

Over splashed white: de Sabino Horse Registry erkent een patroon dat 'splashed white' genoemd wordt en dat los staat van het andere (overo) splashed white patroon. Het lijkt mij daarom zeker in dit artikel thuis te horen. Zo niet dan zou ik graag een duidelijke bron hebben waar dit in staat?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:11

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:00

Meavey schreef:
Splashed white is absoluut zeker een geheel ander gen wat wel blauwe ogen veroorzaakt, sabino veroorzaakt geen blauwe ogen is dus echt totaal wat anders.

De blauwe ogen daar zal ik naar kijken. Maar zoals ik zei: het Sabino Horse Registry erkent een patroon dat 'splashed white' genoemd wordt: http://www.sabinohorseregistry.com/patterns.htm
Als zodanig is het ook genoemd in de wiki. Het zou kunnen dat de Sabino Horse Registry hier een onderscheid maakt dat verder niet gemaakt wordt, maar het is een erkend patroon binnen het Registry, waarbij het heel nadrukkelijk gaat om paarden die niet het splashed white-gen van hun ouders hebben, en dus hoort het naar mijn mening gewoon op de sabino-pagina. Zoals je kunt zien in het artikel heb ik geprobeerd dat onderscheid ook te maken.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:36

Splash is gewoon een heel ander gen, wat hun ook willen beweren.
Er bestaat ook een albino registry, maar albino paarden bestaan niet, zo zijn er nog wel meer.
Of het boek de kleur van het paard van Jeanette Gower, staat vol met haar eigen verzinsels en geen genetische feiten, maar iedereen die het leest denk dat het klopt, wat dus niet zo is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:09

Meavey schreef:
Splash is gewoon een heel ander gen, wat hun ook willen beweren.

Zij beweren niet dat splash een vorm van sabino is of genetisch hetzelfde, maar dat er een uiting van sabino is die erg lijkt op splash. Een volkomen correcte bewering volgens mij, die door Equinecolor alleen maar wordt onderschreven,
"Splashed White is another white pattern that can look similar to Frame and Sabino,".

Citaat:
Er bestaat ook een albino registry, maar albino paarden bestaan niet, zo zijn er nog wel meer.
Of het boek de kleur van het paard van Jeanette Gower, staat vol met haar eigen verzinsels en geen genetische feiten, maar iedereen die het leest denk dat het klopt, wat dus niet zo is.

Wij proberen zulke informatie te plaatsen met toelichting. In dit geval is de toelichting dat het gaat om een naam die door de Sabino Horse Registry gegeven wordt en niet verward moet worden met de genetische vorm 'splashed'. Het lijkt me alleen maar handig om dit expliciet te vermelden, dat voorkomt verwarring. Zo heb ik ook een pagina over 'overo' gemaakt, ook al geeft equinecolor aan dat het een term is die verwarring kan veroorzaken. Dat is niet een reden om de term geheel te negeren, maar om dit toe te lichten zodat mensen er over kunnen leren.

Dat houdt in dat ik niet uitsluit dat er een pagina over albino komt, maar op die pagina kan dan uitgelegd worden waarom het bij paarden niet voor kan komen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:15

Dan hoort het imo niet thuis op de pagina sabino maar kan je beter verwijzen naar de pagina splash, zoals het er nu staat is het alsof het een onderdeel van sabino is.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:24

Op de pagina die jij geeft van de Sabino Horse Registry staat over Splash het volgende:
SPLASHED WHITE: (SW) Horses who appear to have been dipped in white. These may NOT be horses of Overo parentage. Typical patterning includes apron faces with blue or partially blue eyes, white legs, white belly spotting, white underjaw and throat spotting or splashes. These horses may have an isolated spot on the body trunk or may exhibit this pattern on top of a laced or roaned body pattern. Crisp lines are allowed so long as the pattern indicates Sabino. All classifications of patterns may be over any recognized coat color. There will be no discrimination between base colors when judging. Sabino patterns mixed with other known spotted patterns are disallowed.
Wat zij hier beschrijven is echt absoluut geen vorm van Sabino die lijkt op Splash, maar is puur Splash. Zij beweren niet dat er een vorm is van Sabino die op Splash lijkt, maar dat Splash een Sabino-patroon is.
Sabino kan inderdaad geen blauwe ogen geven, de enige 2 witpatronen die blauwe ogen geven zijn Splash en Frame.
Er wordt ook gezegd dat deze paarden GEEN Overo ouders (waar in dit geval dus hoogst waarschijnlijk echt Splash mee bedoeld wordt) mogen hebben, en het is compleet logisch verklaarbaar dat de paarden die zij als 'niet-Overo' zien wel degelijk Splash zijn. Splash toont namelijk vrijwel niet in heterozygote vorm, een heterozygoot Splash zal er 99% van de gevallen uitzien als een normaal getekend paard. Splash is onvolledig dominant en kan pas in homozygote vorm duidelijk tonen, en zelfs dan blijft het vaak beperkt tot veel wit op het hoofd en een buikvlek.
Er wordt ook gezegd dat paarden dit patroon over een roan-achtig patroon heen kunnen hebben, en dat klopt, die paarden zijn dan namelijk zowel Sabino als Splash. Scherp afgetekende vlekken zouden ook toegestaan zijn bij deze vorm van 'Sabino', maar die heel scherp afgetekende vlekken zijn nou juist een kenmerk van Splash en totaal niet van Sabino.
Ze zeggen ook dat gecombineerde patronen niet toegestaan zijn, maar die staan ze dus wel toe, aangezien het echt 100% absozekerwetenluut om 2 verschillende patronen gaat. Alleen al het feit dat bij dit 'Sabino-patroon' blauwe ogen toegestaan zijn zegt al met 100% zekerheid dat er ook een ander patroon in het spel is.

Door Equinecolor wordt dit niet onderschreven IMO, zij beweren dat Splash kan lijken op Sabino, niet dat Splash een vorm is van Sabino.
Dit plaatje bijvoorbeeld van de Sabino Horse Registry:
http://www.sabinohorseregistry.com/imag ... sabino.jpg
Is echt geen Sabino, maar puur Splashed White. De plaatsen van het wit komen bij Splash en Sabino overeen, ze geven beide vlekken en aftekeningen op dezelfde plaatsen, maar met een heel ander effect.

Wat betreft Overo, ik ben er ook niet voor om een pagina te maken over Overo, en daar de 3 patronen Sabino, Splash en Frame in op te nemen. Die term wordt inderdaad nog gebruikt, maar is zo enorm achterhaald. Bovendien is die term eigenlijk alleen maar een amerikaanse term en wordt die vooral gebruikt door 1 stamboek, de APHA, in Europa wordt de term verder eigenlijk niet eens gebruikt.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:24

Ik heb me niet verdiept in de theorie maar het paard in mijn profiel (met wit kolletje) wordt door het stamboek ook aangemerkt als 'black tobiano' Bloos
Ik zal er eens een mailtje richting stamboek aan wagen en vragen hoe men er naar kijkt.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:38

Als het om de TWH gaat, dat is ook overduidelijk een 'black Tobiano' oftewel in het nederlands een zwart platenbonte Lachen
Tobiano is gewoon de officiele naam voor platenbont.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 12:13

Supertje schreef:
Sabino kan inderdaad geen blauwe ogen geven, de enige 2 witpatronen die blauwe ogen geven zijn Splash en Frame.

Ik heb een kwpner gekent, bruin, een paar witte haren op het hoofd wat een kolletje moest voorstellen en 1 geheel blauw oog, verder geen aftekeningen, geen enkel wit haartje te bespeuren. afstamming allemaal vrij weinig wit.
Kan natuurlijk als het hetrozygoot niet erg toont dat het generaties meevaart, maar kwpn met Splash of Frame? Verward

Evenals de foto van de gelder, sabino komt veel voor bij de gelder maar frame of splash ben ik nog nooit gezien. Hebben al die gelders met (gedeeltelijk) blauwe ogen dan toch ergens een ander gen verstopt zitten?

Maar wat ik het meest vreemd vind is dat die bedrijven waar je op witpatronen en kleuren kunt testen zeggen dat Sabino wel blauwe ogen geeft en tobiano aftekeningen kan hebben. Hoe dichtbij het genengebeuren kun je zijn dan de daadwerkelijke genen te testen?

Met Sabino kun je op hoeveelheid wit kunt fokken wat niet met al die andere witpatronen kan. Dat is de rede waarom sabino andere patronen kan immiteren. Als het wit van de aftekening over het oog komt dan kan dit toch een blauw oog als gevolg hebben?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 15:13

Ik heb de site van de Sabino Horse Registry helemaal doorgelezen, en er staan nog wel meer fouten in dan alleen dat Splash een vorm van Sabino zou zijn. Zou staat er bijvoorbeeld ook dat ze ´Dominant White´ uitsluiten. Dominant wit bestaat niet, dat zijn juist maximum Sabino´s en is geen apart gen zoals wel gedacht is.

IcePrincess,
Dat is wel degelijk Splash, en kan zich in heterozygote vorm inderdaad zo minimaal uitten, zelfs nog minder. Enkele witte haren op het hoofd of gewoon 'normale' aftekeningen. Een Splash hoeft namelijk geen blauwe ogen te hebben, het is een kenmerk van Splash maar geen voorwaarde. Zo kan het dus gebeuren dat je 2 paarden met bruine ogen kruist die stiekem toch Splash zijn en dan kan het resultaat een veulen met blauwe ogen zijn.
Frame is het inderdaad niet, dat is echt beperkt tot enkele rassen, Splash is echter een veel meer algemeen voorkomend gen dan altijd gedacht werd, het wordt alleen vaak verkeerd geidentificeerd. Juist omdat het zoveel op Sabino lijkt, en omdat Sabino de effecten van Splash goed kan maskeren. De aftekeningen zitten namelijk op exact dezelfde plaatsen, bij alleen Splash zouden deze scherp afgetekend zijn maar Sabino maakt de randen juist weer vaag waardoor het net zo goed een uitgebreid Sabino patroon kan zijn qua uiterlijk. Bovendien heeft Sabino ook nog eens de neiging aftekeningen veroorzaakt door andere patronen te vergroten.
Wat een algemeen misverstand is, is dat wit wat over het oog heen gaat blauwe ogen geeft, dat is niet zo. Zelfs maximum Sabino´s bijvoorbeeld, die bijna of zelfs helemaal wit zijn, hebben als er geen ander patroon aanwezig is bruine ogen. Overigens zal alleen Sabino behalve in extreme vorm vaak niet over de ogen heen gaan, waar Splash dat juist wel doet. De afbeelding naast die van de Gelder bijvoorbeeld, is een typische ´Apron face´ of ´Bald face´ veroorzaakt door Splash, een hele typische aftekening die je ziet bij Splash.

Enkele voorbeelden van Splash en Sabino op het hoofd met een gelijke hoeveelheid wit:
Splash:
http://www.mustangs4us.com/colors/Robin310503_small.jpg
http://wpaints.pathwaypages.com/BayBLeftThumb.jpg
http://www.anyssapark.com/client_images/284899.JPG
http://www.minianimals.net/images/Quest_Head.JPG
Sabino's met ongeveer dezelfde hoeveelheid wit op het hoofd:
http://www.apha.com/breed/images/sabino.jpg
http://www.homozygous-horses.com/pikhasso.jpg
http://www.gata.de/benirrama/zucht/roan-sabino.jpg
http://www.mustangs4us.com/colors/5-18-02%20Sabino.jpg

Bij deze sabino's zie je dus in tegenstelling tot bij de Splash paarden kleur om het oog heen. Nu zijn dit extreme voorbeelden en gaat dat niet altijd op, maar deze paarden zijn wel een goed voorbeeld van alleen Splash en alleen Sabino qua verschil in de aftekening op het hoofd.
Sabino's met wit om het oog komen ook voor, en ondanks het wit om het oog geen blauwe ogen:
http://www.sahr.homestead.com/files/Khoolrtsidehead.jpg
http://www.mapleridgefarm.homestead.com ... 000035.jpg

Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar welke testlaboratoria zeggen dat Sabino wel blauwe ogen en Tobiano aftekeningen kan geven. Ik kan namelijk op de sites van UC Davis, University of Kentucky, Pet DNA Services of AZ, Animal Genetics en Van Haeringen niks vinden.
Dat de fout gemaakt wordt dat Sabino blauwe ogen geeft kan ik nog inkomen, bijvoorbeeld als een paard getest wordt wat zowel Sabino als Splash is, dan test het uiteraard positief op Sabino (Splash kan nog niet getest worden) en de 2 komen vaak samen voor. Overigens is er niet op het hele Sabino complex te testen, maar alleen op een klein deel, er is maar 1 gen van een heleboel genen geidentificeerd, namelijk SB1. Dit is niet 'het' gen voor Sabino, Clydesdales bijvoorbeeld testen daar negatief voor, terwijl ze overduidelijk Sabino zijn.
Tobiano aftekeningen kan ik me echter niets bij voorstellen, die verdeling van wit is heel anders, en zal er altijd anders uitzien dat Sabino, die 2 zijn niet met elkaar te verwarren door het compleet verschillende patroon. Sabino zal nooit vlekken kunnen geven die lijken alsof ze van bovenaf komen, wat bij Tobiano het geval is.

Sabino kan IMO overigens geen andere patronen imiteren, Splash en heel misschien in een enkel geval Frame kan ermee verward worden, maar de verschillen zijn toch duidelijk aanwezig. Dat je met Sabino op de hoeveelheid wit kunt fokken klopt wel, Sabino heeft de neiging het wit veroorzaakt door andere patronen te vergroten, maar het onderliggende patroon is wel het andere patroon en niet veroorzaakt door Sabino op zich.

Overigens, het is echt geen wijsneuzerij van mij deze berichten, ik claim geen monopolie op de waarheid, maar ik weet wel dat ik alle ontwikkelingen rond kleurengenetica scherp in de gaten houd en dat wat ik hier schrijf ook daadwerkelijk aangetoond is.
Er is qua informatie over kleurvererving een heleboel kaf tussen het koren, oude theorieen die allang achterhaald zijn of theorieen van mensen zelf (wat Meavey al noemde Jeanette Gower, niet wetenschappelijk onderbouwd, al is het boek wel zo geschreven en wordt vaak aangenomen dat dat wel zo is en is de informatie dus overal te vinden).
Het enige echt goede boek en wat ik kan noemen over kleurengenetica is van Dr. Spoonenberg, maar helaas is dat boek ook al lang niet meer up to date. Verder is de site van Equinecolor een hele goede, ook het forum daar is een super informatiebron.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:43

Citaat:
Wat een algemeen misverstand is, is dat wit wat over het oog heen gaat blauwe ogen geeft, dat is niet zo. Zelfs maximum Sabino´s bijvoorbeeld, die bijna of zelfs helemaal wit zijn, hebben als er geen ander patroon aanwezig is bruine ogen.

Daar dacht ik idd later aan ja.
Er wordt gezegt wit over ogen geeft blauw...ok. Max sabino kan blauw of donkere ogen geven...ok. Los van elkaar dus ok kan, maar als je dan verder kijkt klopt het idd eigenlijk niet. Dus max. sabino is dan homozygoot sabino + splash maar dat zie je niet omdat het wit het maskeerd?

En met splash is dan nu eigenlijk zoals het met sabino ook is, het is gewoon veel vaker voorkomend dan gedacht werd omdat het zich ook heel minimaal kan uiten?

Citaat:
De afbeelding naast die van de Gelder bijvoorbeeld, is een typische ´Apron face´ of ´Bald face´ veroorzaakt door Splash, een hele typische aftekening die je ziet bij Splash.

Eigenlijk zijn dan dus alle 3 die paarden splash? ze hebben alle 3 blauwe ogen, de gelder heeft aan 1 kant, de welsh heeft aan 1 kant een blauw streepje (andere kant loopt het wit ook half over het hoofd maar is het oog donker, wel witte wimpers) en de buckskin heeft er dus 2.
Bij de welsh ben ik afgegaan op de foto uit je eerdere post, als ik die foto ergens had zien staan had ik idd ook gezegt splash, maar aangezien het daar anders stond en dacht dat zij het wel beter wisten.. Nagelbijten / Gniffelen .

Citaat:
Ik ben trouwens wel heel benieuwd naar welke testlaboratoria zeggen dat Sabino wel blauwe ogen en Tobiano aftekeningen kan geven. Ik kan namelijk op de sites van UC Davis, University of Kentucky, Pet DNA Services of AZ, Animal Genetics en Van Haeringen niks vinden.

Dit is de enige die ik zo gauw even terug kon vinden (werd me aangeraden door een TWH fokker): http://www.vgl.ucdavis.edu/service/horse/tobiano.html
"The eyes are usually brown but one or both may be blue or partially blue. The head is dark, with white markings like those of a solid colored horse"
Daar staat bij sabino dan weer niets over blauwe ogen.

Citaat:
Overigens, het is echt geen wijsneuzerij van mij deze berichten, ik claim geen monopolie op de waarheid, maar ik weet wel dat ik alle ontwikkelingen rond kleurengenetica scherp in de gaten houd en dat wat ik hier schrijf ook daadwerkelijk aangetoond is.
Er is qua informatie over kleurvererving een heleboel kaf tussen het koren, oude theorieen die allang achterhaald zijn of theorieen van mensen zelf.

Zo kom je ook helemaal niet over hoor Knipoog

Het is erg moeilijk om nu precies te weten te komen wat nu wel en niet waar is heb ik gemerkt. Websites, boeken, fokkers, stamboeken etc. zeggen allemaal verschillende dingen, plus dat de wetenschap ook telkens weer met nieuwe dingen komt waardoor je dan ineens weer iets heel anders in je hoofd moet zetten. Maar zo blijft het iig wel interessant en kun je leuk discusseren en blijven leren Haha! .

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 23:25

Max. Sabino is niet Sabino + Splash, maar puur alleen Sabino. Sabino alleen kan zo extreem zijn dat het hele paard wit is. Daaronder kan nog wel (genetisch) een ander patroon aanwezig zijn wat je niet ziet omdat het maximale sabino alles bedekt. Vroeger werd gedacht dat deze compleet witgeboren paarden een ander gen droegen ' Dominant White', maar het zijn echt Sabino's.
Dus een max. Sabino kan wel een ander patroon erbij hebben, maar het hoeft niet.

Wel is het zo dat een paard met meer patronen ook over het algemeen meer wit zal hebben dan een paard met alleen een patroon, de patronen werken namelijk afzonderlijk van elkaar in en ieder patroon werkt op een ander deel of andere manier. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld de tinker Shayla:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YSGJSCQO
Shayla is Tobiano, Sabino en Splash. Tobiano is duidelijk herkenbaar, Splash geeft het hele witte hoofd en blauwe ogen, en Sabino heeft de randen van de aftekeningen vaag/grillig gemaakt. Bij elkaar zorgen de patronen er ook nog voor dat een heel groot deel van de basiskleur bedekt wordt.

De 3 foto's bij Sabino zijn inderdaan allemaal Splash, maar ook allemaal Sabino. De aftekeningen op de benen bij allemaal zeggen duidelijk Sabino, rafelig, scherpe punt omhoog etc. Ook de buikvlekken zijn vrij grillig. Zouden ze alleen Splash zijn dan zouden deze aftekeningen veel scherper afgetekend zijn, alsof iemand een duidelijke lijn had getrokken, bijvoorbeeld bij de foto van Gambling Man goed te zien hoe scherp de randen zijn.

Met Splash is het inderdaad zoals met Sabino, het komt veel vaker voor dan werd gedacht maar werd en wordt heel vaak verkeerd geidentificeerd. Nu bekend is dat Sabino geen blauwe ogen geeft is het helemaal duidelijk dat Splash veel vaker voorkomend is dan gedacht. Ook is nu bekend dat Splash een incompleet dominant gen is in plaats van recessief zoals ook wel gedacht is. Splash geeft zelfs in homozygote vorm trouwens vaak niet eens zo gek veel uitdrukking, veel homozygoot Splashed Whites lijken 'gewoon' paarden met grote aftekeningen, en heterozygoten kunnen zo weinig hebben als een wit voetje en een paar witte haren op het hoofd. Splashed Whites zoals dit zijn echt uitzondering (Gambling Man, bekende Splash hengst):
http://www.mustangs4us.com/colors/splas ... _small.jpg
Dat is zo'n beetje de maximale uiting van Splash.

Op de site van UC Davis (wat inderdaad zo'n beetje het meest bekende testlab is) staat inderdaad dat Tobianos blauwe ogen kunnen hebben, maar dat heeft niets met Sabino te maken, ook niet met Tobiano trouwens. Wel is het zo dat veel Tobianos of andere ' loud' gekleurde paarden vaak blauwe ogen hebben, aangezien er veel op witpatronen gefokt wordt met dat soort paarden heb je bij dat soort paarden sowieso een grotere concentratie Splash in de populatie.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 01:26

Supertje schreef:
Max. Sabino is niet Sabino + Splash, maar puur alleen Sabino. Sabino alleen kan zo extreem zijn dat het hele paard wit is. Daaronder kan nog wel (genetisch) een ander patroon aanwezig zijn wat je niet ziet omdat het maximale sabino alles bedekt. Vroeger werd gedacht dat deze compleet witgeboren paarden een ander gen droegen ' Dominant White', maar het zijn echt Sabino's.
Dus een max. Sabino kan wel een ander patroon erbij hebben, maar het hoeft niet.

Ik bedoelde ook max. sabino met blauwe ogen (spatie is kapot dus typen met ctrl v gaat nogal moeizaam en dan vergeet je helemaal dingen Knipoog )

De foto van Gambling Man is wel een beetje misleidend, zijn andere zijde is tot bijna onderaan de buik zwart, dus alsnog maar ongeveer 50% wit op het lichaam, ik heb ze nog witter gezien, ook waarbij het wit ook over de rug kruist.

Dit is een mooi overzicht van wat ik altijd typisch Splash had gedacht:
http://www.coloredhorses.com/Splashpaints.html
http://www.coloredhorses.com/Splashminis.html

@Shadow, de foto's voor bij de artikelen, is het handiger om die van enkel het patroon te laten zien of dan ook de gemixte patronen?
En moeten het perse eigen foto's zijn, want het is makkelijker om ze op internet te vinden (dan alleen bekende hengsten ofzo?)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:09

Supertje: opnieuw bedankt voor de vele informatie, ook hier ga ik naar kijken.
Iceprinces: het handigst zou natuurlijk zijn om foto's te hebben met maar 1 patroon, maar ik vermoed dat dat niet in alle gevallen gaat lukken. Dan is een redelijk duidelijke foto gewoon het best haalbare.

Foto's van internet mogen niet gebruikt worden, tenzij er uitdrukkelijke schriftelijke toestemming is om het op de wiki te gebruiken.