Stekelharig

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

Re: Stekelharig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:47

Vork ingewikkeld

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 19:53

Dan heeft ze idd. inktdots. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:13

interessante discussie hier Ja

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:43

Tinkerloos zou je daar dan foto's van kunnen maken? Ik ken zelf geen paarden met inktdots.
Ben er wel benieuwd naar want voor zover ik weet zou ze dan idd wél sabino zijn, sabino op tovero dan? Of gewoon alleen sabino? of toch alleen tovero?

Ik wil meer genentests! Af en toe lijkt het alsof je hersenen in de knoop raken al je dit probeerd uit te vogelen *LOL* .

Maar ik heb na lang zoeken toch nog die (belangrijke) link gevonden en heb mijn stukje toegevoegd aan de wiki.
Nu nog wat foto's erbij om het allemaal wat duidelijker te maken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:38

Grrr,ik heb net foto's met mijn mobiel gemaakt vanmorgen,maar ik ben dus mijn gsm met rijden in het bos verloren.
Nu nog even geen foto's dus.
Deze week weer een kans,dan neem ik mijn digi mee.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:04

Verloren? Bloos! Dat is balen, moet er niet aan denken dat ding kwijt te raken.

Ik ga vandaag ook een poging wagen om duidelijk foto's te maken van de kenmerken, aangezien mijn pony ze bijna alemaal heeft zal het dan goed aangevuld kunnen worden.

En ik ga wat bokkers met sabino's benaderen of zij een foto willen doneren om de verschillende vormen goed te kunnen laten zien.

Is er trouwens een norm voor hoeveel foto's er bij een artikel mogen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:11

Als mensen in de buurt wonen wil ik ook best foto's komen maken. Als jij weet wie er paarden/pony's hebben met die kenmerken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:12

per paragraaf circa 1 foto, meer kun je onderin in een gallery kwijt.

zie het Haflingerartikel voor een voorbeeld.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:21

hmm, dus 2 albums mogen niet? 1 met foto's van de kenmerken direct onder die paragraaf (closeup zeg maar, niet een heel paard)
en dan helemaal onderaan een aantal foto's van paarden helemaal zoals bij die haflingers?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:23

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:29

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:32

Ja idd, zoals bij die laatste en dan onder paarden de foto's van de paarden Ja .

Dus het mag gewoon, gelukkig, want dat maakt het verhaal een stuk duidelijker en toch overzichtelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:34

ik denk alleen dat foto's in het artikel zelf wel echt illustratief moeten zijn, en niet de teksten gaan overheersen. Zeg overigens niet dat dat bij jou niet zo is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:36

Een foto bij het desbetreffende onderwerp en dan een aantal foto's bij elkaar onder het bericht van verschillende paarden is imo niet overheersend. Dat is volgens mij juist heel handig, zo ziet iedereen verschillende paarden, met verschillende patronen binnen 1 kleurslag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 13:40

Hte lijkt me het handigste dat we het gewoon tzt bekijken, ideeen zien er iig goed uit.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 20:44

Ik heb een album gemaakt met de inkt spots van mijn jaarling,die tevens een medicine hat is.
Ik heb ook wat foto's van de moeder erbij gezet,die volgens mij ook inkt spots heeft.
(als je een foto aanklikt staat er links een kleine beschrijving bij,en als het niet duidelijk is dan pb je me maar)
Haar staart is trouwens helemaal wit...dat zwarte is modder en poep... Bloos
Het album:
http://www.mijnalbum.nl/Album=HDOD3DWO

Als je andere foto's nodig hebt,of wat dan ook,dan hoor ik het wel. Knipoog

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:36

Ik twijfel Nagelbijten / Gniffelen .

Volgens mij zijn het pawprints (inktspots, niet dots, ik heb het ook niet verzonnen Clown ), wat in iede geval betekend dat ze homozygoot zijn voor tobiano (jeej voor jouw, alleen bonte veulens Haha! )
Op de site van het sabino horseregestry, daar waar ik de verschillende patronen vandaan had (wat overgens gewoon lijkt te kloppen, alle paarden met sabino kun je binnen die patronen vinden), staat dat ze geen medicine hat registreren wanneer een van de ouders tobiano is, in dit geval beide ouders, en dat een van de ouders sabino moet zijn, wat ook zo is want de merrie heeft én roaning én een witte onderlip én vlekken op de keel (misschien ook een paar kleine doorlopend op de hals?).
Maar ik kan nergens vinden wáárom precies het dan niet met tobiano mag Verward .

Ik weet wel dat Tobiano x Tobiano zelden een medicine hat patroon kan geven (komt niet vaak voor dus), sabino heeft dus ook dit patroon evenals tovero en (frame)overo, allen kunnen hetzelfde patroon geven maar in de genen is het toch anders.

Leuk al dat wit, maar zolang je niet van binnen kan kijken verdomt ingewikkeld Clown .

De jaarling heeft verder wel ander kenmerken van sabino zoals de donkere vlek op haar bovenlip en roaning.

Vraag aan een hoge piet: Plaatsen we een foto van de jaarling als Medicine hat?

Ik heb in ieder geval 3 andere foto's geplaatst met 4 kenmerken.
http://www.bokt.nl/wiki/Sabino

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:51

IcePrincess schreef:
Volgens mij zijn het pawprints (inktspots, niet dots, ik heb het ook niet verzonnen Clown )
jij weet meer da ik iig. voor mij zijn het gewoon vlekjes. Clown
Wat is het verschil eigenlijk met pawprints en inktdots?

IcePrincess schreef:
wat ook zo is want de merrie heeft én roaning én een witte onderlip én vlekken op de keel (misschien ook een paar kleine doorlopend op de hals?)
Je bedoeld hier?:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W3MR8G7A.jpg
Of bedoel je in haar keel/borst/hals ergens?
(dan moet ik daar nog een foto van maken)

IcePrincess schreef:
Vraag aan een hoge piet: Plaatsen we een foto van de jaarling als Medicine hat?
Ze heeft hetzelfde patroon als een medicine hat met wel de juiste ouders,dat zie je niet op een foto,dat weet je alleen als je de afstamming verder weet,en zo kan bepalen of het wel of niet een 'echte' is.
Voor mij is ze een medicine hat,omdat de kleurpatronen helemaal kloppen.
(of ze nou de juiste kleur ouders heeft of niet) Tong uitsteken

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:49

Pawprints zijn vlekjes met gekleurd haar erover.
Afbeelding
zoals hier

Inkdots zijn kleinere stipjes op de huid, vooral in groepen bij elkaar met voornamelijk wit haar eroverheen. Zoals op de foto's van de arabieren op de vorige pagina.
Verschil is dus vooral de grootte en dat pawprints gekleurd haar hebben.
Ik ken ook een appeloosa welke is geboren met zwarte stippen en die nu helemaal wit is, je ziet de stippen vaag doorschemeren en als hij nat is zie je pas goed. Volgens de eigenaren een ziekte of huidaandoening oid. , maar in hoeverre dat klopt weet ik niet, heb er verder nog nooit van gehoord. Maar omdat hij dus helemaal wit is met gekleurde vlekjes op de huid zou je kunnen denken dat hij maximum sabino is aan de hand van de omschrijving, maar als je er dan een foto bij heft van werkelijke inkdots zie je dat ze totaal verschillend zijn van vorm, grootte ed.

De vlekken op de keel zag ik vooral op deze foto goed:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OVJ3ICVP

Een mooi voorbeeld van een minimum sabino expressie wat je veel bij ponies en paarden ziet die op het eerste gezicht gewoon een 'normaal' paard zijn met een bles en witte voetjes, meestal hebben ze dan ook de puntige beenaftekening (en soms ook roan/stekelharigheid)

Ik heb overgens wat meer tekst toegevoegd aan het artikel wat het duidelijker zal maken Ja .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:53

foto's zijn erg mooi trouwens Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 10:59

kuikje schreef:
Wanneer het veulen geboren wordt zie je nog bijna geen witte haren.

Rabicano en Sabino kunnen allebei stekelharig zijn. Daarbij worden ze niet witter naarmate ze ouder worden. ZE worden zo geboren en blijven ook in die mate stekelharig.
Ik heb een merrie die het rabicano- en sabino-gen draagt. Foto's in mijn profiel. Als je de link daar aanklikt zie je nog een foto waar het heel duidelijk op te zien is...

Edit: rabicano en roan is niet hetzelfde. Roan is veranderlijk, rabicano niet

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:05

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:46

Impressive! OK dan! Erg goed stuk over Sabino! Wat mij betreft kunnen illustratieve foto's altijd worden toegevoegd, zolang het maar nuttig is, en niet alleen een tentoonstelling van zoveel mogelijk foto's wordt.
Een gallery waar de verschillende kenmerken worden geillustreerd vind ik zeker een goede aanvulling, het blijft lastig om je er wat bij voor te stellen als er alleen maar tekst staat.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 11:55

wat shadow nu mooi verwoordt is precies wat ik bedoelde.