Kissing Spines

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SisLeone

Re: Kissing Spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:20

Equine aquatraining: (bron: de equine aquatrainer/veearts)

De aquatrainer is een lopende band die onder water gezet kan worden op elk willekeurig niveau. Door de beweging onder water krijgen de paarden een krachttraining zonder hun skelet, pezen en banden extra te belasten. Maar ook de manier van bewegen wordt beinvloed. Door het bewegen tegen de druk van het water in gaan paarden automatisch met meer gebruik van de achterhand en rug lopen.
De auquatrainer kan worden ingezet voor paarden die moeten herstellen van een blessure of operatie. De spiertraining kan doorgaan met een verminderde belasting op het skelet en de pezen. Door de opwaartse druk van het water wordt deze belasting met 40 tot 60 % verminderd. Doordat het paard echter water moet verplaatsen bij elke beweging kost een voorwaartse beweging veel meer kracht. De spieren van het paard blijven hierdoor echter in goede conditie en het paard kan veel makkelijker weer terugkomen op zijn oude niveau.
Ook paarden met rugklachten (o.a. kissing spines) of een slecht ruggebruik hebben veel baat bij de aquatraining. Door de tegendruk van het water komt er bij beweging automatisch meer actie uit de achterhand waardoor er een beter ruggebruik en meer schoudervrijheid ontstaat. En het paard zijn buikspieren aanspant.
Het paard kan zo onbelast worden getraind totdat de rug weer los en sterk genoeg is om de ruiter te dragen.

De procedure:
De hoeven van het paard worden uitgekrabd, dan wordt het paard in de aquatrainer geleid. Het halstertouw wordt overgegeven aan de persoon bij de besturing. EN de rubberen banden voor en achter het paard worden gesloten. Vervolgens worden de deruen gesloten.
Vervolgens wordt de lopende band aangezet en komt er een klein laagje water op de band. Afhankelijk van de klacht en de geoefendheid van het paard gaat het water niveau omhoog en kan de snelheid worden aangepast. Nadat het individuele programma gelopen is, daalt het water niveau weer en wordt de band stilgezet. Het paard wordt uit de aquatrainer geleid en gaat nog een kwartier onder een solarium.

Afbeelding
Afbeelding

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:13

net stukje SisLeone Lachen

Denk dat het het handigst is om dit toe te voegen als een eigen artikel, dus www.bokt.nl/wiki/aquatraining en het dan vanuit kissing spines te linken. Wil jij dat doen Esperanza?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:40

Ja, dat ga ik doen, ik was de bronnen al aan het nalopen.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:42

De onderste foto is mijn eigen paard die er in staat.
Het stukje is geschreven door Cobien van Rhijn. Veearts bij de dierenkliniek in Woudenberg en mede eigenaar van de aquatrainer.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 13:49

Ok de foto van jouw paard kunnen we gebruiken, de andere dus niet. Ik kan geen site vinden van de Equine Aquatrainer ligt dat aan mij? Alles wat ik kan vinden is uit de lucht?

Ik zal het stukje dan moeten herschrijven of we kunnen de bron er bij vermelden. Ik weet nl nog niet hoe het gaat met stukjes die rechtstreeks van een externe schrijver komen.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:12

Ik heb die andere foto wel zelf genomen...
Heb ook nog meerdere foto's van mijn paard in de aquatraining.

De site van de aquatraining is uit de lucht gehaald door de ex-vriendin van de veearts. Zij had nl de site gemaakt. Ze zijn bezig met een nieuwe site.
Het stukje komt van de informatie brief die de veearts aan mij had gegeven omdat er meerdere mensen waren die informatie wilden over de aquatrainer. Dan kon ik dit aan hen geven.
Ik kan aan haar vragen of ze het goed vindt dat het stukje op bokt komt. Ik moet er nl morgen toch weer heen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:45

Ok, dan kunnen we beide foto's gebruiken. Zou je ze me wel kunnen mailen? Of me de link van het album kunnen mailen? Dan kunnen we de foto's gebruiken zonder de tekst van mijn album.

Vraag maar of we de tekst mogen gebruiken, dan vraag ik aan Ellende even hoe ik dat moet doen ivm met bronvermelding. Omdat het dus tekst is van iemand anders. Ik wil dan ook graag de link van de nieuwe site, (kan ook later toegevoegd) dan kunnen we die vermelden bij de bronvermelding.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:02

Klinkt helemaal goed Lachen

Als je tekst van een ander toevoegd, moet je in het vakje bij 'samenvatting' aangeven door wie het geschreven is. Dat kan een bokker zijn, in dit geval dus de naam van de veearts/praktijk. En dan inderdaad de link als bron Lachen

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:01

Je mag de info gebruiken. Moet je idd dan de naam van de praktijk erbij zetten of naam van veearts. Ze heet Cobien van Rhijn en werkt als veearts bij kliniek "de Vallei" in Woudenberg.
zal je zo even link van de foto 's pb-en

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:20

Mijn vorige paard heeft ook kissing spines.
-Inspuiten doen ze idd tussen de wervels en dan in de spierbandjes die om de wervels heen zitten, deze raken geïrriteerd.
-Je hebt kissing spines in 6 graden waarbij 1 het lichtste is en 6 het ergste
Bij graad ze is het bot zodanig geïrriteerd dat het is gaan oplossen waardoor er kiestes in de wervel komen
-Kissing spines kan idd veroorzaakt worden door slecht rijden maar kan ook aangeboren zijn. Mijn vorige paard is namelijk erg compact gebouwd waardoor hij op 5jarige leeftijd al graad 6 had op een plek.
-Bij het rijden is rechtrichten, en het trainen van de rug en buikspieren erg belangrijk. Je paard mag niet te hoog worden ingesteld (daarom kunnen een aantal kissingspines paarden niet meer hoog in de sport komen) maar ook niet te laag. Het gevaar van op de verkeerde manier de hals laten strekken kan zijn dat het paard zijn rug plat maakt, als hij dan minder laag wordt ingesteld maakt hij als het goed is zijn rug bol
-Wanneer het paard Kissing Spines heeft kan het ook beenproblemen vertonen. Doordat het paard zijn rug anders houd kan hij bijv een van zijn benen chronisch overbelasten. Dierenartsenpraktijk Bodegraven www.dapbodegraven.nl weet veel over het verband tussen rug en been problemen (het paard wat ik nu rijdt had het trouwens anders om, toen haar benen waren behandeld was haar rug ook weer genezen)
-Kenmerken van rugproblemen kunnen zijn: niet hoog ingesteld willen lopen, staart permanent scheef dragen, erg onrustige staart, en verder allerlei vreemde 'acties' vanuit galop omdraaien, met regelmaat bokken etc (natuurlijk bokt elk paard weleens maar als ze het vaak doen is er altijd een goede rede voor)