Anky van Grunsven

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Anky van Grunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:17

Idd dan komen er nog veel paarden bij, ook oa TCN Partout.
Ik denk dat de paarden waarmee ze echt succes vol geweest is op hoog niveau het belangrijkste zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:19

Citaat:
Partout:
Bruine Trakehner goedgekeurde dekhengst uit 1987, 1m72 hoog met afstamming Arogno x Donauwind. Niet meer actief in de wedstrijdsport.

die stond er toch echt al in hoor

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:30

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:17

Hier is mijn biografie-deel. Het is een erg uitgebreid stuk geworden. Ik hoop dat dat niet erg is Bloos

Citaat:
Anky van Grunsven:

Biografie
Theodora Elisabeth Gerarda (roepnaam Anky) van Grunsven werd geboren op 2 januari 1968 in het Brabantse dorpje Erp.
Anky begon met paardrijden toen ze 6 jaar oud was. Dat deed ze op haar allereerste eigen pony, Heleentje. Het eerste jaar
werd er alleen maar geborsteld en geknuffeld. Rijden durfde Anky nog niet. Heleentje was een erg ondeugende pony. Bijna elke
week ontsnapte ze wel een keer uit de wei. Anky’s vader, Wim van Grunsven, moest haar dan gaan vangen. Hij kreeg
Heleentje nooit te pakken, dus dan ging hij Anky speciaal van school ging halen. Anky hoefde vaak maar een keer te roepen en
de pony kwam al naar haar toe.

Behalve Anky bestaat het gezin van Grunsven uit nog twee zonen, Wilco en Eric. Zij zijn vier en vijf jaar ouder. Als enige meisje
werd Anky een beetje verwend en beschermd opgevoed. Op haar 12e kreeg Anky haar eerste echte eigen paard: Prisco. Meteen
toen ze hem zag, was ze smoorverliefd op de ruin. Hij had een mooi hoofd, mooie ogen, een mooi lijf en bovendien een mooie kleur.
Ze móést hem gewoon hebben. In eerste instantie wilde haar vader Prisco niet kopen. Anky heeft drie weken gehuild, voordat hij
het paard kocht. Anky was dolblij. Elke dag zorgde ze met veel liefde voor hem. Prisco was alles voor haar, ze vertelde hem al haar
geheimen.

Na een tijd ging Anky wedstrijden rijden met Prisco. In het begin was dit absoluut geen succes. Ze eindigden bijna altijd als laatste.
Zo gauw Prisco ergens van schrok, rende hij het hele wedstrijdterrein over. Na een jaar bleef het slecht gaan, Anky zag het totaal
niet meer zitten. Vader Wim werd toen heel boos op haar, hij zei dat als ze nog een keer zou huilen, ze nooit meer wedstrijden
mocht rijden. Achteraf gezien zijn al deze tegenslagen een goede leerschool geweest voor Anky. Als topsporter moet je immers om
kunnen gaan met tegenslagen en verliezen. Uiteindelijk is Anky in 1990 dan toch nog Nederlands Kampioen geworden met Prisco.
Ook maakten ze in 1988 deel uit van het Olympische team dat Nederland vertegenwoordigde in Seoul. Individueel werden ze daar
25e en met het Nederlandse team behaalden ze de 5e plaats. Het ging dus erg goed met Anky en Prisco. Wim van Grunsven kreeg
zelfs een bod van 50.000 gulden. Anky was woedend. Ze riep tegen haar vader “Je verkoopt Wilco en Eric toch ook niet?”. Prisco
is nooit verkocht. Nadat Anky haar wedstrijdcarrière vervolgde met Bonfire, heeft Prisco nog erg mooie resultaten behaald met de
schoonzus van Anky, Petry. In 1994 werden ze onder andere NKB Kampioen in de klasse Z2.
Inmiddels is Prisco 32 jaar oud en geniet hij nog steeds van zijn welverdiende pensioen.

In 1985 kwam Bonfire, Anky was toen 17 jaar oud. Bonfire was een jong paard van 2,5 jaar oud, dat nog geen vijf dagen onder het
zadel was. Anky viel als een blok voor hem, net als bij Prisco. Bonfire was een heet paard. Hij was pittig en snel, maar tegelijkertijd
ook heel onzeker en gevoelig. Bonfire kon schrikken van alles. Dat kon variëren van een tentje met een wapperend doek tot een
stoel die op een vreemde plek stond. Tijdens een kür op muziek was hij een keer zo bang voor een zwarte paraplu, dat hij er niet
langs wou. Anky probeerde het drie keer, hierna werd ze uitgebeld. Iedereen dacht dat ze boos zou zijn op Bonfire, maar ze bleef
heel rustig. Na de wedstrijd heeft Anky hem van alles laten zien op het wedstrijdterrein. Als hij langs iets “engs” durfde, dan gaf ze
hem een klopje op zijn hals of een suikerklontje.

Op de Wereld Ruiter Spelen van 1994 in Den Haag werd Anky voor de allereerste keer Wereldkampioen. Dat deed ze met Bonfire.
Voor Anky was dit de mooiste wedstrijd van haar leven, samen met de Olympische Spelen in Sydney. De mensen applaudisseerden
zelfs zo hard, dat Bonfire de ring niet meer in durfde voor de prijsuitreiking. De Olympische Spelen van 2000 in Sydney was Bonfire
zijn laatste optreden. De proeven gingen perfect en met een score van 86% lieten ze alle concurrenten achter zich. Anky en
Bonfire werden Olympisch kampioen. Dit was het grote sluitstuk. Hierna ging Bonfire met pensioen. Op dit moment geniet hij van
zijn welverdiende rust in de wei. Elke dag word hij nog bereden door Anky.

Tot haar vijftiende kreeg Anky altijd les van haar vader. Vanaf toen ging ze een keer in de week trainen bij Jo Willems. Andere
instructeurs waren Piet Oothout, Henk van Bergen en Jean Bemelmans. In 1991 werd Sjef Janssen haar vaste trainer.

Anky’s tweede paard naast Bonfire, was de voshengst Cocktail. Samen hebben ze onder andere de Kür op Muziek op Indoor
Brabant gewonnen. Ook behaalden ze in 1993 een negende plaats in de Wereldbeker Finale. Hij werd Paard van het Jaar in 1995.
Cocktail heeft meerdere goedgekeurde zonen, zoals Jazz, Hierarch, Nourejev en Havel. De hengst is altijd een zorgenkindje
geweest. Zo heeft hij in 1993 zeer ernstige hartritmestoornissen gehad, waarbij hij een hartslag had van 180 slagen per minuut.
Normaal maakt het hart bij een paard op rust zo’n 40 slagen per minuut. Dit is toen weer goed gekomen en acht maanden later
reed Anky met Cocktail op Indoor Brabant. Maar altijd bleef daar die angst dat hij opnieuw ziek zou worden. Op 12 februari 1999 is
Cocktail gestorven op vijftienjarige leeftijd, waarschijnlijk aan een hartinfarct. Zijn dood was een grote klap voor Anky. Cocktail is
gecremeerd en zijn as is uitgestrooid over het land. Op het bedrijf van Anky is een klein monumentje ingericht voor de hengst. Dit
is een glazen kastje met daarin zijn hoofdstel en op de achterwand een foto.

Het jaar 2003 was een dramatisch jaar voor Anky van Grunsven. Ze brak haar linkerbeen op drie plaatsen. Dit gebeurde toen ze
tijdens een training van haar paard Joker viel. Hierna was ze vijf maanden uit de roulatie. In dat jaar verloor ze ook haar vader. Hij
was al enige tijd ernstig ziek, maar dat maakte de klap er voor Anky niet minder op. Wim van Grunsven ging altijd naar alle
wedstrijden van Anky. Hij was haar allergrootste fan.

Toen Bonfire met pensioen ging, had Anky al een opvolger op het oog: Joker.
Samen werden ze Nederlands kampioen in 1999. In 2000 behaalden ze de 2e plaats in de Grand Prix Kür voor de Wereldbeker op
Jumping Amsterdam. In 2003 raakte Joker echter ernstig geblesseerd aan zijn knie. Hierdoor was hij niet meer geschikt voor de
sport en moest hij met vroegtijdig pensioen. Sindsdien stond hij in de wei. In 2007 ging hij steeds verder achteruit, zelfs met
pijnstillers was weidegang niet meer pijnvrij. In overleg met de dierenarts is toen besloten om Joker in te laten slapen op 29 maart
2007.

Hierna was het een tijdje stil rond de amazone. Totdat ze ijzersterk terugkwam met een nieuwe topper: Keltec Salinero. Ook
nu in 2007 is dit nog haar beste paard. Samen met deze donkerbruine ruin heeft ze al vele prijzen in de macht gesleept. Zo
wonnen ze op de Olympische Spelen in 2004 (Athene) de gouden medaille. Dit was precies vier jaar na Bonfire’s laatste optreden.
In 2005 werden ze Europees kampioen. Ze wonnen twee keer de Wereldbekerfinale.

Vlak nadat Anky van Grunsven met Salinero de gouden medaille had gewonnen op de Olympische Spelen van 2004 in Athene,
maakten zij en Sjef Janssen bekend dat ze zwanger was van hun eerste kindje. Op 23 november 2004 werd Yannick Janssen
geboren via een keizersnede. Op 12 januari 2005 gaf Anky haar eerste clinic sinds de geboorte van Yannick Janssen. Hierna kwam
Anky weer helemaal terug met Salinero. Zo werden ze in 2005 Europees kampioen en wonnen ze de Wereldbekerfinales van 2005
en 2006.

In 2006 ging Anky er opnieuw voor een half jaar tussenuit. Dit omdat ze zwanger was van haar tweede kindje. Dochter
Ava Eden werd op 6 maart 2007 geboren. Na een afwezigheid van 7 maanden werd Anky van Grunsven op 20 mei 2007 weer
Nederlandse Kampioen met Salinero. Verder brengt Anky nog meer paarden uit op wedstrijden. Drie daarvan zijn Krack C, Painted
Black en Nelson. Krack C en Painted Black zijn twee goedgekeurde hengsten, Anky brengt hen allebei uit in de Grand Prix. De ruin
Nelson heeft net zijn debuut gemaakt in de Prix St Georges.

Anky heeft al sinds de jaren 90 een relatie met haar trainer Sjef Janssen. Op zondag 24 april 2005 zijn Anky en Sjef getrouwd. Dit
gebeurde in een van de vele huwelijkskapelletjes in Las Vegas. Samen hebben ze inmiddels twee kinderen: Yannick Janssen en Ava
Eden.

Ook heb ik nog een stukje geschreven over dressuurstal van Grunsven. Misschien is dat nog iets om erbij te plaatsen?

Citaat:
Het bedrijf
Anky van Grunsven heeft samen met haar partner Sjef Janssen een eigen dressuurstal. Het bedrijf ligt op een totale oppervlakte
van 12 hectare grond, daarvan is ongeveer 6 hectare weiland. In die weilanden genieten de ex-sportpaarden van hun pensioen en
ook de sportpaarden komen elke dag even in de wei. Om de stal heen ligt een bijzonder groen landschap en er zijn geen grote
wegen in de buurt. Op het terrein vind je veel beekjes, bosjes, bloemperken en tuinen. Deze worden elke dag onderhouden door
het personeel.

De stal heeft een binnenmanege van 20 x 60 meter groot. Daaromheen vind je een groot aantal ruime boxen. Ook kunnen hierin
vrachtwagens worden gestald. In een aparte stal staan de wedstrijdpaarden van Anky. Hun boxen staan als het ware in een
cirkel, waardoor ze elkaar de hele dag kunnen zien. In de loods staan verschillende maaimachines en tractoren. Ook word hier het
voer, hooi en stro opgeslagen. Het hooi word ieder jaar van eigen land gehaald.
Tegenover deze loods ligt een buitenbak van 30 x 70 meter groot. In 2003 hebben ze de buitenpiste mooi gemaakt met nieuwe
witte hekjes en pilaren met bloemen erop. Voor de binnenbak ligt een overdekte stapmolen. Hierin is plaats voor 6 paarden. Ook is
er op het bedrijf een overdekte longeercirkel. Sinds 2003 heeft de stal ook een sperma winstation. Hierdoor hoeven de
dressuurhengsten die bij Anky in training staan - zoals Painted Black en Krack C – niet de deur uit. In 2003 is tegelijkertijd met het
sperma winstation ook een geheel nieuw kantoor van The Tack Factory B.V. gebouwd. Dit bedrijf brengt het merk ANKY®
Technical Casuals op de markt. Als laatste hebben de broers van Anky van Grunsven - Erik en Wilco – hun eigen springstal op het
terrein.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Aanvullingen, tips en verbeteringen zijn uiteraard welkom Lachen

Groetjes Sanneke
Laatst bijgewerkt door RoWi op 22-05-07 22:32, in het totaal 3 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:21

Even de enters eruit halen Haha!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:23

Sammie schreef:
Even de enters eruit halen Haha!

Ik zat nog te twijfelen of ik dat zou doen, maar dan word het zo'n lap tekst..
heb nu een paar enters weggehaald, vind je het zo beter?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:28

Ik bedoelde eigenlijk de enters halverwege de tekst.

Deze bijv:
Citaat:
Ook is
er op het bedrijf een overdekte longeercirkel. Sinds 2003 heeft de stal ook een sperma winstation. Hierdoor hoeven de
dressuurhengsten die bij Anky in training staan - zoals Painted Black en Krack C – niet de deur uit. In 2003 is tegelijkertijd met het
sperma winstation

Dat gebeurt als je na elke zin op de enter drukt, als je dan quote is de ruimte kleiner voor de tekst maar de enters blijven staan. Lachen

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:31

Sammie schreef:
Ik bedoelde eigenlijk de enters halverwege de tekst.
Dat gebeurt als je na elke zin op de enter drukt, als je dan quote is de ruimte kleiner voor de tekst maar de enters blijven staan. Lachen

Oow sorry Bloos verkeerd begrepen haha
Volgens mij zijn ze nu allemaal weg (op mijn scherm tenminste) ik weet niet of dat bij jou anders is..
Ik ga nu naar bed toe, ik kijk morgen wel wat jullie ervan vinden Lachen goed? Slaap lekker iig Haha!

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:38

Leuk stuk, op anky's site staan toch wel veel foto's en op internet.. als je er © opzet is het toch niet erg? Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:42

LF_xx_D: het is niet toegestaan om foto's van andere sites te gebruiken, en daar letten we bij de wiki ook scherp op.

marcolemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:44

LF_xx_D schreef:
Leuk stuk, op anky's site staan toch wel veel foto's en op internet.. als je er © opzet is het toch niet erg? Knipoog

Anky.nl schreef:
Indien anders vermeld zijn alle foto's op deze website © Arnd Bronkhorst. Bovendien is op alle foto's het portretrecht van Anky van Grunsven van toepassing. Foto's mogen alleen met toestemming van Arnd Bronkhorst en Anky van Grunsven gebruikt worden. E-mail: info@arnd.nl http://www.arnd.nl/

Dat lijkt me dus niet toegestaan. Knipoog

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 20:15

Dankjewel Lachen bij mij zijn die enters nu ook weer zo raar, ik denk dat dat aan de grootte van je scherm
ligt... Knipoog Foto's moeten idd zelf gemaakt zijn. Als iemand hier nog foto's heeft die mogen worden
gebruikt voor het artikel dan zou dat heel fijn zijn Haha!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:10

ik ben nu bezig met het op de wiki zetten van het artikel: http://www.bokt.nl/wiki/Anky_van_grunsven ben zelf nog bezig om een klein stukje te schrijven over het 'merk' anky (kleding + paardenspullen).

Misschien is het voor de volledigheid goed om nog een alinea of twee te wijden aan de ophef die ontstaan is over de trainingsmethode van Anky: LDR/Rollkur en het 'gedoe' dat dat opgeleverd heeft in Duitsland, met beschuldigingen van dierenmishandeling en alles? Liefst op een neutrale toon. Ik weet zelf inhoudelijk niet genoeg van dat onderwerp af om er iets over te schrijven.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:13

Oh, en misschien is het leuk om ook iets meer over haar paarden te vertellen? Als iemand daar meer over weet?

Oh, en welke bronnen hebben jullie gebruikt patsur en Rowi?

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:16

Ik heb een krantenartikel/interview met anky gebruikt. Daarvan kan ik de link niet meer terugvinden..
Verder heb ik nog uitslagen van concoursen ed gebruikt

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:21

enig idee wat voor interview/artikel? dan kan ik misschien meehelpen zoeken Rowi Lachen

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:26

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:38

Helemaal goed RoWi OK dan!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 11:04

Ik heb de referenties / bronnen en het stukje over het merk anky bijgevoegd. En antoinette een pbtje gestuurd om te vragen of zij nog foto's voor erbij heeft Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 12:45

Ik heb gewoon de anky site zelf gebruikt..

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:19

equipictures schreef:
Misschien ook leuk om Anky's LT paard er nog bij te zetten nl. Nelson... Knipoog

Daar heb ik eventueel nog wel een foto van!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:21

Als we hem mogen gebruiken kan je hem hier plaatsen Katja, graag Lachen

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:42

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:24

TCN Partout:
TCN staat voor Trakehner Contact Nederland, een aantal leden daarvan verzamelden zich in een soort van promotieteam, TCN-P waarbij de P voor promotie staat. Om het trakhener ras te promoten werd TCN Partout aangeboden aan Anky van Grunsven met wie hij succesvol was op de wereldbekerkwalificaties, grand Prix, Specials en kuren op muziek.
Zijn 'inspanningen' als dekhengst werd door de leden van TCN-P weer gebruikt om het ras te promoten in Nederland.

bron: http://www.trakehnercontact.nl/

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:38

Ik ben bezig met wat foto's, maar heb het erg druk dus gaan er wat dingen voor.
Heb foto's van Salinero, Krack, Nelson, Painted Black eh dat was het zo even uit mijn hoofd...