Defenitie van Penny?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Re: Defenitie van Penny?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:44

Ik geloof dat die copyright ligt bij de Pennypatrouille.

Misschien is het ook handig om een klein stukje te plaatsen over Bokt, zodat nieuwe gebruikers niet zo lang hoeven te zoeken naar alles. (met daarin verwijzing naar de FAQ)
Hihi, dit is leuk. Bloos Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 16:58

Ik heb juist die punten eruit gehaald die over bokt gaan omdat ik dat geen serieuze informatie vind en een beetje overdreven af en toe. Knipoog

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:18

Ik dácht dat bokker lusitana schreef voor de Penny?
Misschien is het een idee om haar eens te benaderen.

En stukje met wat feiten over de Penny is een leuk idee, het is wel een begrip in de paardenwereld.
En daar mag natuurlijk best een kopje met een knipoog bij. Knipoog

Edit: ik heb haar al ge PM´t Lachen
Laatst bijgewerkt door Elanor op 18-04-07 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:23

Er is idd iemand van bokt die werkt voor de Penny, ze heeft oa de agenda gemaakt.
Leuke meid, denk nu heel hard na over de naam, haar pony heet Saskia igg en ze staat op de mange in Halfweg.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:14

Ik werk niet meer voor Penny en ben het ook niet meer zo eens met hun concept. Ik vind de info bladen (Penny Plus en wat nu galop heet) die ik in het leven geroepen heb voor juist de oudere tieners, zo verschrikkelijk kinderachtig geworden dat ik er van moet kotsen, sorry.
Ik heb meer dan 25 jaar bij ze gewerkt en dat is bijna vanaf het prille begin, toen de verhaaltjes nog uit het engels vertaald werden. Niet lang daarna ben ik zelf verhalen gaan schrijven, die in de meeste gevalen gebaseerd waren op waarheid. Dus alle kritiek daarop is in feite ook kritiek op de paardenmaatschappij in Nederland...
Ik heb info toegevoegd door middel van kwissen en artikelen, waar degelijke research voor is gedaan (evenals voor bv de dierenarts serie).
Mijn ex was paardenfotograaf en mijn iegen ponies hebben in en bepaalde periode veel model gestaan. Wie er nu voor Penny werkt ken ik niet.

Julie moeten niet vergeten dat de Penny een gat vult dat er nu enmaal is, er is behoefte aan paardenstripverhalen. Zo is de Penny ook ontstaan, want men merkte dat als er een paardenverhaal in de Debby (van dezelfde uitgever) stond, er meer verkoop was. Vandaar dat ze die dus in een apart blad gingen uitgeven.

De uitdrukking "Penny" is ontstaan om dromerige paardengekken te omschrijven. Ik kan me herinneren dat de school Deurne ooit een uitspraak had gedaan dat je twee soorten had op die school, de "echte" en de "Penny".
Dat het een negatieve bijsmaak heeft gekregen is zeker niet de schuld van Penny, het heeft feitelijk niets met Penny te maken. Want fantaseren doen ze evengoed wel, ook als er geen ponystripblad bestaat, want ik herken het ook uit mijn eigen tienertijd, toen er nog helemaal geen Penny bestond.

Overigens vind ik het hele gebeuren rondom de "Pennypolitie" ontzettend leuk, het is alleen jammer dat daarmee de naam van het blad zo negatief gebruikt wordt dat het wellicht zelfs er voor zorgt dat niemand er mee gezien wil worden.... het is hipper om een met sex doorspekt jeugdblad te lezen, heb ik begrepen. En dat is jammer, want er staat (of stond in elk geval)ook veel nutige info in Penny.

In een land als Portugal, waar ik nu woon, zou ik (en vele met mij) willen dat er een dergelijk blad bestond, zuiver om de info waar zo´n gebrek aan is. Ik denk er ook hard over om in samenwerking met de federatie een jeugdblad op te zetten.

Overigens heb ik ook wel eens op bokt gevraagd om een verhaal te verzinnen en daar kwam bijna niets uit. Dus kritiek genoeg, maar hoe het dan anders moet, weet men ook niet... Dat klopt niet.

Ik heb overigens ook boekjes die er toendertijd bijkwamen (manegeboekje en het aardje van het paardje bv, en harde kaften al mijn paardenvrienden en al mijn lievelings(?)paarden) verzonnen.

Ik kan trouwens wel een korte definitie van "een penny" geven, hoor. Dat heette vroeger namelijk gewoon een "fantaserende paardengek" . Dus feitelijk :" een paardengek met enig gebrek aan realiteitszin" Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:48

Lusitana schreef:
Niet lang daarna ben ik zelf verhalen gaan schrijven, die in de meeste gevalen gebaseerd waren op waarheid. Dus alle kritiek daarop is in feite ook kritiek op de paardenmaatschappij in Nederland...

Welnee, de kritiek is vooral op het vertekende beeld door de selectie van welke verhalen er wel en niet in de penny komen Pling Alleen de verhalen met een happy ending worden geselecteerd toch? Zou jij een verhaal baseren op een situatie die eindigt met slacht van het paard? Of vertel je verhalen over een gewone koop van een gewoon paard waar met middelmatig mee presteert en verder ook niets bijzonders mee beleeft? Nee, want dat is niet spannend om te lezen Lachen Maar het is wel de realiteit van de meeste mensen.

Het is volkomen begrijpelijk dat je vooral spannende en interessante verhalen kiest, zo hoort dat in verhalen, maar ze leiden soms tot wat onrealistische verwachtingen bij de lezers.

En de kritiek geldt dan ook niet het blad de Penny volgens mij, maar vooral het effect op jonge meisjes die denken dat er in elke wei een shet staat die gered moet worden, in elke stal een wilde hengst die zij alleen kunnen temmen, en dat je, als je maar hardnekkig genoeg blijft zeuren, je vanzelf op magische wijze een eigen of verzorgpaard krijgt. En dat is soms een beetje vervelend voor de eigenaars van de shetjes, "hengsten" (die in de praktijk vaak geen hengst zijn Haha! ) en anderen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:27

Ik zal je verhaal verwerken in mijn verhaal Lustiana. Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:56

Tijdschrift De Penny.

Het paardenblad Penny, dat eigenlijk bedoeld was voor oudere tieners, is ontstaan door een tijdschrift in die tijd: de Debby, dit blad was van de zelfde uitgever als de Penny. Men merkte dat als er een paardenverhaal instond, er meer verkoop was. Daarom zijn ze een apart blad gaan uitgeven: De Penny. Het paardenblad bestaat nu zo’n tientallige jaren.
In het prille begin werden de verhaaltjes die in de Penny stonden vertaald uit het Engels. Niet lang daarna zijn de werknemers van de Penny zelf verhaaltjes gaan schrijven, die in de meeste gevallen waren gebasseerd op de waarheid. Op een gegeven moment werden er ook dingen als quizen en artikelen toegevoegd.

Er is veel veranderd, inmiddels is het meer voor de jongere paardengekken. Ze hebben bijvoorbeeld een website; met forum (www.penny.nl)
Ook is er een onderscheid, zo heb je de gewone Penny, de Penny Plus en de Galop.
Mascotte van de Penny is Rakker, de ondeugende zwarte Shetlander.
Maar ook zijn er elke keer weer strips te vinden, informatie over bepaalde rassen of tips over bijvoorbeeld buitenrijden.
De Penny strips van tegenwoordig zijn vaak erg geromantiseerd en overdreven en hebben altijd een goed einde.

Menig jonge ruiter is begonnen aan de hand van de tips die te vinden zijn in de Penny.

Conclusie: Dit tijdschrift is niet meer weg te denken uit de brievenbus van de jonge paardengek.

‘Penny kinderen’

Iedereen kent dat gevoel vast nog wel..
'Aaien, aaien, lief paardje!'
Dit zijn de basisverschijnselen van het 'Pennyvirus'.
Meiden van een jaar of 10 die paardengek zijn worden in de volksmond; vooral op menig paardenfora, dikwijls penny's genoemd.
Wie kent ze nou niet, die kleine meisjes op stal, (gewapend met een roze poetskist en een kilo paardensnoepjes) die zowat alles voor je willen doen.
Soms hebben ze verhalen die ietwat overdreven zijn, hebben ze arabieren-hengsten ingereden en kan niemand anders die manegepony zo goed aan als zij.
Maar ze zijn nooit te beroerd om een handje te helpen en je paard is dól op al die aandacht en snoepjes.

De uitdrukking "Penny" is ontstaan om dromerige paardengekken te omschrijven. Waarschijnlijk heeft de school Deurne ooit een uitspraak gedaan dat je twee soorten had op die school, de "echte" en de "Penny".
Dat het een negatieve bijsmaak heeft gekregen is zeker niet de schuld van Penny, het heeft feitelijk niets met Penny te maken. Want fantaseren doen ze evengoed wel, ook als er geen ponystripblad bestaat, dit wordt door oudere paardengekken herkent; toen er nog helemaal geen Penny bestond.

Dit heb ik gemaakt, ik ga straks even die ene punten nog is goed doorlezen, want of die er echt bij moeten weet ik niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:06

Lusitana schreef:
Mijn ex was paardenfotograaf en mijn iegen ponies hebben in en bepaalde periode veel model gestaan. Wie er nu voor Penny werkt ken ik niet.

Offtopic, Serena en Blitser! (moest voor blitser even in je profiel spieken, kon niet op zn naam komen Knipoog )
Ik herinner me nog rijfoto's met eem meisje met een gebroken been op Serena Knipoog Was helemaal weg van Serena omdat ze zo op mn vz pony leek Tong uitsteken

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:07

Rolleyes

Crisis, hier zijn al ZOVEEL topics over geweest!!
Ik denk dat je al heel veel informatie uit de bestaande topics kunt halen.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 19-04-07 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:18

crisis..... als je nu even leest.....

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:21

LCharlotte schreef:
Rolleyes

Crisis, hier zijn al ZOVEEL topics over geweest!!

Kijk 'ns naar 't subforum waar 't in staat Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 19:08

LCharlotte: Even goed kijken, en daarom wilde ik het in de WIKI: omdat er zoveel topics over waren. Knipoog Goed lezen en kijken dus.
Maar wat vinden jullie van m'n tekst? Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:12

Er staat een fout in. Die nl schrijven voor Penny zijn geen werknemer. Alleen de redactie is in dienst. De schrijvers zijn freelancers, die hun verhalen en artikelen verkopen aan de uitgever. In het geval van stripverhalen maakt de uitgever meen selectie op grond van het plot (korte omschrijving hoe het verhaal gaat lopen).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:19

Shadow0 schreef:
En de kritiek geldt dan ook niet het blad de Penny volgens mij, maar vooral het effect op jonge meisjes die denken dat er in elke wei een shet staat die gered moet worden, in elke stal een wilde hengst die zij alleen kunnen temmen, en dat je, als je maar hardnekkig genoeg blijft zeuren, je vanzelf op magische wijze een eigen of verzorgpaard krijgt. En dat is soms een beetje vervelend voor de eigenaars van de shetjes, "hengsten" (die in de praktijk vaak geen hengst zijn Haha! ) en anderen.

Maar waarom in hemelsnaam de naam van het blad daaraan verbonden is, is mij een raadsel, want die gevallen hadden we vroeger ook, vóór het bestaan van het blad. Het fantaseren staat los van het blad.
Ik snap hoe populaire uitdrukkingen onstaan, in mijn tienertijd was een "Eppo" een dom iemand, vanwege iemand die in en TV serie "Eppo" heette.
Er is verder niets aan te doen, maar ik vind dat een en ander wel gescheiden moet worden en ik vind het "Pennykind" een ander onderwerp dan het blad en ik zou het waarderen als het blad niet verder wordt uitgediept in dit topic, dat tenslotte over het fenomeen "fantaserende paardengek" gaat.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:28

ik denk dat het verstandig is om een stukje in de wiki te zetten over het blad penny en het fenomeen 'pennymeisje' en die twee te scheiden. De info die Lusitana geeft (informatief blad, afsplitsel van 'Debby' is geschikt voor het eerste, de definitie van een penny van de pennypatrouille voor het tweede.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 12:31

Lusitana schreef:
Maar waarom in hemelsnaam de naam van het blad daaraan verbonden is, is mij een raadsel, want die gevallen hadden we vroeger ook, vóór het bestaan van het blad. Het fantaseren staat los van het blad.
Ik snap hoe populaire uitdrukkingen onstaan, in mijn tienertijd was een "Eppo" een dom iemand, vanwege iemand die in en TV serie "Eppo" heette.
Er is verder niets aan te doen, maar ik vind dat een en ander wel gescheiden moet worden en ik vind het "Pennykind" een ander onderwerp dan het blad en ik zou het waarderen als het blad niet verder wordt uitgediept in dit topic, dat tenslotte over het fenomeen "fantaserende paardengek" gaat.

Vind je dat ik de informatie moet verwijderen over het blad? Of dat er niet meer overgepraat over moet worden in dit topic en niet meer info in het verhaal?
Bart vond het wel een goed idee, ook info over het blad, want daar komt de geschiedenis wel van af, dat ik toch handig om te weten, ik weet dat het niet leuk is voor het tijdschrift, maar het komt er wel van af, dat is een feit, geen leuk feit dus, maar dat is iets anders.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 12:32

Ellende schreef:
ik denk dat het verstandig is om een stukje in de wiki te zetten over het blad penny en het fenomeen 'pennymeisje' en die twee te scheiden. De info die Lusitana geeft (informatief blad, afsplitsel van 'Debby' is geschikt voor het eerste, de definitie van een penny van de pennypatrouille voor het tweede.

Die punten bedoel je? Die vind ik niet erg geschikt het is zeer overdreven ed.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 12:42

Het zijn twee verschillende dingen:

er is een serieus iets: het blad penny, dat mag in de gewone wiki.

dan is er een 'bokt'iets, het fenomeen 'pennymeisje'. Dat is geen serieus onderwerp, maar wel iets dat op bokt veel voorbij komt. Dat kan dus een plekje krijgen in het 'over bokt' deel van de wiki

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 12:45

Maar dan zou ik die punten er niet bij zetten, ik vind het, heb t al heel vaak gezegd geloof ik, véél te overdreven. Ja. Het stukje van hierboven is de waarheid hoe ze te beschrijven zijn. De punten met dat ze bakstenen en Bossche bollen willen geven als medicijn vind ik een grote belediging voor de 'Penny's' en t klopt nog niet ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:06

ik vind het heel pennymeisjes verhaal eigenlijk niet op wiki thuis horen... We hebben idd weleens topics gehad of iemand een verkouden pony kippensoep kon geven... Maar of dat nou serieus was of een SA? Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 14:09

stef schreef:
ik vind het heel pennymeisjes verhaal eigenlijk niet op wiki thuis horen... We hebben idd weleens topics gehad of iemand een verkouden pony kippensoep kon geven... Maar of dat nou serieus was of een SA? Knipoog

Inderdaad, en dat vind ik niet in die lijst thuis horen; bij de Penny's zeg maar.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:26

Het copyright van de Penny-Gids (of Ultimate Penny-Guide zoals ie eerst heette geloof ik) ligt bij Justy.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:29

En die naam mag juist weer niet zomaar gebruikt worden, denken jullie daar wel om! Als de uitgever van het gelijknamige blad kwaad wil, hebben jullie een proces aan je broek.
Een kleine verandering is nodig. "Pennymeisjes gids" ofzo mag weer wél.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 16:39

Lusitana schreef:
En die naam mag juist weer niet zomaar gebruikt worden, denken jullie daar wel om! Als de uitgever van het gelijknamige blad kwaad wil, hebben jullie een proces aan je broek.

Ik ben wel benieuwd of dat zo is, iemand met juridische kennis in de zaal? Dit lijkt me in dezelfde categorie te vallen als "Doorzakken bij Jamin" - een titel van een boek, en dat mag.