Ik heb volgens de papieren een Duitse Rijpony. Volgens mij is dit gewoon een verzamelnaam voor paarden, maar dit weet ik niet zeker. Anders kan ik *als ie de kenmerken van het ras heeft* wel wat foto's maken. Weet iemand hier meer over?
Dit & dit is mijn pony (heele duffe foto's maar heb op deze pc geen betere De tweede is overigens al drie jaar oud.)
@ Raja, je kunt inderdaad het beste een apart topic hier op WZ openen, dan kun je ook nog wat feedback krijgen waarna het op de wiki kan. Let erop dat je de referenties en annotatie ook duidelijk aangeeft.
annotatie is de referentie aanhalen bij een bepaalde zin (in dit geval zijn het voetnoten, onderaan de tekst, zoals ik hier gedaan heb: http://www.bokt.nl/wiki/Akhal-Teke het is dus een soort specificatie van je referenties. "deze bewering heb ik hier vandaan" soort van.
@Wady_Jamin: je kunt in dat topic natuurlijk wel aanvullingen en suggesties plaatsen, bijvoorbeeld over de geschiedenis en het ontstaan van de New Forest, dat soort dingen.
ik zag dat er nog geen artikel was over het noord zweeds paard, dus hierbij: Het noord Zweeds paard
Het noord Zweeds paard stamt af van verschillende rassen, onder andere de Dole Gudbrandsdal en Andere Scandinavische rassen. Ze worden vooral in zweden gefokt maar je komt ze door heel Scandinavië tegen. Het is een koudbloed ras met een hoekig hoofd en grote oren. Ze hebben korte , stevige benen , een korte gebogen hals en een ronde achter hand. Er zijn twee types binnen het ras, het eerste type is meer gedrongen en beter geschrikt om mee te mennen . Het tweede type is wat sierlijker. Het noord Zweeds paard heeft een dikke vacht met een volle staart en manen, ook hebben ze wat behang. De stokmaat ligt tussen de 1,53 en 1,60 meter. Alle kleuren vacht zijn toegestaan, behalve bont en wit. Het is een sterk ras dat al met 3 jaar aan het werk kan. Het zijn vriendelijke en volgzame paarden maar vanwege hun enorme kracht hebben ze een goede opvoeding nodig. Deze paarden moeten sober gevoerd worden en ze kunnen in Nederland het hele jaar buiten staan. Het Noord Zweeds paard werd vroeger gebruikt voor land- en bos bouw. Tegenwoordig word het dier nog maar weinig voor deze doelen gebruikt maar is Scandinavië worden ze soms nog steeds gebruikt bij de bosbouw op plekken waar machienes niet kunnen komen. Een meer voorkomend gebruik van dit ras is trekpaard. Om op te rijden is dit ras ook geschrikt maar, vanwege de gedrongen bouw, zijn ze minder geschrikt voor dressuur.
ik heb nog nooit eerder wat geschreven en weet niet of het goed is. Ik heb dyslexie dus wees niet te hard over mijn spelling. het is ook mar een kort stukje ... ik weet er niet zo veel over...
het is niet helemaal volgens de opmaak die het moet zijn (lees helemaal niet) mara ik had het stukje al geschreven voor dat ik zag dat dit topic bestont)