Het bittentopic

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 19:38

Afgelopen week zijn er weer veel bitten binnengekomen. De hoofdstelfoto's moeten hier nog van gemaakt worden.

39. Watertrens dubbel gebroken africhtingsbit RVS met 360° draaibaar tussenstuk
Trensbit
Afbeelding

40. Westernshank enkel gebroken RVS met koperen inlages en pompwerking
Westernbit
Afbeelding

41. Kimblewick Thiedemanstang met tongboog tweegaats RVS
Pelham
Afbeelding

42. Watertrens Turnado enkel gebroken RVS
Trensbit
Afbeelding

43. Filet Baucher D-trens ongebroken met kunststof mondstuk
Trensbit
Afbeelding

44. Dressuurstang met tongboog en kinketting RVS (hoort bij 45)
Gecombineerd bit
Afbeelding
De dressuurstang samen met de onderlegtrens.

45. Onderlegtrens dubbel gebroken RVS (hoort bij 44)
Gecombinerd bit
Afbeelding
De dressuurstang samen met de onderlegtrens.

46. Watertrens dubbelgebroken RVS met een Dr. Bristol middenstukje wat volgens het principe van Robart werkt. Beide bithelften kunnen 360° draaien.
Trensbit
Afbeelding

47. Watertrens dubbel gebroken africhtingsbit kunstof groen
Trensbit
Afbeelding

48.Watertrens dubbel gebroken africhtingsbit kunstof blauw
Trensbit
Afbeelding

49. Watertrens dubbel gebroken africhtingsbit kunstof roze
Trensbit
Afbeelding

50. Portugees bit vervaardigd uit zwart staal met een tongboog en losse scharen
Dressuurstang/kandare
[Nog geen foto van]

51. Kneveltrens enkel gebroken sweet iron
Trensbit
Afbeelding

52. Bustrens met losse ringen enkel gebroken sweet iron
Trensbit
Afbeelding

53. Watertrens ongebrken met speeltjes RVS (gewenningstang)
Ongebruikelijk bit
Afbeelding

54. Yankee Pessoa enkel gebroken met dubbel mondstuk RVS
Ophaaltrens
Afbeelding

55. Watertrens met een zeer dun mondstuk en kleine bitringen RVS
Trensbit
Afbeelding

Gekleurde bitringen:
Afbeelding

Western kinriempjes:
Afbeelding

magda_90

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 19:41

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:42

55 is een opzetbitje, gebruik in de drafsport. 54 ken ik als een W- of Y-mouth snaffle. Ik ga zo even wat beschrijvingen voor je typen :)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:43

Dat heb ik mij ook wel eens afgevraagd.. werkt misschien als een soort stang? Alleen dan iets lichter? Geen idee eigenlijk

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:44

Ja 55 is inderdaad een draversbitje, die heb ik hier ook nog liggen.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:50

Waar heb je die leuke dubbel gebroken gekleurde water trensjes vandaan?? Wil ik ook! Is dat zacht kunstof?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:14

Informatie vertaald uit Saddlery, modern equipment for horse and stable, door E. Hartley Edwards.

3. Bit met rollers; De rollers zouden het paard aanmoedigen om het bit aan te nemen. Geeft meer controle over het paard zonder veel pijn te doen.

18. Fluittrens/ Windsucking of Flute bit; Kan gebruikt worden bij luchtzuigers. De gaatjes verspreiden de lucht en voorkomen dat de lucht naar binnen kan worden gezogen.

43. Fillis trens; Doordat het bit meer in de mond hangt dan ligt, heeft de tong meer ruimte. In een gebroken trens-versie zal het notekrakereffect minder zijn.

54. Y mouth/W mouth trens; naam komt van de vorm die het aanneemt als er druk op de teugels komt. Kan knijpen aan de lippen en op de tong. Erg scherp bit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 10:17

WendyBZ schreef:
55 is een opzetbitje, gebruik in de drafsport. 54 ken ik als een W- of Y-mouth snaffle. Ik ga zo even wat beschrijvingen voor je typen :)

55) Ik heb hem toendie overgekocht van iemand die hem voor zijn shet gebruikt heb, maar een opzetbitje kan inderdaad ook.
54) Dat is inderdaad de Engelse benaming. Ik zit er daardoor steeds meer over na te denken om die benaming er ook bij te gaan zetten.

Bedankt!

salome_maybe schreef:
Waar heb je die leuke dubbel gebroken gekleurde water trensjes vandaan?? Wil ik ook! Is dat zacht kunstof?

Horseshop international. :D

WendyBZ schreef:
Informatie vertaald uit Saddlery, modern equipment for horse and stable, door E. Hartley Edwards.

3. Bit met rollers; De rollers zouden het paard aanmoedigen om het bit aan te nemen. Geeft meer controle over het paard zonder veel pijn te doen.

18. Fluittrens/ Windsucking of Flute bit; Kan gebruikt worden bij luchtzuigers. De gaatjes verspreiden de lucht en voorkomen dat de lucht naar binnen kan worden gezogen.

43. Fillis trens; Doordat het bit meer in de mond hangt dan ligt, heeft de tong meer ruimte. In een gebroken trens-versie zal het notekrakereffect minder zijn.

54. Y mouth/W mouth trens; naam komt van de vorm die het aanneemt als er druk op de teugels komt. Kan knijpen aan de lippen en op de tong. Erg scherp bit.

Bedankt voor de informatie! Hier ben ik erg blij mee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 14:17

Is dit formaat foto's trouwens groot genoeg voor de wiki of niet?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 19:44

Ik heb vandaag een Myler D-trens level 3 binnen gekregen. Omdat ik niet zo bekend hiermee ben heb ik mij eerst ingelezen hierin.

Nu zag ik dat de gleuven in de bitringen bedoelt waren voor de bakstukken en teugels, moet deze variant dan ook zo worden gebruikt? Mij lijkt het haast wel omdat je anders wel heel omslachtig je bit moet bevestigen aan je hoofdstel.

Verder zie ik aan de bovenkant (of onderkant?) van de bitringen een rondje zitten, dit schijnt voor de kinketting te zijn, dat kan kloppen neem ik aan?

En als laatste vraag. In welke groep bitten kan je deze variant dus het beste neerzetten? Onder de trensen? Want het is geen ophaalbit in die zin?

-

[edit] Het gaat over dit bitje http://i24.photobucket.com/albums/c18/D ... MB04-1.jpg. Het is niet mijn eigen foto, die heb ik nog niet, deze kwam ik in een eerder topic op bokt tegen.

-

[edit2] Ook een erg handig bit (http://i158.photobucket.com/albums/t118 ... /BVK28.jpg) de Yankee watertrens. De bakstukken, clips van de bakstukken en de teugels passen niet eens door die openingen heen. := Zowel niet met een full hoofdstel als met een ponyhoofdstel, wat heb je daar dan nu ook weer aan. :')

-

[edit3] Tevens heb ik dit bitje binnengekregen http://www.equimatch.nl/default.asp?clu ... ageid=228&. Is dit nu eentje die vaak in de western wordt gebruikt of niet?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:51

De foto´s zijn voor de Wiki groot genoeg zo, maar groter mag natuurlijk altijd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 10:56

Dan zal ik ze 600*800 doen maar dan wel in een link. :)

Er komt binnenkort een men- en een westernhoofdstel, dus de hoofdstelfoto's van de men- en westernbitten worden binnenkort vervangen. Dus ik denk dat het het handigste is als je daar nog even mee wacht om ze te plaatsen. :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:24

Prima. Dan wacht ik zowiezo nog even met het plaatsen van je foto's, want ik wil de indeling van de verschillende artikelen over bitten ook aanpassen om het zo duidelijk mogelijk neer te zetten. Dat gaat best wel een flinke klus worden dus we moeten eerst even bekijken hoe we dat allemaal het beste aan kunnen pakken.
Als iemand in dit topic nog suggesties heeft daarvoor dan zijn die natuurlijk van harte welkom!

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:50

Indrukwekkende verzameling, wat zijn er toch veel verschillende bitten. Ik mis nog het scholingsbit en correctiebit.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 17:06

Aurora3: De westernbitfoto's zijn klaar, die staan ondertussen op de pc en die zal ik vanavond plaatsen als het lukt. Tevens is het menhoofdstel ook gearriveerd maar die foto's zullen in de loop van de week waarschijnlijk verschijnen.

Wat voor een soort indeling wou je gaan hanteren? Zoals als ik die van mij onderverdeeld heb of anders? Ben niet nieuwsgierig hoor. :+

ChelseaAyLee, klopt inderdaad. Ik ben ze helaas nog niet tegengekomen. Of nouwja wel tegengekomen maar dan van K&K en die vind ik toch wel erg prijzig.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 06:41

Ik rij zelf met een correctietrens dus dat is geen probleem :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 09:40

Wanneer je hem daadwerkelijk gebruikt is het een ander verhaal inderdaad, maar voor hun pensioen vindt ik ze nog veel te duur. :))

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:50

Met bit nr 3 van de foto's rij ik mijn paard :D Het valt me op dat hij dit bit minder goed vast kan pakken(als hij vastpakt kun je net zo goed t hoofdstel eraf doen, je hebt dan echt niks meer) en met dit bit heb ik dat probleem eigenlijk niet/minder. Als ik het bit voor zijn mond hou doet hij zijn mond al open zodat ik het er zo in kan doen. Hij vind het denk ik ook een fijn bit _O-

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 09:53

Daar heb ik zelf ook zeer fijne ervaringen mee inderdaad. Ik blijf het alleen nog steeds jammer vinden dat ze er alleen in de enkel gebroken versie zijn. Dubbel gebroken zou nog fijner zijn.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:56

Ja, dat zou inderdaad ook fijn zijn voor mijn paard.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:03

Wie weet worden ze ooit nog geïntroduceerd.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:10

Dan ben ik de eerste die hem in huis heeft _O-

Mijn ezel heeft trouwens een bokkebitje(voor de kar) Hier ben ik ook zeer tevreden mee, je hebt naar mijn gevoel net ietsje meet controle over wat er aan de voorkant gebeurt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 10:20

Wat leuk dat je die voor de kar hebt. Nu ben ik eigenlik wel nieuwsgierig naar een foto van je ezel met dat bitje in, ik weet niet of je die hebt toevallig?

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:26

wat is de functie van de volgende bitten. 7, 14, 19 en 36
op de eerste pagina?

Over het fluitbitje. Ik ken iemand die er wel eens mee rijd. Hij stopt er iets in. bijv. stroop. Hij is er van overtuigd dat ze dan beter nageven enzo.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:29

Nee, alleen een foto van zijn oude bitje. Maar die is veels te groot. Volgend weekend als we weer op pad gaan zal ik een foto voor je maken!