Aanpassen krachtvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Aanpassen krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:12

Done :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 17:16

Dank u! :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:01

zo ontzettend druk is het trouwens niet hoor. Als er nog meer veranderd moet worden dan moet je het maar even zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:55

Ik was weer eens in de voedingscategorie bezig en het viel me op dat Krachtvoer een vreselijk lange en onoverzichtelijke pagina is geworden.

Is het niet logischer om hier 1 overzichtspagina en vervolgens een doorverwijspagina van te maken?

Huidig : http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer

Mijn voorstel, is om het in de huidige toestand te laten, maar eea naar aparte paginas te knippen / plakken. Dit zou dan naar mijn idee zo moeten worden :

Aparte pagina's :
- Brokken.
- Muesli's.
- Granen.
- Bietenpulp.
- Wetenschappelijke benadering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:57

Ik had eigenlijk toch wel graag feedback van een Wikimod of andere Wikischrijvers gehad, dan kan ik verder... :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:16

Ik denk dat het artikel verdelen in hapklare brokken een goed idee is. Makkelijker zoeken ook voor mensen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:18

Hoi Maya,
Ik had er vanmiddag ook al even naar gekeken maar ik snap niet zo goed wat je bedoeld.

Wil je de pagina krachtvoer zo laten en dan voor bovenstaande onderwerpen een hoofdartikel maken waar dan uitgebreidere informatie in verwerkt kan worden?

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:28

Nee, dat wil ik juist niet :+ :) Ik vind de huidige pagina Krachtvoer veels te lang en onoverzichtelijk. Alles wat er met krachtvoer te maken heeft, staat op 1 pagina. Mijn voorstel is dus om de basis hetzelfde te laten, maar wat nu verschillende hoofdstukken zijn, dát wil ik aparte pagina's maken.

Enige waar ik over twijfel is 'wetenschappelijke benadering', of die ook apart moet, of bij Krachtvoer.

Ik wil eerder naar zoiets :
- http://www.bokt.nl/wiki/Vitamine
- http://www.bokt.nl/wiki/Mineraal (al moet er hier ook nog een hoop aan de layout gebeuren)

Korte 'hoofd'-samenvatting met enige basisinfo, en dan daarop doorkliklinks naar specifieke pagina's, met voor elk onderwerp een eigen pagina.

Dus 1 pagina die 'Brok' heet, en dan daar alles op over sport, merrie, veulen brok etc.
Dan 1 pagina die Muesli heet, eentje die Granen heet, eentje over pulp.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:37

Aha, ik snap het.
En wil je dan het algemene stukje laten staan op krachtvoer?

En wil je dan de gesplitste hoofdstukken vanaf die pagina ook doorlinken naar de specifiekere pagina's:
- Brokken.
- Muesli's.
- Granen.
- Bietenpulp.
- Wetenschappelijke benadering

Ik vind het op zich wel een goed idee want die pagina over krachtvoer is inderdaad wel heel erg lang. Niet bepaald aantrekkelijk om te lezen :) .

Als je krachtvoer splitst is de pagina korter, ik denk dat het wel mooi is als je dan alles op 1 pagina houdt. Dus ook de wetenschappelijke benadering erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:44

Jup. Ik wil wel enige 'tekst' typen met een korte samenvatting. Iets van... Er zijn verschillende types krachtvoer die je paard kunt geven. Bijvoorbeeld brokken, muesli en granen, maar ook bietenpulp wordt wel eens gegeven.

En dan 'Wetenschappelijke benadering' wel op de 'Algemene krachtvoer' pagina laten.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:52

Ja lijkt me prima, volgens mij geeft dat veel meer overzicht :D !
Kom je er verder zo uit, of heb je hulp nodig bij het splitsen van de onderwerpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:57

Ik kom er zo wel uit hoor :+ Ben al ruim 2,5 jaar bezig met de Wiki :)

Maar wilde even wat feedback en overleg, voor ik alles op eigen houtje aanpas.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:13

Oke prima, ik zat meer te denken met oog op dat het veel werk kan zijn.
Ik twijfel niet aan je vaardigheden hoor :D .
bedankt in elk geval +:)+ !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 23:31

Tis al gebeurd :) Gewoon een kwestie van knippen en plakken en wat verwijzingen aanpassen. Het precieze aanvullen en detailleren van alle gegevens kan wel een latere keer, en ook door anderen.

Heb trouwens maïs wel apart gehaald, zag dat iemand het onder granen had gezet, maar dat klopt niet, het valt onder de grassoorten :)

Het is nog steeds wel een erg lang artikel ( Krachtvoer), toch nog eens over denken hoe dat beter kan :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 14:49

Waarom staat er onder het artikel 'krachtvoer' dit: ''mist neutraliteit''? Wie vindt dit, wat is er niet neutraal aan en hoe zou dit dan veranderd moeten worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:00

Dat was ik, heb er al het eea uit gehaald wat niet neutraal of zakelijk is.Bijv. de zin :
    "Er bestaan gelukkig ook krachtvoeders met een relatief laag percentage suiker en zetmeel."

Het woord 'gelukkig' heeft geen toegevoegde waarde voor de inhoud van het artikel, maar geeft wel een gekleurdheid of persoonlijke opvatting van een mening aan het artikel. Vandaar dat ik dat woord eruit gehaald heb.

Verder vind ik het artikel ietwat geschreven alsof krachtvoer per definitie slecht is, en daar ben ik het dan weer niet mee eens. Krachtvoer kan zeker relevant of sterk aanvullend nuttig zijn als de behoeftes van het paard dat vragen. Sommige paarden hebben het gewoon nodig omdat alleen ruwvoer te weinig is.

In het gehele artikel over 'wetenschappelijke benadering' stel je dat mensen beter geen krachtvoer moeten geven. Omdat dat slecht is. Een invalshoek waaruit je aangeeft waarom krachtvoer en de suikers opletten geblazen is, vind ik beter, dan dat je al op voorhand stelt dat mensen krachtvoer niet moeten geven. Geef beide opties aan, verklaar en leg het zakelijk en neutraal uit, me van beiden de voors en tegens, en laat vervolgens de mensen zelf beslissen / kiezen. Daarom vind ik het niet neutraal omdat je maar van 1 uitgangspunt uitgaat.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 16:45

Maya, wat vind je van deze versie? (bronnen en voetnoten zijn hetzelfde gebleven, deze heb ik dus niet overgenomen):

De wetenschappelijke benadering van krachtvoer

Krachtvoer
Krachtvoer is een voer dat wordt verstrekt aan paarden met als doel het in relatief korte tijd veel energie verschaffen aan het paard. Van oorsprong is krachtvoer bedacht om paarden die vele uren per dag moesten werken, waardoor essentiële graastijd verloren ging, toch te voorzien in de energiebehoefte. Tegenwoordig wordt het paard in Nederland niet of nauwelijks meer als werkpaard ingezet, waardoor krachtvoer als snelle energiebron over het algemeen niet of maar in kleine mate nodig is. Tegenwoordig dient krachtvoer, naast energiebron, ook als vitamine- en mineralenbron, daar deze vaak te weinig in het ruwvoer voorkomen.

Door de jaren heen is het voeren van krachtvoer zo’n gewone zaak geworden dat veel paardeneigenaren in de veronderstelling zijn dat het paard niet zonder zou kunnen. In veel gevallen kan het energie- of vitamine- en mineralentekort echter met behulp van andere voeders worden opgelost.

Het verkiezen van alternatieve voeders boven krachtvoer of het vervangen van een gedeelte van het krachtvoer heeft wetenschappelijk gezien over het algemeen de voorkeur, daar het voeren van te grote porties krachtvoer in een keer ongewenste gevolgen met zich mee kunnen brengen. Deze gevolgen worden hieronder besproken.

Waarom liever geen te grote portie krachtvoer (suikers) in een keer?
Over het algemeen krijgen paarden in Nederland een tot twee keer per dag een relatief grote portie krachtvoer te eten. Wanneer deze portie teveel ineens is voor het betreffende dier gebeurt er dit: om zetmeel te verteren heeft het paard meer micro-organismen nodig dan dat deze heeft. De micro-organismen die het paard heeft om ruwvoer te verteren kunnen hiervoor niet gebruikt. Deze worden beschadigd waardoor het ruwvoer niet goed meer kan worden verteerd. In plaats daarvan worden er micro-organismen aangemaakt die alleen zetmeel en dus geen ruwvoer kunnen verteren. De micro-organismen die zorgen voor de vertering van ruwvoer zorgen ook voor de vitaminen die een paard nodig heeft. Door de komst van de micro-organismen van zetmeel zijn de micro-organismen voor de vertering van ruwvoer dus beschadigd en in aantallen verminderd. Hierdoor moet het paard dus de vitamines voortaan halen uit het krachtvoer. Hierdoor moet er dus steeds meer krachtvoer worden gegeven wat weer maagproblemen kan opleveren. Dit proces kan echter ook weer omgedraaid worden maar het duurt wel een tijd voordat het paard hier weer op ingesteld is. [1]
Ook eiwit kan energie leveren. Dit is echter niet aan te bevelen hiervoor omdat het rendement laag is.

Wat is een te grote portie krachtvoer in een keer?
Teveel krachtvoer per portie per paard is wanneer een portie krachtvoer/granen meer is dan 0,4% van het lichaamsgewicht van het betreffende paard. Er zijn echter ook voeders die bij afbraak 2 keer zoveel energie leveren dan de standaard granen. In dat geval is teveel krachtvoer dus al als 0,2% van het lichaamsgewicht van het dier in een keer aan krachtvoer gegeven wordt.[2]

Gevolgen die kunnen ontstaan bij het voeren van teveel krachtvoer in een keer
Uit onderzoek is gebleken dat de kans op koliek 4,5 keer wordt vergroot wanneer paarden dagelijks 2,5 tot 5 kilo granen (suikers) te eten krijgen. [3] Ook kan te veel krachtvoer de oorzaak zijn van diarree owv een te snelle fermentatie in de darmen. Een oorzaak van hoefbevangenheid kan een teveel aan krachtvoer zijn. Ook maandagziekte kan een gevolg zijn van teveel krachtvoer (suikers).
Verder kan (veel) krachtvoer en te weinig ruwvoer ervoor zorgen dat paarden maagzweren krijgen. Dit gebeurt zo: paarden hebben een bepaalde PH-waarde in hun maag. De PH waarde geeft de mate van zuurheid aan. Deze zuurgraad kan in de paardenmaag variëren van 1,5 tot 7. 1,5 is heel zuur (agressief) en 7 is neutraal. Doordat er in de paardenmaag maagzuur en pepsine wordt aangemaakt, heeft de maag een lage PH- waarde. Dit zuur tast de maagwand aan en wanneer dit zuur de maag voor langere tijd aan kan tasten, kan er een maagzweer ontstaan. Om dit te voorkomen, moet de PH-waarde van de maag zoveel mogelijk worden verhoogd. De PH-waarde wordt steeds hoger naarmate het paard meer speeksel doorslikt want speeksel heeft namelijk een hoge PH-waarde. Hoe langer een paard moet kauwen op zijn eten, hoe meer speeksel hij aanmaakt. Op een kilo hooi kauwt een paard gemiddeld zo'n 40 minuten. In deze periode wordt 3 tot 3,5 kilo speeksel geproduceerd. Bij krachtvoer hoeft een paard slechts 10 minuten te kauwen om één kilo te kunnen opeten. Het paard maakt dan ook maar 1 kg speeksel aan om het voer te kunnen doorslikken.[4] Dus, doordat een paard minder lang hoeft te kauwen op krachtvoer dan op ruwvoer heeft een paard dat niet de beschikking heeft tot onbeperkt ruwvoer gemiddeld een hogere PH-waarde dan een paard dat dit wel heeft. Het eerste paard heeft dan dus ook een grotere kans op een maagzweer.
Verder is het voor het paard niet goed wanneer deze sterke wisselingen in de bloedsuikerspiegel te verwerken krijgt. Dit gebeurt wanneer het paard een te grote portie krachtvoer in eens moet verwerken; het paard krijgt dan eerst te maken met een zeer hoge bloedsuikerspiegel en enige tijd na het eten van het krachtvoer een zeer lage bloedsuikerspiegel; dit uit zich bijvoorbeeld in het ‘geen energie’ hebben of sloom zijn.

Krachtvoer: hoe op een gezonde manier te voeren en alternatieven
Tegenwoordig zijn er voedermechanismen op de markt die paarden automatisch meerdere keren per dag van een kleine portie krachtvoer kunnen voorzien; dit is een goede optie voor het voeren van krachtvoer. Misschien dat een enkele pensionhouder dit ook zou kunnen en willen doen. Voor de meeste pensions geldt echter dat het meer dan twee keer voeren van krachtvoer per dag teveel gevraagd is. Dan is het het beste om het krachtvoer te verminderen zodat het twee keer per dag voeren van die hoeveelheid krachtvoer niet schadelijk is voor het paard. Aan de overige energiebehoefte kan dan worden voldaan door bijvoorbeeld het voeren van extra ruwvoer (een minimum hoeveelheid ruwvoer voor een paard per dag is 1 –2% droge stof per kilogram lichaamsgewicht), zonnebloemolie of lijnzaadolie, of geweekte ongemelasseerde bietenpulp (aangevuld met zemelen). Wanneer het paard door de nu geringe krachtvoergift een vitaminen- en of mineralentekort oploopt, kan dit worden opgevangen door het bijvoeren van een vitamine- of mineralensupplement.

De afkickperiode
Krachtvoer is dus een voer dat niet in dergelijke hoeveelheden en in dergelijke samenstelling in de natuur door wilde paarden wordt gegeten. Een gevolg daarvan is is dat het spijsverteringsstelsel van het paard hierop onvoldoende is ingespeeld waardoor het spijsverteringsstelsel zich moet aanpassen. Deze aanpassing is eigenlijk niet of onvoldoende mogelijk. Vergelijk het met fastfood voor mensen. Er zijn mensen die het dagelijks eten, het heerlijk vinden en er geen hinder van lijken te ondervinden. Pas na jaren wordt duidelijk dat men dikker is geworden, minder energie heeft en kwaaltjes krijgt. Wanneer er dan wordt omgeschakeld naar puur en alleen gezonde voeding moet men eerst door een afkickperiode. Mensen voelen zich beroerd, zien er vaak wat slechter uit en snakken naar hun fastfood en suiker. Wanneer er dan echter toch wordt volgehouden met het eten van de gezonde voeding, zal na een tijdje (bij mensen is dit meestal enkele weken) de drang naar suiker en fastfood afnemen, krijgen deze mensen meer energie, voelen zich vaak vrolijker en raken hun overtollige vet en afvalstoffen kwijt.
Zo moet men ook naar het krachtvoer voor paarden kijken. Veel paarden lijken het goed te doen op hun wetenschappelijk gezien te grote porties krachtvoer en wanneer er minder krachtvoer wordt gegeven dan ze gewend zijn, gaan ze er minder gezond uitzien. Dit is dus het begin van de afkickperiode. Helaas kan de afkickperiode bij paarden wat langer duren dan bij mensen. Deze periode verschilt per paard, soms duurt het weken, soms maanden en soms wel een jaar. Dit hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ver het oude dieet verwijderd was van de gezondere, natuurlijke voeding.
Bij sommige paardenvoederfabrikanten kan er door consumenten ook om een voedingsadvies worden gevraagd. Belangrijk hierbij is om niet blind op dit advies af te gaan omdat deze fabrikanten marketingtechnisch zoveel mogelijk willen verkopen en daarom vaak teveel van hun product adviseren. Het beste is dan ook om een voedingsadvies op te stellen samen met uw dierenarts.

Alternatieven voor krachtvoer
De conclusie die kan worden getrokken is dat het paard dus het beste veel, zo niet onbeperkt ruwvoer te eten kan krijgen. Is dit ruwvoer niet voldoende, dan kan er krachtvoer worden gegeven in het voor dat paard gepaste porties. Mocht er dan nog geen energietekort aanwezig zijn, dan kan er gekeken worden naar het bijvoeren van ongemelasseerde geweekte bietenpulp in combinatie met zemelen. Ook zonnebloem- of lijnzaadolie is een goede energiebron. Om een tekort aan vitamines en of mineralen op te vangen, kan hiervoor een supplement worden gegeven.

Vanzelfsprekend geldt dat een paard geen krachtvoer hoéft te krijgen. Een paard kan het in een aantal gevallen ook goed doen op alleen ruwvoer, of ruwvoer in combinatie met een alternatief voor krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:54

Dit is wat ik ervan denk... weet niet wat jij of anderen ervan vinden :)

Citaat:
Tegenwoordig wordt het paard in Nederland niet of nauwelijks meer als werkpaard ingezet, waardoor krachtvoer als snelle energiebron over het algemeen niet of maar in kleine mate nodig is.

Onjuist. Wat denk je van al die topsportpaarden? Endurance? SGW? Springsport? Die hebben juist behoefte aan verschillende soorten energie, bijv. langzaam langdurende energie, of juist krachtige energie-explosies. Het gemiddelde recreatiepaard, dat heeft inderdaad minder behoefte aan hoog energie en is beter af met een dieet voornamelijk bestaand uit ruwvoer. Al is alleen ruwvoer onvoldoende, afhankelijk van het type ruwvoer. Maar niet het gemiddelde paard in zijn algemeen.

Citaat:
Door de jaren heen is het voeren van krachtvoer zo’n gewone zaak geworden dat veel paardeneigenaren in de veronderstelling zijn dat het paard niet zonder zou kunnen.

Mening, suggestief en ietwat belerend / denigrerend (in de veronderstelling...)

Citaat:
Het verkiezen van alternatieve voeders boven krachtvoer of het vervangen van een gedeelte van het krachtvoer heeft wetenschappelijk gezien over het algemeen de voorkeur, daar het voeren van te grote porties krachtvoer in een keer ongewenste gevolgen met zich mee kunnen brengen. Deze gevolgen worden hieronder besproken.

1e zin voor de komma eruit. Verder zou ik het tweede deel iets herschrijven naar een op zichzelf staande zin.

Citaat:

Ik mis het onderdeel van belang van kauwen (speeksel) voor de ph-graad in de maag wat benodigd is voor de vertering, en wat maagzweren voorkomt. Je legt het later goed uit, maar ik zou hier wel alvast een korte opmerking erover maken.

Citaat:

Klopt, maar is ietwat te ingewikkeld voor de gemiddelde paardeneigenaar vrees ik. 0,4 % van het lichaamsgewicht reken je niet zo snel uit je hoofd uit. Ik zou een 1 of 2 korte voorbeelden uitwerken, met daarbij de opmerking dat het duidelijk een indicatie is. Wiki moet ook toegankelijk zijn voor 13-jarige meiden, en tevens voor de al wat meer belezen / ervaren paardenhouder.

Citaat:
2,5 tot 5 kilo granen (suikers)

Je kunt niet blindweg stellen dat granen puur suiker is. Dat klopt niet. Sowieso staat zetmeel niet gelijk aan suiker. Het zijn beiden twee NSK's (niet-gestructureerde-koolhydraten), waarvan zetmeel in het spijsverteringsstelsel wordt omgezet naar glucose, en vervolgens in de lever of spieren opgeslagen wordtdacht ik. Even zoeken...

Hebbes, hier een bron : http://docs.google.com/gview?a=v&q=cach ... l=nl&gl=nl
Citaat:
= Koolhydraten
De belangrijkste brandstof voor paarden zijn de koolhydraten zetmeel en suiker. Zetmeel wordt in de dunne darm afgebroken en omgezet in glucose dat via het bloed naar de spieren en lever gaat. Daar wordt het direct gebruikt of opgeslagen als voorraad in de vorm van glycogeen. Tijdens arbeid zal de spier deze voorraad snel moeten aanspreken en afhankelijk van het type arbeid zal dit glycogeen met of zonder zuurstof verbrand worden. Bij het endurance paard zal het uiteindelijk opraken van de glycogeenvoorraad voor
vermoeidheidsverschijnselen zorgen. Bij het korte intensieve werk bij spring- en dressuurpaarden is de ophoping van melkzuur uiteindelijk de beperkende factor. Granen, een belangrijke component van krachtvoer, bestaan voor het grootste gedeelte uit koolhydraten.

Citaat:
Misschien dat een enkele pensionhouder dit ook zou kunnen en willen doen. Voor de meeste pensions geldt echter dat het meer dan twee keer voeren van krachtvoer per dag teveel gevraagd is.

Weer die denigrerende en belerende toon die niet eens relevant voor het onderwerp is.

Citaat:
zonnebloemolie of lijnzaadolie, of geweekte ongemelasseerde bietenpulp (aangevuld met zemelen)

Mooi, die alternatieven. Maar ik mis de onderbouwing of uitleg waarom je dat aanraadt? Kijk, ik weet het wel, maar niet iedereen doet dat.
Citaat:
Vergelijk het met fastfood voor mensen.
<<knip>>
Zo moet men ook naar het krachtvoer voor paarden kijken.

Zou ik eruit laten. De vergelijking met fastfood vind ik irrelevant, je geeft zo wel een heel duidelijke boodschap af dat het slecht is, want fastfood is ook niet gezond voor mensen. Een paar dingen die je daarin zegt is wel relevant (afkicken), de vorm waarop het gegoten is vind ik niet zo denderend :)

Citaat:
Mocht er dan nog geen energietekort aanwezig zijn

je bedoelt 'een' ?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 09:12

Ik zal er later nog even naar kijken, maar ik denk dat een hoop van wat jij denigrerend vindt, dat dat komt omdat jij dat zo leest. Dat de meeste pensioneigenaren niet de tijd hebben / nemen om meer dan 2 keer per dag krachtvoer te voeren, dat ís toch gewoon zo? Ik kom in ieder geval maar heel weinig pensionstallen tegen die vaker krachtvoer voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 09:34

Maar wat heeft het voor toegevoegde waarde aan het Wiki-artikel over 'krachtvoer' op zich, dat er in NL bij een aantal pensionstallen 2x per dag gevoerd wordt? Imo geen. Van belang is de achtergrond, dus waarom paarden niet goed overweg kunnen met 2x per dag grote porties krachtvoer. Niet de randzaken waarom dingen wel of niet gebeuren, gewoon naar wat goed of niet goed voor het paard is. Geen meningen of ervaringen in de Wiki bij dit soort zaken, maar gewoon zakelijk taalgebruik, gewoon heel simpel de feiten, kaal en nuchter. Niet het wollige eromheen. Maar neutraal.

Ook omdat zaken kunnen veranderen, en ook omdat het afhankelijk is van je omgeving. Bij jou in de omgeving voeren ze bijv. 2x per dag, bij mij in de omgeving niet, je hebt hier weinig pensionstallen, maar die ik ken, daar wordt 3 tot 5 x voer verstrekt in de winterperiode, 3x krachtvoer en 5x ruwvoer. Daarom vind ik dat te subjectief voor een Wiki-artikel.

Ik ben gewoon heel sterk van mening dat je de feiten zakelijk, nuchter en op zich moet laten zien. Alleen informatie geven die op sterk onderbouwde feiten is gebaseerd. Laat mensen zelf maar een keuze en afweging maken. Niet ze in een bepaalde richting duwen of meningen van de schrijvers meegeven.

Ander voorbeeld : ik ben helemaal pro graszaadhooi, ik zie daar een boel voordelen van. Andere mensen niet, die zijn de nadelen meer en zijn er soms zelfs gewoon finaal op tegen. Toch staat er in de Wiki (nouja, nu geloof ik nog niet, ben er nog mee bezig) een artikel waarin duidelijk alle voor en nadelen van het graszaadhooi worden bestempeld, waar men op moet letten, en waar men rekening mee moet houden. Zodat men zelf de afweging kan maken.

En daar draait het om. Zelf informatie lezen, over nadenken en dan vervolgens een besluit nemen. Niet al van te voren ergens heen sturen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:03

Helemaal met Maya eens.
Persoonlijk vind ik het geschreven verhaal een kopie van hetgeen op www.paardnatuurlijk te lezen staat; daar probeert men ook iedereen een bepaalde richting op te duwen, zonder onderbouwingen. Maya verwoord het heel goed.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:15

ik vind de commentaren ook terecht Maya. Ik begrijp en deel (grotendeels) de mening van Dorientjtuh, maar voor een informatief stuk, mag je je persoonlijke mening niet laten doorschemeren (hoewel je dat zowieso doet door meer aandacht te besteden aan alternatieven die "gezonder" zijn voor het paard)
't is aan de paardeneigenaars die je artikel gaan lezen om er wat mee te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:25

Ik vind wel dat er op gewezen mag worden dat ruwvoer van groot belang is voor een paard. Dat zou op zich ook als een persoonlijke mening bestempeld kunnen worden. Maar dat is tegelijkertijd ook wel aansluitend bij de basisbehoefte van een paard. (graasdieren die behoefte aan veel vezels hebben)

In dat opzicht vind ik dat je best kunt stellen dat het voeren van krachtvoer met aandacht dient te gebeuren, en ook het waarom ervan, dus uitgelegd en onderbouwd hoe of wat.

Madamx : Waar staat dat artikel dan volgens jou? Heb proberen te zoeken, maar niet gevonden :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 14:15

Hierbij een nieuwe versie. Alleen bron 2 moeten worden vervangen door deze bron: http://www.ker.com/library/advances/210.pdf

De wetenschappelijke benadering van krachtvoer

Krachtvoer
Krachtvoer is een voer dat wordt verstrekt aan paarden met als doel het in relatief korte tijd veel energie verschaffen aan het paard. Van oorsprong is krachtvoer bedacht om paarden die vele uren per dag moesten werken, waardoor essentiële graastijd verloren ging, toch te voorzien in de energiebehoefte. Tegenwoordig wordt het paard in Nederland niet of nauwelijks meer als werkpaard ingezet, waardoor krachtvoer als snelle energiebron over het algemeen voor recreatiepaarden maar in kleine mate nodig is. Tegenwoordig dient krachtvoer, naast energiebron, ook als vitamine- en mineralenbron, daar deze vaak te weinig in het ruwvoer voorkomen.

Het verkiezen van alternatieve voeders boven krachtvoer of het vervangen van een gedeelte van het krachtvoer heeft wetenschappelijk gezien over het algemeen de voorkeur. Dit is zo omdat het voeren van te grote porties krachtvoer in een keer ongewenste gevolgen met zich mee kan brengen. Deze gevolgen worden hieronder besproken.

Over het algemeen krijgen paarden in Nederland een tot twee keer per dag een relatief grote portie krachtvoer te eten. Wanneer deze portie teveel ineens is voor het betreffende dier gebeurt er dit: om zetmeel te verteren heeft het paard meer micro-organismen nodig dan dat deze heeft. De micro-organismen die het paard heeft om ruwvoer te verteren kunnen hiervoor niet gebruikt. Deze worden beschadigd waardoor het ruwvoer niet goed meer kan worden verteerd. In plaats daarvan worden er micro-organismen aangemaakt die alleen zetmeel en dus geen ruwvoer kunnen verteren. De micro-organismen die zorgen voor de vertering van ruwvoer zorgen ook voor de vitaminen die een paard nodig heeft. Door de komst van de micro-organismen van zetmeel zijn de micro-organismen voor de vertering van ruwvoer dus beschadigd en in aantallen verminderd. Hierdoor moet het paard dus de vitamines voortaan halen uit het krachtvoer. Hierdoor moet er dus steeds meer krachtvoer worden gegeven wat weer maagproblemen kan opleveren. Dit proces kan echter ook weer omgedraaid worden maar het duurt wel een tijd voordat het paard hier weer op ingesteld is. [1]
Ook eiwit kan energie leveren. Dit is echter niet aan te bevelen hiervoor omdat het rendement laag is.

Ook is het de kans op het ontwikkelen van maagzweren aanwezig, wanneer er naar verhouding teveel krachtvoer en te weinig ruwvoer wordt gevoerd. Omdat paarden relatief gezien weinig kauwen en weinig speeksel aanmaken bij het eten van krachtvoer, blijven de maagsappen te zuur waardoor er maagklachten en uiteindelijk eventueel ook maagzweren kunnen ontstaan.

Teveel krachtvoer per portie per paard is wanneer een portie zetmeel/ suikers meer is dan 3,5-4 gram per kilogram lichaamsgewicht. Het ligt ook aan de zetmeel- / suikerbron; bij sommige bronnen is het voeren van 2 gram zetmeel/ suikers per kilogram lichaamsgewicht het uiterste. Wil je zeker weten dat je veilig voert, dan moet er dus niet meer dan 2 gram zetmeel/ suiker per kilogram lichaamsgewicht per voerbeurt worden verstrekt.[2]

Een paard van 500 kilgram zou per voerbeurt dan 1000 gram, oftewel een kilogram zetmeel per voerbeurt binnen mogen krijgen. Basisbrok bevat over het algemeen genomen ongeveer 25% zetmeel en suikers. In theorie zou dit paard dus 4 kilogram basisbrok per voederbeurt mogen krijgen. Muesli bevat over het algemeen genomen ongeveer 35% zetmeel en suikers. Het paard mag hiervan maximaal per voederbeurt 2,8 kilogram krijgen. Een granenmix voor paarden, bijvoorbeeld 5 granenmix, bevat ongeveer 50% zetmeel en suikers. In theorie zou dit paard dus maximaal 2 kilogram granenmix per voederbeurt mogen krijgen.

Een Shetlander weegt ongeveer 250 kilogram. Deze zou dus in theorie maximaal per voederbeurt 2 kilogram basisbrok of 1,4 kilogram muesli of 1 kilogram granenmix mogen krijgen. Desondanks behoort ruwvoer de basis te zijn voor het paardenrantsoen en moet ander voer zoals krachtvoer worden gezien als aanvullend voer.

Gevolgen die kunnen ontstaan bij het voeren van teveel krachtvoer in een keer
Uit onderzoek is gebleken dat de kans op koliek 4,5 keer wordt vergroot wanneer paarden dagelijks 2,5 tot 5 kilo granen (suikers) te eten krijgen. [3] Ook kan te veel krachtvoer de oorzaak zijn van diarree owv een te snelle fermentatie in de darmen. Een oorzaak van hoefbevangenheid kan een teveel aan krachtvoer zijn. Ook maandagziekte kan een gevolg zijn van teveel krachtvoer (suikers).
Verder kan (veel) krachtvoer en te weinig ruwvoer ervoor zorgen dat paarden maagzweren krijgen. Dit gebeurt zo: paarden hebben een bepaalde PH-waarde in hun maag. De PH waarde geeft de mate van zuurheid aan. Deze zuurgraad kan in de paardenmaag variëren van 1,5 tot 7. 1,5 is heel zuur (agressief) en 7 is neutraal. Doordat er in de paardenmaag maagzuur en pepsine wordt aangemaakt, heeft de maag een lage PH- waarde. Dit zuur tast de maagwand aan en wanneer dit zuur de maag voor langere tijd aan kan tasten, kan er een maagzweer ontstaan. Om dit te voorkomen, moet de PH-waarde van de maag zoveel mogelijk worden verhoogd. De PH-waarde wordt steeds hoger naarmate het paard meer speeksel doorslikt want speeksel heeft namelijk een hoge PH-waarde. Hoe langer een paard moet kauwen op zijn eten, hoe meer speeksel hij aanmaakt. Op een kilo hooi kauwt een paard gemiddeld zo'n 40 minuten. In deze periode wordt 3 tot 3,5 kilo speeksel geproduceerd. Bij krachtvoer hoeft een paard slechts 10 minuten te kauwen om één kilo te kunnen opeten. Het paard maakt dan ook maar 1 kg speeksel aan om het voer te kunnen doorslikken.[4] Dus, doordat een paard minder lang hoeft te kauwen op krachtvoer dan op ruwvoer heeft een paard dat niet de beschikking heeft tot onbeperkt ruwvoer gemiddeld een hogere PH-waarde dan een paard dat dit wel heeft. Het eerste paard heeft dan dus ook een grotere kans op een maagzweer.
Verder is het voor het paard niet goed wanneer deze sterke wisselingen in de bloedsuikerspiegel te verwerken krijgt. Dit gebeurt wanneer het paard een te grote portie krachtvoer in eens moet verwerken; het paard krijgt dan eerst te maken met een zeer hoge bloedsuikerspiegel en enige tijd na het eten van het krachtvoer een zeer lage bloedsuikerspiegel; dit uit zich bijvoorbeeld in het ‘geen energie’ hebben of sloom zijn.

Krachtvoer: hoe op een gezonde manier te voeren en alternatieven
Tegenwoordig zijn er voedermechanismen op de markt die paarden automatisch meerdere keren per dag van een kleine portie krachtvoer kunnen voorzien; dit is een goede optie voor het voeren van krachtvoer. Wanneer dit in de praktijk niet haalbaar is dan is het het beste om het krachtvoer te verminderen zodat het twee keer per dag voeren van die hoeveelheid krachtvoer niet schadelijk is voor het paard. Aan de overige energiebehoefte kan dan worden voldaan door bijvoorbeeld het voeren van extra ruwvoer (een minimum hoeveelheid ruwvoer voor een paard per dag is 1 –2% droge stof per kilogram lichaamsgewicht), zonnebloemolie of lijnzaadolie, of geweekte ongemelasseerde bietenpulp (aangevuld met zemelen). Wanneer het paard door de nu geringe krachtvoergift een vitaminen- en of mineralentekort oploopt, kan dit worden opgevangen door het bijvoeren van een vitamine- of mineralensupplement.

De afkickperiode
Krachtvoer is dus een voer dat niet in dergelijke hoeveelheden en in dergelijke samenstelling in de natuur door wilde paarden wordt gegeten. Een gevolg daarvan is is dat het spijsverteringsstelsel van het paard hierop onvoldoende is ingespeeld waardoor het spijsverteringsstelsel zich moet aanpassen. Deze aanpassing is eigenlijk niet of onvoldoende mogelijk. Veel paarden lijken het goed te doen op hun wetenschappelijk gezien te grote porties krachtvoer en wanneer er minder krachtvoer wordt gegeven dan ze gewend zijn, gaan ze er minder gezond uitzien. Dit is dus het begin van de afkickperiode. De lengte van deze periode verschilt per paard, soms duurt het weken, soms maanden en soms wel een jaar. Dit hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ver het oude dieet verwijderd was van de gezondere, natuurlijke voeding.
Bij sommige paardenvoederfabrikanten kan er door consumenten ook om een voedingsadvies worden gevraagd. Belangrijk hierbij is om niet blind op dit advies af te gaan omdat deze fabrikanten marketingtechnisch zoveel mogelijk willen verkopen en daarom vaak teveel van hun product adviseren. Het beste is dan ook om een voedingsadvies op te stellen samen met uw dierenarts.

Alternatieven voor krachtvoer
De conclusie die kan worden getrokken is dat het paard dus het beste veel, zo niet onbeperkt ruwvoer te eten kan krijgen. Is dit ruwvoer niet voldoende, dan kan er krachtvoer worden gegeven in het voor dat paard gepaste porties. Mocht er dan nog een energietekort aanwezig zijn, dan kan er gekeken worden naar het bijvoeren van ongemelasseerde geweekte bietenpulp in combinatie met zemelen. Ook zonnebloem- of lijnzaadolie is een goede energiebron. Om een tekort aan vitamines en of mineralen op te vangen, kan hiervoor een supplement worden gegeven.

Vanzelfsprekend geldt dat een paard geen krachtvoer hoéft te krijgen. Een paard kan het in een aantal gevallen ook goed doen op alleen ruwvoer, of ruwvoer in combinatie met een alternatief voor krachtvoer.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 14:19

MadamX: volgens mij heb ik dit stuk toch wel degelijk onderbouwd. PaardNatuurlijk heeft overigens ook zijn stuk onerbouwd, al vraag ik me af hoe goed die onderbouwing is. Het lijkt me nogal logisch dat deze stukken dingen met elkaar gemeen hebben, daar uit onderzoek blijkt wat er hier geschreven staat. Weliswaar waarschijnlijk niet zo precies als jij zou willen, maar het moet ook voor de gewone mens overzichtelijk, niet te lang en leesbaar blijven. Anders onderneem je toch zelf een poging tot het schrijven van een beter (onderbouwd) stuk? :)