Wijken in galop

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Re: Wijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:41

Oe... daar heb je een gevaarlijke Lielle....Keertwendingen. Zo'n beetje de moeilijkste oefening uit het boekje en zeer zelden goed uitgevoerd.

Wijken in galop vind ik heel nuttig, om mijn paard nog beter op het achterbeen te krijgen of als wachtoefening. Leuk als zig zagje afgewisseld met een appuyement. In tegenstelling tot sommige anderen hier vind ik wijken in galop wel wezenlijk iets anders dan "een pasje om zetten" zoals de springruiter dat doet. Beide overigens nuttige oefeningen mits goed uitgevoerd. Wijken in galop vind ik niet zo makkelijk als hier gezegd wordt en zou ik pas doen als ook het appuyement bevestigd is. Pasje om zou wel makkelijk moeten zijn en heeft al nut vanaf correct L niveau.

Maar goed wie ben ik, ik maak ook voltes van 10-15 meter in contragalop terwijl mijn paard de juiste stelling heeft. (linkergalop op de rechterhand met rechterstelling). De een noemt dat "tegen de beweging in", ik noem het soepel en gehoorzaam Haha!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:44

Heb m'n dressuurboeken er eens op nageslagen maar helaas, Lielle, in geen enkele wordt wijken in galop besproken, wordt alleen in vermeld dat wijken ook in galop kan.

De teugel- en beenhulpen voor wijken in galop komen grotendeels overeen met die van wijken in draf. Ik zou daarom het artikel hoe wijken als basis gebruiken en aanvullen met galop-specifieke dingen zoals 3-takt en sprongkracht behouden, omspringen bij het té rechtmaken,...

Maar doe maar eens een poging, dan kijken we er met z'n allen naar Haha!

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:48

Op een Z paard waar ik wel is op rij die kan dat ook Haha!
Ik had nooit echt op een paard gereden die Z1 was en wou eigelijk gewoon even een dood normale volte rijden waarmee ik even mijn binnenbeen tegen zijn buik aanklemde en hij ging eigelijk gelijk wijken... ( ik reed dus in een gewone arbeids galop ).
Daarna proberen ik het op een recht stuk en daar deed die het ook gewoon Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:02

Ik zeg niet dat het makkelijk is, integendeel maar ik vind het wel een nuttige oefening. Overigens pak ik het juist voor het appuyeren mee, om ze nog meer op het achterbeen te krijgen in
de galop.

Ik koos juist bewust voor keertwending, daar kan een hoop in fout gaan en IMO is dat risico bij wijken in galop juist minder groot.

Mir, ik wil nog graag een filmpje van wijken in galop hebben, zal ik dat eens komen maken van jou en Wollie? Ik had Raimaer willen inzetten, maar dat gaat niet lukken voorlopig.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:03

Mag, kom je hem wel even wassen van tevoren dan? Haha! Knipoog