Wijken in galop

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Wijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:29

Mijn standpunt was dat het een risicovolle oefening is omdat je snel taktverlies krijgt. Ik geloof best dat je met veel inspanning de takt wel aardig kunt behouden en verzameling en impuls zal wat makkelijker zijn maar ik blijf erbij dat het absoluut geen oefening is voor mensen die op 'lager' niveau rijden en dan bedoel ik niet perse B of lager.
In het begin werd er gezegd dat het een goede oefening is om je paard ook in het parcours een paar pasjes opzij te drukken om hem zodoende goed voor de hindernis te brengen maar daar heb ik andere trainingsmethoden voor.
Zoals ik heb gezegd druk ik mijn paard in het parcours vaak een stapje naar binnen of naar buiten dus ik gebruik het wijken in galop wel maar train het niet. Ik wil zoiets niet bewust gaan trainen omdat het mij te risicovol lijkt.

Misschien kan het wel goed uitgevoerd worden, maar dan zul je een paard moeten hebben wat heel soepel is, goed verzameld en heel goed op het achterbeen en dat is voor veel (spring)ruiters te hoog gegrepen.

Behalve het recht voor de hindernis bregen, waar gebruiken jullie het nog meer voor en dan vooral in de dressuur?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:33

Er wordt zoveel gediscussieerd in dit topic maar nog niemand heeft de moeite genomen om een keer de hulpen op een rijtje te zetten voor een Hoe wijken in galop-artikel. Het Hoe wijken-artikel kan als basis dienen.

Is er niemand geinteresseerd om dit even te doen, zou een goede aanvulling voor de Wiki zijn. Zeker gezien de reacties en meningen die erover heersen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:37

Lielle schreef:
ik wil wel een voorzet doen voor een artikel, filmpje gaat voorlopig nog niet lukken.

@annelies, dat heb ik al meerdere keren aangegeven in dit topic Tong uitsteken Om hem nog meer op het achterbeen te zetten in de galop, en nog soepeler te maken, en niet als springruiter maar juist als dressuurruiter vind ik het nuttig. Het kost mij iig geen moeite om mijn paard in tactmatige galop te laten wijken, maar ik heb ook al eerder aangegeven dat je je paard wel goed voor elkaar moet hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:41

Ik heb mijn paarden ook wel goed voor elkaar en dat zonder te wijken in galop... Knipoog

Maar heb je geen andere manieren om hem soepel te maken en goed op het achterbeen te zetten? Daar zijn toch zoveel manieren voor, wat heeft wijken dan voor meerwaarde?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:43

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:10

Dat geeft geen meerwaarde aan boven andere oefeningen met hetzelfde resultaat. (overigens snap ik het gedeelte over benen in een kluwe niet maar goed)

Hoezo wachtoefeningen? Wachten waarop?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:16

wachten op de ruiter Pling Als ik de middellijn opdraai kunnen er bij mij tig oefeningen volgen en wijken is er een van Haha! Maar appuyeren is een andere mogelijkheid, of een eenvoudige wissel. Bovendien is het een geweldige oefening om in te schakelen net als in sb bijvoorbeeld. En zoals hierboven al gezegd, het is een heel mooie controle of je paard wel op eigen benen galoppeert, anders krijgt hij idd moeite om de tact en de sprong te bewaren en dat weet je dus dat er iets in je basis niet klopt Knipoog

Maar ik zie weinig reden om jou verder te proberen te overtuigen gezien je opmerking van vanochtend. Komt nogal kortzichtig over, nl. Ja, je kunt schakelen en soepel maken ook doen zonder wijken, maar dat kun je ook doen zonder schouderbinnenwaarts te rijden. Daarmee is het ook een zinloze oefening geworden? O nee, want het zit in de proeven Pling Maar niet in galop, dus dat slaan we dan voortaan maar over.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:21

anneliesdj schreef:
Mijn standpunt was dat het een risicovolle oefening is omdat je snel taktverlies krijgt. Ik geloof best dat je met veel inspanning de takt wel aardig kunt behouden en verzameling en impuls zal wat makkelijker zijn maar ik blijf erbij dat het absoluut geen oefening is voor mensen die op 'lager' niveau rijden en dan bedoel ik niet perse B of lager.
In het begin werd er gezegd dat het een goede oefening is om je paard ook in het parcours een paar pasjes opzij te drukken om hem zodoende goed voor de hindernis te brengen maar daar heb ik andere trainingsmethoden voor.
Zoals ik heb gezegd druk ik mijn paard in het parcours vaak een stapje naar binnen of naar buiten dus ik gebruik het wijken in galop wel maar train het niet. Ik wil zoiets niet bewust gaan trainen omdat het mij te risicovol lijkt.

Misschien kan het wel goed uitgevoerd worden, maar dan zul je een paard moeten hebben wat heel soepel is, goed verzameld en heel goed op het achterbeen en dat is voor veel (spring)ruiters te hoog gegrepen.
Behalve het recht voor de hindernis bregen, waar gebruiken jullie het nog meer voor en dan vooral in de dressuur?

Ik vind dat je nogal wat durft te beweren. Bovendien denk ik dat je jezelf behoorlijk tegenspreekt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:41

Doe je ogen maar eens los als je op concors bent dan zul je zien wat ik bedoel Knipoog
Waarmee spreek ik mezelf tegen?

@Lielle; mijn opmerking heb ik verduidelijkt, als jij een filmpje plaats van het wijken verandert er weinig aan mijn mening want zoals ik al zei zijn er vast wel mensen die het keurig uit kunnen voeren en misschien hoor jij daarbij, misschien niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:44

anneliesdj schreef:

Hier doel ik op. Als je veel inspanning ervoor nodig hebt, klopt je basis niet. Maar als jouw mening alleen maar is dat het risicovol is, prima. Maar dat heb je eerder zo niet gezegd Knipoog

Wb je laatste opmerking, dat heb ik ook al aangegeven, je moet je paard goed voor elkaar hebben. En daar is het een hele mooie toets voor, net als alle zijgangen trouwens. Wat versta je trouwens onder 'lager niveau'? IMO is het dit prima te doen zodra het wijken in draf bevestigd is en de galop goed, maar dat is niet aan een wedstrijdniveau gekoppeld.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:50

Maar stel dat we de oefening nu wel in de dressuur zouden plaatsen, op welk niveau zit je dan?
Wijken in draf doe je in de L maar wijken in galop zit wel wat hoger qua niveau dus zou imo niet in de L2 of M1 horen.

Ik denk dat je me ook wat verkeerd begrijpt, met veel inspanning bedoel ik dus dat je je paard heel goed voor elkaar moet hebben, dat kost inspanning. Je kunt niet je paard uit de wei plukken en ermee gaan wijken in galop bij wijze van spreken.

Ik heb eerder misschien iets te hard volgehouden dat het geen goede oefening was maar dat is wat verkeerd overgekomen dus daar kom ik even op terug. Als je gaat wijken in draf kun je niet heel veel fout doen behalve het wijken totaal verkloten, als je gaat wijken in galop en je doet het fout dan verkloot je niet alleen de oefening maar kan het ook gevolgen hebben voor je galop in het algemeen. Daarom is het niet slim om het zomaar even te proberen, zoals sommige penny's wel met wijken in draf doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:53

Ik denk dat het in de l2 best zou kunnen Ja
stukje contra moet in de M, wijken vind ik veel makkelijker Ja

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:05

anneliesdj schreef:
Als je gaat wijken in draf kun je niet heel veel fout doen behalve het wijken totaal verkloten, als je gaat wijken in galop en je doet het fout dan verkloot je niet alleen de oefening maar kan het ook gevolgen hebben voor je galop in het algemeen. Daarom is het niet slim om het zomaar even te proberen, zoals sommige penny's wel met wijken in draf doen.

Ik denk dat we het daarover oneens zijn. Met wijken in draf kun je nl ook een heleboel kapot maken. Niet alleen de takt en impuls van de draf op zich, maar ook in de banden en het gestel van je paard. Een verkeerd uitgevoerde zijgang is een aanslag op de benen van je paard. En dat is in draf niet anders dan in galop.

Ik wissel het wijken in galop inmiddels ook af met de contragalop, zodat ik bijvoorbeeld bij C afwend en dan vanaf x terug naar de hoefslag rij. En dat kan dan wijkend of in contragalop. Mede daarmee eis ik van mijn paard dat ze wacht op welke opdracht ze krijgt en niet klakkeloos datgene gaat doen dat ze vermoed. En dat alleen al komt de training ten goede.

Wij hebben een hele lange en een hele korte zijde met spiegels, ik zal wel eens vragen of iemand daar eens een filmpje van kan draaien, dan kan je het in één keer zien vanuit meerdere gezichtspunten. Ik beloof niks, maar ga mijn best doen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:32

runningkawa schreef:
Ik denk dat het in de l2 best zou kunnen Ja
stukje contra moet in de M, wijken vind ik veel makkelijker Ja

Ieder zijn mening, doe mij maar de contra, een appuyement of een changement Knipoog

Misschien ben ik ook wel wat te bang uitgevallen, ik zie het nut er niet van in en wil het risico liever niet lopen...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:49

anneliesdj schreef:
Ieder zijn mening, doe mij maar de contra, een appuyement of een changement

Misschien ben ik ook wel wat te bang uitgevallen, ik zie het nut er niet van in en wil het risico liever niet lopen...

OMG... Hoeveel foto's, filmjes, (goed onderbouwde) argumenten heb jij nodig om aan te nemen dat iets simpels als een paar passen wijken in galop een goede oefening is (en geen moeilijke)?

Als jij denkt dat al diegene die hiet beweren dat het een prima oefening is gewoon maar wat uit hun nek kletsen, waarom ga je er na zoveel pagina's nog op in?

Dan ga jij toch lekker niet wijken in galop Lachen Doen wij het lekker wel Lachen

Weet je wat ik het l*llige vindt; anderen brengen het geduld op om hun argumenten goed te onderbouwen (vanuit hun eigen ervaring welteverstaan) en jou steeds maar weer van alles uit te leggen. En jij doet dat af met een flauw 'ik zie het nut er niet van in'... Dat vind ik wel heel onvolwassen ook.

Voor de discussie is dat echt een beetje jammer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:21

Ik ben trouwens begonnen aan een artikel, heb wel een paar weblinks gevonden en kan uit eigen kennis wel eea schrijven maar als er iemand nog een boek als bron heeft houd ik me aanbevolen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:26

he Lielle, geen boek, maar misschien is het wat dat we in het weekend van vp een filmpje maken van jou, wijkend in galop. Dan hebben we meteen de expert te pakken en weten we dat het filmpje goed kan worden, is dat wat?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:29

Ik denk niet dat dat paard daar al aan toe is, ik kom nl met mijn jonkie en niet met Raimaer. Helaas, want dat was anders een strak plan geweest.

Expert is trouwens wel wat overdreven Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:30

jasmijn78 schreef:
anneliesdj schreef:
Ieder zijn mening, doe mij maar de contra, een appuyement of een changement

OMG... Hoeveel foto's, filmjes, (goed onderbouwde) argumenten heb jij nodig om aan te nemen dat iets simpels als een paar passen wijken in galop een goede oefening is (en geen moeilijke)?

Als jij denkt dat al diegene die hiet beweren dat het een prima oefening is gewoon maar wat uit hun nek kletsen, waarom ga je er na zoveel pagina's nog op in?

Dan ga jij toch lekker niet wijken in galop Lachen Doen wij het lekker wel Lachen

Weet je wat ik het l*llige vindt; anderen brengen het geduld op om hun argumenten goed te onderbouwen (vanuit hun eigen ervaring welteverstaan) en jou steeds maar weer van alles uit te leggen. En jij doet dat af met een flauw 'ik zie het nut er niet van in'... Dat vind ik wel heel onvolwassen ook.

Voor de discussie is dat echt een beetje jammer.

En je verwijt mij onvolwassen gedrag? Ik heb mijn standpunt allang beargumenteerd, waarom zou ik dat steeds moeten herhalen?
En nee, ik zie er idd de meerwaarde niet van in als er zoveel nadelen aan zitten. Had het alleen voordelen en geen nadelen dan zou ik het echt nog wel eens willen proberen.

Wat ik l*llig vind is dat jij er blijbaar erg op gebrand bent om mij af te zeiken, een ander neemt idd de moeite om normaal te reageren maar dat is voor jou blijkbaar teveel gevraagd.

Maar omdat het blijkbaar allemaal om jou draait en jouw gelijk zal ik er niet meer verder op ingaan, van mij mag je je gelijk wel hebben hoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:35

Moderatoropmerking:
Dames, kunnen we weer ontopic?

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 14:46

Lielle schreef:
Ik denk niet dat dat paard daar al aan toe is, ik kom nl met mijn jonkie en niet met Raimaer. Helaas, want dat was anders een strak plan geweest.

Expert is trouwens wel wat overdreven Haha!

hmm, ik zal mijn eigen wijken nog eens kritisch bekijken, misschien kunnen we daar dan wat mee. Maar dan ga ik eerst kritisch kijken, want een halfslachtig nep-wijk-gebeuren moeten we niet hebben (dan kunnen we deze hele discussie nooit overtuigend afronden!). I'll get back to you on that.

was ook niet zo erg on-topic he, sorry amanda!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:18

Het kane en goed artikel zijn, maar het wordt meestal nooit gebruikt in reality. Wijken in galop kan vaak ook foute dingen veroorzaken bijv. overspringen of gekruist gaan galloperen. Misschien een idee om er wel een artikel over te maken, maar dan ook met de fouten en de consequenties ervan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:20

Suusje92 schreef:
Het kane en goed artikel zijn, maar het wordt meestal nooit gebruikt in reality. Wijken in galop kan vaak ook foute dingen veroorzaken bijv. overspringen of gekruist gaan galloperen. Misschien een idee om er wel een artikel over te maken, maar dan ook met de fouten en de consequenties ervan.

dat laatste lijkt me prima, maar je eerste opmerking klopt niet; in dit topic komen genoeg mensen langs die galop wijken.

ik ben een van de ruiters die het in de praktijk regelmatig gebruikt, mits mijn paard eraan toe is, en dan heb je gene problemen met changeren of overkruist galopperen. Maar dan moet je dus wel je voorwaarden goed hebben, en dat is idd iets dat in het artikel thuis hoort.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:23

Tja ik zie het zelf nooit gebeuren op de pensionstal en op de manege met pensionruiters. Maar als je er ervaren in bent en het je het op de juiste manier behandelt dan kom je er wle ver mee. Kijk ene beginner laten wijken in galop gaat al fout, maar dat is logisch.

Ik zou zeggen laat 1 iemand er een artikel over schrijven, maar dan mits wel met de fouten die er gemaakt kunnen worden en de oorzaken ervan en wat je er aan over kan houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:28

En niet alleen een beginner, maar ook een paard dat er nog niet aan toe is.

Ik zal eens echt gaan zitten voor het artikel, maar de toevoegingen die je noemt gelden voor alle artikelen over paard rijden. Wijken in galop is echt niet gevaarlijker of slechter dan een keertwending, om maar iets te noemen.