Wijken in galop

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Wijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 12:48

anneliesdj schreef:
Imo kan een B ruiter meer verstand hebben van rijden dan een Z ruiter dus zegt dat niveau mij niet zoveel

Theoretisch zou het kunnen, maar het is niet logisch en de praktijk wijst dat ook niet uit. Over het algemeen zijn het ook alleen de lager geklasseerde ruiters die beweren dat het heel gebruikelijk is dat een B ruiter net zo veel, of het nog wel beter kan weten dan een hoger geklasseerde ruiter. Dat zegt imo ook al wat.

anneliesdj schreef:
Jij bent wel erg gebrand op dat niveau of niet? Jij was zelf zeker op je 12 al Z...

Nee hoor! Maar na 5 zelfopgeleidde paarden tot M en Z en nu ik deze zomer de overstap ga maken naar ZZ-licht besef ik hoe weinig ik nog eigenlijk weet en kan. Toen ik nog B/L reed dacht ik ook dat ik heel wat wist/kon. Maar mijn ervaring is dat hoe verder je komt, hoe meer je beseft hoe weinig je weet en hoe moeilijk het is.

Onlangs Psychologie Magazine gelezen? (een wetenschappelijk magazine) Daar in stond een onderzoek naar studenten en hun beleving van hun geleverde prestatie. Zij moesten dus een examen afleggen. Na hun examen, maar nog voor zij de resultaten kregen werdt hen gevraagd hoe zij dachten dat ze het gedaan hadden. Wat bleek: de studenten die het examen slecht gedaan hadden, hadden hun cijfer/resultaat veel hoger ingeschat. En de studenten die het heel goed hadden gedaan, dachten dat zij het veel slechter hadden gedaan.

Dus kennelijk zijn mensen niet goed in het objectief inschatten van hun prestatie/kennis en kunnen. Hoe vaak hoor je mensen niet na afloop van een wedstrijd klagen: 'Het ging zo goed en ik heb zulke lage punten!'. Andersom hoor je ook regelmatig: 'Ik heb helemaal niet zo fijn gereden, maar mijn punten vallen alles mee'.

Dus daarom zeggen behaalde klasseringen mij meer dan wat iemand zelf zegt over zijn kunnen Lachen Wedstrijdresultaten alleen zijn inderdaad niet zaligmakend. Maar hier op bokt geeft het wel de meest betouwbare indicatie. De beste indicatie zijn natuurlijk nog altijd iemand irl in actie zien, of filmpjes.

anneliesdj schreef:
Soms wel ja, maar kan ik vanaf hier jouw niveau bepalen?

Je kan wel een redelijke inschatting van haar niveau maken hoor! Als je in haar profiel kijkt heeft ze Z gereden. Dus je zou kunnen verwachten dat zij wel het een en ander weet over hoe je bijvoorbeeld zijgangen, contragalop en appuyementen moet rijden. Zij heeft deze oefeningen tenslotte meerdere keren correct aan een jury moeten tonen voordat zij op dat niveau kwam. Lachen

anneliesdj schreef:
Daarbij ken ik genoeg B ruiters die een betere rijstijl hebben dan menig ZZ springruiter. Zegt ook wel wat lijkt me...

We hebben het toch over dressuur? Ga je nu ineens dressuurruiters vergelijken met springruiters?

anneliesdj schreef:
Dan ben je er ook al wel achter dat mijn niveau hoger is dan dat van de gemiddelde B ruiter.

Eh... nee nog niet? Zolang jij bij hoog en laag beweerd dat wijken niet kan in galop geloof ik niet dat jij heel ver gevorderd bent Lachen

anneliesdj schreef:
En wat traint een L ruiter thuis?

Ja, maar thuis zijn we allemaal Anky toch? In de ring moet je het bewijzen. En als je het onderzoek leest uit Psychologie maganzine zou je kunnen stellen dat de kans groot is dat ruiters die denken thuis al pittig op niveau te rijden en dan wedstrijden gaan rijden wel eens teleurstellende resultaten kunnen krijgen. (en dan ligt het natuurlijk aan de jury die er niks van snapt, of aan de knhs, of aan de omgeving, of aan het paard Clown )

Er zijn er maar weinig die na een teleurstellend resultaat toegeven dat ze misschien toch het niveau niet hadden.

anneliesdj schreef:
Iemand die al 50 paarden zadelmak heeft gemaakt maar nog nooit op concours is geweest weet er imo meer vanaf dan een Z ruiter.

Nee, die heeft dan gewoon veel lef en weet veel van zadelmak maken. De kans is groot dat die niet veel weet van bijvoordeeld verzameling, contragalop, galopwissels, appuyementen etc. Want als je alleen maar paarden zadelmak maakt dan rij je die oefeningen niet. Met een zadelmak paard ga je namelijk niet verzamelen.

Weet je wat het mooie is van op concours gaan? Je kunt je beeld van wat je hebt van je eigen kunnen toetsen! Hoe vaker je op concours gaat, hoe beter je weet hoe het daadwerkelijk gesteld is met je kennis en kunnen. Je commentaar op je coupons goed lezen, altijd even aan de jury wat vragen en dat overleggen met je instructeur helpt je nog meer daarbij!

KiekKiek schreef:
Ik verklein en vergroot wel eens een volte in galop, maar ik weet niet of je dat bedoelt?

Ja, hoor! Je kan heel goed wijken naar buiten en appuyeren naar binnen op de volte in galop. Een hele goede oefening (als je hem goed uitvoert!)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:40

Zadelmak maken en Z starten is wat mij betreft ook een groot verschil..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 00:28

Ik denk dat ze 't bij de knhs ook niet weten want ik heb nog geen antwoord gehad. Ze zitten vast allemaal te blokken...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 01:28

jasmijn78 schreef:
Daar in stond een onderzoek naar studenten en hun beleving van hun geleverde prestatie.

Daarmee zul je wel willen aanduiden dat ik veel denk te weten maar eigelijk niets weet. Heb je er weleens over nagedacht dat je zelf ook praat alsof je alles weet? Misschien geldt het wel meer voor jou dan voor mij.

jasmijn78 schreef:
Nee, die heeft dan gewoon veel lef en weet veel van zadelmak maken. De kans is groot dat die niet veel weet van bijvoordeeld verzameling, contragalop, galopwissels, appuyementen etc. Want als je alleen maar paarden zadelmak maakt dan rij je die oefeningen niet. Met een zadelmak paard ga je namelijk niet verzamelen.

Jij weet duidelijk niet veel van paarden zadelmak maken en inrijden. Het eerste wat je een paard leert is in evenwicht en op eigen benen lopen en dat heeft in zekere mate wel te maken met verzameling. Daarbij is inrijden puur voorbereiden op het werk wat zo'n paard later zal moeten doen dus zo iemand is wel degelijk bezig met dat soort dingen.
jasmijn78 schreef:
Weet je wat het mooie is van op concours gaan? Je kunt je beeld van wat je hebt van je eigen kunnen toetsen! Hoe vaker je op concours gaat, hoe beter je weet hoe het daadwerkelijk gesteld is met je kennis en kunnen. Je commentaar op je coupons goed lezen, altijd even aan de jury wat vragen en dat overleggen met je instructeur helpt je nog meer daarbij!

Ik gok dat je hiermee suggereert dat ik geen les krijg en niet op concours ga? Ik vind het wat denigrerend overkomen...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:15

Moderatoropmerking:
Kunnen we weer gewoon ontopic gaan? Verwijten over en weer gooien draagt niet echt bij aan een goede sfeer. Ieder zijn eigen kwaliteiten en gebreken en het is niet de bedoeling een ander daar op af te kraken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:35

anneliesdj schreef:
Heb je er weleens over nagedacht dat je zelf ook praat alsof je alles weet?

Ehhh??? Dan heb je zeker mijn post niet goed gelezen? Ik zei:

jasmijn78 schreef:
Maar mijn ervaring is dat hoe verder je komt, hoe meer je beseft hoe weinig je weet en hoe moeilijk het is.

anneliesdj schreef:
Jij weet duidelijk niet veel van paarden zadelmak maken en inrijden.

Weer niet goed gelezen?
jasmijn78 schreef:
Nee hoor! Maar na 5 zelfopgeleidde paarden tot M en Z

Ik heb mijn paarden allemaal zelf opgeleid van zadelmak tot het niveau wat ze liepen tot ze weggingen (M of Z). Daarnaast heb ik er nog heel wat alleen maar zadelmak gemaakt. Maar goed; ook wat dat betreft denk ik niet de wijsheid in pacht te hebben. Elk paard is weer anders.

anneliesdj schreef:
Het eerste wat je een paard leert is in evenwicht en op eigen benen lopen en dat heeft in zekere mate wel te maken met verzameling.

Gewoon rechtuit rijden heeft niets te maken met verzameling. Echt helemaal niets. Maargoed; als jij met net zadelmakke paarden wil gaan verzamelen moet je dat vooral doen Vork

anneliesdj schreef:
Daarbij is inrijden puur voorbereiden op het werk wat zo'n paard later zal moeten doen dus zo iemand is wel degelijk bezig met dat soort dingen.

Een jong paard rijden is gewoon niet hetzelfde als een goede proef op Z niveau neerzetten. Beide vragen hele andere vaardigheden van een ruiter. Sommige ruiters hebben vaardigheden om beide te doen (dus jonge paarden opleiden en fatsoenlijk op hoog niveau rijden) en sommige niet. Die kunnen alleen het een of het ander. Zo zijn ook niet alle op hoog niveau rijdende ruiters geschikt om jonge paarden op te leiden en andersom.

Als ik een hele goede LBO leerling zou zijn, wil dat toch ook niet zeggen dat ik dan ook HBO niveau heb omdat je op het LBO de basisbeginselen leert?

anneliesdj schreef:
Ik gok dat je hiermee suggereert dat ik geen les krijg en niet op concours ga? Ik vind het wat denigrerend overkomen...

Ik stelde het in het algemeen. Vork

Maar goed; kun je nou nog eens precies uitleggen waarom jij denkt dat wijken in galop niet kan? Ik begrijp namelijk niet waarom jij denkt dat het niet kan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:41

Ik heb eergister nog geweken in galop.
Mocht er iemand op stal zijn vanmiddag kan ik kijken of iemand er een filmpje van kan/wil maken. (maar beloof niets. Clown )

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:06

Needje schreef:
Ik heb eergister nog geweken in galop.
Mocht er iemand op stal zijn vanmiddag kan ik kijken of iemand er een filmpje van kan/wil maken. (maar beloof niets. Clown )

Ja dat zou geweldig zijn, want ik ben toch wel ongelovelijk benieuwd!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:15

Weet me god niet of het is wat men wilt zien hoor. Haha!
Ik weet alleen dat ik vanaf de middenlijn m opzij heb gedrukt naar de hoefslag. En app. kunnen we nog niet, dus dat was het sowieso niet. Haha!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:15

Hahahaa nouja ik ben in elk geval geinteresseerd in de beweging. Tong uitsteken

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 15:57

ik wil ook graag een foto zien heb ik al 4 keer gevraagd nu,
vind het wel leuk om te zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:57

jasmijn78 schreef:
Maar goed; kun je nou nog eens precies uitleggen waarom jij denkt dat wijken in galop niet kan? Ik begrijp namelijk niet waarom jij denkt dat het niet kan?

Ik ga dat niet weer uitleggen, lees de vorige pagina's maar.
Ik heb zowieso weinig zin om nog verder te gaan met de discussie aangezien jij alles wat ik zeg onderuit haalt, dan heeft een discussie ook weinig zin.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 00:54

Jasmijn, post boven je van Amanda niet gelezen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:02

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:03

perfect voorbeeld, geweldig Needje Ja

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:04

Ja? Gelukkig. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:07

Hey een filmpje, wat leuk... zitten zijn benen er nu nog wel aan zonder grote wonden? Clown Knipoog
Dat staat niet op de film Tong uitsteken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:08

Eh, vanavond was ie iig nog heel. Haha!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 22:44

Goed filmpje.
Ok ik zie idd dat hij schaart ja.
Hmm dan mischien toch zelf eens proberen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 00:18

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 00:20

Goh, das lang niet zo erg als het voorgesteld werd, maar ziet er wel gek uit hoor Clown

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 00:28

ik kan het ook hoor? wijken in galop.. is toch niet zo gek? Clown Ik doe het altijd om mijn pony los te krijgen Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:49

patsur schreef:
Goh, das lang niet zo erg als het voorgesteld werd, maar ziet er wel gek uit hoor Clown

Wat had je verwacht, een paard wat op de hoefslag komt met gescheurde pezen en gebroken benen? Tong uitsteken Ach gut Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 07:59

zou je er ook inhoudelijk op willen ingaan?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:45

Ik denk dat als je de oefening correct uitvoert zoals op dit fimpje je bijna niet in viertact kan gaan, hij blijft voorwaarts/"recht"/ontspannen en op eigen benen lopen met sprong. Op elk moment kan je recht naar voren wegrijden. Pas als je overdreven opzij gaat, hard gaat of het paard scheef trekt zal wellicht viertact kunnen ontstaan door het verstoren van balans en natuurlijke beweging.

Ik heb er verder weinig verstand van volgens de maatstaven van dit topic, ik ben slechts ooit L2 geweest en hobbel nog wat voor de flauwe kul. Ik vind het jammer dat dit interessante topic nu een beetje verhardt doordat mensen gaan oordelen over andere mensen waarvan ze niet weten hoe iemand thuis rijdt.