Valse Knik (+foto)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Re: Valse Knik (+foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 12:41

crossmonster schreef:
IK vind nog steeds de fries met de mysterieuze ruiter Tong uitsteken de allerbeste weergave van een valse knik Knipoog

Fries? Gelder Clown

Maar IMO zijn er 2 'versies' van de valse knik, die van mijn foto, paard loopt van nature zo, en die van een ruiter die zijn paard in de krul trekt waardoor het paard in principe gewoon loopt zoals die normaal doet maar het hoofd wordt naar de borst getrokken waardoor het het lijkt alsof het paard in de nek omgeknikt wordt.

Eerste is een fout vanuit het paard en op te lossen door het paard te trainen, tweede is een fout van de ruiter en dus oplossen door de ruiter te trainen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 14:42

IcePrincess schreef:
Maar IMO zijn er 2 'versies' van de valse knik, die van mijn foto, paard loopt van nature zo, en die van een ruiter die zijn paard in de krul trekt waardoor het paard in principe gewoon loopt zoals die normaal doet maar het hoofd wordt naar de borst getrokken waardoor het het lijkt alsof het paard in de nek omgeknikt wordt.

Van nature? of wanneer je de teugels op pakt?
Ik ken geen enkel paard die het van nature doet, Wel paarden die het sneller doen dan andere zonder dat de ruiter gekke dingen doet. Toch moet de ruiter zich aanpassen om een mooie ronde hals te verkrijgen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:01

Paard van mijn is zijn eigen houding, hij loopt regelmatig precies hetzelfde door de wei Lachen .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 15:08

IcePrincess schreef:
Paard van mijn is zijn eigen houding, hij loopt regelmatig precies hetzelfde door de wei Lachen .

lastig, al wat gevraagd aan deskundigen? (osteopaat, D.A)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 16:39

IcePrincess schreef:
Eerste is een fout vanuit het paard en op te lossen door het paard te trainen, tweede is een fout van de ruiter en dus oplossen door de ruiter te trainen.

Met je 2e stelling ben ik het niet helemaal eens Haha! ! Er kan ook andere "fout" zijn. Mijn vorig paard heeft jaren zo gelopen, toen ik hem eindelijk er door heen gereden kreeg, kon hij worden afgemaakt. Wat bleek; dit was zijn zelfbescherming, ik had die doorbroken waardoor hij heel lief het eindelijk goed deed (ontspannen, in aanleuning, super voor het been, kortom: echt een heel fijn te rijden paard wat op mm hulpen reageerde) maar daardoor kwam zijn lichamelijk gebrek naar boven..... Huilen

Ptries schreef:
Ik zou er ook niet trots op zijn, maar ik zou me er ook niet voor schamen. Er is niemand met een paard dat altijd perfect loopt en er is geen ruiter die altijd perfect rijdt. Ik heb ook wel foto's van mezelf dat ik denk "jezus, dat ziet er echt niet uit" maar dat betekent nog niet dat het over de hele lijn slecht gaat of dat er nooit verbetering in zal komen. Ik heb er nooit moeite mee om ook de slechtere beelden te laten zien, omdat het rijden een weg met je paard ergens naartoe is en iedereen leert elke dag weer dingen bij. Zolang de wil er maar is om te leren van je fouten, is het beslist geen schande als je fouten maakt.

Ik deel jouw mening helemaal! Als ik voor mezelf spreek: ik ben nou eenmaal geen Anky Knipoog !!

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 23:12

pubelia schreef:
haffilover schreef:
@ pubelia: Ik kan wel begrijpen dat je je aangevallen voelt en in dat topic is ook op een abnormale manier gereageert door sommige mensen. Maar ergens hebben ze toch wel gelijk, denk je niet? Het is heel banketstaaf om te zeggen, en ik wil je absoluut niet aanvallen of kwetsen. En ik vind ook dat lovelucky het een beetje 'onaardig' brengt, maar ik ben het wel met haar eens.

Ontopic: Fijn dat jullie het zo uitleggen! Ik hoop dat het snel op de wiki komt (als het er al niet staat).

Helaas denken sommige mensen dat je zomaar kan afvallen. Iedereen die me in RL kent weet dat mijn haflinger mij aankan, waarom blijven ze dan hier op bokt steeds maar weer door zeuren??

Sorry dat ik er zo laat nog op terugkom, maar ik ben zelf ook aan het afvallen. Natuurlijk is het zwaar en vervelend, maar ik heb het voor mijn pony over (heb ook een haflinger). Nu mag er 80 kilo op een haflinger en eerst zat ik erover, nu eronder. Ik heb Sonja Bakker gedaan en je moet gewoon keihard doorzetten! Je kunt het!

Edit: Spelfout Bloos

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 01:56

Foto die ik tegen kwam in een profiel, ging even spieken naar gelang discussie op forum over diep instellen.
*knip*
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 28-02-08 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:29

orri schreef:
Foto die ik tegen kwam in een profiel, ging even spieken naar gelang discussie op forum over diep instellen.
*knip*

Als dat niet jouw foto is, dan vind ik het niet netjes (volgens mij ook tegen de boktregels) om die te plaatsen. Paard loopt iig niet in een valse knik, maar alleen iets achter de LL.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:41

Heb niet alles gelezen, enkel even diagonaal doorgelezen zeg maar. Mij is geleerd dat een valse knik inderdaad wil zeggen dat je paard in de derde halswervel rond loopt ipv in de eerste. Dan is niet het deel tussen de oren het hoogste punt, maar het deel een stuk daar achter. Had dat hier ook al ergens gelezen. Dus op dat vlak ben ik akkoord. Maar ik ben niet akkoord met de oorzaken hier genoemd (zover ik gelezen heb). De hoofdoorzaak is natuurlijk achteraan (nog) niet sterk genoeg zijn. Dus niet genoeg kunnen dragen. Mijn merrie deed dit vanaf ze zadelmak was. Ze was perfect aan de benen, heel sterk voorwaarts, maar droeg haar hoofd dus zelf. Ik zelf vroeg haar vooraan niks, ze koos er dus helemaal zelf voor. Ik heb van mijn lesgever vaak de opmerking gekregen dat ze een valse knik maakte. Advies was om ze op de benen, op de achterhand en opgericht te rijden. Het punt was gewoon dat zij daar zeer slecht op reageerde. Hoofdschudden op ophoudingen, niet meer door de rug lopen en nog meer krul. Heb er dan eigenlijk voor gekozen om ze gewoon door te rijden. Proberen haar de hand te laten volgen. Nu een jaar later, heeft het probleem zichzelf opgelost. Ze is sterker geworden op haar achterhand en zoekt nu zelf de oprichting op. Dus zonder probleem en geduld is alles opgelost. Om maar te zeggen dat het niet altijd de schuld is van de ruiter, maar soms is het paard nog niet sterk genoeg om het al aan te kunnen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 12:59

JaBa schreef:
Om maar te zeggen dat het niet altijd de schuld is van de ruiter, maar soms is het paard nog niet sterk genoeg om het al aan te kunnen!

De oorzaak kan idd verschillen.
Ook kan het paard medisch ergers last van hebben en daarom zo gaan lopen.

Echter is het altijd aan de ruiter om te zorgen dat het paard uit de valse knik gaat.
Lang en laag rijden is volgens mij VAAK (niet altijd) de beste oplossing om het paard de spieren te laten trainen.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 13:34

superwoman schreef:

Niet mijn paard dus dat weet ik niet, en ik ken hem ook niet anders. Voor ik hem zelf ging rijden kende ik hem al 3 jaar, en ben ook alleen gaan rijden omdat het meisje wat hem eerst reed en fanatiek dressuurde was gestopt en hij moddervet werd. Als je hem gewoon goed reed deed hij het ook niet. Voor dat meisje reed er iemand mee, enkel buiten en daarvoor weer enkel de eigenaar die hem heeft ingereden. Hij is verder gewoon altijd recreatief gereden.
Maar dit paard is zowiezo een appart gevalletje en niet het typische voorbeeld van een doorsnee paard Lachen .

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:20

Ik dacht altijd dat je het goed kon zien door dat de nek niet mooi rond loopt, maar echt in twee stukken, waarbij het afbuigt een eindje achter de oren (derde wervel, vierde wervel, dst moet je me niet vragen Tong uitsteken ).

Want met alleen de uitleg dat het hoogste punt niet direct achter de oren zit, vind ik het moeilijk om het te zien. Ik bedoel als je je paard rond en diep instelt, of bijv. de hals laat strekken, dan gaat dat verhaal niet op?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:34

IcePrincess schreef:
superwoman schreef:

Niet mijn paard dus dat weet ik niet, en ik ken hem ook niet anders. Voor ik hem zelf ging rijden kende ik hem al 3 jaar, en ben ook alleen gaan rijden omdat het meisje wat hem eerst reed en fanatiek dressuurde was gestopt en hij moddervet werd. Als je hem gewoon goed reed deed hij het ook niet. Voor dat meisje reed er iemand mee, enkel buiten en daarvoor weer enkel de eigenaar die hem heeft ingereden. Hij is verder gewoon altijd recreatief gereden.
Maar dit paard is zowiezo een appart gevalletje en niet het typische voorbeeld van een doorsnee paard Lachen .

Ik denk namelijk echt dat er meer aan de hand is bij een paard wat uit zichzelf in een valse knik loopt. Jij niet?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:05

Nee, want hij loopt over het algemeen gewoon normaal Lachen . Als een paard altijd een knik in zijn nek heeft dan is er iets mis ja, maar als hij dat enkel heeft als iemand hem niet goed rijd, tijdens longeren of tijdens spelen in de wei, dan nee. Niets mis mee.

Maar zoals ik al zei, dit paard is geen doorsnee paard, maar zit een heel verhaal achter, niets medisch, wat het topic weer zeer offtopic zou brengen. Maar mocht je het perse willen weten dan via pb.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:32

hey dan ook een klein vraagje deze foto geeft ook een valse knik aan of niet. kijken of ik het snap.
Afbeelding
ga nu eens op letten tijdens het rijden of ik dat ook niet doe, volgens mij rij ik dan namelijk verkeerd.
en zij heeft rugklachten de pony die ik rij (is trouwns niet de pony van de foto) maar dan zou het daar gewoon door kunnen komen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:01

IcePrincess schreef:
Nee, want hij loopt over het algemeen gewoon normaal Lachen . Als een paard altijd een knik in zijn nek heeft dan is er iets mis ja, maar als hij dat enkel heeft als iemand hem niet goed rijd, tijdens longeren of tijdens spelen in de wei, dan nee. Niets mis mee.

Maar zoals ik al zei, dit paard is geen doorsnee paard, maar zit een heel verhaal achter, niets medisch, wat het topic weer zeer offtopic zou brengen. Maar mocht je het perse willen weten dan via pb.

Maar nu zeg je dat hij over het algemeen normaal loopt, terwijl ik eerder had begrepen dat hij "van nature" ook zo liep en ik dus dacht dat hij dus regelmatig zo liep uit zichzelf.
Een paard wat "van nature" zo loopt heeft imo ergens last van en probeerd zich ergens te ontlasten.

Mizz_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:10

bispax schreef:
hier een mooie link en goed uit gelegt over de valse knik en andere houdingen

http://www.hippocampus-nl.com/index.php?content_id=330

http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=322

onderaan staan nog meer links wat te maken heeft met dit onderwerp Knipoog

hele goeie links, maar ik moet wel zeggen dat ik best in de war ben geraakt Bloos
Als ik bij de eerste link naar het schema over aanleuning kijk, zie je twee plaatjes boven elkaar waarbij staat 'aanleuning zonder verzameling' en daaronder 'aanleuning met verzameling', dit zou dus de correcte manier moeten zijn. Ik moet zeggen dat ik niet vaak een paard zo zie lopen, meestal meer ergens tussen het plaatje van 'aanleuning zonder verzameling' en die van 'diep en moderaat rond'. Is dat dus bij voorbaat fout?

sorry, is misschien een erg onduidelijk verhaal geworden Knipoog

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:26

@ Superwoman:

IcePrincess schreef:
Paard van mijn foto is zijn eigen houding, hij loopt regelmatig precies hetzelfde door de wei Lachen .

Dus ja, over het algemeen loopt hij normaal maar rent ook regelmatig met een knik door de wei, wordt er niet toe gedwongen dat te doen dus is imo dan gewoon een eigen houding die hij van nature aanneemt.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:44

[img/]http://images.sugababes.nl/user_pics/1067/1067539_871ec4bb97.jpg[img]

mijn pony loopt toch niet in een valse knik?

zie net dat ik de link verkeerd gedaan heb..voor een foto moet je anders even kijken in het haw topic van mijn pony marius leander@ work,ben benieuw of jullie bij mijn pony een valse knik zien?(topic staat trouwens onder jaar lang in the picture)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:49

Nee

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:49

nikilover schreef:
Afbeelding

zie net dat ik de link verkeerd gedaan heb..voor een foto moet je anders even kijken in het haw topic van mijn pony marius leander@ work,ben benieuw of jullie bij mijn pony een valse knik zien?(topic staat trouwens onder jaar lang in the picture)

Alsjeblieft!

Erg interessant dit topic!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:37

IcePrincess schreef:
@ Superwoman:

IcePrincess schreef:
Paard van mijn foto is zijn eigen houding, hij loopt regelmatig precies hetzelfde door de wei Lachen .

Dus ja, over het algemeen loopt hij normaal maar rent ook regelmatig met een knik door de wei, wordt er niet toe gedwongen dat te doen dus is imo dan gewoon een eigen houding die hij van nature aanneemt.

Dan kan het best zijn dat hij ergens last van heeft. (ookal kun jij dat niet zien)
Wanneer een paard niet kreupel is, wil dat niet zeggen dat hij lichamelijk gezond is.
kijk naar het verhaal hier ergens boven. Waarbij het paard eindelijk uit de valse knik liep en toen pas liet zien dat hij pijn had.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:19

Sorriso schreef:
nikilover schreef:
Afbeelding

Alsjeblieft!

Erg interessant dit topic!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:46

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:37

die 2 links naar die site zijn erg interessant!

foute foto:
Afbeelding

goede foto:
Afbeelding

en het is ook niet zozeer alleen het stuk bovenin de hals, maar ook het stukje vlak voor je zadel... dit loopt dan vaak 'recht' terwijl de halsboog mooi vanaf het zadel rond totaan de nek hoort te lopen!
Afbeelding