Wijken in galop

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Re: Wijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:57

runningkawa schreef:
Renver, wending om de voorhand wordt ook niet gevraagt...ook maar niet gebruiken meer in je les?
halsstrekken ook nooit meer oefenen als je M bent?

Dan ook maar niet meer springen (in-uitjes om je galop te verbeteren) want er staan nooit geen hindernissen in de ring. Haha!

anneliesdj schreef:
de KNHS is wel degene die de proef van je GP instructeur beoordeeld, beetje sneu om dan te zeggen dat je van hen geen reactie wilt.

Hun antwoordt zal niet leiden dat ik niet meer wijk in galop, want ik heb in de PRAKTIJK ervaren dat het zinvol is. Dus wat het antwoord van hun ook is, het is voor mij nutteloos Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:59

Ik zeg ook niet dat je perse moet gehoorzamen aan wat zij zeggen, het is alleen wat overdreven om ze te vergelijken met het winkelpersoneel bij Divoza Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:00

anneliesdj: wat rij jij zelf?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:03

Nou, dat is gebaseerd op het feit dat ik op de laatste 3 vragen 2 * geen antwoord heb gekregen en 1 * een verwijzing naar een pagina waar alleen het oude reglement op stond (kampioenschapsreglement 2007), terwijl ik vroeg naar het reglement van 2008. Zoals ik al zeg, als de reactie komt van iemand als Wim Ernes zie ik er een inhoudelijke waarde in, komt het van een gemiddelde medewerker (en dat bedoel ik absoluut niet vervelend, maar dan heb je het dus wsl over iemand die ook net als ik als hobbyist bezig is), dan geloof ik het wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:06

Lielle schreef:
Volgens mij heeft dat weinig met elkaar te maken, tenzij de reactie komt van iemand die inhoudelijk verstand heeft van dressuur, beoordelingen, trainingen etc; en daarom ook mijn opmerking dat het afhangt van degene die het antwoord geeft. Een antwoord van Gert Naber hecht ik meer waarde aan dan van een administratief medewerker.
De KNHS heeft een coordinerende,faciliterende en educatieve taak en in die 1e 2 rollen hecht ik geen waarde aan hun rijtechnische kennis en des te meer aan hun organisatorische vaardigheden.

Het zou me erg tegenvallen als ze zo'n vraag laten beantwoorden door een secretaresse, ik ga ervanuit dat ze zulke vragen voorleggen aan iemand die er verstand van heeft en dus hecht ik wel enige waarde aan het antwoord. Maar nee, ook ik laat er niet mijn verdere leven van afhangen Knipoog

Lielle schreef:
Overigens zijn het juryleden (en FEI juryleden als we gaan muggeziften) die GP proeven beoordelen en niet de KNHS als organisatie.

En de juryleden die totaan de GP beoordelen, door wie worden die opgeleid?

@ jasmijn; maakt het enig verschil of ik B, Z of GP rijd? Wat verandert er? Wordt ik er geloofwaardiger van als je weet 'wat ik rij'?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:11

anneliesdj schreef:
Het zou me erg tegenvallen als ze zo'n vraag laten beantwoorden door een secretaresse, ik ga ervanuit dat ze zulke vragen voorleggen aan iemand die er verstand van heeft en dus hecht ik wel enige waarde aan het antwoord. Maar nee, ook ik laat er niet mijn verdere leven van afhangen Knipoog

Ik hopp het.

Lielle schreef:
En de juryleden die totaan de GP beoordelen, door wie worden die opgeleid?

Dat moet ik even nakijken, de FEI speelt daar ongetwijfeld een (coordinerende?) rol in.

Citaat:
@ jasmijn; maakt het enig verschil of ik B, Z of GP rijd? Wat verandert er? Wordt ik er geloofwaardiger van als je weet 'wat ik rij'?

Wat mij betreft wel, tot op zekere hoogte iig. Iemand die niet meer dan B of L heeft gereden (uitzonderingen daargelaten) zal zelden bezig zijn geweest met het daadwerkelijk verbeteren van de kwaliteit van een gang of oefening, en daar hebben we het wel over. Je hebt wel gevoel nodig om de trainingswaarde van deze (en andere) oefening(en) te kunnen beoordelen en dat ontwikkel je door heel veel te trainen met goede begeleiding (tenzij je een natuurtalent ben).

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:14

anneliesdj schreef:

Ja, ik vind dat mensen doorgaans echt meer verstand hebben/krijgen van rijtechnische zaken, naarmate ze een hoger niveau rijden.

jasmijn78 schreef:
Zeker niet van mensen die het zelf nog nooit geprobeerd hebben en/of nog nooit de B/L/M uit zijn gekomen (met alle respect hoor... maar vanaf een bepaald niveau kun je pas met dergelijke oefeningen aan de gang en/of er een meerwaarde van ervaren)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:27

Helaas weet je van niemand wat iemand voor niveau gereden heeft als je het ze niet vraagt of ze zelf kent. Daarnaast zou dat ook inhouden dat iemand die geen wedstrijden rijd er per definitie geen verstand van heeft. Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:34

nee, dat laatste is niet zo, daarom zei ik ook dat er uitzonderingen zijn. Ik ga eerlijk gezegd op bokt vaak uit van de manier waarop mensen het gevoel en de uitvoering van een oefening in woorden kunnen aangeven (+ evt foto's) (dus zeg maar de diepgaande RT-D discussies), maar dat heeft wel meteen het nadeel dat iemand die verbaal minder sterk is daar niet zo op 'scoort'. Daarom hecht ik ook aan het soort tips dat mensen kunnen geven bij praktische problemen (RT-P zaken) en op basis van dergelijke berichten krijg je een indruk van mensen. Ik heb bv kawa nog nooit op een paard gezien, maar ik denk dat ik een vrij redelijk beeld heb van haar capaciteiten.
/edit
dit is trouwens wel extreem off topic geworden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:40

Lielle schreef:
Wat mij betreft wel, tot op zekere hoogte iig. Iemand die niet meer dan B of L heeft gereden (uitzonderingen daargelaten) zal zelden bezig zijn geweest met het daadwerkelijk verbeteren van de kwaliteit van een gang of oefening, en daar hebben we het wel over. Je hebt wel gevoel nodig om de trainingswaarde van deze (en andere) oefening(en) te kunnen beoordelen en dat ontwikkel je door heel veel te trainen met goede begeleiding (tenzij je een natuurtalent ben).

Met enige zelfspot mag ik toch wel zeggen dat ik daar wel genoeg mee bezig ben en kan dus zeggen dat ik wel enige gevoel voor en verstand heb van het rijden in zijn algemeenheid.
Wat mijn niveau is houd ik voor me, dat vind ik niet ter zake doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:43

Dat neem ik dan van je aan (en daar kan ik verder geen ook geen uitspraak over doen, want daarvoor ben ik je tot recent te weinig tegen gekomen hier op bokt) maar het blijft me echt verbazen dat het wijken in galop niet lukt. Iedereen bij wie ik het in de praktijk heb gezien, voerde het (soms na een paar keer proberen) echt vloeiend uit. Overigens stond het vrij recent nog in je profiel, want daar kwam ik het sgw verhaal tegen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:47

Leuke discussie Haha!

Ik zie veel 'rare' vergelijkingen naar voren komen: zoals een contragalop met verkeerde stelling (verkeerde galop dus) als vergelijking tot het wijken... ik zie die vergelijking eigenlijk niet zo!

Daarnaast hangt het wedstrijdniveau echt niet af van de oefeningen die een ruiter thuis rijdt. Als het goed is, is elke ruiter ongeacht het niveau bezig om de gangen van zijn of haar paard te beteren! Daarnaast zijn er zat ruiters die geen wedstrijden rijden, maar thuis toch heel wat kunnen!

Wijken in de galop.. dat heb ik ook vaak zat gedaan hoor, ik doe het nu nog weleens. Ik snap niet wat verkeerd aan is hoor! Ik wijk op een volte, ik wijk lange zijdes.
Wat ik ermee probeer te bereiken is rechtgerichtheid (jaja, met wijken in de galop Tong uitsteken) en gehoorzaamheid aan het binnenbeen. Rechtgerichtheid wil ik bereiken door mijn paard in de galop een pasje op zij te kunnen zetten, waarnaar ik mijn paard weer kaarsrecht kan doorgalopperen (met mijn huidige pony wordt dit nog niks Tong uitsteken) en desnoods daarna even naar buiten kan stellen.

Daarnaast is volgens mij het wijken in de galop juist een hele goede oefening om je paard wat meer te verzamelen, juist omdat je paard goed moet opletten waar hij zijn benen neerzet. Gaat het paard rennen/wegvallen over de buitenschouder of overspringen, dan weet je gewoon dat je het niet goed heb uitgevoerd... maar dat betekend niet dat de oefening niet goed is!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:49

Er heeft in mijn profiel niet gestaan dat ik wijk in galop, dat heb je mis. Er heeft idd wel gestaan welke paarden ik had maar dat was allang niet meer recent dus heb ik verwijderd, de paarden wisselen hier teveel om steeds te gaan bijhouden. Niet dat ik elke week een nieuw paard heb maar ik ben gewoon te lui om een profiel bij te houden, zie ik het nut ook niet zo van in.
Maar goed, speciaal voor jou; ik heb idd sgw gereden Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 23:55

Klopt, je had eea staan over je paarden en daar viel me op dat je sgw had gereden, daarom had ik het onthouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:19

Ook dat had ik gezien, jammer dat het nu weg is
Was geloof ik iets van B/L dressuur en L springen en B sgw
Zulk soort opsomming...waarom dat nu ineens weg moet zijn?

Ook voor mij geeft nivo wel wat aan.
Natuurlijk zijn er mensen die geen zin in wedstrijden hebben en thuis hun paard toch zeer fijn aan het lopen hebben.
Maar vaker komt toch voor dat mensen dan ook wel wedstrijden rijden en daar dan het nivo bij hebben.
En wat het uitmaakt lijkt me logisch
In de B wordt bijv geen contra galop gevraagt, simpel weg omdat je daar als combi dan nog niet klaar voor bent.
Dan ben je ook niet klaar voor wijken in galop Lachen
Dit omdat dat dan idd nog niet kan omdat het paard daar veel kans niet soepel en sterk genoeg voor is

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:38

Mystica schreef:
Helaas weet je van niemand wat iemand voor niveau gereden heeft als je het ze niet vraagt of ze zelf kent.

Wat speurwerk op bokt/internet doet vaak wonderen Bloos

Mystica schreef:
Daarnaast zou dat ook inhouden dat iemand die geen wedstrijden rijd er per definitie geen verstand van heeft.

Dat zeg ik niet, let op het woordje 'doorgaans'. Daarmee insinueer ik dat er waarschijnlijk uitzonderingen zijn.

anneliesdj schreef:
Met enige zelfspot mag ik toch wel zeggen dat ik daar wel genoeg mee bezig ben en kan dus zeggen dat ik wel enige gevoel voor en verstand heb van het rijden in zijn algemeenheid.

Zolang jij vol blijft houden dat wijken in galop niet kan en slecht is voor een paard, kom je op mij niet geloofwaardig over. Sorry. Ik weet en heb ervaren dat het wel kan en na enig speurwerk en het checken van je profiel kan ik wel stellen dat ik qua rijden toch ietsje verder gevorderd ben dan jij (met alle respect, ik wil niet arrogant zijn, maar dat is wat ik wel constateer)

anneliesdj schreef:
Wat mijn niveau is houd ik voor me, dat vind ik niet ter zake doen.

Wij vinden het wel een indicatie geven. Je hoeft het niet te vertellen, maar het feit dat je er zo geheimzinnig over doet geeft wel te denken.

zap schreef:
Ik zie veel 'rare' vergelijkingen naar voren komen: zoals een contragalop met verkeerde stelling (verkeerde galop dus) als vergelijking tot het wijken... ik zie die vergelijking eigenlijk niet zo!

Wij ook niet. We hebben anneliesdj om verduidelijking gevraagd, alleen ze komt er niet op terug.

runningkawa schreef:

Zoiets kwam ik ook tegen. En dat je voor je 18e Z wilde zijn?

runningkawa schreef:
Ook voor mij geeft nivo wel wat aan.
Natuurlijk zijn er mensen die geen zin in wedstrijden hebben en thuis hun paard toch zeer fijn aan het lopen hebben.
Maar vaker komt toch voor dat mensen dan ook wel wedstrijden rijden en daar dan het nivo bij hebben.
En wat het uitmaakt lijkt me logisch

Precies

runningkawa schreef:
In de B wordt bijv geen contra galop gevraagt, simpel weg omdat je daar als combi dan nog niet klaar voor bent.
Dan ben je ook niet klaar voor wijken in galop
Dit omdat dat dan idd nog niet kan omdat het paard daar veel kans niet soepel en sterk genoeg voor is

Het paard zal het waarschijnlijk dan al wel kunnen, alleen kan de ruiter het dan nog niet.Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:48

Wijken in galop gaat imo ook prima. Heb nooit gemerkt dat mijn paarden in 4-tact gaan of overspringen. Wanneer dat gebeurt voer je de oefening gewoon niet correct uit. Het is een gehoorzaamheidsoefening voor je been en bevordert soeplesse en lossigheid en verbeterd de sprong. Wijken op de volte is juist een veel gebruikte oefening, snap niet dat hier zo veel ophef over gemaakt wordt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:26

Dat ik zo geheimzinnig doe over mijn niveau komt omdat hier op bokt mensen nogal veel (te veel) waarde hechten aan het niveau van een ander. Rijd je pas B of zelfs helemaal geen wedstrijden dan word je afgedaan als onwetend(om het maar netjes te zeggen) en heb je Z gereden dan ben je ineens God op aarde. Daarom heb ik dus geen zin om mijn niveau te gaan noemen.
Jasmijn78 heeft speurwerk gedaan en concludeert meteen dat ze beter is als mij, dat zegt mij wel genoeg over haar niveau.
Imo kan een B ruiter meer verstand hebben van rijden dan een Z ruiter dus zegt dat niveau mij niet zoveel.

Dat ik niet ben teruggekomen op dat gedeelte over contragalop is onzin, ik heb dat allang verduidelijkt maar blijbaar kan niemand mijn gedachtegang volgen. Dat doet er ook niet toe, het was alleen een vergelijking en daarom ga ik daar ook niet over door.

Citaat:
Citaat:

Zoiets kwam ik ook tegen. En dat je voor je 18e Z wilde zijn?

Jij bent wel erg gebrand op dat niveau of niet? Jij was zelf zeker op je 12 al Z...

Wat in mijn profiel stond was allang niet recent meer daarom heb ik het verwijderd, lijkt me vrij logisch toch?

Ik heb nog geen antwoord gehad van de KNHS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:28

Een B ruiter kan idd meer verstand er van hebben dan een Z ruiter, helemaal mee eens Ja
Maar de praktijk zegt wel dat het vaker andersom is Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:31

Soms wel ja, maar kan ik vanaf hier jouw niveau bepalen? Nee uiteraard niet, net zogoed als jij dat van mij niet kunt bepalen.

Daarbij ken ik genoeg B ruiters die een betere rijstijl hebben dan menig ZZ springruiter. Zegt ook wel wat lijkt me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:38

nergens ontken ik dat... maar soms kun je wel wat uit berichten van gebruikers opmaken Lachen
En dat bedoel ik niet op jou maar gewoon op heel bokt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:58

Dan ben je er ook al wel achter dat mijn niveau hoger is dan dat van de gemiddelde B ruiter.

Daarbij; iemand kan wel Z zijn maar met hoeveel paarden? En wat traint een L ruiter thuis?
Iemand die al 50 paarden zadelmak heeft gemaakt maar nog nooit op concours is geweest weet er imo meer vanaf dan een Z ruiter.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:01

Ik verklein en vergroot wel eens een volte in galop, maar ik weet niet of je dat bedoelt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:39

anneliesdj schreef:
Dan ben je er ook al wel achter dat mijn niveau hoger is dan dat van de gemiddelde B ruiter.

Daarbij; iemand kan wel Z zijn maar met hoeveel paarden? En wat traint een L ruiter thuis?
Iemand die al 50 paarden zadelmak heeft gemaakt maar nog nooit op concours is geweest weet er imo meer vanaf dan een Z ruiter.

die conclusies laat ik graag voor jouw rekening. Als je even terug leest, zie je dat ik mijn indruk van iemand laat afhangen van een aantal dingen, en wedstrijdniveau is daar een van, maar niet zaligmakend.

Kan er iemand op korte termijn voor een filmpje zorgen? Ik helaas niet Verdrietig

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:33

Ik ook niet, maar als iemand in de buurt van Wassenaar een paard heeft wat kan wijken in galop, kom ik wel foto´s en evt een filmpje maken!