Het bittentopic

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 15:40

Biertabje

Re: Het bittentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:20

je moet even langs Wilfred ;) die heeft wel maffe bitten, ik heb 2 bitten afgebeeld hier egrens in het topic en die bitten zijn van hem :j

ik heb zomaar het idee dat die gleuven voor de teugel zijn! vaak valt het bit wel het zelfde als je de bakstukken los aan de ring hebt :j
maar ik heb eigenlijk geen idee

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 16:23

Dat die vreemde bitten heeft had mij niets verbaasd. Wel een ideetje wellicht. :D

Dat bit doet mij denken aan een soort Filis bit, dat lijkt mij logischer. Als je namelijk de teugels eraan doet, heb je een rare werking? Ik zeg nu ook maar wat overigens. Ik zal de teugels er gewoon eens aan doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:05

Het hostingpakket is aangevraagd en binnen 24 uur kan ik de site online hebben. *\o/*

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:26

Door een fout van mij lukt het vanavond niet om de bittenlijst aan te vullen (heb zo slim de foto's van de camera verwijderd :') ), mijn excuses.

Overigens heb ik zometeen wel een klein feestje, heb aan het einde van deze week +100 bitten. :oo

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:29

Ik heb een vraag over de werking van deze verschillende bitten:
- dubbelgebroken bustrens met plat tussenstukje vs. bol tussenstukje
- ongebroken bustrens
- waterstang flexibel rubber (http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 032842/169)
- Apple mouth dubbelgebroken bustrens vs. watertrens
En tot slot de werking van het materiaal Gold brass

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is qua inwerking en ligging in de mond? :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:33

Monumentos... :Y)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:34

Haha, jahoor!
Stuur je eventjes een PB ;)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:35

ik heb toevallig een ongebroken kneveltrens voor kleine pony's. ik kan je eventueel de link wel geven van de webshop?

tevens heb ik nog een bitje te koop maar ik weet niet hoe die heet en of je hem misschien al hebt?

http://i37.photobucket.com/albums/e83/L ... MG0606.jpg

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:44

Dubbelgebroken bustrens met plat tussenstukje vs. bol tussenstukje
Bustrens: De gewone bustrens heeft ovale bitringen waarin het mondstuk is ingepast – dit om te voorkomen dat de lippen ingeklemd worden. Door de vaste bitringen ligt het bit relatief stil in de mond.
Plat tussenstukje/ Dr. Bristol: Een Dr. Bristol trens heeft een plat middenstukje dat veel scherper inwerkt. Het werd van oorsprong gebruikt bij zware spring- en crosswedstrijden. Het plaatje oefent zware druk uit op de tong, tenzij het paard zijn hoofd in de juiste houding houdt. Het bit kan aanzienlijke pijn veroorzaken als het misbruikt wordt.
Bol tussenstuk/ africhtingstrens: Verdeelt de druk gelijkmatiger op de tong en kan als prettiger ervaren worden voor het paard.

Ongebroken bustrens
Bustrens: De gewone bustrens heeft ovale bitringen waarin het mondstuk is ingepast – dit om te voorkomen dat de lippen ingeklemd worden. Door de vaste bitringen ligt het bit relatief stil in de mond.
Ongebroken mondstuk: De ongebroken trens wordt vaak gebruikt bij voorbrenghoofdstellen en werkt vooral in op de tong en lippen.

Waterstang flexibel rubber
Correctie: zolang een bit geen scharen of oogjes voor de bakstukken hebben is het geen stang maar een ongebroken bit. Agradi heeft dit dus fout op de site staan.
Werking: De ongebroken trens wordt vaak gebruikt bij voorbrenghoofdstellen en werkt vooral in op de tong en lippen. Kunststof bitten zijn flexibel als ze ongebroken zijn. Deze materialen worden ook gebruikt rond metalen bitten. Een kunststof bit werkt meestak zacht in en kan naar appel smaken om het aantrekkelijker te maken.

Apple mouth dubbelgebroken bustrens vs. watertrens
Apple mouth: Kunststof bitten zijn flexibel als ze ongebroken zijn. Deze materialen worden ook gebruikt rond metalen bitten. Een kunststof bit werkt meestak zacht in en kan naar appel smaken om het aantrekkelijker te maken.
Dubbel gebroken bustrens: De gewone bustrens heeft ovale bitringen waarin het mondstuk is ingepast – dit om te voorkomen dat de lippen ingeklemd worden. Door de vaste bitringen ligt het bit relatief stil in de mond. Dubbel gebroken trenzen hebben een middenstukje dat verschillende vormen en afmetingen kan hebben. Ze hebben een minder sterke 'notenkrakereffect' maar werken wel in op de lagen en de mondhoeken.
Dubbel gebroken watertrens: De bitringen van een watertrens laten het bit vrijer bewegen in de paardenmond wat sommige paarden prettiger vinden. Dit bit moet iets breder zijn dan de bustrens en kan worden voorzien van rubberen bitringen. Hierdoor kunnen de lippen niet ingeklemd raken. Dubbel gebroken trenzen hebben een middenstukje dat verschillende vormen en afmetingen kan hebben. Ze hebben een minder sterke 'notenkrakereffect' maar werken wel in op de lagen en de mondhoeken.

En tot slot de werking van het materiaal Gold brass
Werking: Dit is een materiaal wat zeer snel opwarmt tot de lichaamstemperatuur van het paard, waardoor het sneller aangenomen wordt dan RVS. Hierdoor gaat het paard dus meer speekselen wat ontspanning van de kaaklijn tot gevolg heeft.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:47

Pelryo schreef:
ik heb toevallig een ongebroken kneveltrens voor kleine pony's. ik kan je eventueel de link wel geven van de webshop?

tevens heb ik nog een bitje te koop maar ik weet niet hoe die heet en of je hem misschien al hebt?

http://i37.photobucket.com/albums/e83/L ... MG0606.jpg

Die variant kende ik nog niet. Ik zou hem graag van je overnemen, je krijgt een pb van mij. :Y)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:15

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:33

Waaaaaauw!
Mooi hoor! :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:34

Hij doet het goed bij jou? Wat voor een browser gebruik je als ik even grof mag vragen? :o

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:45

ziet er goed uit magda!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:46

Bedankt. :D Nu nog de doos bitten verwerken die achter mij staan. :)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:48

ben wel jaloers op jouw verzameling :D
ik heb echt een bittentik :o

ik moet ook altijd op concours in die mooie vrachtwagen loeren naar aparte bitten :j

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:49

magda_90 schreef:
Hij doet het goed bij jou? Wat voor een browser gebruik je als ik even grof mag vragen? :o

Hij deed 't perfect! :)
Enne, wat bedoel je met welke browser ik gebruik? }:0 (hoezo blond.... :') )

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:53

Wauw goede site Magda! Hij deed het bij mij bij firefox en ook bij internet explorer ;)
Netjes gedaan. En ik wil je nog steeds wel helpen met uitbreiding e.d. als je dat ook wil :)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:56

een typo foutje bij je dank woord:
Citaat:
Mijn zus die mij jaren geleden op het idee gebracht heeft door het paardenboek "Het Ruiterhandboek geschreven doorr Sarah Muir en Debby Sly" als cadeau te geven. Dit boek is een waardevolle leidraad geworden.

en de tekst bij de tekening van hoe het hoofdstel in werkt is op mijn laptop bijna niet te lezen :Y)

maar voor de rest ziet het er heel mooi en professioneel uit hoor!!! :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 22:05

Biertabje schreef:
ben wel jaloers op jouw verzameling :D
ik heb echt een bittentik :o

ik moet ook altijd op concours in die mooie vrachtwagen loeren naar aparte bitten :j

Ik wordt altijd weggesleurd als ik zo'n kraampje zie, ik begrijp er niets van. >;)

d0nnaa_dan schreef:
Hij deed 't perfect! :)
Enne, wat bedoel je met welke browser ik gebruik? }:0 (hoezo blond.... :') )

Maakt niet uit jo. :D Ik bedoel Windows Internet Exloper, FireFox, Google Chrome of een andere?

Sabin_e schreef:
Wauw goede site Magda! Hij deed het bij mij bij firefox en ook bij internet explorer ;)
Netjes gedaan. En ik wil je nog steeds wel helpen met uitbreiding e.d. als je dat ook wil :)

Bedankt! Ik kom je vanzelf wel een keer lastig vallen. :+

salome_maybe schreef:
een typo foutje bij je dank woord:
Citaat:
Mijn zus die mij jaren geleden op het idee gebracht heeft door het paardenboek "Het Ruiterhandboek geschreven doorr Sarah Muir en Debby Sly" als cadeau te geven. Dit boek is een waardevolle leidraad geworden.

en de tekst bij de tekening van hoe het hoofdstel in werkt is op mijn laptop bijna niet te lezen :Y)

maar voor de rest ziet het er heel mooi en professioneel uit hoor!!! :D

Ik had hem gezien, ik weet alleen even niet zo snel hoe ik een pagina aan moet passen. :+ Dat plaatje is ook nog niet duidelijk nee, wederom zit ik in de knup met de pagina's aanpassen. :') En bedankt!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:27

Ik ben inmiddels begonnen met het plaatsen van de foto's en het aanpassen van het artikel over de bitten. Het gaat wel even tijd kosten voordat alle foto's erop staan...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 12:39

En er komen steeds meer. Dus ik houd je mooi aan het werk. Er komen zometeen onder andere prachtige westernbitjes! Owja, verder kwa tekst en uitleg van de speciale bitjes, die heb ik allemaal op mijn site staan, kan je er zo af halen. En met de foto's ga ik zsm weer bezig. Hopelijk houdt die regen eens op dan kan ik weer hoofdstelfoto's maken.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:24

Heb je niet toevallig een paard waarop je wat bitten kan showen?? Het zou voor de Wiki imo wel leuk zijn om de ligging van de bitten in de mond van het paard te laten zien.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:33

Je haalt mij de woorden uit de mond. Zelf heb ik geen paard helaas. Ik zat er aan de te denken om een bericht te plaatsen zodat ik met de bitten langs kan komen, maar vanwege mijn studie wordt het dat voorlopig nog lang niet.