Dan heb je het over de verkeerde galop, geen contra

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
jasmijn78 schreef:anneliesdj schreef:Dat bedoel ik dus, ga je bv links gallopperen op de rechterhand met stelling naar rechts dan ga je tegen de beweging in.
Maar dan doe je het fout! Contra als linkergalop op de rechterhand, daarin moet het paard (licht) naar links gesteld zijn. Om het linkerbeen gebogen dus.
Anneliesdj: wat rijd jij zelf voor klasse?
jasmijn78 schreef:Maar probeer het eens? Dan zul je het ondervinden. Je paard gaat er echt niet dood van als je het een keer probeert hoor
anneliesdj schreef:patsur schreef:Wel bizar eigenlijk he. Sommigen zijn niet meer bezig met het gymnastiseren van hun paard maar de trucage aan het leren en op zondag met zwaaiende voorbeentjes te laten zien.
Wat is dit nu weer voor opmerking, heeft hier toch niets mee te maken? Op wie doel je?
smeetjoew schreef:Mensen, een galopappuyement is niet slecht voor je paard. Maar de oefening is lastig voor veel paarden, aangezien dit meer neigt naar een Z oefening. Als je zelf de oefening niet (goed) beheerst, kan dit nadelig zijn voor je paard en de oefening ervan. Doe het dus alleen als je al wat op niveau rijdt en opzoek bent naar oefeningen om je paard meer aan het werk te zetten! Niet puur voor de lol opzij drukken.
En wijken in galop is wel slecht. Je paard gaat in 4takt lopen en de kans op omspringen is zeer groot, waardoor jij je paard straft, terwijl het je eigen domme schuld is.
Ik rijd momenteel een Z paard en ik ben zelf ook een Z amazone, dus zo nu en dan druk ik 'm voor de oefening opzij, maar zelfs dit paard vind dit niet gemakkelijk. Ik zal eens kijken of ik voor een foto kan zorgen.
anneliesdj schreef:Kom nou maar met de foto, de theorie wisten we al
Waarom oefen jij wel het wijken als het niet goed is voor je paard?
patsur schreef:Raar iss annelies, wel zeggen dat het slecht is, maar het ondertussen zelf wel doen. Daarbij denk ik niet dat een appuyement hetzelfde is als wijken, zoals Romyjuh_Xx schrijft.
Kijk eens in de wiki kind, het is iets heel anders..
Lielle schreef:anneliesdj schreef:Wijken is bedoeld voor stap en draf, in galop is het een oefening die de takt kan verstoren en ook meer negatieve dan positieve resultaten uitlokt.
Het is de bedoeling dat wijken alleen in stap en draf gedaan wordt, het kan wel in galop maar heeft geen meerwaarde, eerder negatieve uitwerking, daarom wordt in de proeven ook geen wijken in galop gevraagd.
dat is echt onzin, wijken in galop is - mits goed uitgevoerd - een heel zinnige oefening, omdat ze er losser van worden en meer verzamelen in de galop. En dat geldt dus niet alleen op de volte maar ook op de lange zijdes. Ik heb er toevallig pas met iemand over gePBd die het later met oa Laurens van Lieren nog besproken heeft (omdat zij het ook een vreemde oefening vond) en die gaf juist aan dat het erg zinvol is.
Viertakt e.d. krijg e alleen als je het niet goed uitvoert. Ik zal eens kijken of ik voor een filmpje kan zorgen. Maar volgens mij hoort dit nog steeds meer op RT-D thuis dan op WZ.
Lielle schreef:iikke wil altijd bijlerensmeetjoew schreef:Had het net zo goed kunnen onderstrepen, maar onder hoofdletters versta ik niet direct schreeuwen...
Ik kap hier gewoon mee. Laat maar.
jij misschien niet maar op het internet welMaar jammer dat je niet iets wil leren, maar alleen je eigen mening wil horen.
patsur schreef:Die heb ik nog gereden ja.. Zonde dat dat er niet meer inzit, je kunt er wel duidelijk mee zien of een paard aan de zithulpen is dan.
anneliesdj schreef:Wat heeft dat er nu weer mee te maken? Ik weet ook wel dat dat fout is, daarom geef ik het ook als voorbeeld!!
Romyjuh_Xx schreef:je kunt niet wijken in galop, zelf zeg ik het wel maar ik bedoel gewoon
Romyjuh_Xx schreef:weet heus wel wat het is , ik krijg les van en ZZ amazone + heeft paardenacademi gevolgd
Romyjuh_Xx schreef:nooit geweten dacht dat alleen galopappuyement mocht ( in mijn taaltje wijken )
Romyjuh_Xx schreef:iikke wil altijd bijleren
Mystica schreef:Is er al antwoord van de KNHS?
jasmijn78 schreef:Boeie, dat bericht van de knhs!Voor rijtechnische tips en trucs klop ik toch echt bij (goede) instructeurs aan. Zo'n bureaubobo van de KNHS zal je heus niet veel boeiends vertellen. Hooguit wat over reglementen en theorie uit een boekje. Dat kan ik zelf ook wel opzoeken. Voor mij is in de praktijk onder begeleiding van mensen die echt verstand hebben van dressuur gebleken dat het een goede oefening is. Meer hoef ik niet te weten. Zeker niet van mensen die het zelf nog nooit geprobeerd hebben en/of nog nooit de B/L/M uit zijn gekomen (met alle respect hoor... maar vanaf een bepaald niveau kun je pas met dergelijke oefeningen aan de gang en/of er een meerwaarde van ervaren)