Valse Knik (+foto)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

Re: Valse Knik (+foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:24

patsur schreef:
pubelia schreef:

Jij hebt ver moeten graven Ach gut Beetje laf vind je niet...? Dit is zo'n 1,5 jaar geleden, en nee dit topic is niet bedoeld om andere mensen af te kraken, vind wel een beetje dat je daar mee bezig bent. maar dan nog Ik geef er helemaal niks om dat je mij te zwaar vind, ik kan geen rekening houden met heel de wereld. Ik kijk naar mijn pony en die kan het nog makkelijk aan. Dus helaas voor jou poging mislukt.

Waar maak jij je druk om zeg. De foto die jij plaatste had gewoon niets met het onderwerp vh topic te maken.

Word jij bij ieder topic afgekraakt?

En idd is al opgelost, en de boodschap is duidelijk hoor Vork

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:42

Afbeelding
Duidelijke knik en weggedrukte rug (hoewel misschien niet helemaal duidelijk door zijn bouw)

Ruiter is mijn zusje die niet goed kan rijden (en dus ook niet herkenbaar in beeld wilt Clown ) als je bij dit paard niet goed actief van achter naar voor rijd gebeurd dit dus.
Knik, kin gaat richting borst en de achterhand lijkt bij een ander paard te horen en gaat vaak zelfs in een andere versnelling Nagelbijten / Gniffelen .

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:44

Deze foto met schaduwruiter (hahaha) is helemaal wat ik versta onder valse knik!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:47

ja ik vind dit ook echt een valse knik

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:58

Hier een deel uit mijn profielwerkstuk van vorig jaar.... (stiekem van bokt geplukt, dus moet vast ergens terug te vinden zijn.)

Afbeelding

Zie bij beide paarden de dikke rode verticale lijn.
Bij paard 1 zie je duidelijk dat zijn wervels vlak achter zijn oren het hoogste punt vormen.
Bij paard 2 zie je daarentegen dat het hoogste punt zich duidelijk een aantal wervels verder bevindt.

Ik zou zelf trouwens de fout niet zien als ik een paard zie lopen als het tweede paard, want vind het er persoonlijk super uitzien, maar theoretisch gezien klopt mijn verhaaltje wel geloof ik. Haha!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:58

Duidelijke foto's hoe het niet hoort. Toch vind ik het altijd moeilijk bij mijn merrie om de hoofd/hals houding in orde te hebben. Ik rijd haar goed van achter naar voor, maar zoals je ook in mijn laatste haw topic kan zien moet er nog wel wat aan gewerkt worden. Zeker in de galop Bloos
Hoe doen jullie dat dan met ontspanning, ik ben nl vooral bezig vaak met lang en laag te rijden, omdat ze erg snel gespannen is. En dan later pak ik haar wat op, maar loopt ze ook weer snel onder me vandaan en drukt haar rug wat weg heb ik het gevoel.
[HAW] Senna, zwarte groninger merrie @ les

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 03:55

Boertjes, dat paard hangt gewoon verschrikkelijk op je hand. Die loopt niet in een valse knik Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:12

iceprinces !!
dat is een valse knik hehe
dat is de foto die ik wilde zien ,
want dit is wat ik versta onder een valse knik Knipoog

paard loopt in eigen houding, niet aan het been. en duidelijk is ook dat als ruiter handen toe zou steken, paard geen MM zou zakken in de hals, want er hangen nu al bogen in de teugels

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:58

Ja maar bijna geen enkel paard loopt in de B,L en M in die oprichting zoals foto 1. Is het dan niet automatisch dat wanneer ze wat lager en wat ronder lopen dat de nek niet het hoogste punt is? Je rijdt je paard toch ook rond en dieper los.. dan is er toch ook geen sprake van een valse knik? Geldt de vals knik alleen in combinatie met een zwakke achterhand?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:14

ditchie schreef:
Ja maar bijna geen enkel paard loopt in de B,L en M in die oprichting zoals foto 1. Is het dan niet automatisch dat wanneer ze wat lager en wat ronder lopen dat de nek niet het hoogste punt is? Je rijdt je paard toch ook rond en dieper los.. dan is er toch ook geen sprake van een valse knik? Geldt de vals knik alleen in combinatie met een zwakke achterhand?

Voor mij is een valse knik, hetgeen het paard met de schaduwruiter er op laat zien. Paard doet eigenlijk niets actiefs, maar als deze ruiter de teugels echt aangenomen had, zou het lijken alsof het paard goed aan de teugel loopt...schijnnageeflijk noem ik dat.

Een paard wat te diep loopt en dus bij de verkeerde halswervel buigt kan wel correct nageeflijk zijn...maar bijv. nog niet voldoende opgericht. Dit is voor mij geen valse knik...maar gewoon een paard dat te diep loopt. Zo'n paard kan gewoon correct aan het been gereden zijn en zal je hand dan ook volgen als je lange teugel geeft (veel jonge paarden hebben dat...al zoekende naar hun balans lopen ze eerst wat te diep).
Het paard met de schaduwruiters volgt de hand dus niet...en dan spreek je volgens mijn zienswijze van een valse knik.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:54

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:19

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:30

Supah_Sky schreef:
De foto van iceprincess is zeer duidelijk voor mij,, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat er nou nog meer onder valse knik valt.
Deze foto bijvoorbeeld ziet er in mijn ogen redelijk netjes uit, maar is dit ook een valse knik? http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZAN8AQ87.jpg
en deze, of is die gewoon te diep?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F7VEJM3K.jpg

Mijn visie:

eerste foto kan ik niet beoordelen...te ver weg en verkeerde invalshoek

tweede foto: gewoon te diep. Als de ruiter de hand zou uitschuiven zou het paard die had volgen...dat blijft voor mij de essentie.

Maar goed...wil niet zeggen dat mijn visie de juiste is...maar wat ik op die foto zie is niet wat ik onder de valse knik versta.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:34

marijkedam schreef:
Zit hier volgens jullie dan ook een valse knik.

Mijn paard is eerder zwaar aan de hand, dan te licht. Als ik mijn handen naar voren doen, volgt ze mijn hand. Al komt ze ook nog wel vaker tegen de hand. Het is wat dat betreft geen makkelijke tante.

http://www.femke-fotografie.nl/Laurensv ... order.html

In mijn ogen is een paard met valse knik juist niet zwaar op de hand...het paard zoekt namelijk helemaal geen verbinding. Een paard met valse knik is ook niet tegen de hand. Die gaat gewoon van uit zichzelf in een houdinkje lopen...zal wellicht in de wei ook in het houdinkje lopen. Bij ons op de opleiding paardenhouderij hebben we een new Forest pony lopen, die met een ruiter die weinig been geeft altijd in het houdinkje loopt....deze doet het soms in de wei ook.... Dan zeggen leerlingen wel eens: het lijkt wel alsof hij zelf dressuurt...maar dat is niet zo...dat is gewoon zijn comfortzone. Zijn hals is ook zo gewelfd dat het voor hem zo prettig lopen is. Meer voorwaarts neerwaarts met lengte in de hals...dat vindt hij zo moeilijk....daar moet je hem echt naar toe rijden....met veel moeite.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:35

valse knik is wanneer de nek/hals van het paard niet rond is.
Er zit dus een knik in +/- 20 a 30 cm achter de oren wat goed te zien is op de foto van IcePrincess.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:37

polly2 schreef:
In mijn ogen is een paard met valse knik juist niet zwaar op de hand...het paard zoekt namelijk helemaal geen verbinding. Een paard met valse knik is ook niet tegen de hand. Die gaat gewoon van uit zichzelf in een houdinkje lopen...

Dit is achter de teugel en kan in combinatie zijn met een valse knik. Een valse knik kan er ook in getrokken worden Knipoog, maar hoeft niet. Paard laat gewoon niet goed los in de hals/kaak.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:44

superwoman schreef:
polly2 schreef:
In mijn ogen is een paard met valse knik juist niet zwaar op de hand...het paard zoekt namelijk helemaal geen verbinding. Een paard met valse knik is ook niet tegen de hand. Die gaat gewoon van uit zichzelf in een houdinkje lopen...

Dit is achter de teugel en kan in combinatie zijn met een valse knik. Een valse knik kan er ook in getrokken worden Knipoog, maar hoeft niet. Paard laat gewoon niet goed los in de hals/kaak.

Jij en ik hebben denk ik een ander beeld op wat we een valse knik vinden...
want ik vind niet dat het paard dan niet goed los laat in hals/kaak....paard laat niet goed los in hals...maar juist te los in de kaak... (of bedoelde jij dat ook en hebben we het toch over hetzelfde)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:47

Ik vind dat een paard met een valse knik idd niet zwaar op de hand kan zijn. En volgen doet het je hand zeker niet. Het paard ontwijkt de teugeldruk door zijn hals in een mooi bochtje te houden, en de ruiter vindt dat dan goed. Hetzelfde effect als je hebt met een bijzetteugel, zeg maar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 16:54

polly2 schreef:
Jij en ik hebben denk ik een ander beeld op wat we een valse knik vinden...

Het is imo nogal letterlijk een valse knik.
Wat het IS igg! De hals is niet rond, maar er zit een knik in. Paard is dus "vals" afgebogen.
Hoe het komt, dat is iets waar ik me niet zo mee bezig heb gehouden,(gelukkig niet nodig) paard loopt igg niet nagevelijk en een nageeflijk paard laat los en is ontspannen Knipoog

Achter de teugel is wanneer het paard het bit/de ruiterhand niet accepeerd en voor de druk weg kruipt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:52

polly2 schreef:
In mijn ogen is een paard met valse knik juist niet zwaar op de hand...het paard zoekt namelijk helemaal geen verbinding. Een paard met valse knik is ook niet tegen de hand.

Hier ben ik het met mijn ervaring niet mee eens. Mijn paard (zie foto's paar bladzijdes terug) heeft jarenlang 2 "standen" gehad:
1) gewoon lange nek
2) of zoals hij op de foto's liep

Dit paard was nooit ontspannen en door zijn gespannenheid altijd zwaar in de hand. Als ik geen verbinding zocht, kwam ik (letterlijk) nergens. Dus mij restte; verbinding zoeken en dat is ook de reden (denk ik) dat het nooit zo opviel. Op de 2e foto zie je (omdat hij moest verruimen) dat hij tegen de hand komt (hoofd is iets hoger als 1e foto) maar de knik is hetzelfde.

Maar zoals op de foto hierboven (van die zwarte) is het allemaal duidelijker te zien en de ruiter vraagt ook niets van het paard, dat scheelt ook!! En misschien heeft dit paard 1 stand en niet zoals de mijne 2 Knipoog !

Dreaa_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:56

Eleandra schreef:
Dit valt volgens mij wel onder een valse knik, je kunt de TS vragen of je de foto's mag gebruiken. Mits ze geschikt zijn natuurlijk.
[HAW] Thymen @ work in rode setje! ( Fries)
(Ik neem aan dat het toegestaan is om een topic te plaatsen? Anders verwijder ik de link wel.)

Bij deze foto's wordt het paard echt in de krul getrokken, er zit totaal geen ontspanning in, en al helemaal geen nageeflijkheid..
Het is niet echt een valse knik...
ik weet niet precies wat ik er van moet zeggen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:00

Dreaa_Lunaa schreef:
Bij deze foto's wordt het paard echt in de krul getrokken, er zit totaal geen ontspanning in, en al helemaal geen nageeflijkheid..
Het is niet echt een valse knik...
ik weet niet precies wat ik er van moet zeggen..

op sommige foto's zit er echt wel een valse knik in. Ja
De hals is daar niet mooi rond (oa foto 4)

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:00

Dreaa_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:03

Joki schreef:
bij horizontaal evenwicht is het de derde nekwervel als buigpunt. Bij oprichting is het hoogste punt tussen de oren. Bij voorwaarts neerwaarts is het hoogste punt de schoft.

Bij alle vormen van achter de LL rijden weet ik de hoogste punten niet, want ik rijd niet volgens dat systeem

Dit is iets waar je wat aan hebt!
Dit moet iedere amazone toch begrijpen, Zo niet leer dan eerst heel goed kijken naar je paard

hoe zit ie in mekaar geschroefd..

Dreaa_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:11

Troika schreef:
Bij een valse knik voelt het alsof je paard uit 2 delen bestaat. Achter slingert er een beetje achteraan en aan de voorkant gebeurt van alles. Zonder echt contact neemt je paard een bepaalde houding aan die er in eerste instantie goed uit lijkt te zien maar niet goed voelt. Hals buigt idd op de verkeerde plaats. Het paard lijkt in een soort van oprichting te lopen zonder dat de achterhand er goed bij is en zonder dat de rug goed wordt gebruikt.

reinandje schreef:
ik volg dit ook even iemand nog tips om te zorgen dat het paard niet in zijn eigen houding blijft lopen?

Mijn paard deed het ook toen ik hem net had. We hebben rigoreus de teugels helemaal los gegooid, geen enkel contact meer gemaakt en zijn hem gaan rijden alleen op het been en zit. Dit hebben we echt maanden volgehouden. Hij wist niet wat hem overkwam, ineens moest ie op z'n eigen benen lopen, eerst liep ie helemaal met het hoofd omhoog en struikelde veel. Langzamerhand kwam hij naar beneden en ging krachtiger lopen en uiteindelijk begon ie z'n rug ook af en toe (en steeds vaker) te gebruiken. Vanuit voorwaarts neerwaarts heb ik hem heel langzaam opgepakt en nu gaat het steeds beter met af en toe een terugvalletje Knipoog. Het was een leerzaam proces want ik had het nog nooit meegemaakt, het was ook een hardnekkig probleem want zodra mijn paard een beetje gespannen is probeert hij nog steeds in zijn 'eigen veilige' houding te kruipen.

ik herken dit verhaal!
ik heb nu een 4 bijna 5 jarige merrie, Die in mekaar getrokken is, en niet op der eigen benen kunnen lopen nu, 4 maanden later alles op de zit een been hulpen, Gaat het stukken beter!!
Zo nu en dan pakken we met goede ontspanning de voorkant er bij, en puur uit ontspanning en een klein beetje stuuring richting het aan de teugel. Wat ik altijd heb geleerd is dat ONTSPANNING echt het belangrijkste. Dwing je paard nooit in een houding.. daardoor kan je paard zoveel spier en gewricht problemen krijgen.... Dat wil je je paard toch niet aan doen voor een mooi plaatje??

is eigenlijk niet helemaal de richting van het topic.. Maar moest het er ff uitgooieee..