Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Banjer schreef:Er is een beginnetje voor Longeren...Artikel moet nog gemaakt worden...
http://www.bokt.nl/wiki/Longeren
sronnie schreef:Echt de werking van de hersenen of het psygische gedeelte?
Want over dat laatste ben ik nu het één en ander aan het verzamelen.
Citaat:Ik kan eventueel ook het een en ander schrijven over de verhouding tussen de Akhal Teke en de Arabier en de discussie die dit teweeg heeft gebracht: de mythe van de Arabier als het oudste en zuiverste paardenras.
sunrice schreef:Ik wilde me meer toeleggen op de echte werking, de anatomie.
Welk deel wat aanstuurt enzo, en wat voor soort beschadigingen er kunnen zijn en tot welke handicaps dat kan leiden enz.
Over het psygische gedeelte lijkt me ook erg interessant!
Ben benieuw naar je artikel als hij af is
Sisco4life schreef:Moet er nog een artikel komen over longeren, en dan op verschillende manieren en de hulpen erbij. Zo ja dan ga ik daar nu mee aan de slag
Of mogen alleen wiki mensen dat doen ?
Sisco4life schreef:Ok, super
Dan ga ik bedenken wat er nog kan komen
Citaat:De Lippizaner is het officiële rijpaard van de Spaanse Rijschool in Wenen, waar het allemaal begonnen is. Het is niet alleen een oorlogs- en paradepaard, maar het vertoont ook een bepaalde aanleg voor de hoge schooldressuur. Kortom, een ontzettend leuk en gevarieerd paard!
De lippizaner is een barok gebouwd paard van Spaanse origine. De lippizaner kom je vooral tegen in het wit of schimmel. Er bestaan natuurlijk ook andere kleuren, alleen deze komen (veel) minder vaak voor dan de witte lippizaners. De andere kleuren zijn donkerbruin en zwart. De paarden worden donkerbruin of grijs geboren en worden volledig wit tussen hun derde en zevende jaar
De lippizaner werd vroeger bij oorlogen veel gebruikt als ‘’gevechtspaard’’ wat inhoud dat het gebruikt werd om anderen uit te schakelen. Dit door bijvoorbeeld de lippizaner net vier benen tegelijk in de lucht te laten springen en uithalen. Zo werd de tegenstander snel van zijn paard gestoten. Dankzij deze vechtgeschiedenis zijn de paarden ontzettend lenig geworden en ook beter gebouwd op de moeilijkere kunsten boven de grond dan een normaal rijpaard. Dan is het natuurlijk vrij logisch dat de lippizaner in de top 3 meest gebruikte showpaarden staat.
De lippizaner is ondanks zijn verfijnde uitstraling behoorlijk stevig gebouwd. Zo heeft de lippizaner zware schouders, een brede borst en korte stevige benen met kleine sierlijke voeten. Verder beschikt de lippizaner over veel uithoudingsvermogen en is daarmee een prima buitenpaard, je kan er urenlange tochten mee maken door de natuur.
De lippizaner werd in 1580 voor het eerst gefokt op verzoek van aartshertog Karel II uit negen hengsten en vierentwintig fokmerries van Spaanse origine. Deze paarden werden van het een op het andere moment zeer beroemd en werd steeds verfijnder, mooier en beter gefokt. De Lippizaner is een barok, gerond en gespierd paard. Het is een gevoelig paard maar daarbij ook heel volgzaam en eerlijk. De Lippizaner wordt laat volwassen, maar kan daarentegen vrij oud worden. Doordat het paard er lang over doet om volwassen te worden begint men later met het zadelmak maken en duurt het opleiden van een hoge school lipizaner 6 a 7 jaar.
Shadow0 schreef:sunrice schreef:Ik wilde me meer toeleggen op de echte werking, de anatomie.
Welk deel wat aanstuurt enzo, en wat voor soort beschadigingen er kunnen zijn en tot welke handicaps dat kan leiden enz.
Over het psygische gedeelte lijkt me ook erg interessant!
Ben benieuw naar je artikel als hij af is
Lijkt me erg interessant, maar ik ben benieuwd of je daar veel over kunt vinden, bij een zoektocht laatst viel het me erg tegen. Daarnaast vermoed ik dat de meeste paarden die gewond zijn gewoon afgemaakt worden, en er dus weinig bekend is over de precieze werking van de hersenen.
Kleine tip voor de schrijvers, het is 'psychisch' met 'ch'![]()