Kruiskruid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimmy

Kruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 10:34

Ik twijfel of de foto bij het nieuwbericht over jkk wel jkk is
Ik heb gisteravond wat duidelijke fotos van jkk gemaakt.
Het zijn geen super foto's was er eigenlijk te donker voor. Maar dit is iig wél jkk.
Jkk heeft (meestal) maar 1 'stammetje' vanuit de wortels.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Misschien dat deze foto's ook de wiki in kunnen want daar staat dezelfde twijfelachtige foto.

Anoniem

Re: Kruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:39

En kleinkruiskruid?
Daar zie je veel minder melding over, maar dat zie ik dus ook regelmatig staan en is net zo gevaarlijk
Is een stuk kleiner, daardoor veel minder herkenbaar voor vele denk ik

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 10:55

Zo kan je nog even doorgaan, want Hoefblad en Moerasandijvie bijvoorbeeld zijn ook niet best Knipoog En die lijken niet eens op Jkk. Maar die kom je ook veel en veel minder tegen. Dat dan weer wel.
Degene waar ik nu foto's van heb geplaatst zijn degene die je (in deze regio) het meeste ziet.

Misschien verstandig om de foto's er dan bij te zetten ipv te vervangen.

Ik kan binnenkort wel even een keer met mijn fototoestel de polder ingaan om ook Hoefblad en Moerasandijvie te vangen Knipoog.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:56

Het JKK artikel is gecontroleerd door iemand die er veel verstand van heeft, dus ik ga er vanuit dat de foto's gewoon kloppen.

Op zich wil ik er best foto's bijplaatsen als die duidelijker zijn, maar de foto's die je nu gemaakt heb zijn inderdaad wel erg donker Scheve mond

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 11:04

Het was al een beetje te donker gisteren toen ik naar buiten ging. Ik zal als ik een gaatje heb deze week eens wat extra foto's maken. Zal ik meteen even kijken of ik Hoefblad en Moerasandijvie kan vinden. Hoefblad weet ik wel te staan volgens mij, maar Moerasandijvie wordt wat lastiger.

Binnenkort moet ik voor mijn werk wat vegetatie onderzoeken langs beekjes doen dus dan kom ik het vast wel tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 11:17

Klein kruiskruid dat bestaat best veel.
Zie het best veel. Alleen veel mensen kennen alleen het jacobskruid als die hoge stengel met gele bloemen. Maar deze zie ik niet veel minder
En aangezien je hier kruiskruid aanhaalt, is de rest die je opnoemt niet van toepassing Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:02

Maar is klein kruiskruid net zo giftig als JKK RK of is het een ander soort giftige plant?

Als je zou willen, graag Sjimmy! Over die andere twee giftige planten kan dan een eigen artikeltje komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 12:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:16

Afbeelding

Afbeelding
als je er wat mee kunt, doe je er maar wat mee Lachen

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 22:08

RK bij mijn weten is er wat met die families wat recent gewijzigd is. Dit wat op jouw foto staat behoort volgens mij niet tot de 'schadelijken'. Maar ik ben al te lang uit de 'plantenkunde' om je een goed antwoord te geven en het ontbreekt me momenteel de tijd om het goed uit te zoeken.
Ik kan alleen wel zeggen wat ik zéker weet Lachen. Wat ik niet zeker weet doe ik ook geen zekere uitspraken over.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 22:26

Ik heb in het andere topic een 'kenner' ontdekt. Misschien dat wij samen er even goed naar kunnen kijken, want het is wel duidelijk dat nog niet alles duidelijk is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:31

Ha hier het misverstand, ik ben degene die mee heeft geschreven aan de boktwiki maar ook de wikipedia, ( wij hebben ook het artikel voor Paard en Sport geschreven) de eerste foto stond er al op toen ik me met de BoktWiki ging bemoeien, die is niet echt duidelijk, maar wel degelijk JKK. het gaat met deze foto s dus om lintbloemen en buisbloemen. Alle kruiskruiden in Nederland bevatten PA's. Dus ook Klein Kruiskruid.
Een handige is een foldertje dat ik geschreven heb met wat tips om kruiskruid uit te sluiten, ( staat bij de downloads op mijn website) daar moeten we dus even wat mee doen. Met het Nationaal Herbarium ben ik bezig om wat te bedenken om een duidelijke sleutel te maken om Kruiskruid makkelijk uit te sluiten. Het klinkt wat banketstaaf, maar als iedereen nu eens goede foto's instuurt op mijn forum dan kijken er meerdere biologen naar en dan kan ik die planten meenemen in die sleutel voor Kruiskruid en de planten die worden verward. Er zijn best kenmerken die handig zijn om kruiskruiden uit te sluiten, daar hoef je dan geen echte plantenkennis voor te hebben, maar dan is het erg handig om te weten waar die plantjes nu fout gaan. Deze kenmerken willen we in de sleutel opnemen. Helaas staat op internet ook wel eens een verkeerde naam bij een plantje dus ik kan het me goed voorstellen dat het mis gaat en mensen in de war raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:55

Ik heb ellende een uur terug ofzo al gepb't voor het weghalen van mijn berichten hier Lachen

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 22:57

Haal mijn nutteloze berichten dan ook maar weg, dan beginnen we met een 'schone lei' Knipoog. met JUISTE info en foto's ! Knipoog

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:06

Ik vind het helemaal geen nutteloze berichten, het maakt heel goed duidelijk wat er kan gebeuren aan voorlichting. Ik ben erg blij hiermee juist.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 23:27

Nou dan gaan we hieruit maar verder! Lachen
Eigenlijk moeten we een klein familie overzichtje hebben met wat wel en niet schadelijk is en wat wel en niet vaak voorkomt. Waarbij de meest voorkomende en de meest schadelijke het meest relevant zijn om iets over te schrijven.
We kunnen eventueel ook nog kijken naar de planten die schadelijk zijn en niet tot de kk familie behoren.

Ik zal iig alles wat maar op kk lijkt op de foto gaan zetten vanaf nu. En dan goede foto's in het licht Lachen. In natuurlijke situatie en een 'getrokken versie' op een contrasterende achtergrond.

Als jij dan de tekst en de goede familie erbij kan zetten?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:42

Als je de foto s wilt plaatsen op mijn forum van al die verschillende planten dan heb ik voldoende hulp van biologen etc. Ik kan niet verwachten dat ze alle fora aflopen, dat is voor mij ook teveel werk om steeds als ik het niet helemaal weet te mailen naar de mensen die me helpen. Voor een Kruiskruidfamilie overzichtje kan ik wel zorgen, maar ik heb nog niet van alle soorten echt goede foto 's en er zijn soorten bij die je niet snel tegen zult komen. De probleemsoorten zijn met name JKK , Bezemkruiskruid, Viltig kruiskruid ,Bos, Kleverig kruiskruid en Waterkruiskruid die je in een wei aan kunt treffen. Van viltig Kruiskruid heb ik weinig materiaal en van Kleverig ook nog niet echt veel. Alleen JKK en WKK zijn tweejarig en maken rozetten Bezemkruiskruid is een kortlevende plant, maakt geen rozetten maar kan best een paar jaar bestaan zeg maar. Daar heb ik hele goede foto s van. Voor andere giftige planten heb ik niet de tijd en de kennis, alhoewel ik er wel van sommige goede foto's van heb, maar ik waag me er niet aan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:13

Dus we zijn er uit dat de foto's van Runningkawa GEEN kruiskruidachtige is?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:26

Beetje off-topic: Esther, wat een prachtige site over kruiskruid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:54

klopt, ondanks sites die aangaven van wel en ik mijn vergelijking vandaan had.
Deze sites gaven verkeerde info.

Dus GEEN kruiskruid...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:01

Er zijn veel websites die verkeerde info geven, dat is jammer en zorgt voor paniek. Ik denk wel dat dit een nadeel kan zijn van internet, internet kan veelinformatie geven, maar ook veel misinformatie. Het verhaal van stapelen in de lever is er ook zo een. En dat het wel 10 jaar kan duren voor een paard dood gaat aan JKK, zo werkt het gewoon niet. Ook dat het aanraken met blote handen schade doet aan de lever klopt niet, een allergie dat kan wel. Ik denk dat het heel goed is om het angstbeeld te nuanceren. Kruiskruid is giftig, dat is waar maar 6500 dode paarden per jaar in Engeland bijv dat klopt echt niet. Dit soort verhalen zorgen voor paniek. Goede objectieve informatie is broodnodig en Runningkawa, ik was heel erg blij dat je die website hebt gevonden met die verkeerde info dat geeft heel goed aan waar ik met voorlichting op kan letten, namelijk het makkelijk herkennen van kruiskruiden. We zijn er mee bezig om hier iets mee te doen om het mensen makkelijker te maken de planten te herkennen. Wat we proberen is een sleutel te maken op kenmerken zoals melksap stekels etc. dus geen botanische termen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:04

beantsje schreef:
Beetje off-topic: Esther, wat een prachtige site over kruiskruid!

Dankje Beantsje altijd fijn om te horen dat het mooi is, ik hoop ook heel erg dat het er toe bijdraagt het angstbeeld wat te nuanceren. De oplossing ligt ons inzien in goede voorlichting zonder paniek zaaien en veilig traceerbaar hooi. Met het hooi en certificeren gaat het al de goede kant op. Dat kan lukken denken we.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:50

Ester, klopt de informatie die op de wiki staat nu wel? Want dat hebben we natuurlijk graag op orde Lachen

Ik ga verder helemaal met Beantsje mee, en het is een verademing om een site te bezoeken die rustig, leesbaar, nauwkeurig en goed gedocumenteerd is! OK dan!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 22:58

Ja hoor de informatie op de wiki klopt wel, ik zal van de week er nog eens wat nauwkeuriger naar kijken en als ik wat tijd heb wat aanvullingen erbij doen. Ik denk dat het beeld van het opslaan in de lever wat genuanceerd kan worden. Het belang van sectie staat er wel in. Het biologiestukje over herkennen van de planten kan misschien wat uitgebreid, voor mij is het makkelijk om dan naar de slideshows te verwijzen of naar dat foldertje tips om kruiskruid uit te sluiten, maar is dat dan spam?
Ik zit erg met mijn tijd en om dat allemaal op een wiki pagina te zetten maakt het misschien ook te lang voor lezers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 23:05

EstherHegt schreef:
Het biologiestukje over herkennen van de planten kan misschien wat uitgebreid, voor mij is het makkelijk om dan naar de slideshows te verwijzen of naar dat foldertje tips om kruiskruid uit te sluiten, maar is dat dan spam?

Het probleem is vooral dat zulke links nog wel eens veranderen en dat onze links dan niet kloppen. Daarnaast zou het fijn zijn als we dergelijke info ook zelf opnemen, want dat maakt de encyclopedie gewoon nog weer wat completer Lachen

Citaat:
Ik zit erg met mijn tijd en om dat allemaal op een wiki pagina te zetten maakt het misschien ook te lang voor lezers.

Te lang voor de lezers kan altijd opgelost worden door een aparte pagina te maken. Maar met jouw tijd is het natuurlijk wat lastiger Lachen Ik hoop dat je er een keer aan toekomt maar het is al heel mooi als onze informatie in elk geval correct is, dan komt de rest nog wel eens Ja