De falabella

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AapjeAstrid

De falabella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 12:31

Ik heb een stukje geschreven over de falabella.

Algemeen
De falabella is een bekent maar zeldzaam ponyras. Het is het kleinste paardenras op de wereld. Ze mogen eigenlijk ook geen pony genoemd worden, ondanks hun grootte. Ze bezitten namelijk alle kenmerken van een paard, alleen dan in verkleinde vorm.
Falabella’s zijn erg makkelijke paardjes. Ze zijn goed bestand tegen alle weersomstandigheden en stellen weinig eisen aan hun voeding. Daarnaast passen ze zich snel aan aan een nieuwe omgeving. Ze worden ook gemiddeld ouder dan hun grotere soortgenoten.

Geschiedenis
De falabella dankt zijn naam aan de familie Falabella. Deze familie begon in het midden van de 19e eeuw met deze kleine paardjes te fokken.
Maar de oorsprong van de falabella gaat heel ver terug, naar de tijd dat de Spanjaarden hun Andalusische paarden meebracht naar Latijns Amerika tijdens hun veroveringen. De paarden werden na een tijdje aan hun lot over gelaten, en moesten dus zelf overleven. Er waren toen erbarmelijke omstandigheden, en dat heeft geleid tot een aantal genetische veranderingen. Deze veranderingen hebben uiteindelijk geleid tot een klein paardje.
In 1845 werden deze kleine paardjes ontdekt bij een indianenstam, door de Ier Newtall. Het lukte hem om een aantal van deze paardjes te bemachtigen, en hij ging ermee fokken. Uiteindelijk was het zijn schoonzoon, meneer Falabella, die het ras verbeterde en nog kleiner maakte. Hij gebruikte hier shetlanders en kleine volbloeden voor.
Rond 1900 had het ras, dat inmiddels de naam Falabella had gekregen, zijn vorm zoals we die nu kennen. Dertig jaar later begon meneer Falabella met het registreren van deze kleine paardjes.

Exterieur
De falabella heeft alle eigenschappen van een groot paard, alleen dan in veel kleinere vorm. Ze zijn edel en harmonieus gebouwd, en niet wat groffer, zoals de meeste pony’s. De falabella is een uniek ras, en deze unieke genen worden altijd doorgegeven aan de nakomelingen. Net zoals het temperament en het prettige karakter.
De schofthoogte van de falabella ligt gemiddeld tussen de 76 en 83 cm. Soms komt het voor dat ze nog kleiner of juist iets groter zijn. Maar er komen nooit extreme uitschieters voor.
Alle mogelijke kleuren zijn toegestaan binnen het ras. Ze zijn vaak zwart of bruin. Maar ook de kleuren vos en valk zie je vaak. Ook is de kans groot dat je een bonte falabella ziet.
De manen en staart van de falabella zijn vaak dik en lang.

Karakter
De falabella is een vriendelijk en intelligent pony’tje. Ze zijn erg lief en makkelijk in de omgang. Deze kleine paardjes zijn daarom uiterst geschikt voor kleine kinderen.

Gebruik
De falabella’s zijn zo klein dat je er niet op kan rijden. Voor een klein karretje spannen kan wel, maar vaak worden falabella’s niet in het enkelspan gebruikt. Daarnaast zie je ze vaak op shows en ook in het circus is de falabella populair.
Tevens worden ze vaak gebruikt als huisdier. Ook komt het voor dat ze gebruikt worden als blindegeleidepaard. Hiervoor zijn ze geschikt omdat ze intelligent, lief en klein zijn.
Met de falabella wordt tevens veel gefokt. Veel mensen proberen de paardjes nog kleiner te maken door middel van de fok.

Falabella stamboek: http://www.falabellastamboek.com/

Ik heb alleen geen foto's van de falabella.
Maar er is vast wel een bokker die zijn foto's ter beschikken wil stellen bij dit stuk Haha!
Laatst bijgewerkt door AapjeAstrid op 19-04-07 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: De falabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:33

op wat kleine taalfoutjes na vind ik het op zich een goed stuk... Lachen

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 12:38

Ik heb al wat taalfoutjes verbeterd Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:27

Hey, waar heb je je info vandaan? Ik kom wat dingetjes tegen (bijv de hoogtemaat) die inmiddels achterhaald zijn...

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:19

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:47

Ik weet niet wat de precieze regels zijn, maar ik weet wel dat het een fabeltje is dat falabella's altijd zo klein zijn. De meeste zitten rond de 90 cm, maar wat precies de regels van het stamboek zijn durf ik je zo niet te zeggen.
Ik denk dat je aan de volgende link meer hebt (officiele site europese stamboek) dan aan die van ponynet
http://falabella-europe.com.testbyte.nl/index.php?id=0

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:00

Oke, dankje stef!
Ik zal eens een stukje herschrijven Lachen

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:25

Waar ik ook kijk op internet, ze zeggen allemaal dat de stokmaat 76-83 cm is.
Ik zie nergens staan dat ze 90 cm zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:30

neem nou bijv falabella pancho (ff snel, moet naar huis Knipoog ) van Arne jansen 9stoeterij de weideblick) is rond de 90cm.... En dat is niet de enige, veel amerikanen zijn kleiner dan falabella;'s

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 18:43

Falabella's groter dan amerikanen??
Maar ik pas de stokmaat wel aan tot 90 cm ofzo Lachen

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:09

Ik ken idd meer shetjes die kleiner zijn, dan falabella´s, maar ze kunnen wel klein zijn ja, maar ook gerust een meter.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 10:51

er moet toch bekend zijn (anders ff mailtje naar stamboek?) wat de max toegestane hoogte is? (als die er is?)

Misschien ook leuk om erbij te vermelden dat fala's net als arabieren vaak een halswervel en een rib (moet even opzoeken hoe het precies was...) missen

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 14:04

dat is wel een goed idee, een mailtje naar het stamboek sturen.
Doe ik vanmiddag direct als ik thuis ben.
dat van die halswervel en rib wist ik niet..
Maar ik zal me vanmiddag nog eens extra verdiepen Lachen

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:10

stef schreef:
er moet toch bekend zijn (anders ff mailtje naar stamboek?) wat de max toegestane hoogte is? (als die er is?)

Misschien ook leuk om erbij te vermelden dat fala's net als arabieren vaak een halswervel en een rib (moet even opzoeken hoe het precies was...) missen

Er is volgens mij geen maximale toegestane schofthoogte. 90 cm is ieder geval niet de max. toegstane schofthoogte, want Jacqueline heeft 1 Falabella lopen van 91 cm (volgens mij zou uit mijn hoofd) Alle originele falabella's zijn DNA getest, en zo in het stamboek opgenomen. Denk dat er daardoor geen max. schofthoogte is vastgeteld?

Ik heb wel foto's van Falabella's Ja zal ze eens opgaan zoeken Knipoog

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:22

Citaat:
Algemeen
De Falabella is een bekent maar zeldzaam paardenras, het is het kleinste paardenras op de wereld. Ze mogen eigenlijk ook geen pony genoemd worden, ondanks hun grootte. Ze bezitten namelijk alle kenmerken van een paard, alleen dan in verkleinde vorm.
Falabella’s zijn erg makkelijke paardjes. Ze zijn goed bestand tegen alle weersomstandigheden en stellen weinig eisen aan hun voeding. Daarnaast passen ze zich snel aan aan een nieuwe omgeving. Ze worden ook gemiddeld ouder dan hun grotere soortgenoten.

Geschiedenis
De Falabella dankt zijn naam aan de familie Falabella. Deze familie begon in het midden van de 19e eeuw met deze kleine paardjes te fokken.
Maar de oorsprong van de Falabella gaat heel ver terug, naar de tijd dat de Spanjaarden hun Andalusische paarden meebracht naar Latijns Amerika tijdens hun veroveringen. De paarden werden na een tijdje aan hun lot over gelaten, en moesten dus zelf overleven. Er waren toen erbarmelijke omstandigheden, en dat heeft geleid tot een aantal genetische veranderingen. Deze veranderingen hebben uiteindelijk geleid tot een klein paardje.
In 1845 werden deze kleine paardjes ontdekt bij een indianenstam, door de Ier Newtall. Het lukte hem om een aantal van deze paardjes te bemachtigen, en hij ging ermee fokken. Uiteindelijk was het zijn schoonzoon, meneer Falabella, die het ras verbeterde en nog kleiner maakte. Hij gebruikte hier shetlanders en kleine volbloeden voor.
Rond 1900 had het ras, dat inmiddels de naam Falabella had gekregen, zijn vorm zoals we die nu kennen. Dertig jaar later begon meneer Falabella met het registreren van deze kleine paardjes.

Exterieur
De Falabella heeft alle eigenschappen van een groot paard, alleen dan in veel kleinere vorm. Ze zijn edel en harmonieus gebouwd, en niet wat groffer, zoals de meeste pony’s. De falabella is een uniek ras, en deze unieke genen worden altijd doorgegeven aan de nakomelingen. Net zoals het temperament en het prettige karakter.
De schofthoogte van de Falabella ligt gemiddeld tussen de 76 en 83 cm. Soms komt het voor dat ze nog kleiner of juist iets groter zijn. Maar er komen nooit extreme uitschieters voor.
Alle mogelijke kleuren zijn toegestaan binnen het ras. Ze zijn vaak zwart of bruin. Maar ook de kleuren vos en valk zie je vaak. Ook is de kans groot dat je een bonte Falabella ziet.
De manen en staart van de falabella zijn vaak dik en lang.

Karakter
De Falabella is een vriendelijk en intelligent pony’tje. Ze zijn erg lief en makkelijk in de omgang. Deze kleine paardjes zijn daarom uiterst geschikt voor kleine kinderen.

Gebruik
De Falabella’s zijn zo klein dat je er niet op kan rijden. Voor een klein karretje spannen kan wel, maar vaak worden Falabella’s niet in het enkelspan gebruikt. Daarnaast zie je ze vaak op shows en ook in het circus is de Falabella populair.
Tevens worden ze vaak gebruikt als huisdier. Ook komt het voor dat ze gebruikt worden als blindegeleidepaard. Hiervoor zijn ze geschikt omdat ze intelligent, lief en klein zijn.
Met de Falabella wordt tevens veel gefokt. Veel mensen proberen de paardjes nog kleiner te maken door middel van de fok.

Gebruik
In 1995 is het stamboek Falabella Stamboek Europe opgericht en heeft direct een aantal eisen gesteld bij de inschrijvingen en 1 daarvan geldt voor een DNA onderzoek voor het ouderschap. Hierdoor blijft de zuiverheid van het ras bestaan.
In 1997 heeft Van Haeringen Laboratorium in Wageningen, in opdracht van het stamboek, wetenschappelijk onderzocht en kunnen vaststellen, dat er genetische verschillen bestaan tussen een Falabella, een Shetlander en een minipaard. Want uit het onderzoek blijkt dat de Falabella unieke "merkers" heeft, die een Shetlander en het minipaard niet bezitten. Inmiddels is dit bijzondere onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijk vakorgaan "Animal Genetics", waardoor de ontdekking officieel op naam is komen te staan van Wim van Haeringen, van Van Haeringen Laboratorium. En het is het enige ras geweest, waarbij men zo'n test heeft kunnen uitvoeren.

Falabella stamboek: http://www.falabellastamboek.com/

Heb een paar kleine dingentjes veranderd en wat toegevoegd over het DNA. Het stukje over het DNA heb ik van de website van het stamboek, maar kan evt. nog aangepast worden. Ben er namelijk nog niet helemaal tevreden over. Knipoog

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 18:59

Ik heb zojuist een email naar het stamboek gestuurd met de vraag of er regels zijn over de stokmaat van de Falabella in het stamboek.

@ Kaisa, bedankt Lachen Ik zal een aantal van je toevoegingen toevoegen op de wiki.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:52

is goed Knipoog vanmiddag zal ik eventjes foto's opzoeken van de keuring Knipoog

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 19:46

Ik heb trouwens een email terug van het stamboek.
De maten van de Falabella lopen uiteen van 76 to 83 cm.
In Europa zijn er slechts twee Falabella's bekent met een stokmaat van ongeveer een meter.
Ik ga de informatie even aanpassen in het artikel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:13

dat zou dan betekenen dat falabella pancho (van arne jansen dus) geen 100% falabella is mogelijk? Heb het even opgezocht, en die is 88cm.
die 2 van een meter zijn wel gewoon erkend ondanks hun maat dat je weet?

juultju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:25

Moderatoropmerking:
[Edit Ellende: post verwijderd, off topic]

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:26

ziet er leuk uit hoor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:46

Juultju, dit kun je beter op RT aan de orde stellen, dit topic gaat over het artikel over de falabella.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:58

heb even gecontroleerd, falabella pancho is 100 falabella en 90cm zelfs (ggk hengst)

nacio v/d vennen is 100 falabella en 91cm (ggk hengst)

Falabella Mikado, 100% falabella, 88cm (ggk hengst)

falabella Navajo, 100% falabella, 88cm, ggk hengst...

Om er maar even een paar te noemen...

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:15

stef schreef:
heb even gecontroleerd, falabella pancho is 100 falabella en 90cm zelfs (ggk hengst)

nacio v/d vennen is 100 falabella en 91cm (ggk hengst)

Falabella Mikado, 100% falabella, 88cm (ggk hengst)

falabella Navajo, 100% falabella, 88cm, ggk hengst...

Om er maar even een paar te noemen...

Idd Stef, deze zijn zeker groter. Daarnaast ken ik nog een merrie die dus 91 cm is. En een aantal andere falabella merrie's die ik heb gezien op de keuring die toch echt groter waren dan 83 cm. Verward

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:20

De meeste die ik ken zijn idd tegen of rond de 90 cm.