Ontwormingsschema

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Ontwormingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 12:10

Vonnie84

Re: Ontwormingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 16:30

Uhmm *schop* Huilen 'k heb er echt mijn best op gedaan.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:07

Het ziet er ook erg goed uit Vonnie Lachen maar ik weet niet of je dit zomaar kan neerzetten.
Ik weet uit ervaring bij ons op stal dat er regelmatig mestonderzoeken gedaan worden en aan de hand daarvan een schema wordt opgesteld. Dat kan dus iedere keer anders zijn.
Misschien dat erbij gezet kan worden met plaatsing: voorbeel van een schema?
Iemand daar een mening over?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 18:11

Nee, het is geen schema van: je moet met die of die wormenkuur, dan en dan ontwormen.
Maar een schema als: deze ontwormingsspuit werkt voor deze wormen.

Zo had ik mijn paard een paar maanden terug eens ontwormd met Equest. Paard was op slag aan de diaree. Ik heb me radeloos gezocht hoe dat nou kon komen. Maar uit dit schema blijkt dat die wormenkuur als enigste de ingekapselde kleine strongyliden pakt. En zo kon ik (heel verhaal, maar in het kort) een ander paard van de diaree (en mager en wormenbuik) afhelpen, die al meerdere malen met Equimax was ontwormd (want die pakt die ingekapselde kleine strongyliden niet).
Want de meeste mensen denken b.v. dat Equimax tegen alle wormen is, maar dat is niet zo (dat dacht ik dus ook voordat ik dit schema maakte).
Of stel: je paard heeft een lintworm. Je denkt: hopla, ontwormingsspuit erin. Je vraagt nog aan de verkoper of die ook tegen lintwormen is. De "goede" verkoper zegt van wel. Je doet een wormenkuur erin op basis van Ivermectine en je vraagt je na een paar weken af hoe het kan dat je paard nog steeds wormen heeft.

En ik weet dat die mestonderzoeken bestaan, met aansluitend ontwormingsadvies. Maar zeg nou eerlijk, hoeveel mensen doen dat nou?

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 07:27

Op grotere stallen wordt dat toch wel vaker gedaan. Ik kan me voorstellen dat het erg kostbaar wordt als je een paard bij huis hebt of zo. Maar goed, dat is dus niet ter sprake hier.

Het schema geeft dus aan welk middel waar tegen helpt. In dat geval kan hij er wat mij betreft bijgezet worden. Zal straks even kijken hoe groot/leesbaar hij geplaatst kan worden.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 15:52

Opzich zelf is het wel een fijn schema maar je kan alleen als je zeker weet dat je paard precies die wormen heeft pas gaan kijken wat je er voor moet gaan gebruiken om het te behandelen

Vaak juist door mestonderzoek kun je dat vast stellen en dan is die schema echt goed vind ik Haha!

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 16:03

heel handig bedankt!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:59

Vonnie84 schreef:
Maar een schema als: deze ontwormingsspuit werkt voor deze wormen.

Op die manier vind ik het een prima overzicht OK dan!

Vonnie84 schreef:
En ik weet dat die mestonderzoeken bestaan, met aansluitend ontwormingsadvies. Maar zeg nou eerlijk, hoeveel mensen doen dat nou?
Veel te weinig, aangezien het de beste manier om te ontwormen is. Resistentievorming bij de wormen is/wordt echt een groot probleem. Ontwormen op geleide van mestonderzoek helpt dat tegen te gaan.