Memorabele bokkers

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Memorabele bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 12:46

Ideetje ? mensen die ideeën hebben over hoe dit aan te pakken en uberhauBt of dit een goed idee is of niet?

Yellowfish schreef:
Misschien een idee, hoewel het niet echt relevant is voor de wiki als ' encyclopedie ' maar het is wel echt bokt-geschiedenis.. memorabele bokkers? en dan doel ik vooral op bokkers als dorien en niet te vergeten pokémon.. ?

Flew schreef:
Dat vind ik wel een goeie. Ja

Edit; vergeet Iski niet.

Jessol schreef:
Dat vind ik een goed idee Ja
*als ik dit mag zeggen als non-schrijver.

Redrumfox schreef:
Goed plan Yellow, het is inderdaad niet echt gepast in de wiki maar wel een mooi eerbetoon. Lijkt me praktisch als een bokker die diegene goed kent/kende de stukjes schrijft. Bijvoorbeeld Sonja over Dorien. Knipoog

Yellowfish schreef:
Edit: Ik zal eens gaan kijken wat nou de handigste manier is om dit aan te pakken, want tja, hoe bepaal je wat naast Dorien, Pikachu en Iski (ik ken het verhaal daarachter niet?) memorabele bokkers zijn Clown

Banjer schreef:
denk dat memorabele Bokkers een gevoelskwestie is Romana... Lachen Zo vind ik jou bijvoorbeeld een "memorabele" Bokker.. je kracht, doorzettingsvermogen en optimisme waarmee je met je hele situatie omgaat... Lachen

Yellowfish schreef:
Nouja, het moge duidelijk zijn dat ik mezelf niet snel in die lijst zal zetten omdat ik dat anders zie, maar wat is nou de handigste manier om te gaan bepalen welke bokkers in die lijst komen? is daar uberhaubt een manier voor te vinden?

ponyzotje schreef:
Wel, neen... Maar iedereen kent Dorien omdat zij, bijvoorbeeld, op de hoofdpagina heeft gestaan. En Pokémon is ook een 'begrip' omdat die nog lang daarna aangehaald wordt... Maar ik ben het ermee eens dat het erg moeilijk is...

Yellowfish schreef:
Misschien is het dan het verstandigste om de keuze over te laten aan de mods ?

ponyzotje schreef:
tja, er zijn ook wel mods die hier nog niet lang zijn, of actievere leden, of... Maar het lijkt me ook wel het beste. Zij moeten heel veel lezen dus kennen ze ook wel veel mensen Lachen

Redrumfox

Re: Memorabele bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 15:31

Zoals ik al zei; ik vind het een geweldig idee. Maar ik loop tegen een paar problemen aan:
- wanneer ben je een memorabele bokker? als je iets bijzonders gepresteerd hebt (bvb de 50.000 posts van RunningKawa), of als je zoiets overkomt als bij Dorien, of als je gewoon veel te vinden bent op het forum? het lijkt me dat er dus goed over na moet worden gedacht wanneer iemand wél of niét een memorabele bokker is
- wie gaat de artikelen schrijven? 1 van de belangrijkste regels van de Wiki is 'schrijf vanuit een neutraal standpunt'. Maar hoe doe je dat? Iemand die een 'memorabele bokker' goed kent/gekend heeft kan waarschijnlijk niet uit een neutraal standpunt over diegene schrijven, maar je kan het ook niet door iemand laten doen die diegene nauwelijks gezien heeft op het forum want die weet niets van de betreffende bokker af.
- wat wil je in de artikelen gaan zetten? persoonlijke informatie; geboortedatum, woonplaats etc. of enkel de boktnaam van de desbetreffende bokker en de reden waarom diegene een memorabele bokker is? (of combinatie's)
- boktnamen; je hebt bijvoorbeeld een bokker die heet 'Kieffer'. Ik weet het zo gauw niet uit mijn hoofd, maar als het merk Kieffer ook in de wiki staat en je zoekt daarna dan krijg je dus 2 hits. Is dat niet verwarrend?

Ik vind het een geweldig plan & daarbij ook nog eens een goed eerbetoon, maar het is vreselijk moeilijk uitvoerbaar.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 18:12

Waar ik vooral mee zit is dat er een aantal memorabele bokkers genoemd wordt die is overleden. En ik vind het eigenlijk niet netjes om zonder toestemming van nabestaanden een artikel over die mensen te plaatsen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-07 22:59

Toestemming van nabestaanden lijkt me ook absoluut iets om rekening mee te houden. Verder; is dit nou wel of niet uitvoerbaar? ik denk dat het een goed - en vooral mooi - idee is, maar iemand (of meerdere personen) zal(/zullen) er echt de tijd voor moeten nemen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:06

Wat is dan in hemelsnaam een memorabele bokker?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:10

Dniesjj117 schreef:
Wat is dan in hemelsnaam een memorabele bokker?

Lees de post van Redrumfox even Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:12

Persoonlijke mening: niet haalbaar. Om te beginnen vind ik bijvoorbeeld Pokémon niet memorabel. RK zou dan bv wel memorabel zijn qua berichtenaantal, maar anderzijds... Mensen als Dorine, Iski en andere overleden Bokkers vind ik wél memorabel, maar imo niet te realiseren ivm toestemming van nabestaanden... Je krijgt dat nooit compleet denk ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:17

Ik ga met ellende mee betreft de nabestaanden.
Daarnaas zou ik me beperken tot overleden bokkers, vind het een beetje wrang dat dorine en kawa in het zelfde rijtje zouden komen (no offence kawa)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 23:28

Sylvia schreef:
Persoonlijke mening: niet haalbaar. Om te beginnen vind ik bijvoorbeeld Pokémon niet memorabel. RK zou dan bv wel memorabel zijn qua berichtenaantal, maar anderzijds... Mensen als Dorine, Iski en andere overleden Bokkers vind ik wél memorabel, maar imo niet te realiseren ivm toestemming van nabestaanden... Je krijgt dat nooit compleet denk ik.

maar meerdere sites hebben toch een apart stukje voor overleden leden.. Snap niet waarom dat hier niet zou kunnen

vetgedrukte vindt ik een beetje vaag of iig apart overkomen op mij persoonlijk maar goed

Ieder heeft denk ik een andere gedachte bij invulling van wie nou echt een memorable bokker is dus dat is niet te realiseren denk ik Maar een apart tabblad van overleden bokkers zou wel kunnen! Mijns Inziens!

edit typo

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:05

Ik vind het wel een goed idee!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:32

Avanti, waarom vind je 't apart overkomen? Memorabele Bokkers vind ik persoonlijk Bokkers die niet meer onder ons zijn. Een berichtenaantal, leuke berichten, etc etc vind ik op zich geen memorabel feit. Ik kan een berg namen opnoemen van bekende Bokkers - in welk opzicht dan ook, maar dat maakt ze imo niet memorabel. Daarbij vind ik iemand als Pokémon op zijn zachts gezegt ongepast in een lijst waar bv ook Dorine in staat.

Ik heb even terug zitten zoeken, er stond me iets van bij dat we dat al eens binnen het modteam besproken hebben nav een topic op FZ, waarna we besloten hebben een lijst met overleden bokkers niet toe te staan en dat lijkt me ook in de Wiki te gelden. Het grootste argument tegen is eigenlijk al genoemd: we weten niet of de nabestaanden en eventueel de overledene zelf er prijs op stellen om op zo'n lijst terecht te komen.

Als het goed is staat er op Bart zijn to-do lijstje dat er een toevoeging in de profielen gemaakt kan worden waarin nabestaanden iets kunnen schrijven. Dat vind ik een mooier gebaar dan iemand 'op te nemen' in een encyclopedie, want dat is het in feite.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 22:39

Dorien?
Ze heette Dorine.

!

Ik heb geen woorden voor de ergernis die dit topic bij mij te weeg brengt.
Bijna allen zelf geen onderdeel geweest van enige Bokt-geschiedenis en dan domweg reageren duidelijk zonder enig huiswerk te hebben gemaakt.....

Zo'n topic moet je consensieus benaderen.

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 23:22

Dees schreef:
Dorien?
Ze heette Dorine.

!

Ik heb geen woorden voor de ergernis die dit topic bij mij te weeg brengt.
Bijna allen zelf geen onderdeel geweest van enige Bokt-geschiedenis en dan domweg reageren duidelijk zonder enig huiswerk te hebben gemaakt.....

Zo'n topic moet je consensieus benaderen.

Amen! Afgod
Ik sluit me volledig bij Dees aan.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 23:48

Goed, ik vind dat een aantal wel erg fel reageren hier. Het was slechts een idee Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 18:29

Het is logisch dat onze irritatie je ontgaat... je bent pas ingelogd per oktober 2003.
Wat op zich niet erg is hoor, dat je 'later' erbij bent gekomen...
maar de memorabelste periode van bokt is gewoon van voor die tijd.
Dat moet je respecteren en begrijpen, anders moet je gewoon zo'n stuk niet schrijven.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-07 20:38

Het is nooit mijn bedoeling geweest zelf een dergelijk stuk te schrijven, zoals ik al zei; het was slechts een idee van mijn kant Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:42

Dees schreef:
Het is logisch dat onze irritatie je ontgaat... je bent pas ingelogd per oktober 2003.
Wat op zich niet erg is hoor, dat je 'later' erbij bent gekomen...
maar de memorabelste periode van bokt is gewoon van voor die tijd.
Dat moet je respecteren en begrijpen, anders moet je gewoon zo'n stuk niet schrijven.

Ik vind je nu wel heel erg inhakken op Yellowfish, terwijl ze dit met de beste bedoelingen wil opzetten....

Commentaar leveren is altijd zo goedkoop, ik zou stellen: doe het zelf eens beter! Pling

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:22

Precies Barmat. Dees; ik kan me voorstellen dat jij er zo overdenkt, maar zullen we het even gezellig houden? Dat had je zeker anders kunnen verwoorden, en kom op zeg; YF stelt het slechts voor, nergens staat dat zij het zelf wil gaan schrijven. Huiswerk doen zei je? Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:26

Ja inderdaad ik heb helaas dorine ook nooit gekent!
Heb wel verhalen over haar gehoord.
En ik zou het ook best leuk vinden om eens wat te lezen over bijvoorbeeld dorine!
En natuurlijk moet het stukje samengesteld worden door iemand die haar goed kende!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:21

Ik zou zelf nooit voorstellen zo'n stuk te schrijven - dus wat zou ik dan beter moeten doen?

De zoekfunctie is voor iedere bokker toegankelijk, dus wil je echt postuum 'kennis maken met' Dorine is dat absoluut mogelijk zonder 'wiki-samenvatting'.
Alsof je een mensenleven kunt samenvatten trouwens...

Ik 'hak' trouwens niet in op puur de TS - ik las daarna nog een heel riedeltje loze opmerken waarbij niet één reactie van iemand die in staat was de naam van Dorine correct te schrijven.

Commentaar leveren goedkoop? Reageren zonder nadenken, dat is pas goedkoop.
De reacties hierboven hebben mij oprecht geirriteerd terwijl ik nog helemaal niet zo close was met Dorine ook. Kan je nagaan hoe kwetsend die ondoordachte reacties in dit topic voor anderen uit die tijd is.

Kwetsende zaken MOET je commentaar op hebben, gezellig houden is een loze kreet in deze.

Dit topic moet eigenlijk gewoon op slot.
Het is onwaardig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:29

Natuurlijk kan je een mensen leven niet samenvatten. maar wel herdenken!
Ik vind er niks onwaardig aan.
Ik snap ook niet zo goed waarom het voor jou onwaardig is?
Misschien kan jij mij dat beter uitleggen?
Ik denk dat het voor sommige mensen juist fijn kan zijn wat dingetjes terug te lezen over een waardig boktlid!

Hoe dan ook ik bedoel het absoluut niet kwetsent of oneerbiedig.
Ik zou het heel jammer vinden als je dat zo zou opvatten.
Ik lever ook echt geen commentaar op jou.
Ik hoop alleen dat je me iets beter kan uitleggen waarom iemand die je naast staat herdenken oneerbiedig kan zijn?
Mischien kan ik het dan ook beter begrijpen vanuit jouw standpunt!

We hadden laatst ook een topic dorine-dag!
Naar mijn idee was dat ook niet oneerbiedig!
Het was gewoon even een dagje waarbij iedereen even aan haar dacht.
Ik heb zelf even wat berichten van haar terug gelezen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:40

Herdenken kan heel waardig zijn.

Ik vrees echter een knullig geschreven stuk en zou niet weten bij wie die verantwoordelijkheid wél in goede handen is. Het vraagt groot verantwoordelijkheidsbesef om een stuk tekst over een mensenleven op te stellen.

Ik zie dat het voorstel en de eerste reacties daarop komen van mensen (volwassenen?) waarvan ik zeker weet dat zij Dorine op Bokt niet mee hebben mogen maken. Enkel Stef zou haar nog hebben kunnen kennen.

Ik denk trouwens dat Dorine zelf haar eigen nagedachtenis prachtig heeft verwoord in het door haar geschreven gedichtenbundel.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:44

Dees schreef:
Herdenken kan heel waardig zijn.

Ik vrees echter een knullig geschreven stuk en zou niet weten bij wie die verantwoordelijkheid wél in goede handen is. Het vraagt groot verantwoordelijkheidsbesef om een stuk tekst over een mensenleven op te stellen.

Ik zie dat het voorstel en de eerste reacties daarop komen van mensen (volwassenen?) waarvan ik zeker weet dat zij Dorine op Bokt niet mee hebben mogen maken. Enkel Stef zou haar nog hebben kunnen kennen.

Ik denk trouwens dat Dorine zelf haar eigen nagedachtenis prachtig heeft verwoord in het door haar geschreven gedichtenbundel. Zij heeft geen wiki-topic nodig.

Nee, misschien is het wel op de verkeerde plek hier.
Daar ben ik volkomen met je eens!
En inderdaad, ik snap dat je bang bent voor een knullig stukje...
Ik snap nou ook meer wat je bedoeld met onwaardig.. Jij hebt haar gekent en ik weet van mijn omgeving dat het ze een hele sterke persoonlijkheid had, ze verdiend natuurlijk meer dan een knullig stukje.

Misschien is het een idee om op een andere plaats op het forum een mooi gedichtje te plaatsen van haar?
(Als je dat ook niet wat vind, sorry, neem mij niet kwalijk, ik stel alleen maar iets voor!)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:52

Daantje, ik respecteer je reactie.

Ik heb dit topic voorgelegd aan andere Bokkers-van-Toen...
Er zijn absoluut mensen online actief die Dorine beter hebben gekend dan ikzelf, ik hoop dat zij ook reageren in dit topic.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:58

het topic an sich vind ik niet onwaardig, ik denk best dat er een lijst kan komen et daadwerkelijk memorabele (overleden dus) bokkers. Echter moeten daar geen mensen tussen staan die een bepaald aantal berichten hebben gehaald, of ala pokemon of iets, en moet het zeker in overleg met de nabestaande.
Door dat laatste denk ik dat het niet of nauwelijks haalbaar is