Lichtrijden wel of niet belastender dan doorzitten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lichtrijden wel of niet belastender dan doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:21

In de wiki staat het volgende over lichtrijden:

http://www.bokt.nl/wiki/Lichtrijden

Maar over het algemeen is het voor een paard zwaarder als de ruiter lichtrijdt dan als hij doorzit.

Volgens een artikel op de site van het NKH is het echter andersom:

http://www.nhk.nl/index_2450.php

De resultaten toonden aan dat de gemiddelde verticale kracht vergelijkbaar was met het lichaamsgewicht van de ruiters en werd niet significant beïnvloed door een rijtechniek (doorzitten en lichtrijden). Echter, tijdens de draf werden twee pieken gezien tijdens één stap. Voor de eerste piek was de waarde (ruiter in het zadel) voor het lichtrijden lager dan die voor het doorzitten. De tweede piek (ruiter stond in de beugel) was ook lager bij het lichtrijden. Dus de gemiddelde verticale kracht was hetzelfde tijdens het lichtrijden en doorzitten, maar de piek krachten waren hoger tijdens het doorzitten. De piek waarden waren duidelijk beïnvloed door het paard: de toppen van het ene paard waren hoger in vergelijking met die van het andere paard. De voor-achterwaartse krachten waren ook lager tijdens het lichtrijden in vergelijking met doorzitten.

Het lijkt dus dat lichtrijden minder zwaar is voor het paard. Hiermee moet rekening worden gehouden in de opleiding van jonge paarden. Lichtrijden kan ook worden gebruikt in de opleiding van onervaren ruiters, omdat het waarschijnlijk is dat deze rijders zijn minder in balans zijn dan getrainde ruiters.

Is de info in de wiki achterhaald?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:23

Ik denk dat de meningen nogal zijn verdeeld. ;)
In mijn beleving hangt het ook van het paard af.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:24

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:24

Het lijkt me sterkt dat het voor een paard belastender is als de ruiter lichtrijdt.. geloof daar eerlijk gezegd niets van. Wel is het natuurlijk belangrijk om op een buitenrit af en toe van been te wisselen zoals er wordt gezegd maar verder ben ik niet overtuigd!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:26

Hier heb ik formules bij, zal ze even zoeken. Komt er op neer dat je iets zwaarder bent bij het doorzitten maar dit verdeeld word op alle benen.
Bij lichtrijden word 1 achterbeen wat ontlast (enkele kilo's maar) en de andere die krijgt er enkele kilo's bij.
Dus maakt niet heel erg veel verschil.
Ik zal meteen even gaan zoeken!

Arabesk

Re: Lichtrijden wel of niet belastender dan doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:27

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:44

Deel terug gevonden:

unicorn_kiss schreef:
Danique_G schreef:

Thanks! Ik begin dom te worden, word tijd dat ik weer na school ga.
Dacht al dat er iets niet klopte qua Newton/joule. Bedoelt u de formule F=m(g+a) exponentieel of ekin=m*g*h? Die laatste is volgensmij namelijk niet exponentieel, weet ik redelijk zeker omdat mijn natuurkunde docent (het zal eens niet) een hele flauwe opmerking daar over heeft gemaakt. Ow wacht u bedoelt die eerste.
Ik neem aan dat a positief is. Ik neem aan dat Vb gelijk is aan 0? ehm 15 cm in 1 seconde (op basis van hier voor genoemde site). God hoe berekende je die a ook al weer (oh gosh, ik moet echt weer natuurkunde lessen hebben)
Ik zal wel even mijn gedachtegang helemaal uitschrijven, ben ik misschien wat makkelijker te volgen:

V=s/t=0,15/1=0,15 m/s=0,54km/h
a=Ve-Vb/t=0,54-0/1=0,54km/h^2
F=m(g+a)=52(9,81+0,54)=538,2 (uitgaande van eigen gewicht)

Voor de zekerheid nog even gerekend met iemand van 72 kilo (ik noem maar een dwarsstraat) kwam uit op 745,2 Newton.

Bij mij is het ook al 3 jaar geleden
Ik zou het volledig kunnen uitrekenen, maar heb nu geen tijd
Weet alleen dat je Ve (snelheid) niet mag verwisselen met een versnelling dus de formule a=Ve-Vb/t klopt volgens mij niet
Ga vanavond nog verder posten, vind dit persoonlijk zeer interessant
edit: je bedoelt dus a=(Ve-Vb)/t, dan zou dit ongeveer kunnen kloppen ja

Nu nog een vergelijking met doorzitten = F= m*g

Go Danique! Lekker goed gequoot ook enzo :+
Dus wat er in het kort staat. Als ik doorzit druk ik een kracht uit van (52*9,81) 510,12 Newton. En tijdens het lichtrijden op het binnenachterbeen komt er op het buitenachterbeen een kracht van (tijdens het neerkomen dus) van 538,2 Newton. Op het binnenachterbeen is dat dus een paar Newtonnetjes minder. Kortom, niet zo veel verschil.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:25

Eigenlijk is het wel redelijk logisch. Of je nou staat of zit, al je gewicht komt toch terecht op de rug van het paard via het zadel. Via de beugelriemen als je staat of via de zitting als je in je zadel blijft zitten.

Maar ik neem aan dat deze formules alleen gelden voor paarden die hun rug netjes los laten zodat de ruiter stil kan zitten en de rug van het paard kan volgen?
Bij doorzitten is deze ïnvloed van het paard groter dan bij lichtrijden. Dat zou betekenen dat in de praktijk het voor een jong paard minder belastend is als de ruiter licht rijdt, want een jong paard kan in het begin niet altijd netjes ontspannen lopen en schiet wel eens weg. De ruiter kan dan minder netjes volgen en dan wordt het paard zwaarder en onregelmatiger belast. Toch?

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:48

Ligt eraan hoe je lichtrijd of doorzit. Stuiter je alle kanten op tijdens het doorzitten kan je beter lichtrijden en ook andersom.
Als je goed, maar dan ook echt goed kan doorzitten is het beter, anders kan je beter lichtrijden. Maar het lichtrijden is ook fijn voor de ruiter, aangezien je bij het doorzitten je buikspieren erg moet aanspannen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:58

Als je uitgaat van recent gepubliceerde resultaten dan toont lichtrijden meer piekbelasting die eenzijdig is terwijl je met doorzitten meer constante belasting hebt.
De totale belasting was nagenoeg gelijk.
Echter is doorzitten enkel goed te doen op ern nageeflijk paard. Is je paard gespannen dan doe je daar niemand plezier mee. Er bestaat dus geen goed of fout in dit geval, je moet je aanpassen aan de situatie.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:53

Sizzle: ik vind dat jij het heel mooi verwoord. Heb je toevallig bronnen van die recent gepubliceerde resultaten? Want die zou ik graag bij het stuk willen vermelden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:56

En verlichte zit tijdens draf? Dat zou het minst belastend moeten zijn voor een paard (stukje verlichte zit in draf tijdens lange buitenrit om rug van paard te ontlasten bijvoorbeeld)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:30

Aurora3 schreef:
Sizzle: ik vind dat jij het heel mooi verwoord. Heb je toevallig bronnen van die recent gepubliceerde resultaten? Want die zou ik graag bij het stuk willen vermelden.

Moet even zoeken, kom er op terug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:53

Apple schreef:
En verlichte zit tijdens draf? Dat zou het minst belastend moeten zijn voor een paard (stukje verlichte zit in draf tijdens lange buitenrit om rug van paard te ontlasten bijvoorbeeld)

Ja en Nee, geen statistisch significant verschil in de overall druk, immers zoals terecht eerder hierboven opgemerkt is de ruiter in alle gevallen evenzwaar.
De verschillen over de hele beweging enkel kleiner.
Ofwel, de druk ik lager in vergelijking met de piekdruk van het lichtrijden/doorzitten, maar hoger dan dan de laagste druk bij het lichtrijden. Het is dus constanter en kan daarom dus wel heel positief op het evenwicht werken, mits je het goed doet. De meeste ruiters hangen echter vol op de voorkant van het zadel en in de mond omdat ze niet onafhankelijk kunnen blijven staan.

TS: peham et al, 2010, The vet J, 184, 56-59.
De impuls tijdens een volledige bewegingscyclus in
doorzitten: 608 N*s +/- 145
Lichtrijden: 624 N*s +/- 130
Verlichte zit: 579 N*s +/- 120

Wel zijn de piekbelastingen bij verlichte zit het laagst en bij doorzitten het hoogst, en daardoor is de conclusie dat verlichte zit de minste verstoring/belasting geeft, gevolgd door lichtrijden.
Doorzitten geeft de grootste variatie en wordt dus als belastender gezien.
Echter is deze belasting niet eenzijdig zoals bij lichtrijden en kan dus potentieel weer het evenwicht ten goede komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:38

Interessant :-)

Dus als je goed in verlichte zit kunt rijden (zonder te steunen op de teugels/voorkant van het zadel) dan zou je dat best af en toe kunnen gebruiken bij langere buitenritten om de rug van het paard te ontlasten :-)
Tijdens je normale dressuurtraining lijkt me het niet zo eenvoudig in te passen :))

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:02

Zeker interessant. Ik ga het zsm op de Wiki zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:33

Apple schreef:
Interessant :-)

Dus als je goed in verlichte zit kunt rijden (zonder te steunen op de teugels/voorkant van het zadel) dan zou je dat best af en toe kunnen gebruiken bij langere buitenritten om de rug van het paard te ontlasten :-)
Tijdens je normale dressuurtraining lijkt me het niet zo eenvoudig in te passen :))

Ik gallopeerde vaak los in de verlichte zit, dat vond mijn vorige paard erg prettig.
In echte dressuurtraining wil je natuurlijk ook meer contact met je paard om de hulpen beter door te laten komen en dan is doorzitten gewoon handiger.
Ik merk wel dat lichtrijden voor jonge paarden niet altijd perse beter is. Sommige raken daar enorm van uit hun evenwicht, terwijl blijven zitten ze soms beter af gaat.
Ik zou het dus altijd van de situatie laten afhangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:54

Ik heb het vandaag eens uitgeprobeerd, verlichte zit in draf. Mijn paard had zoiets van "ow we gaan in galop" :):)
Gewoontedier :D

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:39

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:28

Thnx voor de tip Eline!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:25

Ik heb het originele artikel van de universiteit Wageningen even opgezocht om duidelijk te krijgen wat daar nou precies onderzocht is. En voor de juiste bronvermelding.

Nu heb ik het artikel op de Wiki aangepast en de info staat er nu wel correct in volgens mij. Maar misschien kunnen de mensen die dit topic volgens het nog eens doorlezen om te kijken of ik het nu duidelijk verwoord heb. Ik ben namelijk zelf nog niet 100% tevreden over de formulering van de informatie ;)