Bob gaat voor het eerst weer los(muilkorf)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Bob gaat voor het eerst weer los(muilkorf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 16:19

Bobbie is sinds ie 2 is erg fel naar honden, en het werd steeds erger, zo erg dat ie niet meer los kon. Dus zit al 1,5 jaar ofzo alleen maar aan de riem,
Vandaag heb ik een muilkorfje gekocht, om te proberen of ie dan los kan.
Hij vond die muilkorf vreselijk, had hem paar keer met pootje eraf gemaakt( ik durf hem niet zo strak om keel te doen :duh: ) Maar hij heeft weer heerlijk gerent.
Kwamen ook paar andere honden tegen, en hij durfde niks te doen(kon ie ook niet)
Ik denk dat ie wel zal wennen uiteindelijk.
Maar weet iemand hoeveel ruimte er moet zitten onder die riem bij zijn keel?
IK denk nl dat ik hem te los doe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Storm

Re: Bob gaat voor het eerst weer los(muilkorf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:57

Netjes dat je een muilkorfje omdoet!
Je kan beter een muilkorfje omdoen en hem lekker los laten lopen, dan dat hij aangelijnt moet blijven, of iemand kan bijten.

je hebt ook van die muilkorfjes met alleen een brede band om de snuit heen, was dat ook geen optie?
Ik weet niet precies hoe strak hij moet, maar staat er geen gebruiksaanwijzing ergens op internet?
Succes met je hondje!

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:00

ik had vroeger voor mijn hond ook een muilkorf, maar dat was omdat als hij ergens geen zin in had, hij mij begon te bijten.
Je weet wel dat je hond zich niet kan verdedigen als hij een muilkorf omheeft? Dit kan tot gevaarlijke situaties lijden...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:56

Zo'n brede band kan je beter niet doen, want dan kunnen ze niet hijgen, een aangezien dat zowat de enige manier is waarop een hond zijn warmte kwijt kan, dus dat zowiezo niet doen.
Kan je niet beter proberen de oplossing te zoeken van het probleem, dan hem met een muilkorf te laten lopen. Op zich netjes dat je wilt voorkomen dat het fout gaan en zo ervoor wil zorgen dat hij een hond bijt. Maar als hij de verkeerde tegen komt en die pakt hem, heb je echt een probleem.
Veel dingen zijn echt op te lossen met een goede gedragstherapeut. Bijvoorbeeld eentje van www.quiebus.nl

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:11

Wat is er mis mee je hond gewoon aan de lijn te houden?
Dat lijkt me een stuk beter dan hem toch los te laten met muilkorf.

Stel je komt een hond tegen die los is en het vanwege gedrags problemen voorzien heeft op jouw hondje. Door de muilkorf kan hij zich niet verweren.

Af dus met die muilkorf. En gewoon je hondje aan een lijn doen.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 23:26

Ben er mee eens dat de hond zich niet kan verweren maar het is natuurlijk ook eens lekker dat hij gewoon ff een stuk los kan rennen. Je kan het toch combineren de ene keer aan de lijn, andere keer een muilkorf.

De mijne toonde dit gedrag ook (mechel) dan vooral aan de lijn maar ook in het donker naar fietsers. Heb hiervoor een training gevolgd en sindsdien gaat het goed, al moet ik altijd scherp blijven.

Zie dat ik in de buurt woon misschien dat ik hem een keertje kan trainen, kijken of ie het oppikt......

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 07:11

Ik doe het niet voor mezelf, maar voor de hond!!
En ik combineer het idd, en ik laat hem echt niet overal zomaar los met muilkorf.
IK let nog steeds erop wat voor honden eraan komen, en doe het op stukken waar het rustig is. Het gaat mij erom dat hij af en toe even kan rennen, en geen gevaar is voor een andere hond

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:37

Mireille schreef:
Wat is er mis mee je hond gewoon aan de lijn te houden?
Dat lijkt me een stuk beter dan hem toch los te laten met muilkorf.

Stel je komt een hond tegen die los is en het vanwege gedrags problemen voorzien heeft op jouw hondje. Door de muilkorf kan hij zich niet verweren.

Af dus met die muilkorf. En gewoon je hondje aan een lijn doen.

nou nou.......iets minder kan ook wel!!

TS doet het met de beste bedoelingen, nl om de hond lekker te laten rennen...
Als je een stuk bos opzoekt waar weinig mensen lopen, kun je je Jack lekker uitlaten razen.
Wees op je hoede als hij op deze manier andere honden tegenkomt.
Misschien kun je samen met een gedragstherapeut een plan van aanpak maken om hem weer op een gewone manier om te laten gaan met andere honden?
Veel succes!!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:16

Ik zou idd proberen het probleem op te lossen. Als hij het niet altijd heeft gedaan, is het meestal wel goed te verhelpen. Ik vind het wel heel goed van je dat je alsnog je hondje wat vrijheid geeft, voor zover het kan.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:30

haf_jessie schreef:
Ik doe het niet voor mezelf, maar voor de hond!!
En ik combineer het idd, en ik laat hem echt niet overal zomaar los met muilkorf.
IK let nog steeds erop wat voor honden eraan komen, en doe het op stukken waar het rustig is. Het gaat mij erom dat hij af en toe even kan rennen, en geen gevaar is voor een andere hond

Hoe heb je de hond geleerd de muilkorf om te houden? Heb je de muilkorf er gelijk op gezet en niet meer af gedaan?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:53

Nee, hij gaat hele kleine stukjes op, van paar minuten. Eerst snoepjes erin gegeven enzo, en doe ik nog tussendoor, zodat hij het assioceerd met wat leuks

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:44

Gelukkig.
Er zijn namelijk genoeg mensen die hem er gewoon gelijk op zetten, zonder verwenning.
Heb je de lange lijn wel eens geprobeerd? Kan ze toch rennen, maar zodra jij een hond ziet die je niet kent, of waarvan je weet dat ze dr heen gaat, of ze gaat er heen, kan je de lange lijn op pakken en dr terug trekken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:47

Mjn moeder heeft een corgi en die beet ook,ik ben er achter gekomen waar het door kwam gelukkig.Hij kan weer los en speelt zelfs met andere honden.Een muilkorf is een laatste middel bij mij, maar dat is bij iedereen verschillend.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 19:41

Marleen, waar kwam het door? Ik ben ook nog van plan hoor om naar een gedragstherapeut te gaan.
Hij loopt al aan zon uitrollijn, maar kan nog steeds zijn energie niet kwijt.
Ik heb echt 2 renhondjes

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:30

Ziet er prima uit, leuk dat ie weer los kan lopen Ja!

@Mireille: Geen idee met welke honden jij ervaring hebt, maar los lopen is bij mij (en voor men hond)
echt een prioriteit. Mijn hond (golden retriever) zou denk ik doodgaan van verveling/frustratie als ze een paar weken alleen maar aan de lijn kon, laat staan een heel leven. Voor honden die niet goed met soortgenoten om kunnen gaan, maar verder prima luisteren, vind ik dit een mooie oplossing hoor (en gedragstherapeut natuurlijk). De grote voorwaarde is dat je als baas hyperalert moet zijn voor andere honden die het minder goed bedoelen, want het beestje kan zich nu niet meer verdedigen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:37

IK ben ook een voorstander van liever aangelijnd houden en dan rustige plekke zonder honden opzoeken om los te gooien
als een hond jouw hond aanvalt kan het leed niet te overzien zijn omdat jouw hond zich niet kan verdedigen.....

het is een goede gedachte,maar ik zou toch een andere oplossing overwegen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:16

Ze geeft aan dat ze dat ook gaat doen.
Ik bedoel geen uitrol lijn Ts, gewoon een die zo'n 15 m lang is en die de hond dan achter zich aan sleept.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 19:49

Allert ben ik al jaren voor gevaarlijke honden, want hij is ook aan de riem wel gegrepen door loslopende honden, omdat hij gromt.
Wat voor riem bedoel je dan? Ken ik niet

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 07:41

Gewoon een stuk touw maakt niet uit wat voor touw,deed ik ook met mijn spanjaard.Iedere keer als hij te ver bij me vandaan liep,dan riep ik bv halt of wacht.En zo moest hij leren niet te ver bij me vandaan te gaan.