En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:14

Fijn dat Maurice weer wat praatjes krijgt! +:)+

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 20:23

Solleke_Noah schreef:
Bedankt allemaal voor de beterschapswensen en de tips.

Hij is gelukkig goed de nacht doorgekomen, oef! Lag nog te slapen toen ik deze ochtend ging kijken, maar kwam vrij vlot recht en ging meteen eten. Denk dat het verplichte rusten op stal uit de regen hem deugd gedaan heeft. Meteen volledig behandeld tegen bloedluis en ook de stal gedaan.

Nu maar goed volproppen met voer en eiwitten en hopen dat het weer met een sisser afloopt :+ Wel een gedoe hoor die bloedluizen, als het dat is! Voor de mensen met kippen/vogels: doen jullie om de paar maanden een preventieve behandeling ofzo?

[ Video ]



Ik heb kleine vogels (kanarie ) en doe exolt in het drinkwater tegen bloedluis

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:28

Ik behandel ook preventief meerdere keren per jaar met exzolt in het water. Geen last meer van bloedluis.

Lukasje
Berichten: 11274
Geregistreerd: 06-01-15

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 02:41

Maar Maurice toch :( . Gelukkig voelt hij zich al iets beter!

Ibbel

Berichten: 49179
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:47

Kan het niet gewoon het natte weer zijn van afgelopen winter? Het zal best zo zijn dat Nandoes tegen ons klimaat kunnen, maar zulk zeikweer als afgelopen winter is niet iets wat ze in hun eigen wereld gewend zijn, lijkt me.
Dus een kwestie van langdurige stress door het weer (en daarmee een aanslag op de afweer).
Waarbij de oplossing dan toch zou moeten zijn wat je nu doet: zet ze 's winters bij rotweer iig 's nachts op stal, of ze dat nu leuk vinden of niet.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 09:01

Ibbel schreef:
Kan het niet gewoon het natte weer zijn van afgelopen winter? Het zal best zo zijn dat Nandoes tegen ons klimaat kunnen, maar zulk zeikweer als afgelopen winter is niet iets wat ze in hun eigen wereld gewend zijn, lijkt me.
Dus een kwestie van langdurige stress door het weer (en daarmee een aanslag op de afweer).
Waarbij de oplossing dan toch zou moeten zijn wat je nu doet: zet ze 's winters bij rotweer iig 's nachts op stal, of ze dat nu leuk vinden of niet.


Dat wil ik zeker aannemen! Want het is gewoon ongelofelijk rotweer.


Dit zou daarom bijna grappig zijn als het niet zo contraproductief is. Maurice ontsnapt CONSTANT -:(- en dan moet ik hem weer uit de regen gaan oprapen want hij is natuurlijk te zwak dus deze ochtend waren we weer terug bij af |(

Moeilijker binnen te houden dan een shetlander dat beest! Ik heb er nu prikpalen bijgezet maar hij wil er echt de hele tijd uit. Super frustrerend dit. Ook al omdat we morgen op vakantie vertrekken (gewoon binnen België dus kunnen snel thuis zijn in geval van nood).

Ik ben aan het denken om een dichte constructie te maken met paletten hout of iets.. want hij probeert nu constant door de draad te gaan, zal je zo zien dat hij er in vasthangt en zichzelf wurgt ofzo 8)7

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:20

Ook ik volg nog steeds. Eigenwijze Maurice :D Kan het niet gewoon zijn dat hij bij Antoine wil zijn en daarom ontsnapt? Zou het zinvol zijn om ze allebei op stal te doen 's nachts, want ook voor Antoine zal dit weer weinig goed doen als Maurice er zo'n last van heeft.

Ik merk ook dat de geslachtsverandering nu voltooid is en Antoine helemaal Antoinette-af is :))

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 09:26

Ja Antoine opsluiten gaat echt super moeilijk zijn. Sowieso is het de komende dagen lastig omdat we op vakantie zijn. Er komt elke dag iemand ze verzorgen (mijn vader en mijn zus afwisselend) en die zijn wel handig met dieren, maar niet echt met nandoes :+

Ik wil zeker niet alle tips wegwuiven maar snorkel kan bevestigen denk ik dat een nandoe opsluiten echt super moeilijk is :+
edit: Maurice is echt een uitzondering, zelfs als hij niet ziek is, is het echt een redelijk meewerkende lieverd. Antoine is een hysterische zenuwpees :')

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:24

Het is natuurlijk ook niet echt een stevig gaasje :=

Denk dat je dan toch beter iets stevigers kan neerzetten om wat meer gemoedsrust te hebben.
Balen zeg dat hij toch weer zwakjes wordt :(:)

snorkel1986

Berichten: 3018
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:41

Solleke_Noah schreef:
Ja Antoine opsluiten gaat echt super moeilijk zijn. Sowieso is het de komende dagen lastig omdat we op vakantie zijn. Er komt elke dag iemand ze verzorgen (mijn vader en mijn zus afwisselend) en die zijn wel handig met dieren, maar niet echt met nandoes :+

Ik wil zeker niet alle tips wegwuiven maar snorkel kan bevestigen denk ik dat een nandoe opsluiten echt super moeilijk is :+
edit: Maurice is echt een uitzondering, zelfs als hij niet ziek is, is het echt een redelijk meewerkende lieverd. Antoine is een hysterische zenuwpees :')

Heb ooit geprobeerd was dichte box dus dat lukte verder zijn het bijzondere rare vogels die hoog kunnen springen

Of in het midden er onderdoor.
Denk dat er daar redelijk speling op je gaas zit.. maar zijn vreemde net niet handig hanteerbare vogeltjes.. :j

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:47

Stukje betongaas dan maar? :=

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 14:58

Ja het is niet het meest handige gaas, maar ik was al blij dat ik dat zo had liggen :D

Voorlopig lijkt het met die extra prikpalen erbij te werken, fingers crossed. Straks bij de avondshift maar even kijken hoe het ervoor staat.

Mijn vader zei al van hem desnoods terug binnen in huis op te sluiten tijdens onze vakantie. Pffff toch liever niet :')

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:01

Hee wat een goed idee! Dan hoeft hij ook niet alleen in dat kamertje te blijven want julie zijn er toch niet, dan heeft hij lekker wat meer loopruimte +:)+


:')

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 15:12

pmarena schreef:
Hee wat een goed idee! Dan hoeft hij ook niet alleen in dat kamertje te blijven want julie zijn er toch niet, dan heeft hij lekker wat meer loopruimte +:)+


:')


:)*

:') toch maar niet haha, er zijn grenzen.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:45

pmarena schreef:
Hee wat een goed idee! Dan hoeft hij ook niet alleen in dat kamertje te blijven want julie zijn er toch niet, dan heeft hij lekker wat meer loopruimte +:)+


:')


Oh hemel.. ik zie TS al terugkomen van vakantie in een volledig uitgeleefd huis waar Maurice hen liggend vanaf de bank vrolijk aankijkt! :D

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:51

Misschien ook nog horizontaal wat prikpaaltjes aan het gaas vastmaken met tie wraps ofzo? Zodat 't nog net iets steviger wordt?

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:26

-Namiro- schreef:
pmarena schreef:
Hee wat een goed idee! Dan hoeft hij ook niet alleen in dat kamertje te blijven want julie zijn er toch niet, dan heeft hij lekker wat meer loopruimte +:)+


:')


Oh hemel.. ik zie TS al terugkomen van vakantie in een volledig uitgeleefd huis waar Maurice hen liggend vanaf de bank vrolijk aankijkt! :D


Haha ja, de stront tot aan het plafond in alle ruimtes :=

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 19:40

-Namiro- schreef:
pmarena schreef:
Hee wat een goed idee! Dan hoeft hij ook niet alleen in dat kamertje te blijven want julie zijn er toch niet, dan heeft hij lekker wat meer loopruimte +:)+


:')


Oh hemel.. ik zie TS al terugkomen van vakantie in een volledig uitgeleefd huis waar Maurice hen liggend vanaf de bank vrolijk aankijkt! :D


Ik heb beeld _O-


Voorlopig lijken de verstevigingen te werken, oef! Maurice is niet meer ontsnapt (afkloppen) en de rust in de stal heeft hem weer wat opgefleurd (afkloppen) want hij ging weer vlot staan en had goed gegeten. Dus Maurice verplichte stalrust, luizenbehandeling en goed volproppen met eten en dan zien we weer verder :(:)

Taucha

Berichten: 1171
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:19

-Namiro- schreef:
pmarena schreef:
Hee wat een goed idee! Dan hoeft hij ook niet alleen in dat kamertje te blijven want julie zijn er toch niet, dan heeft hij lekker wat meer loopruimte +:)+


:')


Oh hemel.. ik zie TS al terugkomen van vakantie in een volledig uitgeleefd huis waar Maurice hen liggend vanaf de bank vrolijk aankijkt! :D

Het is een man heh! Dus liggend op de bank met een biertje in de ene poot en de afstandsbediening van de tv in de andere, al zappend naar…je weet wel films =:)

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 12:13

Nieuws van de babysit: alles goed met Maurice en hij zou er heeeel graag uit de stal willen :D wat een beetje stal rust, bijvoederen en luizen behandeling kunnen doen!

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 13:58

Hij heeft nu dus eigenlijk stalonrust :+

Fijn dat 't goed gaat, veel plezier op vakantie!

Marigold

Berichten: 12587
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 20:44


Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 06:27

Klopt loopt hier in marum. Ze kunnen hem niet vangen.

Met maurice alles goed nu?

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 09:05

Marigold schreef:
In Groningen loopt een verdwaalde nandoe rond.
Schijnbaar zijn ze ook als verwilderde vrij levende nandoes aanwezig in Noord Duitsland?

https://www.rtvnoord.nl/natuur/1149257/ ... eze-nandoe


Gek toch hoe vaak dat voorkomt.

Ja in Duitsland zit een hele grote groep, ik dacht zelfs bijna 400 dieren?


Maurice is de vakantie goed doorgekomen *\o/* met dank aan de babysits. Hij is weer veel alerter en begint zichzelf ook terug te verzorgen (pluimen poetsen) dus die lijkt er weer doorgekomen. Ik ga hem voor de zekerheid nog enkele dagen op stal houden.. en dan bedenken hoe ik het in het vervolg ga doen..

-snachts op stal?
-gewoon flink veel bijvoeren?
-enkel bij regenweer verplicht op stal?

Staat wel vast dat ik hem vanaf nu ga behandelen alsof hij bejaard is :))

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48146
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 09:10

Ik zou gaan voor bij regen 's nachts op stal :j

Fijn dat hij weer okee is :)