Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
higgins

Berichten: 1138
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 18:40

Logisch dat hij achter katten aan gaat, daar is het ook het type hond voor ;)
Succes verder en ik hoop dat er ook een goed plekje voor de andere hond gevonden word

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 23:15

sasja0705 Dit zijn de nieuwe regels. Geen ubn nummer geen chip en geen enting.

tamary schreef:
Little_Gift schreef:
100% blind en toch achter de katten aan... Bijzonder...

Reuk/gehoor voor compensatie en kennelijk kent hij de ruimte nu genoeg om te durven rennen zonder ergens op te botsen.

Dit dus en weet zijn weg aardig goed door het huis te vind. Al is die nu ook al een paar keer tegen de klep van eettafel aan geknald in zijn achtervolging.

Geur en geluid is reactie. Hij heeft de sibeer al een keer bijna te pakken gehad terwijl die gewoon stil lag voor het raam. Heb voor nu de tip gekregen om muilkorf te gaan oefenen eerst onder toezicht. Dus morgen even op de terugweg van lopen langs de dierenspeciaalzaak lopen om er een passend te kopen. Opsluiten in de bench is namelijk een probleem gezien hij die gewoon opvreet. 8)7

Wat mij wel opgevallen is knagen aan zijn lijn heeft hij nog geen een keer gedaan. En vanmiddag met kippenhok schoonmaken was het heel verdacht stil. Hij flipt alleen even toen ik met kruiwagen naar de auto liep om 2 grote zakken tuinafval in de auto te zetten. Die kop toen ik weer terug kwam hij dacht echt volgens mij dat ik hem achter gelaten had. Om toch tot de conclusie te komen dat ik terug kwam en zijn daarna flink stuk wezen wandelen richting de molens van kinderdijk.

Hij lig dan nu ook compleet kapot de snurken. :')
Laatst bijgewerkt door Marcella op 25-10-22 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 23:20

Dan gaat ie niet perse achter de katten aan maar wordt getriggerd door geluid en niet zien wat dat is.
Hem dus corrigeren om katten na te jagen is niet de aanpak, wel hem vetrouwen zien te bieden zodat hij niet de trigger "iets horen betekent actie" als automatisme hanteert.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 23:33

Niet altijd geluid trigger zie reactie erboven. Geur ook.

Als ik je zeg dat ik de sibeer gekamd had en kam voor zijn neus hielt en de kam inclusief hand in zijn mond zat. Hij beet niet door, maar reactie was heel duidelijk. Als het een kat was geweest dan zou het einde oefening zijn geweest.

Hij wist ook gelijk dat hij iets deed wat heel fout was.

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 23:45

Marcella schreef:
Niet altijd geluid trigger zie reactie erboven. Geur ook.

Als ik je zeg dat ik de sibeer gekamd had en kam voor zijn neus hielt en de kam inclusief hand in zijn mond zat. Hij beet niet door, maar reactie was heel duidelijk. Als het een kat was geweest dan zou het einde oefening zijn geweest.


Hij wist ook gelijk dat hij iets deed wat heel fout was.


Ik vind super dat jij de hond overgenomen hebt, maar was bekend dat ie achter katten aangaat ?
Blind of niet, dat is bloedlink voor de aanwezige katten. Ben je echt zeker dat je dat aankunt ?
Want constant een muilkorf is ook geen optie en ongeluk zit in een heel klein hoekje...

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 00:05

Hij zou niet op katten reageren volgens de mensen. Ben niet van plan om constant muilkorf te doen. Dit zou dan voor de momenten zijn dat hij thuis is en ik even weg. Boodschappen of afspraak tandarts.

Wel eerst oefenen onder toezicht zodat hij leert dat hij niet in paniek hoef te raken. Als ik thuis ben hou ik hem in de gaten kan dit niet dan sluit ik hem even op achter een deur.

Met douchen zit hij in de slaapkamer die aan de douche zit en dan is deur naar de woonkamer dicht. Dan hebben de katten ook vrij spelen door de rest van het huis.

En zoals nu is hij zo moe dat hij de kat die daarstraks op de bak in de hobby kamer nog niet eens gehoord heeft (en die deed niet bepaald zachtjes). Of misschien wel, maar gewoon niet gereageerd. Hoe dan ook dit gaat gewoon heel veel tijd kosten. Gok dat het eigenlijk misschien ook stukje angst/onzekerheid is doordat hij blind is en niet weet wat de katten doen (misschien bang om aangevallen te worden).

Zeker als je nagaat dat de teef hem geregeld te pakken genomen heeft. Dan is gelijk aanval zetten defensief om te voorkomen dat hij aangevallen word.

Ben nu ook gewoon regelmatig aan het oefenen om zonder reden even ergens even op te sluiten. Gewoon oefenen dat hij het echt wel red zonder mij en echt niet in paniek hoef te raken. Blaffen is nu piepen geworden en als het echt te lang duurt blaffen.

Zit voor nu wel met de afspraak tandarts van aanstaande donderdag dus hopelijk werk muilkorf goed dan kan hij gewoon blijven lopen in huis of alleen slaapkamer (dit is een schuifdeur voor nu nog niet geprobeerd om open te krijgen en dat hou ik graag zo). Anders moet ik weer opsluiten in tussenhal, maar die word bloedheet en werk als een echo en dan gaan de boven en onder buren klagen.

Slapen is dat de hond in de slaapkamer lig in de bench (schuifdeur dicht tussen slaapkamer en woonkamer dicht) en de katten weer de rest van huis hebben. In de douche staat ook nog een waterbak.

Hoe meer deuren dicht hoe meer echo je krijg. Hoe meer open in huis hoe meer het geluid zich verspreid en weg eb.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 00:12

Dan denk ik, als hij de katten had willen pakken dan had hij er toch allang eentje gepakt.
Alles moet ook nog een beetje gewoon worden voor hem he.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 00:23

Ja ook en daarom gok ik een stukje onzekerheid ook van hem. Bang om aangevallen te worden. Ook de reden waarom hij een periode uitviel tegen andere honden. Dit heb ik zelfs al zo goed als uit alleen sommige honden die mag hij echt niet. Maar dat hebben wij mensen ook nog wel eens onderling. :+

En werk ook niet echt als je jongste kat hem gaat lopen uitdagen. Met van de toren springen, in de toren springen en dan weer op de grond springen. Maar hoe ga je dat de kat duidelijk maken. := |o

Ze hebben trouwens al heel goed door dat hij blind is en kunnen ook perfect sluipen. 8)7

De sibeer heeft hij trouwens al een keer bijna kunnen pakken, maar stond erbij en gaf gelijk een harde brul waar hij gelijk van schrok. En bij bepaalde tonen die er dan uitkomen maak hij liever dat hij weg kom (vooral als ik boos word := ). :o

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:52

Volgens mij heb je ook een soort kinderslot spullen waarmee je schuifdeuren op slot kan zetten, heb je daar al eens naar gekeken? Misschien dat dat wat is voor als je van huis bent en je bang bent dat de hond of een van de katten de deur open krijgt

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 16:34

Katten lukt het niet gaat redelijk zwaar gelukkig. Heb liever geen deuren dicht wegens echo vorming. Dan krijg ik weer klachten over het blaffen. Ben al gewaarschuwd door mijn buren dat er ooit al een keer hond verwijdert is uit de flat wegens geluidsoverlast.

Gisteren avond waren de katten aardig druk, maar hij was moe. Paar keer hoofd iets omhoog en mij aankijken. Ik zeg dan ga maar verder slaap en dan laat hij vol zijn hoofd weer vallen om verder te snurken.

Vanmorgen muilkorf gehaald en ook wat lekkers voor erna om te snoepen (zelf uitgekozen). Thuis na ontbijt uitgeprobeerd vind het maar een raar ding. Oudste kat wist volgens mij precies wat het was, want die sprong gelijk van de kast. Hij rende op haar af en kreeg een snauw dat beteuterde hoofd van hem. Ze is naar de hobby kamer gegaan en Tabo bleef beteuterd achter.

Maar toen ding af en omgeruild voor het uitgekozen lekkers.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:57

Zoek even op hoe je een muilkorf positief aan leert.

En in een eerder bericht zeg je dat je hem in zn nekvel pakt? Stop daar eens heel snel mee. Zelf voor (optillen) aan tuig. Zeker als je hond onzeker is (en vroeger vaak gepakt is door een teef?) is dat echt not done.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 21:50

Marcella, heb jij ervaring met heropvoeden of überhaupt opvoeden van honden?

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 23:51

Heb natuurlijk geen enkele ervaring gezien ik een dom achterlijk blondje ben. _/-\o_

Eh het gaat hier ineens met sprongen vooruit en steeds minder tot niet meer reageren op de katten. Maar kan ook heel goed een moment opname zijn, maar als die steeds meer en beter gaan dan maak mij het niet veel uit. Ieder stapje vooruit is soms ook stapje achteruit, maar als het daarna maar weer vooruit is. Iedereen heeft wel eens zijn mindere dag. *\o/*

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 07:32

Als je zoveel ervaring hebt. Waarom pak je dan een hond die enkel zijn instinct volgt bij zijn nekvel? Dat is ronduit sneu.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 08:56

Ik zeg niet dat ik ervaring heb toch. Maar zal hem hele dag met tuig laten lopen bedankt voor de tip. Dat hij dan geen moment rust neem en niet weet hoe moet liggen is niet belangrijk dan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:01

Dat zal je op een andere manier op moeten lossen dan hem pijn doen. Maar als jij met pijn je hond dingen wil leren moet je dat vooral doen. +:)+

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 09:09

Gebruik het alleen in noodgevallen en echt niet wil luisteren en dus dikke middelvinger op steek naar mij terwijl hij ook heel goed weet dat het niet mag.

Gisteren trouwens niks nekvel, maar gewoon hond van de bank getild. Waar hij gewoon ging liggen terwijl ik plaats zei. En de bank is niet zijn plaats.

Nyaleti

Berichten: 6151
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:31

Marcella echt top dat je dit beestje opvangt maar het is er een met nogal een flinke rugzak als ik het zo lees.
Bij zulke beestjes is het belangrijk dat je niet gaat klooien. Geen enkele hond pak je in zn nekvel, nooit. En al helemaal geen blinde, verwaarloosde hond. Hier krijgt ie alleen maar veel stress van en dat wil je voorkomen.
Het zou ook best kunnen dat hij op de katten reageert omdat z'n stressemmer vol zit. En zijn stressemmer raakt heel snel vol door correcties. Al dan niet in z'n nekvel, al dan niet door een te harde verbale correctie. (aangezien je ergens wat schrijft "totdat ik boos wordt").

Voor een blinde hond vraag ik me af of het goed is om hem in huis te zetten met 2 of 3? katten. Dit zal altijd wel stress geven. Fijn dat je zegt dat het "met sprongen vooruit gaat" maar nog geen 24 uur eerder schreef je hoe hij al bijna een paar keer de kat in zn bek had..

Het is toch niet verkeerd om toe te geven dat het wat lastiger is dan verwacht? Om om advies te vragen? Snap heel goed dat je er van schrikt dat hij blind blijkt te zijn en achter de katten aan gaat. Maar zoek hier hulp bij. Dat hoeft niet op Bokt, op Facebook staan ook fijne groepen of laat 2x een trainer langskomen die je fijne handvaten geeft, dat kost de wereld niet.

sasja0705
Berichten: 1981
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:19

Ik heb nu nog eens de openingspost gelezen en krijg meer en meer vraagtekens.
Feit is dat je heel erg van stapel loopt "qua" heropvoeden en dan nog met straffen ala boos worden en nekvel pakken.
Ik neem aan de hond heeft dus 7 jaar bij een eigenaar gewoond.
Nu is die net geen 4weken bij jouw.
Wat verwacht je ?
Afgezien dat je bij een herplaatser nooit mag af gaan van wat de ex-eigenaren vertellen, is een nieuwe omgeving/ situatie altijd stress voor een dier. Tel hier dan nog de leeftijd en het zicht bij op, dan is het nog stressvoller.
Zo of zo gaan er minimaal 3aanden in het land totdat een hond überhaupt geaard is.
Hadden de exeigenaren katten ?
Gezien er ook geen chip inzit, is het dus aaneemlijk dat de exeigenaren betref katten maar zo wat gezegd hebben.

Eerste prioriteit is de gezondheid te controleren.
Dan de hond observeren op zijn algehele gedrag en de hond "laten aankomen"
Dan de hond in kwestie vertrouwen leren, want je zal ja zijn baasje worsen en dat doe je never nooit met boos worden of straffen.

Heb je jouw hond geobserveerd en heb je , ja, verstand van honden, dan geef je correctie en wel op goede timing.
Dan wacht je niet TotDat je boos wordt - of TotDat de kat bijna gegrepen wordt.

Ik heb hier zelf 2 tweedehandjes en grote nog wel.
1 met paniek trauma waar je alleen naar moet kijken en hij is een trillend hoop ellende en nr 2 verwend kreng zonder enige opvoeding die de laaste jaren haar familie kennelijk zelf opgevoed heeft door grommen en happen.
2 honden met 2 absoluut verschillende aanpak.
Maar ook ik heb hulp gezocht , dat heeft niets met geen of weinig ervaring te maken ( geb sinds 30 jaar honden)
En ook niet persé om de honden te coachen maar mijzelf - zodat ik beide op adequate manier kan begeleiden.
En ik denk dat je dat ook zou moeten doen, want ga je zo door is de hond verdoemd om voor altijd een muilkorf te dragen of een kat gaat eraan...

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 12:28

Advies/hulp krijg ik en niet via bokt gelukkig.

Zijn 3 katten. Hij laat zich nu dus stoppen op simpele nee zonder een vinger uit te steken. En beloon hem dan en eigenlijk is het dan ook echt goed. Vertrouw hij het niet trek hij zich terug in de bench dat is zijn veilige haven. Zit nog te twijfelen om touw aan de deur te maken dat hij zelf kan dicht trekken. Ben alleen bang dat de bench door het huis heen getrokken gaat worden.

Simpele commando's kon hij al niet (eigenlijk niks). Plaats, zit, blijf en nee zitten er nu al op. Vind ik niet slecht in iets meer dan 3 weken. Auto rijden vond hij ook eerst verschrikkelijk en lig hij te maffen. Alleen achter in de kofferbak gaat hij compleet over de rooie, maar dat oefenen we gewoon in kleine stukjes.

Spelen wat is dat. Begin nu ook langzaam te komen.

Heel eerlijk vind bench en muilkorf (=snuitje wat ik heb). Eigenlijk afschuwelijke dingen. Gebruik ze ook echt niet omdat ik leuk of makkelijk vind, maar vanwege het advies.

Vanwege geen chip en geschat op 9/10 jaar is het nog niet eens zeker hoeveel eigenaren dat hij gehad heeft. Zou zo maar kunnen dat het ook nog een hond uit het buitenland is. Geloof helemaal niks meer van wat hun gezegd hebben.

Marcella

Berichten: 36729
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 13:13

Afbeelding
Oefenen voor twister.
Afbeelding
De baas de plek innemen zijn we ook goed in.
Afbeelding
's Ochtends doen we rustig opstarten.
Afbeelding
Of doen we of we doof zijn en genieten nog even van op bed liggen.
Afbeelding
Wachten op ontbijt is vermoeiend.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:12

Marcella schreef:
Heb natuurlijk geen enkele ervaring gezien ik een dom achterlijk blondje ben. _/-\o_

Eh het gaat hier ineens met sprongen vooruit en steeds minder tot niet meer reageren op de katten. Maar kan ook heel goed een moment opname zijn, maar als die steeds meer en beter gaan dan maak mij het niet veel uit. Ieder stapje vooruit is soms ook stapje achteruit, maar als het daarna maar weer vooruit is. Iedereen heeft wel eens zijn mindere dag. *\o/*


Dat bedoelt helemaal niemand hier.
Kinderachtig en best kansloos dit... Succes ermee!

Mandynop

Berichten: 66
Geregistreerd: 04-09-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 20:29

Wat een onwijs leuke hond Marcella.

Voor een windhond is hij echt niet mager, maar vind ik hem zo zeker op de laatste foto's op prima gewicht. Ook heeft hij zoals eerder gezegd echt mooie (bil)spieren!

Drie weken is heel kort in een nieuw huis voor een herplaatser, zeker één waarvan het verleden eigenlijk onbekend is. Hem nu al zoveel willen leren kan best veel zijn, waardoor zijn emmertje vol begint te raken. Dit kan zich natuurlijk uiten in jachtgedrag, windhondjes zijn en blijven jachthonden. Ik zou zo min mogelijk van hem vragen, hem lekker laten zijn en vooral met hem spelen. Commando's komen wel, het is vaak al zoveel voor die lieverds.

Volgens mij heb je er namelijk echt een gouden hondje aan. <3

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:06

Mandynop schreef:
Wat een onwijs leuke hond Marcella.

Voor een windhond is hij echt niet mager, maar vind ik hem zo zeker op de laatste foto's op prima gewicht. Ook heeft hij zoals eerder gezegd echt mooie (bil)spieren!

Drie weken is heel kort in een nieuw huis voor een herplaatser, zeker één waarvan het verleden eigenlijk onbekend is. Hem nu al zoveel willen leren kan best veel zijn, waardoor zijn emmertje vol begint te raken. Dit kan zich natuurlijk uiten in jachtgedrag, windhondjes zijn en blijven jachthonden. Ik zou zo min mogelijk van hem vragen, hem lekker laten zijn en vooral met hem spelen. Commando's komen wel, het is vaak al zoveel voor die lieverds.

Volgens mij heb je er namelijk echt een gouden hondje aan. <3

Ja en nee, gevoelsmatig in elk geval. Nieuw huis = nieuwe routine & regels, maar het is minder verwarrend als die onmiddelijk in gaan. Dat je niet vanaf dag 1 veel of perfectie verwacht is logisch, maar pas na X weken/maanden wel gaan vragen of hondje aub niet meer wil trekken aan de riem, achter huisgenoten wil aanjagen of zindelijk wil zijn is wat anders. Juist richting aangeven is simpeler als hond door nieuwe situatie nog onzeker is van hoe moet/mag ik mij hier gedragen. Veel fijner voor alle partijen als er duidelijkheid en dus een stuk zekerheid is, ja met nadruk op belonen gewenst gedrag. Dat raamwerk geeft ook een stuk rust en ruimte om gewoon hond te zijn.

Mandynop

Berichten: 66
Geregistreerd: 04-09-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 21:11

tamary schreef:
Mandynop schreef:
Wat een onwijs leuke hond Marcella.

Voor een windhond is hij echt niet mager, maar vind ik hem zo zeker op de laatste foto's op prima gewicht. Ook heeft hij zoals eerder gezegd echt mooie (bil)spieren!

Drie weken is heel kort in een nieuw huis voor een herplaatser, zeker één waarvan het verleden eigenlijk onbekend is. Hem nu al zoveel willen leren kan best veel zijn, waardoor zijn emmertje vol begint te raken. Dit kan zich natuurlijk uiten in jachtgedrag, windhondjes zijn en blijven jachthonden. Ik zou zo min mogelijk van hem vragen, hem lekker laten zijn en vooral met hem spelen. Commando's komen wel, het is vaak al zoveel voor die lieverds.

Volgens mij heb je er namelijk echt een gouden hondje aan. <3

Ja en nee, gevoelsmatig in elk geval. Nieuw huis = nieuwe routine & regels, maar het is minder verwarrend als die onmiddelijk in gaan. Dat je niet vanaf dag 1 veel of perfectie verwacht is logisch, maar pas na X weken/maanden wel gaan vragen of hondje aub niet meer wil trekken aan de riem, achter huisgenoten wil aanjagen of zindelijk wil zijn is wat anders. Juist richting aangeven is simpeler als hond door nieuwe situatie nog onzeker is van hoe moet/mag ik mij hier gedragen. Veel fijner voor alle partijen als er duidelijkheid en dus een stuk zekerheid is, ja met nadruk op belonen gewenst gedrag. Dat raamwerk geeft ook een stuk rust en ruimte om gewoon hond te zijn.


Over de regels ben ik het helemaal eens hoor! Ik had het meer over commando's als zit, af, blijf.. Ik denk dat zindelijkheid, het jagen en bijvoorbeeld trekken inderdaad meer prioriteit moeten hebben en al behoorlijk wat dingen zijn om te verwerken in de eerste 3 weekjes. :D