Otje en Appa: life at full speed

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Otje en Appa: life at full speed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 13:02

Afbeelding

Dierendag *\o/*

Ik wilde nog een topic openen om terug te blikken op Appa’s eerste half jaar op deze aardbol, en wat is nou een leukere dag dan dierendag om dat te doen!

Ik zal de noodles eerst even voorstellen:
Otje is een Silken Windsprite teefje van 2 jaar (15 maart 2020), ze is mijn assistentiehond en d’r allergrootste hobby is de renbaan.

Afbeelding

Appa is een whippet van een half jaar (19 maart 2022), hij is een altijd blij ei en zijn grootste hobby is heel hard rennen en spelen met Otje en z’n beste vriend Frits. Het is uiteindelijk de bedoeling dat hij ook op de renbaan gaat lopen, maar we doen het uiteraard rustig aan.

Afbeelding
de rozet heeft hij gewonnen tijdens de jonge honden en veteranen fun keuring van rasgroep 10, hij liep met 2 prachtige brindle (favoriet kleurtje altijd) show whippets dus hij maakte geen schijn van kans maar toch een mooie rozet want hij was derde geworden. Dat alle hondjes een rozet kregen en dat ze met z’n drieën waren in zijn klasse zeggen we er gewoon niet bij :Y) Wel een heel netjes keurrapport gekregen met punten waar ik me in kan vinden en voor een ren lijn whippet vond de keurmeester hem erg mooi en goed in elkaar zitten! Maar het áller trotst was ik op dat er in het keurrapport stond dat hij zo goed op mij gericht is.

———

Ik zou liegen als ik zeg dat ik vanaf het begin hetzelfde gevoel had bij Appa als dat ik bij Otje had, maar met Otje heb ik ook wel een extreem speciale band. Toch viel ik gelijk voor deze bijdehante meneer. Ik wilde het liefst een brindle teefje en viel voor het zwarte reutje :')

Otje was op dat moment nog niet geholpen, en wij wonen op 75m2 dus apart houden bij loopsheid is dan geen doen eigenlijk. Zeker niet met van die knuffelkonten als windhonden. Die maak je er echt niet gelukkig mee om apart te zetten. Dus enorm getwijfeld of ik wel een reu wilde.
Echter stond er al op de planning om haar te laten helpen, alleen twijfelde ik nog een beetje; ze is 3 keer loops geweest en was elke keer hartstikke ongelukkig en had ook erge last van jeuk na de loopsheid. Laatste keer was ze ook schijnzwanger. Best wel zielig dus… dit is wel echt een overwogen keuze geweest.
Dus Appa gaf eigenlijk het laatste mini zetje richting sterilisatie die ik even nodig had… ik vond de operatie doodeng maar heb er echt een 10 keer zo vrolijke hond voor terug, en ze eet sindsdien ook gewoon goed voor haar doen. Absoluut geen spijt van dus!

Afbeelding

Otje vond de eerste ontmoeting wat ehhh… minder. Maar dat was niet onverwacht. Otje is een prinses en alle aandacht behoort voor haar te zijn, die kan je toch niet zomaar delen :')

Afbeelding

Toen Appa met ruim 8 weken bij ons kwam vond ik het soms best wel lastig. De eerste dagen heeft Otje amper gegeten en was ze duidelijk beledigd.

Maar toen ineens, na een aantal weken, was het omslagpunt daar. In plaats van ‘m straal te negeren buiten begon ze ‘m ineens uit te dagen tot spelen. Ze liep zelf wel met een enorme borstel van de spanning, maar toen bleek hij toch wel een erg leuk speel kameraadje :))

Afbeelding

Hij bleek ineens ook heel hard te kunnen rennen, nou toen was Otje helemaal om. Ze heeft ‘m echt geadopteerd als dr kleine “broer” en ze spelen, rennen en stoeien dagelijks. Ze spreken overduidelijk elkaars taal, soms komen er een geluiden uit alsof ze elkaar opvreten… maar wat vinden ze elkaar leuk.

Tijdens onze vakantie op de Veluwe, in het gebouw van Radio Kootwijk. Appa is inmiddels ook zo klein niet meer haha. Hij is nu nog net 2 cm ongeveer kleiner als Otje. Hij weegt wel meer, Appa weegt 14 kg en Otje 11 kg. Whippets zijn “massiever” dan Windsprites. Hij heeft ook een mega bonk spieren.

Afbeelding

M’n ouders hebben ook een Windsprite, Ziggy, en het is natuurlijk helemaal leuk om daar ook mee te spelen. Ziggy kan nogal een ongeleid projectiel zijn en is veel speelser als serieuze Otje, dus soms gaat Appa even helemaal los met Ziggy haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo af en toe mag Appa even een klein stukje rennen op de renbaan, hij vindt dat helemaal geweldig! Zit zeker potentie in. Otje loopt 350 meter in 25 seconde, Appa zal als het goed is nog wel een stukje sneller zijn.

Afbeelding

Hun absolute hobby, samen keihard rennen :):)

Afbeelding

Appa leert ontzettend veel van Otje. We hebben wel puppy cursus met hem gedaan, maar hij is ontzettend slim en leert gewoon veel van het spiegelen van Ot. Wat mooi meegenomen is, want Otje weet zich wel te gedragen :)) hij is ook makkelijk mee te nemen naar terrasjes, en als hij even twijfelt wat de bedoeling is spiekt hij stiekem bij Otje. Waarop ik me altijd inbeeld dat zij het als trotse grote zus voor doet haha.

Ap is echt een makkelijke pup, kan netjes meelopen, trekt eigenlijk niet, goede recall, kan netjes zit/af/plaats, doet heel hard z’n best je bord tijdens etenstijd te negeren, is makkelijk bij de oppas, en hij is echt altijd blij <3

Vorige week is hij voor het eerst meegeweest in de bus, naar de markt. Hij vond wel een beetje spannend maar is gewoon de hele tijd strak achter Otje blijven lopen. Het was niet zulk lekker weer en dus niet heel druk op de markt, was een mooie oefening! Je merkt ook dat hij snel leert, op de heenweg in de bus wilde hij steeds gaan staan wat natuurlijk lastig en wiebelig is, op de terugweg had hij al door dat hij beter kon gaan zitten/liggen.
Afbeelding

Ze zijn zó leuk samen. Ze zijn samen echt de honden waar ik altijd zoveel over gedroomd heb <3 toen we Appa net hadden, hoopte ik dat Otje hem zou accepteren, maar dat ze zulke dikke buddies zouden worden had ik echt niet verwacht. Elke dag ben ik weer zo blij met ze!

Afbeelding

Afbeelding

Allemaal een hele fijne dierendag, verwen jullie beestjes maar lekker vandaag <3

Amber_anne

Re: Otje en Appa: life at full speed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:06

Wat een mooi tuig heeft Otje aan op de eerste foto

Hele leuke fotos, vooral de twee fotos met zijn drieën op een rij

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:15

Kijk nou hoe klein Appa was <3

Ze zijn zo leuk samen en hebben het getroffen met jou en jij met hen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:25

Ik vind het heerlijk om te lezen hoe jij over je honden schrijft: liefdevol en respectvol. Daarnaast laat je ze hond zijn. Top <3

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:34

Wat een prachtig overzicht! De foto waarop je Appa net hebt spreekt echt boekdelen, geweldig. Wat een heerlijk stel, ze zien er super uit.

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:08

Ohh ik vind Otje zo geweldig! Echt leuk om te zien dat ze toch wel kon wennen aan Appa!

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:13

Wat een geweldige foto's! En die koppies.......smelt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:43

Wat een prachtige honden ts en wat leuk dat je ook oog hebt voor de raseigen kwaliteit/liefde voor het rennen!
Ik moest bij te bakfiets foto even aan Sid uit Ice Age denken btw :D
Veel plezier nog samen gewenst!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:52

Wat een heerlijk overzicht <3

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:02

Geweldige honden, wat zijn ze leuk!

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:28

Ja, vliegende hond!
Prachtige foto’s ook weer, ook die met z’n drietjes naast elkaar

Heerlijk stel, dat doe je goed!

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:33

Super leuk geschreven en wat vliegt de tijd! Otje en jij zijn voor elkaar gemaakt, maar met Appa erbij is het nu helemaal kompleet <3
Op naar nog meer avonturen!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:21

Wat een prachtige honden!
Mooi topic heb je ervan gemaakt, leuk om te zien en te lezen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-22 23:29

Amber_anne schreef:
Wat een mooi tuig heeft Otje aan op de eerste foto

Hele leuke fotos, vooral de twee fotos met zijn drieën op een rij

Ja mooi hè! Is van Levysstuff <3 die foto was echt een lucky shot :))

Jamiefris schreef:
Kijk nou hoe klein Appa was <3

Ze zijn zo leuk samen en hebben het getroffen met jou en jij met hen!

Ja niet normaal, klein pupke :+: hij is ZO hard gegroeid… en toch is ‘ie ook nog zo klein ofzo haha. En we hebben het zeker enorm getroffen met elkaar!

Boras schreef:
Ik vind het heerlijk om te lezen hoe jij over je honden schrijft: liefdevol en respectvol. Daarnaast laat je ze hond zijn. Top <3

Ik vind het absoluut het belangrijkst dat ze gelukkig en blij zijn! Dat vind ik ook heel belangrijk met Otje’s opleiding, gelukkig is ze hartstikke gelukkig dat ze de hele dag overal mee naartoe mag <3

En Appa is weer heel gelukkig dat ‘ie op de dagen dat m’n vriend en ik allebei moeten werken lekker met de uitlaatdienst van de buurvrouw mee mag, want z’n beste vriend gaat ook mee, kunnen ze samen rauzen :P of dat ‘ie bij m’n ouders is, want daar wordt hij verwend en daar is z’n vriendin Ziggy.

Whizz schreef:
Wat een prachtig overzicht! De foto waarop je Appa net hebt spreekt echt boekdelen, geweldig. Wat een heerlijk stel, ze zien er super uit.

Whaha ja mini Appa en ontevreden Otje ^) bedankt voor het compliment!

_Mars schreef:
Ohh ik vind Otje zo geweldig! Echt leuk om te zien dat ze toch wel kon wennen aan Appa!

Ja is ze ook! En samen zijn ze nog geweldiger! Moet altijd zo om ze lachen.

sas66 schreef:
Wat een geweldige foto's! En die koppies.......smelt.

Ja zo lief hè, ben ook elke dag nog verliefd op ze <3

Wildgirl schreef:
Wat een prachtige honden ts en wat leuk dat je ook oog hebt voor de raseigen kwaliteit/liefde voor het rennen!
Ik moest bij te bakfiets foto even aan Sid uit Ice Age denken btw :D
Veel plezier nog samen gewenst!

Jaaa ze zijn echt heel lui maar even minimaal 1x per dag lekker rennen willen ze wel heel graag, het zijn wel echt sprinters dus ze zijn het ook wel snel weer zat. Maar vooral aan Otje merk je het wel als ze dr ei even kwijt moet als ze los loopt, die gaat dan helemaal LOS. En snél dat ze manoeuvreren door de bosjes zigzaggend, prachtig vinden ze dat. We wonen gelukkig naast een leuk losloop park waar ze heerlijk naar hartelust kunnen rennen, en dan op de renbaan kunnen ze echt racen. Dan zijn ze zó voldaan <3 prachtig vind ik dat.

En dat hebben meer mensen, ze hebben een hoge Sid factor haha. Voor Appa heeft Sid ook op de namenlijst gestaan maar lijkt beetje veel op “zit/sit” dus leek me niet zo praktisch. Maar noem ze wel eens zo hoor haha.

Eleionomae schreef:
Wat een heerlijk overzicht <3

<3

miereneter schreef:
Geweldige honden, wat zijn ze leuk!

Dankjewel!

hasufel schreef:
Ja, vliegende hond!
Prachtige foto’s ook weer, ook die met z’n drietjes naast elkaar

Heerlijk stel, dat doe je goed!

Nyoooom :D ja vliegen kunnen ze wel haha. Die foto van met z’n drietjes was echt een lucky shot. Dat doe ik niet nog een keer :') (sowieso niet, want Appa is alweer veel te groot om zo’n net aflopend rijtje honden te krijgen)

Pippa13 schreef:
Super leuk geschreven en wat vliegt de tijd! Otje en jij zijn voor elkaar gemaakt, maar met Appa erbij is het nu helemaal kompleet <3
Op naar nog meer avonturen!

Ja niet normaal hoe snel de tijd gaat, ik weet nog dat ik Otje’s puppy topic opende… en die is alweer 2,5. En idd nu is ons gezin compleet!
Kom maar op met die avonturen!

Bernoe schreef:
Wat een prachtige honden!
Mooi topic heb je ervan gemaakt, leuk om te zien en te lezen.

Dankjewel! Windhonden hebben niet zo’n hele goede naam, als in, veel mensen denken dat ze heel nerveus zijn of dat je er uren mee moet lopen. Maar Ot en Ap zijn beide echt super nuchter. En over het algemeen zijn ze liever lui dan moe haha!

——

Ik heb natuurlijk in de OP allemaal mooie foto’s geplaatst maar dit is meer hoe het normale leven met het stel is :')

Dus hier een paar fun facts:

Ze hebben een enorme hekel aan vroeg op staan ^) ze zijn dan echt niet uit bed te krijgen en Otje eet meestal ook niet voor 9 uur haha.
Afbeelding

Het liefst liggen ze onder een lekker dekentje op de bank of op bed!
Afbeelding

Ze zijn beide enorme kroelkonten, Appa is niet zo’n schoothondje maar hij ligt wel graag tegen je aan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Appa is massief maar Otje is handiger en sneller, en ze heeft ‘m nog prima onder de duim. Al lijkt het er soms niet op :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Appa is HEEL gevaarlijk ~~}>
Afbeelding

Hun beste vriendjes zijn een stabij en een boerenfox, de hondjes van de buurvrouw!
Afbeelding

Selfie :D (de boerenfox heeft gewoon een normaal formaat hoofd, windhonden hoofden zijn echt heel smal)
Afbeelding

The Creation of Adam; the sighthound edition :')
Afbeelding

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:16

Wat zijn ze toch heerlijk!! <3 <3