Zwarte mechelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Zwarte mechelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 14:31

Gewoon nieuwsgierig,
Zijn er hier mensen met een zwarte mechelaar?
We hebben altijd herders gehad, maar de zwarte is toch wel echt het mooist.

Ik heb er nu ene met een werkhondenbloedlijn.
Ik train ze KNPV. Niet een certificaat halen voor de verkoop overigens. Ze is wel drachtig en we verwachten binnenkort pups.

Ze is nogal fel met 'meehelpen' bij de paarden. Aangezien stroombanden niet meer mogen moet ze voortaan achter het poortje blijven. Ik zou niet willen dat ze een keer raak getrapt wordt.
Probleem is de gedrevenheid in de bloedlijn. Een werkhond is toch best lastig af te richten als de driften hoog zijn. Misschien andere aanpak straks.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:33

Een werkhond vereist ervaring en consequentie. Als je voor de gewone gehoorzaamheid een stroomband nodig hebt dan zou ik hulp zoeken met het africhten van je dier. Mechelaars kunnen inderdaad een behoorlijke werkdrift hebben maar ook een enorme will to please en de intelligentie om snel te snappen wat je wil.
wij hebben hier eentje die zo goed als zwart is. Eentje die behoorlijk donker is en dan nog eentje in de meer gekende kleur.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-05-22 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 14:38

Ayasha schreef:
Een werkhond vereist ervaring en consequentie. Als je voor de gewone gehoorzaamheid een stroomband nodig hebt dan zou ik hulp zoeken met het africhten van je dier. Mechelaars kunnen inderdaad een behoorlijke werkdrift hebben maar ook een enorme will to please en de intelligentie om snel te snappen wat je wil.

Dit is onze 4e. Train KNPV, denk dat ik wel weet hoe het moet trainen. Ze gaat volgend jaar op voor certificaat. Zonder stroomband, balbeloning.

Will to please bestaat trouwens niet!
will to work noemen ze dat.

En dit is geen gewone gehoorzaamheid.
Daarnaast een 2x Pegge in de bloedlijn. Dan weet je het wel.

Ayasha
Blogger

Re: Zwarte mechelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:50

will to please, will to work... Potato, potato. zich gedragen tussen de paarden is gewone gehoorzaamheid ongeacht of je KNPV met ze doet of niet. (En ja hier wordt ook ringsport gedaan met de honden. NVBK dan alleen..)

Little_Gift

Re: Zwarte mechelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 21:54

Zich gedragen tussen de paarden is niet zomaar gewone gehoorzaamheid in geval van een driftige hond die hoog in drift gaat naar aanleiding van afkomst en bloedvoering.

Om dan rustig te blijven, heeft alles te maken met prikkeldemping, prikkel afvoer en rust.
Gehoorzaamheid op zo'n moment toepassen of verlangen of zelfs eisen, maakt ze alleen hoger in drift en nerveuzer en nog ongecontroleerder.

Je moet net zien te achterhalen hoe je ze uit de prikkels kan halen die de paarden bij haar torenhoog doen oplaaien en dat doe je niet door ze op gehoorzaamheid te pinnen