We doen sinds een paar maandjes Flyball met haar, maar nu het seizoen gestopt is wilde we eens wat nieuws proberen en dit heeft ons naar de renbaan gebracht

Gisteren was het dan zo ver en gingen we voor het eerst erheen. Ot en ik ondernemen graag leuke dingen samen en vinden het heel leuk om samen nieuwe dingen te leren. Ik vind het wel heel belangrijk dat zij het naar haar zin heeft en op haar gemak is, zij mag dan ook met nieuwe dingen leren altijd het tempo bepalen.
We zijn wel 1x eerder op de renbaan in Spaarndam geweest, toen was ze nog heel jong en hebben we alleen maar gekeken. Volgens mij herinnerde ze zich dat, want toen we het terrein opreden met de auto begon ze gelijk te blaffen!
Er waren natuurlijk heel veel windhonden die allemaal aan het blaffen waren omdat ze wilden rennen, dus Otje was eerst wel heel erg onder de indruk. Ze wilde steeds maar vastgehouden en opgetild worden, scheetje. Ik strek dan m'n armen naar haar uit en ze springt dan echt in m'n armen, zo kan ze dus zelf bepalen of ze ook wel echt opgetild wil worden.

De mensen van de renvereniging hadden me aangeraden om haar even naast de baan op te tillen bij de eerdere runs zodat ze kon zien wat de bedoeling was. De haas met de hond erachteraan kwam voorbij, die zag ze, d'r ogen werden groot als schoteltjes, ze keek mij aan van "ZAG JE DAT???" en toen was ze helemaal hyped

Ze wilde steeds maar zelf kijken

Toen ze dat eenmaal gezien had ging ze zelf ook lekker hard mee blaffen elke keer en ontspande ze tussen alle andere honden. Wij zaten in de laatste groep, bij de honden die nog aan het leren zijn. We hebben een lange zijde van de baan gedaan, zodat ze nog geen bochten hoefde te lopen. M'n moeder was mee, dus 1 van ons kon haar starten en de ander kon haar opvangen.
De eerste keer snapte ze het nog niet zo goed, ik startte haar en m'n moeder ving haar op, maar halverwege draaide ze om om te kijken of ik er nog wel stond

Daarna was het pauze en hebben we even een half uurtje in de auto gezeten, Otje viel met 1 minuut als een blok in slaap. Die was natuurlijk hartstikke moe van alle indrukken. Ze werd zelf weer wakker na een half uurtje en had weer hernieuwde energie

De tweede run heeft m'n moeder haar gestart en ik haar opgevangen, dat vond ze duidelijk fijner want toen rende ze wel in 1x door. Het is heel normaal dat ze in het begin "op de baas" rennen in plaats van op de haas. Op een gegeven moment "klikt" het dan en snappen ze dat ze de haas moeten hebben

Ze hield de haas wel echt nauwlettend in de gaten maar kwam wel recht op mij afgerend!

Deze foto's laten de error in de eerste run zien

Deze foto is echt zó 100% Otje

Andddd off again!

Een echte "vlieg" foto

De laatste 9 foto's zijn gemaakt door Cees van Hoogdalem
Ot is vandaag moe, maar wat vond ze het geweldig. We gaan dit zeker vaker doen! Ik ben echt heel trots op hoe ze het gedaan heeft. Ze kan zo onzeker zijn als ze ver van mij weg moet lopen, maar ze heeft het toch maar mooi gedaan! Met Flyball was het een beetje hetzelfde, de eerste les(sen) durfde ze ook alleen maar als m'n vriend of ik bij de machine stond. En de laatste les heeft ze het hele parcours in 1x zelf gelopen zonder dat wij er stonden! Ze heeft daar gewoon wat meer tijd voor nodig.
Volgende week zijn we weer van de partij op de renbaan!

Even een kleine disclaimer; de renbanen in Nederland en de reden om het racen zijn totaal niet te vergelijken met sommige renbanen in Engeland. Ik keur het absoluut af wat er in sommige gevallen met Greyhounds gebeurd. Een discussie daarover is hier dan ook niet op z'n plaats. We doen dit echt alleen maar om de fun, ik dwing haar nergens toe, we hebben niet als doel om wedstrijden te lopen en als Otje het niet wil hoeft ze het niet.