20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AfricanLady

Berichten: 8006
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: 20 dagen oud, Russische Dwerghamsters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:10

O wat leuk !!!

Ik heb ook een Russische dwerghamster gehad.
Ze zijn zo leuk !!

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 16:31

xDenies schreef:
Montgri schreef:
Ik heb een vraagje. Hoe zit dat met stamboeken? Voor paarden, honden en katten ben ik wat bekender mee, maar hoe vraag je zo iets aan bij hamsters of is dit is dat de fokkers zelf bijhouden?

Want heel naïef heb ik een hamster gekocht uit een dierenwinkel, iets dat ik nooit meer wil doen. En wil me (als ik een eigen huis heb) ook meer gaan focussen op echt goede fokkers die gezondheid voorop hebben staan. Dieren uit een dierenwinkel zit ook wel een fokker achter, met een doel, maar dat doel is vaak niet na te gaan of contact te vinden met de fokker, waardoor je dus niet kunt kijken of het een goede of slechte zaak is.

Dixie Dean is trouwens echt super mooi en Daluna heeft ook al zo’n geweldig lieve uitstraling!


Dat is iets dat hamsterfokkers onder elkaar bij houden. In Tsjechië zit er een organisatie en database achter maar hier in Nederland is dat niet zo. We werken met lijnen uit Engeland, Tsjechië, Zweden & Denemarken. Soms Duitsland & Frankrijk. Dat zijn in principe allemaal bekende fokkers waar contact mee is dus je kan snel iets nagaan. Maar je hebt handige programma's waar je alles in kan zetten :)

Dieren in een dierenwinkel komen voort uit broodfok. Het doel voor deze mensen is hun brood verdienen door de verkoop van dieren aan winkels. Winkels hebben altijd voorraad nodig en bij mij moeten mensen gewoon 3 maanden wachten, bij wijze van. Bij broodfok wordt er niet gelet op wat wel of niet kan, het gebeurd gewoon want er moet iets zijn om te verkopen. Ik geloof eigenlijk niet, op het gebied van hamsters, dat er hobbyfokkers zijn die daar aan leveren. Ik doe dat ook niet eens op de plek waar ik werk. Je kan niet in de gaten houden waar jouw diertjes naar toe gaan of hoe het met ze gaat. Ik kan niet iedere week zes hamsters leveren als voorraad, één nestje heeft al 4 weken de tijd nodig om goed op te groeien. Daarom zie je ook vaak te jonge, te kleine en zwakke dieren in veel winkels. Gelukkig zijn er ook goede, maar broodfok blijft een ding. Ook op marktplaats overigens, hoeft niet eens bij een winkel te zijn.

Fokker kan iedere gek worden. :)
Heb ik zo je vraag beantwoord?


Ja mijn vraag is zeker beantwoord! Bedankt daarvoor.
Mijn hamster is ondertussen al weer 2,5 jaar en begint nu een beetje af te takelen helaas. Ik heb ook al een afspraak staan om der in te laten slapen, ik kan zo slecht inschatten of ze lijd of niet. Ze eet nog wel goed, maar ziet er qua vacht en alles niet goed meer uit, weinig actief maar als ze actief is oogt ze oké. Liever een dier laten gaan vóór ze gaan lijden vindt ik dan altijd maar. 2,5 jaar had ik ook echt niet verwacht van een dierenwinkel hammie.
Als ik een eigen plekje heb wil ik er wel weer eentje, maar dan van een goede fokker. Misschien wel bij jou vandaan. Heb net ook heel je site gelezen, heb je netjes op orde allemaal! Op naar nog vele jaren met gezonde nestjes ;)