[VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:23

Seven schreef:
Leuk nog iemand met cemani's
Wij hebben al jaren Ayam cemani en hebben ze gekruist met Barnevelders en isa browns om een iets sterkere legkip te kweken maar een minder felle kip dan de normale cemani's .

We zijn begonnen met volle cemani's, volle Barnevelders, volle isa browns en kruisingen tussen de Barnevelder en isa brown.
Het resultaat is allemaal prachtige diep zwarte kippen (en 1 vuilwitte haan) met soms een rode kam/lellen. Ze zijn veel fijner kwa karakter de cemani's zeker de hanen konden flink agressief zijn tegen mensen en ze zijn steviger dan de Ayam cemani's maar niet zo rond als de Barnevelders echt een mooie hybrid. De Haan die we nu nog hebben een vuil witte uit een blauwe Barnevelder en een Ayam camani is echt een ontzettend lief dier en je kan rustig door z'n groep dames lopen zonder dat hij agressie vertoont maar het is wel een beschermde haan tegenover bijv andere vogels, katten etc. Zo gooide hij zich zelf op een aanvallende buizerd om een kip te redden. Gelukkig was ik er op tijd bij en heeft hij het overleefd.


Wat foto's van enkel van onze kippen en hanen

[ [url=m/UJQyX0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/J1CGVu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nqAgyo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/G0ZRT3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een beeldschone haan <3.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:36

Om te schouwen kun je de eieren er prima even onder vandaan halen. Die kip blijft wel zitten. Ze loopt er zelf ook regelmatig even af. Ik heb een bakje met boven op een rond gat van 3 cm doorsnee. Daar leg ik een gloeilamp in maar een sterke zaklantaarn kan ook. Daarmee kijk je zo door het ei heen. Is alles helder dan zit er niks in.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:12

Dank je San
Hij is hier niet meer zit nu bij een toom andere zwarte rassen om bloedspreiding te verzorgen en doet het daar top. Heeft al heel mooie kuikens gegeven.


@Dblijham
Eehh voor een zakje lekkers voor de kippen mag je er gerust enkele eieren ophalen :D

@rivendell
Weet niet welke haan je bedoeld als je die van mij bedoeld snap ik het want die heeft gewoon rode lellen en kam :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:14

JoyCiej007 schreef:
Seven schreef:
Schouwen kan met een sterke kleine zaklamp die kun je gewoon bestellen. In een donkere ruimte en dan ei voor ei checken hoe ver ze zijn. Niets leuker dan een beginnend kuikentje te zien rond zwemmen <3
Dat kan ook onder de kip. Ik merk de eieren altijd en haal weg wat niet goed is of onbevrucht

Ik heb de voorkeur voor zelf broeden omdat we de kuikentjes dan zelf opfokken en ze goed mens mak worden. Ookal zijn onze kippen mens mak zijn kuikentjes bij de kip altijd schuwer is mijn ervaring hier.


hmm, deze kippen zijn niet echt heel erg tam zeg maar. Niet zodanig dat je ze makkelijk kan pakken en aaien bijvoorbeeld.
Hoe doe je dat schouwen dan als je de eieren onder de kip hebt? Voorzichtig 1 pakken, snel checken en dan terugleggen? Stoor je de kip dan niet? Zelf ga ik dat niet zonder overleg zomaar doen; we doen het samen, maar het zijn uiteindelijk wel Geert z'n dieren. :j
Een hele sterke kleine zaklamp heb ik wel.... die heeft ook nog een geheel andere functie. Laten we het er op houden dat ik dat ding altijd bij me draag ter zelfverdediging....

Waarom zou je schouwen? Ze komen uit of ze komen niet uit.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:19

Waarom een kip laten broeden als de eieren niet goed zijn, kost ontzettend veel energie als dat voor niets is is dat ook sneu en ongezond voor de kip. Dan liever schouwen en het dier ook echt levensvatbare eitjes geven zodat ze zich niet doodbroed. Zal niet de eerste die maar broeds blijft doordat de eieren niet levensvatbaar waren.
Schouwen is maar een kleine moeite

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:24

Seven schreef:
Waarom een kip laten broeden als de eieren niet goed zijn, kost ontzettend veel energie als dat voor niets is is dat ook sneu en ongezond voor de kip. Dan liever schouwen en het dier ook echt levensvatbare eitjes geven zodat ze zich niet doodbroed. Zal niet de eerste die maar broeds blijft doordat de eieren niet levensvatbaar waren.
Schouwen is maar een kleine moeite

Ze zijn heus niet allemaal leeg dus voor niets zit ze sowieso niet. En als ik dan lees dat de kippen van TS niet te makkelijk zijn dan liet ik de eieren lekker liggen.

Anoniem

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:28

Je wilt ook niet dat een onbevrucht ei kapot springt en de andere eieren vuil maakt. Dit kan zorgen voor zuurstoftekort en daardoor sterfte.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:29

Ok

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 15:58

Ook dat molenhoek :j

En ja sommige kippen blijven ook op niets zitten en broeden zich dood helaas. Ze gaan niet meer van de eieren om te eten en drinken.
Daarom moet je zorgen dat het voer en drinken niet gelijk naast de kip ligt ze moeten er af en toe echt even af.

Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 16:54

Seven schreef:
@rivendell
Weet niet welke haan je bedoeld als je die van mij bedoeld snap ik het want die heeft gewoon rode lellen en kam :D



De zwarte haan in je bericht

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:20

Zijn geen volle cemani dus geen probleem dat die rode lellen en kammen hebben :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:22

Seven schreef:
Zijn geen volle cemani dus geen probleem dat die rode lellen en kammen hebben :)

Vind dat zelfs wel mooi ook, dat knalrode op het zwart. Kleine Lucifers :D.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:15

Ja ik ook :j
Zijn vaak mensen die bij ons stoppen om te vragen wat voor ras ze zijn omdat ze zo mooi zwart zijn en sommige zulke mooie helder rode lellen hebben met wel zwarte poten :D

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:38

DeMolenhoek schreef:
Je wilt ook niet dat een onbevrucht ei kapot springt en de andere eieren vuil maakt. Dit kan zorgen voor zuurstoftekort en daardoor sterfte.

juist dat is de reden om te schouwen plus dat ze ook gaan stinken als ze bebroed worden terwijl ze niet bevrucht zijn.

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:19

Nog wat foto's van de wel geheel zwarte dames <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze hebben zulke mooie veren <3

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 19:53

@ Seven; prachtig! Vind ze idd een erg mooie glanzend verendek hebben! <3
@ janderegelaa: Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! *\o/*

Iedereen bedankt voor alle tips en adviezen mbt kip wel/niet eraf, wel/niet schouwen. Interessant en leerzaam. Ik heb het vandaag met Geert even besproken. Hij is geen bokker, maar heeft van mij wel de link naar dit topic gekregen en leest hier dus af en toe ook mee :j :D

Update dag 5 (ik tel de zaterdag dat ze er onder geschoven zijn even niet mee)
Geheel toevallig besprak ik met Geert via de app jullie tips over het schouwen, kip wel of niet er af. Hij had het topic nog niet verder gelezen. Toeval wil dat hij juist op dat moment op de wei was, en mama kip wat voer pikte en uit de bak sprong := :wow: (de klep stond open) . Op de tegels een flinke drol gedraaid. Daarna ging ze richting paddock en de rest v/d kippen. De eieren waren mooi warm.

Geert kneep 'm wel eventjes; want ja, moet je dan gaan wachten tot ze zelf weer terugkomt? Of haar proberen te pakken, wat niet heel erg gemakkelijk gaat?
Uiteindelijk is ze na een 20 minuutjes zelf weer op de eieren gekropen, en zat weer stevig te broeden. Tot opluchting van Geert. Hij heeft nu iets van de stenen uit de bak gehaald, die de afscheiding vormen tussen de éne kant v/d bak en de andere kant, zodat mama kip uit zichzelf op normale wijze even van de eieren af kan, en kan in- en uitlopen.

De andere kippen kunnen er nu dus wel een beetje bijkomen. Is dat erg? Volgens Geert schijnt het dat de mama kip het in principe de rest niet zal toestaan om daar een ei te leggen.

Vwb het schouwen, heeft hij in overweging genomen en dat wil hij waarschijnlijk ergens eind volgende week gaan doen. :j

Was dus even spannend momentje vandaag, vooral voor Geert, ik was er niet bij :+
Ook ik hou het goed in de gaten, hopelijk gaat ze niet zomaar de eieren helemaal verlaten.... want in theorie zou dat natuurlijk kunnen, toch?

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:00

Soms verlaten kippen de eieren wel maar een echt broedse kip heb ik hier wel eens langer er af zien gaan om te eten en te drinken maar ze beschermen de eieren inderdaad al flink tegen andere kippen en gaan snel weer zitten.

O en hallo Geert :D

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 20:09

Oké, dank, dat is voor ons beide een geruststelling!
Fijn dat we van afstand tips en adviezen van ervaren kippenhouders/kwekers krijgen.

Trouwens vind ik wel dat als er een mooie haan uit komt, ongeacht wat daarmee gaat gebeuren, hij de naam Calimero wel verdiend :')
Stel dat we een haan aanhouden uit dit koppel, zat ik me te bedenken, dan kan hij natuurlijk zijn volle zusjes/halfzusjes uiteindelijk gaan bevruchten.... (eieren zijn door 1 papa bevrucht, maar geen idee of ze allemaal uit 1dezelfde kip komen) Dit lijkt ons niet geheel wenselijk qua inteelt?

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 20:21

Ik houd inderdaad enkel hanen aan als ik meerdere hanen heb lopen, om dus inteelt te voorkomen.

Nu heb ik maar 1 haan en die gaat straks weer weg en ik houd 1 aan of zoek ergens anders weer een nieuwe om bloed vernieuwing te krijgen. De witte eieren broed ik nu ook niet die zijn namelijk van onze enigste witte kip en die is een half zus van de Haan die we hebben.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 21:09

Oké, dan dus eventueel zelf een andere haan kopen/ruilen, stel dat we besluiten een haan te willen voor bevruchting van de uitgekomen hennen? Zijn er ook nog niet over uit of "we" haan willen hoor.... over het algemeen maak je daar niet erg goede buurtjes mee :')
Een stuk verderop v/d wei hebben ze wel ergens een haan lopen, vrijstaand oud klein boerderijtje. Maar wij hebben recht tegenover onze weide aan 1 kant dus wel een straat met daaraan voornamelijk ook vrijstaande huizen. :o

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 21:32

Kuiken nieuws! *\o/*

Uiteraard niet van de kip, dat zou niet goed zijn natuurlijk. :+

Ik kreeg net bericht van Geert; kip zit weer mooi te broeden, volgens mij gaat dat helemaal goed komen.
Opeens hoorde hij gepiep.... en ja hoor, een loopeend-kuikentje is uitgekomen <3 Natuurlijk heb ik gelijk om foto gevraagd, maar hij was zo verrast dat hij dat helemaal vergeten was :')
Eend zit er op 15; morgen zullen er dus vast meer uitgekomen zijn.
Dan worden ze verhuisd naar de kinderkuikenkamer.
Eitjes die (nog) niet uitgekomen zijn wil hij proberen onder de broedende gans te leggen, waarvan de eieren waarschijnlijk niet zullen uitkomen.

Morgen ben ikzelf ook weer even op de weide, zal proberen wat foto's te maken. Eens zien hoeveel het er dan zijn. <3 Volgens Geert was kuikie 1 wel heel schattig om te zien; mooi pluizig geel bolletje. Sowieso zijn kuikens en andere pasgeboren dieren erg schattig. :o

Gisteravond heb ik thuis alvast wat geoefend met eitjes schouwen; leeg, gewoon uit supermarkt en wat van de andere kippen van Geert. Gewoon uit de hand, met fel lampje, in donker toilet met deur dicht.
Al doende leert men he.... natuurlijk was er 'niks' te zien :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:46

Kuikentjes <3! Noemen loopeendkuikens ook pulletjes? Ik vind dat zo'n schattige naam :D.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 21:49

Hmm, heb het zelf ooit wel eens ergens gehoord, maar volgens mij is dat niet heel gebruikelijk overal om het zo te noemen. Ik denk dat het gros van de mensen die hier (omg. Deventer, Overijssel) wonen daar nog nooit van hebben gehoord. Dan is (loop)eendenkuikens toch een stuk makkelijker te begrijpen :)

Seven

Berichten: 21204
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 22:02

Loopeenden <3
Wil ik ooit ook nog wat van hebben zulke mooie dieren

Gefeliciteerd met de babies

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:30

Als het goed is, gaan kippen die broeden 1x per dag van hun eieren af, even eten en poepen, even rondlopen en weer op de eieren. Een van onze krieltjes is vaak broeds. Die gaat dan 1 en soms 2x per dag even van het nest. De eieren kunnen wel even zonder hun mamakip.