[VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

[VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-20 16:23

Afgelopen kerst kwam ik dit, voor mij en voor velen, zeer bijzondere kippenras tegen in een programma op tv. De zwarte Indonesische kip, de Ayam Cemani, oorspronkelijk afkomstig van Java en Sumatra. Van oudsher worden er magische krachten toegekend aan deze kippen. Ze waren/zijn dan ook best heel kostbaar; enkele jaren geleden schijn je nog een bedrag van € 1000,= neer te mogen leggen voor een kip...
"Een zwarte kip", hoorde ik iedereen zeggen, "dat is toch niets bijzonders?"

Afbeelding

Nou euh....... met zwart bedoelt men dus écht écht zwart. Van snavel, kam, lel, binnenkant van de keel tot de poten, en ja zelfs de huid en botten..
Het enige wat nu net níet zwart is, zijn de eieren :') (een groot misverstand).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bloed kroop waar het niet gaan kon..... Ik heb een hele lieve "weide-buurman", (Geert), die wat schapen, geiten, kippen, ganzen en loopeenden heeft. Net als mij, houdt ook hij van aparte, vrij zeldzame rassen... En, hij heeft al kippen, een kippenhok, diverse andere hokken voor z'n dieren naast de schuilstal. Mijn enthousiasme werkte aanstekelijk...
*\o/* :D Tijd voor een gezamenlijk "projectje". *\o/*
1 van zijn kippen is nu broeds.

Dus, na zorgvuldig inlezen, heeft Geert vandaag 12 bevruchte broedeieren opgehaald van een fokker, 100% raszuivere Ayam Cemani.
Afbeelding

De broedse kip apart afgeschermd in een broedbak van het kippenhok, en de 12 eieren onder de broedse kip geschoven.
Afbeelding

Pleegmama zit al fanatiek te broeden:
Afbeelding

De biologische papa:
Afbeelding

En de kinderkuikenkamer voor strakjes is ook alvast klaar
Afbeelding

Over 21 dagen/3 weken vanaf nu, dus laten we zeggen, rond 9 mei, verwachten wij "onze" eerste pikzwarte kuikentjes
<3 <3 <3
(en over een tijdje ook wat kuikens van de loopeenden, die zie je hier misschien ook nog wel langskomen t.z.t.)

Ik zal regelmatig updaten. Volgen jullie mee, en duimen jullie mee voor een mooie opbrengst uit de broedeieren?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 18-04-20 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt


crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:27

Ik volg!! Ze zijn echt gaaf! Hoe zijn ze qua karakter?

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:29

Nou ik ben heel erg benieuwd! Wat een aparte kip...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:29

Ik gok dat je 9 mei bedoelt? :P

Zoolgangster

Berichten: 9522
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:30

Interessant, hier in Nederland heb ik ze nog nooit gezien, dat het je gelukt is een fokker te vinden!
Ik volg dus.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Anoniem

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:31

Hier in België zijn ze wel regelmatig te vinden. Nu met de corona ligt het kweken hier echt stil, maar vorig jaar zaten er hier toch een stuk of 7/8 fokkers in een straal van 10 kilometer.

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-20 16:32

Daar hebben we dus zelf nog geen ervaring mee, maar het schijnt dat het een temperamentvol ras is, wat bij veel aandacht heel aanhankelijk en alert naar hun verzorger kunnen worden. Maar wel op hun hoede blijven voor onbekenden en onverwachte gebeurtenissen.

Volgens mij zaten/zitten er enkele bokkers die ook Ayam Cemani kippen hadden en/of hebben.

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-20 16:33

DeMolenhoek schreef:
Ik gok dat je 9 mei bedoelt? :P

Hahaha oeps, thanx, meteen aangepast }:0

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:37

Die zijn idd apart zeg!
Zijn ze nu nog steeds zo duur of valt het mee?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Misty12

Berichten: 7027
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:37

Aparte kipjes. Leuk hoor. Zijn alle eitjes ook echt bevrucht? Spannend. Zelf hebben we 2 krielkipjes achter het huis. Het ene kipje is in de zomer heel vaak broeds. Ik heb er al een paar keer over zitten denken om er een paar bevruchte eitjes onder te leggen. Maar goed, ik heb niet super veel ruimte dus 2 kipjes is genoeg. Maar kuikentjes zijn ook wel erg schattig. Succes!

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Mars

Berichten: 33215
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:39

Wauw wat bijzonder!! Ik ga zeker mee volgen, ben heel benieuwd naar je kuikens straks! Blijven ze ook allemaal?

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:42

Ik ben benieuwd! Ik volg mee!

"Love the life you live, live the life you love."

Pandora2
Berichten: 19831
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:42

Leuk ! Ik kom dit projectje volgen ! Mooie kippen <3
Wel jammer dat ze geen zwarte eieren leggen :D

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:48

Ik volg! Wat een beauties <3.

Pluttersput

Berichten: 15008
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:50

Oh ik heb ze inderdaad voorbij zien komen toen ze net in kwamen :j nu zie je ze al veel meer.
Ik ben benieuwd naar je kuikjes als ze er zijn! En loopeenden kuikens mag je van mij ook foto's van neerzetten hoor.. die vind ik stiekem nog het allerleukst <3

Siers83

Berichten: 7244
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:51

Ik volg ook! Wat een apart kip zeg

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

Anoniem

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:53

Die heb ik afgelopen zomer ergens gezien. Ik heb het niet zo op kippen, maar ik heb er ontzettend naar zitten staren.

imaudy
Berichten: 4944
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:53

Wat leuk, hij lijkt wel een zwarte pot verf gevallen te zijn ! Ik volg ook.

[o]

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-20 16:54

Zoolgangster schreef:
Interessant, hier in Nederland heb ik ze nog nooit gezien, dat het je gelukt is een fokker te vinden!
Ik volg dus.


Er staan soms wel advertenties voor broedeieren, niet veel hoor. Om zelf met broedmachine uit te broeden, of dus onder je eigen broedse kip. Sommigen doen ook wel verzenden op speciale manier.

DeMolenhoek schreef:
Hier in België zijn ze wel regelmatig te vinden. Nu met de corona ligt het kweken hier echt stil, maar vorig jaar zaten er hier toch een stuk of 7/8 fokkers in een straal van 10 kilometer.

Ik had ze dus zelf ook echt nog nooit gezien of van gehoord. Denk als ik ze in het echt ergens had zien lopen, ik serieus had staan kijken van :wow: :wow: :wow:

Misty12 schreef:
Aparte kipjes. Leuk hoor. Zijn alle eitjes ook echt bevrucht? Spannend. Zelf hebben we 2 krielkipjes achter het huis. Het ene kipje is in de zomer heel vaak broeds. Ik heb er al een paar keer over zitten denken om er een paar bevruchte eitjes onder te leggen. Maar goed, ik heb niet super veel ruimte dus 2 kipjes is genoeg. Maar kuikentjes zijn ook wel erg schattig. Succes!

Dat hopen we natuurlijk wel; fokker is ervaren fokker die dus broedeieren verkoopt. Natuurlijk heb je nooit 100% garantie dat ze allemaal uit komen, om diverse redenen. Daarom bewust 12 stuks besteld, er vanuit gaande dat er wellicht sommigen niet uit zullen gaan komen.

Mars schreef:
Wauw wat bijzonder!! Ik ga zeker mee volgen, ben heel benieuwd naar je kuikens straks! Blijven ze ook allemaal?

Ik denk het wel...... ruimte zát, grote weilanden, boomgaard etc. Even kijken hoe de verhouding haantjes/hennetjes zal zijn, Geert is volgens mij wel voornemens om 1 haan aan te houden (en natuurlijk de hennen). Meerdere hanen zal denk ik lastig worden.
Maar...... toevallig ken ik ook iemand met een zeer uitgebreide collectie opgezette dieren, die zelf ook cursussen taxidermie volgt. Denk dat zij wel graag een volgroeide haan aan haar collectie zou willen toevoegen. :o
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 18-04-20 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoed__

Berichten: 6537
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:59

Heel apart, ik volg ook!!

Misty12

Berichten: 7027
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:51

Je zou de eieren kunnen schouwen om te kijken of ze allemaal bevrucht zijn.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:53

Ik kende het ras al wel, maar nog nooit in het echt gezien. Ergens wel jammer dat de eieren niet ook zwart zijn _O-.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:17

Interessant. Ik volg ook. Leuk dat je dat met de buurman kan doen!

Solleke_Noah

Berichten: 11043
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:21

Oh ik volg, wat een speciale kip! En de loopeendjes ben 'k ook wel benieuwd naar :)

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Seven

Berichten: 21125
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:38

Leuk nog iemand met cemani's
Wij hebben al jaren Ayam cemani en hebben ze gekruist met Barnevelders en isa browns om een iets sterkere legkip te kweken maar een minder felle kip dan de normale cemani's .

We zijn begonnen met volle cemani's, volle Barnevelders, volle isa browns en kruisingen tussen de Barnevelder en isa brown.
Het resultaat is allemaal prachtige diep zwarte kippen (en 1 vuilwitte haan) met soms een rode kam/lellen. Ze zijn veel fijner kwa karakter de cemani's zeker de hanen konden flink agressief zijn tegen mensen en ze zijn steviger dan de Ayam cemani's maar niet zo rond als de Barnevelders echt een mooie hybrid. De Haan die we nu nog hebben een vuil witte uit een blauwe Barnevelder en een Ayam camani is echt een ontzettend lief dier en je kan rustig door z'n groep dames lopen zonder dat hij agressie vertoont maar het is wel een beschermde haan tegenover bijv andere vogels, katten etc. Zo gooide hij zich zelf op een aanvallende buizerd om een kip te redden. Gelukkig was ik er op tijd bij en heeft hij het overleefd.


Wat foto's van enkel van onze kippen en hanen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker