"Een zwarte kip", hoorde ik iedereen zeggen, "dat is toch niets bijzonders?"
Nou euh....... met zwart bedoelt men dus écht écht zwart. Van snavel, kam, lel, binnenkant van de keel tot de poten, en ja zelfs de huid en botten..
Het enige wat nu net níet zwart is, zijn de eieren (een groot misverstand).
Bloed kroop waar het niet gaan kon..... Ik heb een hele lieve "weide-buurman", (Geert), die wat schapen, geiten, kippen, ganzen en loopeenden heeft. Net als mij, houdt ook hij van aparte, vrij zeldzame rassen... En, hij heeft al kippen, een kippenhok, diverse andere hokken voor z'n dieren naast de schuilstal. Mijn enthousiasme werkte aanstekelijk...
Tijd voor een gezamenlijk "projectje".
1 van zijn kippen is nu broeds.
Dus, na zorgvuldig inlezen, heeft Geert vandaag 12 bevruchte broedeieren opgehaald van een fokker, 100% raszuivere Ayam Cemani.
De broedse kip apart afgeschermd in een broedbak van het kippenhok, en de 12 eieren onder de broedse kip geschoven.
Pleegmama zit al fanatiek te broeden:
De biologische papa:
En de
Over 21 dagen/3 weken vanaf nu, dus laten we zeggen, rond 9 mei, verwachten wij "onze" eerste pikzwarte kuikentjes
(en over een tijdje ook wat kuikens van de loopeenden, die zie je hier misschien ook nog wel langskomen t.z.t.)
Ik zal regelmatig updaten. Volgen jullie mee, en duimen jullie mee voor een mooie opbrengst uit de broedeieren?