Tamaskan & Groenendaler in de avondzon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Tamaskan & Groenendaler in de avondzon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 16:53

Nu iedereen met dit mooie weer noodgedwongen thuis (en mogelijk zelfs de hele dag binnen) zit is het misschien leuk als ik wat fotootjes deel van mijn honden zodat anderen op die manier een beetje kunnen meegenieten van hun plezier zo tijdens deze crisis.

Eli is onze Tamaskan reu van 3. We hebben hem zelf gefokt.
Bindi is ons Groenendaeler teefje. Zij is vorige week 1 jaar geworden.
Ze kunnen echt eindeloos met elkaar spelen.

1.Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5.Afbeelding

6.Afbeelding

7.Afbeelding

8.Afbeelding

9.Afbeelding

10.Afbeelding

11.Afbeelding

12.Afbeelding

13.Afbeelding

14.Afbeelding

15.Afbeelding

Ze waren meestal een beetje te ver weg voor het objectief dat ik erop had zitten en de camera zelf heeft ook betere tijden gekend, maar het plezier straalt er denk ik alsnog wel af.

Galathil

Re: Tamaskan & Groenendaler in de avondzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:42

Leuke foto's , vind ze allebei zulke mooie honden. <3

Is Bindi eigenlijk al volgroeid? Ik dacht dat Groenendaelers heel groot werden, maar ik vind haar er vrij klein uit zien in vergelijking met Eli.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:44

Ze zijn prachtig! Mooie foto's <3

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:45

Wat zijn ze toch mooi! Allebei! <3
En wat een dikke vachten! Komt daar veel haar vanaf?

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 17:45

Wat een leuke foto's! Je ziet echt dat ze genieten van het spelen met elkaar. Mooie honden ook!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 19:04

Galathil schreef:
Leuke foto's , vind ze allebei zulke mooie honden. <3

Is Bindi eigenlijk al volgroeid? Ik dacht dat Groenendaelers heel groot werden, maar ik vind haar er vrij klein uit zien in vergelijking met Eli.

Dankjewel! Bindi is circa 59 cm dus dat is wel een normale volwassen schofthoogte voor een teef. Ze lijkt mini omdat Eli zo groot is. Eli is 72 cm hoog nl. :j Ik denk ook steeds dat ik een klein hondje heb, maar Elike is gewoon zo huge. Laatst stond ie naast een St. Bernhard en was ie gewoon even groot. :')

Esirene schreef:
Ze zijn prachtig! Mooie foto's <3

Dankjewel! :D

StellaMay schreef:
Wat zijn ze toch mooi! Allebei! <3
En wat een dikke vachten! Komt daar veel haar vanaf?

Dankje!
Vooral van de reu komt énorm veel haar af. We hebben twee keer per jaar een heuse “hairpocalypse” :') Tamaskans verharen redelijk vergelijkbaar met poolhonden (zijn ze deels ook uit opgebouwd) dus hele plukken komen eraf naast losse haren en ik moet hem dan echt met de hand plukken ook. Dat is dus wel een nadeel aan zo’n hond. Bindi valt wel mee, vergeleken met hem.

Niqui schreef:
Wat een leuke foto's! Je ziet echt dat ze genieten van het spelen met elkaar. Mooie honden ook!

Dankjewel! Ze hebben zo’n plezier samen. Ik kan daar echt elke dag zo van genieten. <3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:57

Wat een prachtig stel <3 Ik vroeg me inderdaad ook af of Bindi zo klein was, maar nee dus :)) 72 cm joh, wat enorm!

Vanwaar je keuze voor deze twee rassen? Wat ik -als absolute leek :D :D - er vanaf weet is dat ze best heel verschillend zijn?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 21:19

Berdien schreef:
Wat een prachtig stel <3 Ik vroeg me inderdaad ook af of Bindi zo klein was, maar nee dus :)) 72 cm joh, wat enorm!

Vanwaar je keuze voor deze twee rassen? Wat ik -als absolute leek :D :D - er vanaf weet is dat ze best heel verschillend zijn?

Nee, Eli is echt heel groot. :D
We hebben Eli zelf gefokt uit een uitcross teef die we hebben laten aankeuren, nl. een Groenendaeler.
Afbeelding
Dit was zijn moeder ongeveer een week voor ze stierf.

Afbeelding
Een van de andere pups uit dat nest.

Ze sluiten dus juist wel goed aan, al moet ik wel toegeven... Eli speelt als een Tamaskan en dat vinden veel honden eng. Bindi schreeuwde het in het begin uit van angst, maar heeft inmiddels geleerd te spelen als een Tamaskan.
Wel doen ze beide af en toe tikkertje, zoals hier op de foto’s, en dat is echt een herder ding. :D Tamaskans spelen echt heel wild. :')

Eli is een beetje toevallig zo dat we erin zijn gerold omdat we een enorm sociale, door omstandigheden papierloze, maar heel mooi gefokte Groenendaeler hadden waarvan dus alles bekend was qua achtergrond. We raakten aan de praat met een Tamaskan fokker en zo is dat balletje uiteindelijk gaan rollen met het ras leren kennen, inlezen, keuringen en uiteindelijk een nestje.

Dankzij dit nest zijn er inmiddels meer outcross nesten met Groenendaelers gedaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:23

Aaahhh kijk! Dan is het inderdaad een hele logische combinatie. Eli zijn moeder was ook prachtig zeg :+:

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:27

Superleuk om te zien!
Hoeveel balletjes verslijten ze :D ?

Bindi was je zelf aan het trainen toch?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 21:39

Berdien schreef:
Aaahhh kijk! Dan is het inderdaad een hele logische combinatie. Eli zijn moeder was ook prachtig zeg :+:

Dankjewel! Inmiddels bijna 2 jaar geleden dat we haar hebben verloren en dat doet nog steeds wel pijn. Tegenwoordig is het best een ingeburgerde combinatie binnen de Tamaskan fokkerij, maar destijds was het een klein schandaal. :=

gerlindie schreef:
Superleuk om te zien!
Hoeveel balletjes verslijten ze :D ?

Bindi was je zelf aan het trainen toch?

Normaliter gingen er best wat balletjes doorheen idd. Inmiddels zijn we om de tanden te sparen (want ballen én botten kauwen) overgestapt op deze rubberen ballen en die hebben ze nu een maand en dat gaat tot nu toe goed. Normaal sleten er per maand wel een paar. :') Nu hebben ze dus al de hele maand die ene bal. Ze piepen niet meer, maar ze doen het verder nog heel goed. :Y) Wel zijn deze veel duurder dan de Kong ballen die we hiervoor altijd hadden.

Bindi leid ik idd zelf op. Die gaat als een tierelier. Soms heeft ze een beetje een off day, maar dan haal ik grof geschut tevoorschijn in de vorm van vis als beloning. Van vis wordt ze een heuse piranha en bloedfanatiek. :')

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:55

Ome Eli <3
En je weet ze ook wel uit te zoeken bij de groenendaelers Bindi is ook al zo'n mooie!

Grappig dat Eli wel zo op ballen is. Dat is een van de weinige dingen die Roek niet van haar moeder heeft, speelgoed interesseert haar echt bar weinig :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 22:21

Ja ballen zijn inmiddels wel favoriet. Dat hoort echt bij zijn wandelroutine. Speelgoed speelt ie nog steeds net zo graag mee. En hij is balvaster dan Bindi. :)) Kan ook heel goed ballen vinden, maar niet voor de lol, alleen voor de “echt”. := Paar dagen geleden heeft ie zijn bal nog gevonden in een heel dichte strook bramen/riet dat zelfs door mijn bergschoenen heen prikte en hij moest hem gewoon uitgraven. Heel knap voor een Tamaskan, toch? :D

Bindi heeft mij uitgekozen, haha, net als Inara destijds. <3 Dus alle credits aan haar. :D

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:09

Wat een prachtige honden zeg

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 12:25

Dankjewel!

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:43

Mooie honden & foto's! <3 Eli lijkt echt groot naast Bindi zeg. :D

Zelf hebben we een Groenendaeler x zwitserse herder en daarvoor ook altijd groenendealer(s) gehad.
Zijn erg fijne honden om mee samen te werken. :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 12:52

Als een Tamaskan echt iets wil dan gaan ze ook over lijken _O- Roek zal heel veel doen om bij mij te komen maar voor een bal :n

Emperor schreef:

Zelf hebben we een Groenendaeler x zwitserse herder en daarvoor ook altijd groenendealer(s) gehad.
Ik ben heel benieuwd naar jullie hond, heb je misschien een foto?
Eli's zusje is namelijk gedekt door een zwitserse :Y)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 20:28

Emperor schreef:

Eli is ook gewoon best groot. Ik vergeet dat steeds. In mijn hoofd is ie nog steeds de kleinste van het nest en dat kleine gupje waar ik me zorgen over maakte of ie wel goed groeide ook al is ie al lang de grootste van het stel. :Y)

Ik ben ook wel benieuwd naar je hond! Langhaar of korthaar? Groenendaelers zijn zo leuk om mee te werken idd. Ik hou d’r van.

Van schreef:
Als een Tamaskan echt iets wil dan gaan ze ook over lijken _O- Roek zal heel veel doen om bij mij te komen maar voor een bal :n

Ja, hij kan ook wel een dwarskop zijn. Man, dan moet ik soms echt boos worden en dan is ie ineens weer heel braaf. }:0 Ben wel blij dat Eli dol is op zijn bal, want maakt wandelen een stuk meer ontspannen! Hij is veel rustiger en gezeglijker met bal.
En ga jij nog een mooi fototopic maken van de neefjes en nichtjes van Eli? O:)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:50

Roek lijkt voor mij als ik haar thuis zie ook vrij klein. Maar als ze dan tussen andere honden loopt heeft ze toch echt wel een mooi maatje. Ze is 65cm maar wel rank gebouwd als ze zich opkrult op de bank blijft er niks van over _O-

Roek is wel heel voedsel gericht gelukkig en ze is eigenlijk altijd wel rustig :+
Ik heb wel een volgtopic van de pups :Y) [BB-HK] [VOLG] Nestje Tamaskan gepland

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 22:07

Wat een leuk duo zeg! :D Lekker samen spelen met de bal. <3
Bindi lijkt idd wel mini zo naast Eli haha. _O- Nu ben ik zelf Bouviers gewoon, dus de meeste honden lijken ook wel mini daartegen. :')

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 23:09

Van schreef:
Roek lijkt voor mij als ik haar thuis zie ook vrij klein. Maar als ze dan tussen andere honden loopt heeft ze toch echt wel een mooi maatje. Ze is 65cm maar wel rank gebouwd als ze zich opkrult op de bank blijft er niks van over _O-

Roek is wel heel voedsel gericht gelukkig en ze is eigenlijk altijd wel rustig :+
Ik heb wel een volgtopic van de pups :Y) [BB-HK] [VOLG] Nestje Tamaskan gepland

Ah, ik ga kijken! Is met Eli trouwens ook, als ie zich opkrult als een vosje dan is ie zó klein ineens. <3 Heel schattig. Al is ie wel best uitgezwaaid afgelopen jaar. :j

65 cm is een hele nette maat voor een teef, vind ik. Zeker een halve Groenendaeler. :j

Retjethorse schreef:
Bindi lijkt idd wel mini zo naast Eli haha. _O- Nu ben ik zelf Bouviers gewoon, dus de meeste honden lijken ook wel mini daartegen. :')

Oh ze kunnen zo leuk samen spelen, ook in de tuin.
Onze buren hebben jaren bouviers gehad en ook gefokt. Zij passen regelmatig op Eli en zelfs zij vinden hem groot, haha. :D :D Bouviers zijn ook leuk! Hun laatste was een blonde. Die is 16 geworden.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:36

Roek heeft inderdaad een prima maat voor een Tamaskan teef. Er zijn er genoeg die kleiner zijn. Al zijn Tammies van haar maat meestal wel rond de 30kg. Roek is maar 22-23kg :+
Ze heeft ook maar kleine voetjes :') Als pup ook vaak genoeg gehoord dat ze klein zou blijven want ze heeft geen dikke poten _O-

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:15

Natuurlijk heb ik een foto van onze hond! :D

Afbeelding
Dit is onze Sjef, een reu van nu 1 jaar oud. Zijn moeder is een Groenendealer en zijn vader een Zwitserse Herder. Hij heeft veel weg van de Groenendealer, maar ook van de Zwitserse Herder. Hij is zwart van kleur, maar heeft bij zijn achterbenen, kraag en oren witte haren. Ook heeft ie eens tipje op z'n borst. Kwa karakter is ie heel waaks, baas gericht en wil graag werken.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 19:48

Mooie hond! Je ziet inderdaad beide rassen wel terug en seal van kleur dat had ik niet zo snel verwacht uit die combinatie.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 19:45

JoSav schreef:
Retjethorse schreef:

Oh ze kunnen zo leuk samen spelen, ook in de tuin.
Onze buren hebben jaren bouviers gehad en ook gefokt. Zij passen regelmatig op Eli en zelfs zij vinden hem groot, haha. :D :D Bouviers zijn ook leuk! Hun laatste was een blonde. Die is 16 geworden.
Altijd leuk als je ze zo ziet spelen! :))
Wauw, 16 is echt oud! Wij hebben zoveel geluk niet gehad met de gezondheid van onze Boefjes... :( De slechtste van gezondheid is het oudst geworden en was 10 jaar. De beste qua gezondheid is op 8 jarige leeftijd gestorven. Ik hoop dat we met ons huidig monster meer geluk mogen hebben. :=