Kuiken dood in ei, ei openen + foto’s

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kuiken dood in ei, ei openen + foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:41

Opgelet: In dit topic staan foto’s van een overleden kuiken in het ei

Even wat uitleg over het broedproces:

Regelmatig broed ik eieren uit van diverse kippenrassen. Hiervoor gebruik ik een R Com King Suro 20. Instellingen zijn 37.7 temperatuur en 45% vochtigheid. Bij uitkomst gaat de vochtigheid naar 70%.

De eieren gaan, met de luchtkamer naar boven, er in op dag 1. Op dag 6 schouw ik deze in een donkere ruimte. Dit gebeurt door middel van een sterke lamp te plaatsen op de schaal. Indien het ei bevrucht is zie je een zwart, bewegend stipje. De volledige schaal is ook bedekt met aders. Hierna kom ik niet meer aan de eieren tot dag 19. Dan wordt de broedmachine uit het keer systeem gehaald en vlak gezet. De eieren worden voor een laatste keer geschouwd. Eieren die niet volledig donker zijn met een kleine luchtkamer zijn vroegtijdig afgestorven. Deze worden uit de machine gehaald. De eieren worden ook vlak gelegd opdat de kuikens makkelijker uit het ei kunnen. Op deze dag gaat ook de luchtvochtigheid omhoog.

Op dag 20 komt meestal al een kuiken uit. De norm is normaal 21 dagen, maar bij elke broedronde zit er wel een snelle bij die eerder komt piepen. Op dag 21 is de echte baby boom. Dan komt 75% uit. Op dag 22 komen er nog enkele laatkomers uit. 12 uur na de laatste uitkomst neem ik de overige eieren uit de machine en schouw ik nog een laatste keer voor de zekerheid. Dan zie ik dat, in plaats van een grote zwarte vlek en een grote luchtkamer, er onderaan in het ei ook een lichte vlek is gekomen. Dit wil zeggen dat het kuiken is gestorven.

Waarom sterven de kuikens vlak voor uit komst?:

Vaak zijn dit zwakke kuikens die bv de kracht niet hebben om hun schaal kapot te breken. Ook kan het zijn dat er intern wat verkeerd ging waardoor de eidooier niet wordt opgenomen.

Hoe komt een kuiken uit het ei:

Bij uitkomst prikt het kuiken met de eitand, een hard stukje op de snavel, door het vlies de luchtkamer in. Hier kan het kuiken zuurstof opnemen waardoor het aansterkt. Ondertussen begint de eidooier langzaam de buik in te trekken. Deze dooier voorziet het kuiken de eerste dagen van voeding. Verder gaat ook al het bloed uit de bloedvaten naar het kuiken. Verderop in dit proces pikt het kuiken ook de eischaal aan. Dit is heel miniem maar genoeg om meer zuurstof te krijgen. Het kuiken is nu krachten aan het opbouwen om uit te komen. Na enkele uren wordt de schaal verder kapot gepikt. Het kuiken is er klaar voor. De dooier en het bloed zijn opgenomen. Het kuiken breekt langzaam uit het ei. Na uitkomst zijn de kuikens zeer zwak. Het heeft veel energie gevraagd. Ze liggen dus vaak enkele uren uitgestrekt te bekomen. Na 12 uur zijn ze droog en aangesterkt, waarop ze kunnen verhuizen naar hun verblijf.

Zoals jullie kunnen zien is dit kuiken er wel in geslaagd om tot in de luchtkamer te geraken. Helaas heeft het de dooier niet kunnen opnemen waardoor het uiteindelijk is gestorven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 01-08-19 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onjuiste tag verwijderd uit titel

_Nelleke_

Re: [Informatief] Kuiken dood in ei, ei openen + foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:48

Wat interessant zeg. Dat wat aan zijn buik hangt is de dooier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:50

Klopt :j Dit trekt normaal de buik in waarna dit toe groeit. Als ze net zijn uitgekomen en ze zijn nog nat zie je een klein puntje op hun buik zitten, te vergelijken met een navel bij ons :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:51

Oeh, heel gaaf om even zo 'binnenin' te kijken!

Wat voor ras kip is dit?
Het lijkt een aardig groot kuiken

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:52

Idd heel boeiend. Nooit geweten ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:54

gerlindie schreef:
Oeh, heel gaaf om even zo 'binnenin' te kijken!

Wat voor ras kip is dit?
Het lijkt een aardig groot kuiken

Mechelse koekoek. Dit is een ander kuiken van dezelfde broedronde die gisteren is uitgekomen :)

Afbeelding

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:54

Pfoeh, indrukwekkende foto's.

Heb ik ook eens aan de hand. Een aangepikt ei, dat maar niet verder open werd gemaakt. Uiteindelijk heb ik het opengemaakt en alles aan mijn kinderen laten zien die het erg interessant vonden. Op mijn plechtige opmerking: 'het kuikentje is helaas gestorven' riep mijn jongste: maar het beweegt!!
Om een lang verhaal kort te maken: Kukel is gezond groot geworden, eerst in huis bij hond en kat, later tussen de cavia's los in de tuin. Het allertamste kuiken-kipje ter wereld.

Jammer dat jouw kuiken het niet heeft gered, maar bijzonder indringende foto's (die ik ook een klein beetje gatver vind).

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:56

DeMolenhoek schreef:
Klopt :j Dit trekt normaal de buik in waarna dit toe groeit. Als ze net zijn uitgekomen en ze zijn nog nat zie je een klein puntje op hun buik zitten, te vergelijken met een navel bij ons :)

Als je een vogeltje vindt dat de dooierzak er nog aan heeft zitten, is deze dan nooit levensvatbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:59

Hangt af van hoe groot deze dooierzak nog is. De grote zoals dit was sowieso niet levensvatbaar, mede ook doordat het niet al het bloed heeft opgenomen. Indien het echt nog maar een minieme dooierzak betreft kun je proberen helpen door het vochtig te houden zodat het verder naar binnen kan trekken. Mij is het nog niet gelukt. Heb er al eens 1tje gehad die met een halve dooierzak er nog aan uit het ei is gekropen. Helaas wordt dit ook vaak gevolgd door een ernstige navelbreuk, doordat het kuiken nu ruimte heeft om te bewegen en er hierdoor druk op komt te staan.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:01

wat super interessant!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:11

Wauw, mooi om te zien. Sneu dat ie het niet gehaald heeft natuurlijk, maar dat zal denk ik wel een reden hebben idd.

Mooi en leerzaam om te zien! Hoe zoiets werkt en groeit.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:13

Gezien de hoeveelheid foto's in de openingspost verplaats ik dit topic naar Beestenboel In the picture.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:19

Oeh wat gaaf om dit een x te zien! Uiteraard heel sneu dat dit kuiken t niet heeft gered...

Anoniem

Re: Kuiken dood in ei, ei openen + foto’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:21

Niet heel smakelijk, wel heel interessant om eens te zien.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:23

Hier gaat de luchtvochtigheid naar 60% en de temperatuur naar 37,4 ( begin met 37,7) hoeveel procent uitkomst heb jij met 70%?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:30

Zo goed als alles. Nu wat minder. 17 van de 20. Vorige rondes 15 van de 16, 11 van de 12 etc.

Mijn eenden gaan wel naar 60% :) Temperatuur gaat dan ook naar 37,3.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:42

Ooh netjes!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:10

Echt interessant :) ik heb niet veel verstand van kippen maar wel leuk om te zien dit.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:18

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:46

Wow, wat interessant om de foto's te zien en je uitleg te lezen. Sneu voor het beestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:48

Heel erg gaaf inderdaad :j

Er zijn ook timelaps van eieren die worden uitgebroed buiten het ei. Als je snapt wat ik bedoel :+ Helaas sterft 9/10 het kuiken op 19 dagen, ivm onvoldoende zuurstof. Ze hebben dan geen luchtkamer en dat breekt ze wel op.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:50