Gisteren ben ik met mijn kogelvis bij de tandarts geweest. Ik dacht, misschien is het leuk als ik een fotoverslagje laat zien!
Allereerst de patiënt, Captain Hufflepuff!

Captain Hufflepuff is een Tetraodon Biocellatus. Oftewel een figure-eight (F8) kogelvis. Deze naam ontlenen ze aan het feit dat ze een '8' op hun rug hebben:

De tanden van een F8 groeien, net als bij konijnen, hun hele leven door. In het wild eten ze hard voedsel zoals garnalen en veel slakjes. Helaas is mijn F8 wat kieskeuriger. Garnalen vind hij heerlijk maar van slakken moet hij niets hebben. Daarom zijn de tandjes nu na ruim een jaar wat te lang geworden wat resulteerde in dit:

In het aquariumtopic had iemand de tanden van haar kogelvis ook geknipt en ik heb direct een afspraak gemaakt bij de dierenarts om dit ook te laten doen. Had het nog nooit gedaan maar informatie opgezocht en ben er voor gegaan!
Een vis kun je onder narcose brengen met kruidnagel olie. In een emmertje van een liter heb ik 0.1 ml kruidnagelolie gedaan. Na 5 minuten werd hij slaperig en heb ik hem met een vochtig doekje vastgehouden.

Vervolgens hebben we de tanden geslepen met een kleine soort slijptol die ook gebruikt wordt bij het slijpen van konijnen tanden.

Met als resultaat weer een mooi bekkie!

Natijd hebben we hem in een bakje gedaan met vers (brak)water en kwam hij na zo'n 5 minuten weer bij uit de narcose. Was wel even spannend maar ging gelukkig redelijk snel!
Hij zwemt nu weer rond alsof er nooit iets gebeurd is.

Bedankt voor het kijken, een reactie is leuk!