Wij hebben momenteel 4 katten. We wonen in een rustige buurt (doodlopende straat, bos vlak naast ons), en de katten kunnen naar eigen wens binnen en buiten dmv een kattenluik. We hebben verschillende voerbakjes verspreid staan met eten. Ze hebben constant eten tot hun beschikking.
Eén van de vier katten is een poes van 11 jaar. We hebben haar sinds haar 2 jaar en ze is altijd mooi op gewicht geweest. Ze liep ook bijna altijd buiten rond, joeg op muizen etc. Nu ze wat ouder wordt ligt ze eigenlijk voornamelijk binnen en slaapt ze meer. Sinds een jaar is ze dan ook flink beginnen bijkomen. Een aantal maanden geleden trok ik aan de alarmbel en zijn we overgeschakeld van voeding. Eerst kregen ze de Multicat van Prins, gemengd met gewoon kattenvoer van de Aldi (mijn moeder vond het anders te prijzig). Nu hebben we de Weight Reduction van Prins, gemengd met de Sterilised voeding van het huismerk van de Aveve.
Ik zie echter nog geen merkbaar verschil. We hebben ook geen weegschaal ter beschikking momenteel dus kan haar niet wegen. Ik ben dus flink aan het nadenken voor andere en extra oplossingen om haar gewichtsverlies te stimuleren. Ze speelt niet (meer), heeft ze nooit echt gedaan. Ze gaat dagelijks wel een paar keer een rondje lopen buiten maar ook niet vaak. Als ze al lang op bed ligt zet ik haar af en toe buiten zodat ze wat wandelt. De bakjes voer staan allemaal op verschillende hoge niveaus (kasten, krabpaal…) zodat ze gestimuleerd worden om te klimmen en springen.
Apart eten geven is hier geen optie. Ze zijn zo gewend om 24/7 eten tot hun beschikking te hebben. Bovendien hebben we 1 kat die eigenlijk nooit binnenkomt behalve om te eten, en die erg bang is naar mensen toe. Voor hem ‘moeten’ we dus wel continue eten hebben staan. Volledig overschakelen op een dieetvoeding is ook niet echt een optie, gezien alle vier de katten van alle vier de bakjes eten, en de andere drie zijn gewoon goed op gewicht (ééntje zit ook net op de grens, daar mag echt niet teveel af). Zo’n voerbakjes met chipherkenning zijn helaas geen optie hier, gezien de prijs en het feit dat twee katten niet gechipt zijn (deze twee katten zijn van mijn moeder en zij wil ze niet laten chippen, dus hier graag geen commentaar op).
Aanvulling: we gaan sowieso volgende maand met haar naar de DA voor vaccinaties en willen dan een controle bloedonderzoek laten doen. Ze oogt verder wel gewoon 'fit', is niet mega sloom maar gewoon minder actief. Dit is niet plots gebeurd, maar geleidelijk aan de afgelopen 1-2 jaar.
Wie denkt er mee?