Gevederde vriendjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 20:38

Het is alweer lang geleden dat ik een topic heb geopend over mijn gevederde vriendjes (en vriendinnetjes) en aangezien ze alweer flink zijn gegroeid en er van alles heeft gespeeld, werd het maar weer eens tijd!

Ik zal beginnen met Coco, een Noord Hollands Blauwe haan van 10 april 2017. Hij kwam in mei bij ons als klein kuikentje <3 :
Afbeelding

Inmiddels ziet hij er nu zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen we er zeker van waren dat Coco een Coco was en geen Cocolientje, kreeg Coco twee vriendinnetjes.
Elsa, een Orpington Groot hennetje van 20 april 2017:
Als jong gupke
Afbeelding

en inmiddels:
Afbeelding

Afbeelding

en Nora, ook een Orpington Groot hennetje van 20 april 2017:
Ook als kleintje
Afbeelding

en nu
Afbeelding

Helaas kreeg Nora een dag nadat ik bovenstaande foto had gemaakt een zere poot. Ze heeft waarschijnlijk ergens in vast gezeten en zich losgetrokken, waardoor haar knie is ontwricht. Ik heb haar fokker gebeld en die is meteen langskomen en heeft het gewrichtje weer gezet, maar door alles heeft ze een peesbeschadiging opgelopen. De DA is langs geweest en heeft dit bevestigd. Het enige dat goed voor haar is, is rust. Dus Nora kwam overdag apart van de andere beide en alleen in de nachten zaten ze samen in het nachthok. Toch bleek dit niet voldoende rust te geven en ging het slechter met Nora in plaats van beter. Daarom hebben we nu in overleg met de fokker besloten dat Nora voorlopig terug gaat naar hem. Ze komt in een ruimte waar ze niet wordt lastig gevallen door andere kippen en krijgt 24 uurs zorg zodat haar kansen het grootst zijn. Ik vond het een rot beslissing, maar voor haar is dit nu het beste. Als ze weer beter wordt (dat is nog afwachten) dan komt ze zeker terug, maar dat kan pas als ze weer samen kan met de andere kippen en zich kan verweren tegen de haan. Ik duim voor haar.

Omdat Nora nu eerst weg is, heeft de fokker een andere hen voor ons meegebracht. Hoewel ik de situatie liever anders had gezien is zij natuurlijk niet minder welkom en ik stel jullie dan ook graag voor aan Nina! Nina is ook een Orpington Groot hennetje van afgelopen voorjaar:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor wie nog twijfelt of kipjes iets voor hem of haar is, als ik had geweten dat het ZULKE leuke dieren waren, dan was ik er al jaren eerder aan begonnen. Het zijn hele vriendelijke en gezellige wezentjes. Ze lopen hier overdag los op het erf en ze wandelen altijd met me mee als ik daar aan het werk ben. Schooien kunnen ze ook goed :o en Coco is inmiddels super tam. Echt een grote knuffel-vogel. Heerlijke beestjes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:58

<3 kipjes zijn echt geweldig

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:01

Wat leuk, kippen als huisdier! :):)

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 23:44

Ja, ik vind ze ook geweldig!

Bootsiebob

Berichten: 5540
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:50

Wat een mooie kipjes en die eerste foto <3 !!

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 01:55

Hele leuke kippen en super enthousiast verhaal!
We hebben ook een huis met grote tuin en willen volgend voorjaar aan kipjes beginnen <3

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 13:10

Super schattig. Wat een gave haan <3

Maar ze lopen los? Gaan ze dan nooit de weg op?

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 15:34

Bedankt! Ja klopt, ze lopen overdag los op het erf. In principe zit alles redelijk afgesloten met heggen en hekken, maar we hebben er wel eens eentje bij de buren weg mogen plukken :+

Vandaag mocht Nina ook voor het eerst de ren uit, toch wel even spannend hoor! Hopelijk lukt het om haar straks weer in de ren te krijgen. Als ze dat eenmaal weten, dan komt het wel goed, maar het vinden van het deurtje is altijd wel even een dingetje. Ze gaat ook nog niet met de andere kippen mee merkte ik.
Afbeelding

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:50

Mooie foto's en wat een prachtige kipjes heb je daar <3
Erg rot van Nora.. Ik hoop dat ze opknapt en weer snel thuis kan komen :(:) Nina is trouwens ook erg knap zeg!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:52

Leuke kipjes. Overweeg er ook weer eens aan te beginnen. Als de vele lopende projecten klaar zijn....

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:05

Kipjes zijn fantastisch. Heb ook al jaren kipjes. Nu van de eerste alleen nog 2 hennetjes, vuilnisbakjes (vermoedelijk 6 jaar oud). Daarbij een wyantotte haantje en 1 hennetje (waren 3 hennetjes, 2 overleden). Allemaal krieltjes.
En nu 2 kruisingen welsummer met Sussex grote kipjes.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 18:50

Frummels dank je wel! Ik hoop het ook echt dat ze beter mag worden en terug komt.

Kuggur dank je. Hihi, als ik had moeten wachten tot al onze projecten klaar zijn dan had ik denk ik over 20 jaar eindelijk mijn kipjes pas.

jeetje77 nou dat klinkt alsof ik er nooit meer vanaf ga komen ook :D. Verslavend?

Ze is met een klein beetje hulp zelf de ren weer in gewandeld vanmiddag en ook zelf op stok gegaan, ik ben heel tevreden!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:59

Wat leuk dat je zo goed voor je kipjes zorgt. inderdaad hele onderschatte dieren.Gaat Coco s'morgens vroeg niet de hele buurt wakker kraaien,of woon jij lekker landelijk?

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:16

Oh ja murosch, je komt er niet meer vanaf. Ze zijn zo gezellig.
Wij hebben er eentje die over het hekje vd ren springt. Die staat dus rond vd middag bij de achterdeur... Waar blijft mijn lekkernij (banaan delen met mijn man oid).
Of ze loopt het konijnenhok binnen om hun eten op te eten. De konijnen wonen namelijk op het terras.

Bootsiebob

Berichten: 5540
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:33

Wat goed dat ze de ren in is gegaan!
Kipjes... ik zou er de hele dag wel naar kunnen kijken, zo gezellig <3

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-17 19:36

Inmiddels gaat het super met Nina, ze is geaccepteerd in de groep en loopt nu ook echt samen met de anderen. Vanmiddag heeft ze voor het eerst uit mijn hand gegeten dus ze wordt ook steeds wat tammer. Ik ga komend weekend even met de fokker bellen om te vragen hoe het met Nora gaat inmiddels. Hopelijk knapt ze op.

Alle drie samen
Afbeelding

Mijn überknappe haanemans Coco <3
Afbeelding

De dames
Afbeelding

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 21:40

Wat fijn! Coco <3

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:56

Wat een knappe kippen.

Bootsiebob

Berichten: 5540
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 20:50

Zulke mooie kipsels <3

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 22:23

Nora is helaas overleden. Wat het nu geweest is zal een raadsel blijven. Heel jammer, maar ze heeft nu geen pijn meer.

Anjali ik zie dat ik was vergeten om op je eerdere reactie in te gaan. Coco kraait natuurlijk wel s ochtends, maar daar heeft niemand last van. De buren wonen op afstand (we wonen inderdaad landelijk) en zij hebben ook kippen (en een haan) :)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:33

Leuke kippen!

Hier zijn we de kippenren aan het opknappen en dan komen er ook weer wat kippen.
We hebben erg veel last van vossen en marters, de laatste groep kippen was ook weer gegrepen :(
Bij jullie geen last daarvan?
Volgens mij is m'n vader nu een hele vesting aan het bouwen :')

Bootsiebob

Berichten: 5540
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:56

Wat sneu van Nora.... :(:)

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 13:41

Dank je Marije, tot nu toe gaat het goed ermee. Verderop lopen ook al jaren kippen, maar ik heb ook al verhalen gehoord over marters, dus ze zullen vast niet ver weg zijn. Overdag mogen ze hier los lopen maar tegen schemering gaan ze in de ren en ik heb binnen in de ren het nachthok staan. Daar gaan ze op stok en dat gaat ook dicht. Het is mijn grootste angst dat ze worden gegrepen, hopelijk blijft me dat bespaard.

Danke Bootsiebob, echt heel sneu ja.

Ik heb nog wel een leuk nieuwtje, maar daarvoor moet ik even een foto uploaden vanaf mijn telefoon, dus ik ga mijn bericht nog even bewerken :)

Hier komt de edit:
<3 <3 <3
Afbeelding

Vanmorgen het allereerste eitje gevonden van onze kipjes!! Elsa heeft haar eerste ei gelegd, hoe lief!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:50

Wat enorm sneu van Nora.. :( Maar hoe ontzettend schattig is dat ei!

Bootsiebob

Berichten: 5540
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Gevederde vriendjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:16

Jaaaaaaaaa een ei *\o/*

Wat leuk!