In het Spaanse asiel waarvoor ik vrijwilliger ben, leven de honden in roedels in kennels. Om vechten om het eten te voorkomen, wordt er ruim gevoerd. Dit in combinatie met weinig beweging, maakt dat sommige langzitters flink overgewicht krijgen. Ik heb al een aantal van deze honden in de opvang gehad. Deze honden waren echter niks vergeleken bij Rico, wat was die arme stakker dik. Ruim drie jaar asiel had een oude hond van deze pas vierjarige Podenco gemaakt.
En zo kon ik eind november Rico ophalen vanaf het vliegveld. Arme hond, hij was zo sneu. We kregen hem met moeite in de auto getild. Eenmaal thuis bleek dat hij nog veel moest leren. Hij durfde niet in een mandje te gaan liggen, dus legde ik een kleedje voor hem op de grond. Dat vond hij wel fijn. De eerste dagen durfde hij zijn pootjes niet op het gras te zetten, hij durfde niet te eten, tuigje om en aan riempje lopen kende hij niet.
Ondanks alles had Rico vanaf de eerste dag een plek in mijn hart. Wat een aandoenlijke hond, zo blij met ieder beetje comfort. En ondanks dat hij veel spannend vond, was er na de eerste spannendste uren gelijk contact

Uiteindelijk durfde hij uit mijn handen geweekte brokjes te eten. Zo heb ik hem de eerste weken gevoerd, uiteraard goede dieetbrokken, tot hij zelfstandig durfde te eten. Het wandelen zijn we heel voorzichtig op gaan bouwen. Al snel vond hij dit heel erg leuk.
We zagen Rico afvallen en blijer worden. Steeds waren er nieuwe mijlpalen. Tegen de kerst kon hij zelf op de bank klimmen. Een paar weken later kon hij galopperen (noem je dat zo bij een hond?). Hij ging zelfs spelen en balletje apporteren. Geweldig om zo'n ontwikkeling mee te mogen maken.
Inmiddels is Rico ruim acht kg afgevallen. Ik denk dat we nog een kilo of vier te gaan hebben voor zijn gewicht helemaal goed is. Hij is hartstikke fit, we maken lange wandelingen en ik geniet vreselijk van hem.
Ik heb de afgelopen maanden veel foto's van Rico gemaakt, vooral omdat ik het leuk vond om de veranderingen vast te leggen. En hoewel hij misschien niet zo'n knappe hond is, vind ik hem erg fotogeniek!

Is hij niet bijzonder?