Eigen hond bijt mij..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LB_ED

Eigen hond bijt mij..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 14:39

Hallo!
Ik zal mij eerst even voorstellen,
Ik ben Laura, woon samen met mijn vriend en onze aller liefste hond bruce.

Het gaat dus helaas over Bruce..

Bruce is een kruising tussen een Bordeaux dog en een Stafford, hij is bijna 3 jaar en de liefste schat die ik ken..

Het is absoluut geen complexe hond, hij vind alles en iedereen leuk. Behalve fietsen dat vind hij maar niks en gaat ze graag uit de weg.. Bruce is echt mijn maatje, we knuffelen heel erg veel, wandelen uren door het bos, spelen vaak en erg veel met zijn bal en eigenlijk gaat hij overal mee naartoe. Hij is niet druk qua karakter en luistert echt super naar commando's.
Klinkt allemaal perfect, en dat was het ook..

Mijn vriend heeft een autobedrijf waar bruce elke dag mee naartoe gaat om te werken. Ik werk voor een bedrijf dat automaterialen bezorgd bij garages, dus ook bij die van mijn vriend. Gemiddeld kom ik er tussen de 2 en de 5x op een dag. Bruce loopt altijd los rond daar, gaat lekker zijn eigen gang en vind de aandacht van de klanten natuurlijk helemaal top.

Nu kom ik eergisteren bij hem aanrijden, en parkeer mijn auto altijd op dezelfde plek. Mijn standaard ritueel is eerst knuffelen met bruce (omdat hij ook gelijk enthousiast aan komt rennen als hij mij ziet, dan gaat hij netjes zitten en wacht tot ik mijn handen vrij heb) vervolgens loop ik naar m'n vriend om even hallo te zeggen en ga in het kantoor zitten.

Dat deed ik dus ook zoals altijd.. Bruce loopt achter mij aan en komt voor mij op de grond liggen. Ik ben even aan het praten met een vaste klant en vervolgens is de klant weg en wil ik op de grond gaan zitten om bruce even te aaien. Voordat ik kon gaan zitten vliegt bruce mij aan en voordat ik het weet bijt hij mij in mijn arm en hand. Ik spring op en wil bruce weg duwen, hij bleef maar doorgaan met bijten en grommen, hij stond inmiddels al op zijn achterbenen en greep 2 tot 3x naar mijn gezicht.

Sorry voor de mensen die dit zielig gaan vinden, maar dit is een reactie van mij, en ook om mijzelf te verdedigen:
Bruce staat nog steeds tegen mij aan, hij klemt zijn voorbenen vast om mijn arm heen. Een aantal tellen deed hij even niks, en schop ik hem hard onderuit door tegen zijn achterbenen te schoppen. Hij valt neer, ik pakken bij zijn nek vel en geef hem een flinke klap op zijn nek (met m'n vuist). In de tussentijd is mijn vriend ook in het kantoor en zet bruce uit het kantoor om maar mijn hand en arm te kijken.

Inmiddels zijn wij een dag verder en is bruce dus nu zodanig bang voor mij (ik denk dus door die laatste klap) dat als ik maar een stap in zijn richting zet, hij gelijk weer de aanval in gaat. Inmiddels heeft mijn vriend een muilkorf gehaald omdat ik mij simpel weg niet meer kan bewegen in huis of op de garage of hij gaat de aanval in.

Ik heb totaal geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren, bruce schrok niet op het moment toen ik wilde aaien etc.. Ik heb al heel wat af gegoogled maar ik ben echt radeloos.. Misschien heeft iemand een idee hoe dit zo heeft kunnen gebeuren? Ik heb geen verwachtingen van de antwoorden maar wil graag weten hoe dit heeft kunnen gebeuren en vooral hoe ik ervoor kan zorgen dat hij niet meer bang is, en we weer net zo'n goede band kunnen krijgen als hiervoor..

Hier nog een aantal foto's..

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:45

Ik vindt het heel naar! Maar ik heb geen idee hoe je dit kan oplossen!! :n
Misschien cecar van Dog Whisperer(ofzo) erbij halen??

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:45

Zo das schrikken!
Kan me voorstellen dat je in paniek jezelf verdedigt, je foto's zijn er trouwens niet.

Hoe gaat het met je verwondingen nu?

Ik denk dat n cursus hondentraining of vertrouwen of wat dan ook voor jullie drie-en nodig is om de band te herstellen. Persoonlijk vind ik het een eng idee dat zo'n grote zware hond onverwachts kan aanvallen; er was naar jou zeggen geen aanleiding dus wordt t lastig voorkomen..

Ik wens je veel succes en sterkte!

Willemina_L

Re: Eigen hond bijt mij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:49

Zoek alsjeblieft contact met een goede gedragstherapeut. En sluit niet uit dat het iets lichamelijks kan zijn natuurlijk. Wat een schrik en wat vreselijk voor je! :(:)

Zoek zo snel mogelijk hulp want dit mag niet te lang duren deze situatie van wantrouwen.... Heel veel sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:51

Nou, zo'n lieve schat is het dus blijkbaar niet :=
Lijkt mij een gedrags/communicatieprobleem tussen jullie. Hoe heb je hem benaderd?

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:52

Is er misschien iets met zijn ogen of oren dat hij alles wat minder goed meekrijgt? Misschien had hij je helemaal niet aan zien komen.

Maar jeetje wat naar! Hoe kan een hond zó veranderen? De stafford hoort van nature erg vriendelijk te zijn naar mensen en hun eigen familie. (Van de bordeaux dog weet ik dit niet) het enige wat ik kan bedenken dat hem zo heeft verandert is pijn, of iets in die richting.

Als hij altijd vriendelijk is geweest zoals je zei kan dit niet zomaar gebeuren.

Ik hoop serieus dat je een oplossing vindt. Lijkt me verschrikkelijk om mee te maken.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:52

De hond van mijn vrienden had ook ineens agressief gedrag wat uit het niets kwam opzetten. Hij had een tumor die door druk in het hoofd pijn gaf. Deze hond is ingeslapen, omdat het niet verholpen kon worden.

Wil jullie heel veel sterkte wensen in deze moeilijke situatie.

Groet Karin.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:53

Je bent denk ik de fotos vergeten (erg nieuwsgierig)
Wellicht even de dierenarts bellen en probleem uitleggen.

Haal ook indien langer dan 10 jaar geleden even een tetanus injectie bij de hap of huisarts. Niet wachten tot maandag als het langer geleden is dat je de prik gehad heb!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:54

Gedrags therapeut direct en hond laten beoordelen, verlies medisch niet uit het oog, kan ook nog van alles mis zijn.
Ergens wat signalen gemist kan, maar hmmm, dit is wel heel extreem.
En als je geen geldige tetanus meer hebt, die nog even laten zetten.
En dat je hem onderuit geschopt hebt etc. he! Had ik ook gedaan, je moet toch op een of andere manier tussen zijn tanden uit zien te komen en blijven.

Hoop dat jij en je vriend en Bruce het op kunnen lossen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:00

WoW dat is raar, ik zou met een goede dierenarts overleggen. Of een goede hondentrAiner. Ik heb hier kleine kindjes dus bij mij zou het (sorry) dezelfde dag nog een spuitje krijgen. Zon acties kunnen echt niet, ook niet als was ie wel geschrokken. Een keer happen of grommen uit protest word hier al flink afgestraft. Maar blijven aanvallen, en vooral de dagen erna ook nog was voor mij genoeg geweest om hem in te slapen. Andere mensen wil je ook niet opzadelen met zo'n beest. Ik heb hier 4 honden en dat word echt niet geaccepteerd.

Succes ts dit is niet niks.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:08

Wat naar TS, ik kan me voorstellen dat je daar verschrikkelijk van schrikt. Ik kan me niet voorstellen wat ik zou moeten mijn doorbrave hond me ineens zo zou aanvallen. Ik hoop dat het allemaal meevalt, je arm goed geneest en dat de hond uiteindelijk weer de oude wordt :(:) .

Ik vind de omslag in gedrag trouwens wel zo bizar dat ik haast zou denken dat de hond iets medisch makeert waardoor hij op dat moment verschrikkelijk in de war was of pijn had oid?
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 28-05-16 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:13

Mh vreemde omslag. Ik zou zoiets medisch gaan bekijken. Welk type stafford is hij gekruist engels of amerikaans?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:14

Deze omslag zou voor mij een reden zijn om verder te onderzoeken, ik zag tussen het scrollen door dat het al genoemd was maar je zou haast denken dat er iets niet goed zit in het koppie.

Sterkte :(:)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:16

Wat ik denk: kan het niet zijn dat het gesprek(klant) langer heeft geduurd dan normaal voor dat het aandacht van jouw heeft gekregen? Een hond kan uit frustratie dat ook afreageren op jouw? Dan nog zou ik ook lichamelijk onderzoek instellen en een goede gedrags therapeut zoeken(anniek Winters)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:16

Apart, misschien dat er op dat zelfde moment iets gebeurde dat hem triggerde om aan te vallen?

Direct een goede gedragstherapeut inschakelen.

Sterkte in ieder geval, hoe staat het met je verwondingen? :(:)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:23

Jeetje wat een vervelende en moeilijke situatie.
Hoelang hebben jullie Bruce? Vanaf pup?

Zelf zou ik eerst de dierenarts raadplegen om lichamelijke oorzaak uit te sluiten.
Mocht hij helemaal gezond zijn,dan is een consult bij een goed en kundig gedragstherapeut een idee.

Heel veel sterkte en ik hoop dat jullie het kunnen oplossen en achterhalen wat de reden/oorzaak van dit gedrag is.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:24

Ga je altijd bij hem op de grond zitten bij hem daar in kantoor?

Als je dat voorheen bijv niet deed dan kan dat best een oorzaak zijn.

Verder moet je zeker een kruising als deze niet onderschatten.

Heb je toevallig van te voren een andere hond in de buurt gehad?

En medisch idd ook ff laten checken.

Onze kruising reageerde ook opeens behoorlijk nukkig. Na aanleiding van meerdere veranderingen naar de dierenarts te gaan en hij bleek tumoren te hebben in milt en lever.

Ff alles laten checken!
En een gedragsdeskundige erbij halen voor zowel jou en je vriend en de hond.

Beterschap

LB_ED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 15:28

Dank je wel voor jullie reacties.
Gelukkig vinden jullie het net zo raar als mij..

Kort nadat het gebeurt was, heb ik mijn vriend gebeld dat hij gelijk een afspraak moet maken bij de da om hem inderdaad door de medische molen te halen. Dat verhaal van een tumor in het hoofd was mij ook bekend, en uiteraard kunnen wij hem niet gaan corrigeren op het gedrag als er lichamelijk iets niet in orde is.

@cayenne-
Hij lag voor mij op de grond, ik stond op en zei nog tegen hem: ben je lekker aan het werk jongen (ja ik praat hele verhalen met hem :o ) dus hij hoorde mij, en keek mij aan, dus hij zag mij ook. Toen ik wilde gaan zitten gebeurde het. Hij gaf geen enkel signaal af van angst, wantrouwen, pijn of iets anders hij was gewoon lekker relaxt zoals altijd eigenlijk.. Nu geeft hij duidelijke angst signalen af als ik in de buurt kom of mij zelfs beweeg dus dat geeft hem (denk ik) nu de reden om steeds in de verdediging te gaan. Ook toen hij mij beet was het duidelijk naar mijn hoofd/keel gericht en dat is duidelijk geen angst. Als ze uit angst bijten grijpen ze (meestal) laag dus in de benen of voeten.

De tetanus prik heb ik gehad! Verder gaat het wel goed met mij, het is allemaal een beetje beurs en blauw maar dat is nog het minst erge aan het hele verhaal denk ik.

@_zsazsa_
Ik ben ook wel bang dat hij nu bij meerderen dit gaat doen, ook bij kinderen in de garage enz. Daarom heeft hij nu ook een muilkorf om totdat we zeker weten wat er met hem aan de hand is. Lichamelijk of geestelijk.
Wij hebben verder geen kinderen en brengen dus ook niemand in gevaar in de directe omgeving. Als dat wel zo was geweest had ik mij misschien wel kunnen vinden in je antwoord.

Uiteraard gaan wij als er geen lichamelijke dingen zijn alles eraan doen om dit te verhelpen dus inderdaad hulp zoeken.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:31

Kan bedreigend zijn geweest voor hem dat je bent gaan zitten misschien?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:31

Waarschijnlijk heb je je hond zo geraakt dat hij het nu associeert met pijn.
Hij is nu volledig het vertrouwen in jou kwijt, en als je pech hebt komt dit niet meer goed.

Die klap met je vuist in zijn nek vind ik persoonlijk not done en gevaarlijk, maar ik kan je wel begrijpen. Het is niet niks dat je eigen hond je uit het niks aan valt.

Kan het zijn dat je met het vooroverbuigen toen je wou gaan zitten op de grond een behaalde houding had, wat voor bruce erg bedreigend overkwam? En hij daardoor de aanval in ging?

Heeft bruce ergens een negatieve ervaring mee. Met een bepaald persoon?

Persoonlijk ga ik nooit op de grond zitten bij mijn honden, enkel omdat ik me dan verlaag tot het niveau van de hond en de hond hierdoor boven je kan gaan staan. Wij hebben een roedel van 5 en die word hierdoor direct verstoord en ik moet dan opletten dat er geen knokpartij ontstaat.

Qua medisch gebied zou ik als eigenaar van een hond wel wat uit willen sluiten en voornamelijk het gebied van hoofd/hersens.

Gedragstherapeut langs laten komen is ook een idee, maar let wel goed op. Er zijn een hoop prutsers.

Hoe is het met je arm en hand?

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:34

Wow, wat een bijzondere omslag van karakter! Kan het bijna niet geloven dat een hond van je beste vriend naar je 'vijand' kan veranderen zonder aanwijsbare reden. Ik hoop echt dat jullie hier uit gaan komen. Een hoop tips zijn al gegeven.

Arjan1983 schreef:
Wat ik denk: kan het niet zijn dat het gesprek(klant) langer heeft geduurd dan normaal voor dat het aandacht van jouw heeft gekregen? Een hond kan uit frustratie dat ook afreageren op jouw? Dan nog zou ik ook lichamelijk onderzoek instellen en een goede gedrags therapeut zoeken(anniek Winters)

Als het afreageren geweest zou zijn, dan had hij zich in de daarop volgende dagen toch weer normaal moeten gedragen? Net als een hond die terecht gestraft wordt.

Wat ik uit zijn gedrag op zou maken is dat hij vindt dat hij onterecht gestraft is en daarop reageert door weer in de aanval/verdediging te vallen. Maar ik ben geen gedragstherapeut, dit is enkel hoe ik het gedrag van honden vaak ervaar. Zeker omdat ze vaak juist erg loyaal zijn naar de baas.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:37

Een rare vraag: als hij beet, beet hij door? Of ben je ervan af geraakt met een aantal blauwe plekken?

En de reden dat ik dit vraag: een dergelijke hond heeft de kracht om in een beet je pols te breken of je tegen de grond te werken. Als je "enkel" wat blauwe plekken hebt, dan heeft hij zich nog min of meer ingehouden. Als de tanden effectief door de huid gegaan zijn / je meer hebt dan een blauw plekje, is het een stuk ernstiger.
Ik zou inderdaad zo snel mogelijk hem door de medische molen halen én een gedragstherapeut inschakelen. Wat doet hij nu naar je vriend, is hij daar wel rustig tegen/bij?

Wat doet hij als je hem benadert ? (uiteraard met muilkorf aan) en je hem gaat strelen, blijft hij grommen/uitvallen, of kalmeert hij als hij merkt dat je enkel wil aaien?

ik denk wel een medische oorzaak, een normale hond zal nooit zo heftig reageren, het kan zijn dat hij in een soort waas was, en door hem onderuit te halen eruit kwam (waardoor hij je laatste klap "meegekregen" heeft en daardoor nu het vertrouwen kwijt is).

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:38

Hefitg verhaal zeg! Ik snap dat je uithaald en flink geschrokken bent.
Ik sluit me aan bij Sjolvir.

Ook ik ben 1 x gebeten door Tara. Maar taartje wilde een bal grijpen en greep simpelweg mis, mijn onderarm. 'AUW' en zij schrok daarzelf bij zonder van. Ik nog minder denk ik.

Ik heb eenmaal mijn been ingezet. Zij werd aangevallen door een andere hond. Die eigenaar had hem loslopen maar het interesseerde hem niets dat zijn hond de mijne vasthad. Tara was niet voor rede vatbaat en terecht. Ik heb ingegrepen door haar met mijn kuit weg te schoppen... naja, duwen. En direct naar huis te sturen. Ze luisterde weer gelukkig. Maar dit valt in het niet bij jouw ervaring.

Ik ben ook erg benieuwd naar de fotoos.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:39

Duhelo schreef:
Een rare vraag: als hij beet, beet hij door? Of ben je ervan af geraakt met een aantal blauwe plekken?

En de reden dat ik dit vraag: een dergelijke hond heeft de kracht om in een beet je pols te breken of je tegen de grond te werken. Als je "enkel" wat blauwe plekken hebt, dan heeft hij zich nog min of meer ingehouden. Als de tanden effectief door de huid gegaan zijn / je meer hebt dan een blauw plekje, is het een stuk ernstiger.
Ik zou inderdaad zo snel mogelijk hem door de medische molen halen én een gedragstherapeut inschakelen. Wat doet hij nu naar je vriend, is hij daar wel rustig tegen/bij?

Wat doet hij als je hem benadert ? (uiteraard met muilkorf aan) en je hem gaat strelen, blijft hij grommen/uitvallen, of kalmeert hij als hij merkt dat je enkel wil aaien?

ik denk wel een medische oorzaak, een normale hond zal nooit zo heftig reageren, het kan zijn dat hij in een soort waas was, en door hem onderuit te halen eruit kwam (waardoor hij je laatste klap "meegekregen" heeft en daardoor nu het vertrouwen kwijt is).

Ik heb eigenlijk dezelfde vragen... dus vandaar mijn quote. Wel ontzettend schrikken zo'n reactie van je eigen hond!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 15:43

wiifke schreef:
Wow, wat een bijzondere omslag van karakter! Kan het bijna niet geloven dat een hond van je beste vriend naar je 'vijand' kan veranderen zonder aanwijsbare reden. Ik hoop echt dat jullie hier uit gaan komen. Een hoop tips zijn al gegeven.

Arjan1983 schreef:

Als het afreageren geweest zou zijn, dan had hij zich in de daarop volgende dagen toch weer normaal moeten gedragen? Net als een hond die terecht gestraft wordt.

Wat ik uit zijn gedrag op zou maken is dat hij vindt dat hij onterecht gestraft is en daarop reageert door weer in de aanval/verdediging te vallen. Maar ik ben geen gedragstherapeut, dit is enkel hoe ik het gedrag van honden vaak ervaar. Zeker omdat ze vaak juist erg loyaal zijn naar de baas.

Idd dan zou het de volgende dag of later na het incident, eigenlijk wel weer neutraal moeten zijn qua gedrag. Daarom vermeld ik t ook erbij medisch onderzoek.