Waarschuwing: koop geen dieren in een dierenwinkel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Waarschuwing: koop geen dieren in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 18:30

Hoi,

Ik wil dit topic graag aanmaken om iedereen te waarschuwen wat er kan gebeuren als je dieren koopt uit een dierenwinkel en wil iedereen dan ook vragen om nooit mee te werken aan die praktijken. Ik ben zo stom geweest, ik besef het maar al te goed en wens daar ook geen commentaar meer op te krijgen.

Het zit zo:
Ik ben een beetje cavia-verslaafd :+ . Het begon allemaal met Wally en Franske, twee beertjes. Die zijn gecastreerd en leven samen in een grote stal met vijf zeugjes. Normaal ben ik anti dierenwinkel-dieren, maar twee van m'n zeugjes kwamen toch van een dierenwinkel, ik kon de sukkeltjes daar niet laten zitten. Heel stom, ik weet het. M'n andere caafs komen overigens van fokkers of van tentoonstellingen.
Alles ging goed, m'n zeven caafs leefden in vrede samen. Tot mijn verschrikking werd Morticia, één van de dierenwinkelzeugjes, steeds ronder. Je kan het dus al raden: mijn caafje was zwanger... ik had haar dus zwanger gekocht in de winkel. Helaas is Morticia nog maar vier maanden oud.
Toen ik ontdekte dat ze zwanger was heb ik haar meteen naar een bevriende fokster gebracht, omdat ik zelf niet genoeg ervaring heb om te helpen bij de bevalling moest het nodig zijn. Morticia blijkt zeven weken zwanger te zijn en draagt drie jonkies.
Na de bevalling komt Morticia terug naar huis, hopelijk mét drie gezonde baby's. Ze zullen hier goed verzorgd worden, krijgen alles wat ze nodig hebben qua huisvesting, voeding en dierenarts. De jonkies zijn meer dan welkom hier, ookal was het niet gepland.
Ik ga zeker nog naar de dierenwinkel met een klacht, want dit kan niet.

Hier enkele foto's:
De stal waar m'n caafjes wonen, er is nog een uitloop naar buiten maar de deurtjes zijn voorlopig dicht voor de kou.

Afbeelding

En hier dan Morticia:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als er vragen zijn, stel ze gerust. Ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Walkure

Re: Waarschuwing: koop geen dieren in een dierenwinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:35

Jeetje, lekker is dat! Ga je de jonkies allemaal houden?

Ik moet zeggen dat het echt verschilt per dierenwinkel, ik ken 2 meiden met hun eigen dierenzaak en weet dat ze en heel professioneel advies kunnen geven en ook echt niet zomaar diertjes verkopen die iets hebben/zwanger hebben zonder dat ze het erbij melden..
Heb zelf eigenlijk al mn knaagdieren vroeger en mn konijnen van nu uit dierenwinkels/tuincentra's gehaald.. nooit iets negatiefs gehad gelukkig

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 18:37

De zeugjes ga ik sowieso houden, die kunnen gewoon mee de stal in bij m'n castraten en de andere zeugjes. Als er beertjes bij zijn ga ik even moeten bekijken wat ik ga doen. Ze kunnen uiteraard niet bij m'n castraten dus dan gaan die misschien in een apart hok, ofwel zoek ik goede baasjes, ik ga het nog even aanzien.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:38

Niet alle dierenwinkels zijn slecht! Ik werk in een speciaalzaak waar alles tiptop in orde is en al het personeel veel verstand van zaken heeft ;)

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:39

Ik heb mijn ene konijn ook van de dierenwinkel, jaaaaren geleden. Maar die hebben ook niet gezegd dat een konijn alleen houden zielig is, dus arme Snoopy heeft 6 jaar alleen moeten zitten totdat ik een viendinnetje uit t asiel haalde. Voor mij ook geen dierenwinkel meer, er zitten er genoeg in t asiel die een baasje zoeken, en daar geven ze wel goed advies!
Succes met je caaf, wel leuk kleintjes, ze zitten er mooi bij bij jou!

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 18:40

Mijn ervaring is toch dat in alle dierenwinkels die ik ken de dieren via broodfok in de winkel komen. Heb overigens zelf in een dierenzaak gewerkt, waar de diertjes inderdaad goed verzorgd werden en waar er professioneel advies gegeven werd, maar ook daar kwamen de diertjes uit de broodfok vandaan.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:42

Jammer dat je alle dierenwinkels over één kam scheert. Je had immers zelf ook eerst kunnen bekijken of je hier wel een cavia had willen kopen.
Wij zijn helaas gestopt met onze dierenwinkel, anders was je van harte welkom geweest bij ons. Dan had je kunnen zien dat niet alle dierenwinkels hetzelfde zijn. ;)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 18:45

Nee, ik had er inderdaad geen cavia willen kopen, maar ik kon het niet over mijn hart krijgen om die twee achter te laten, dom van me, ik weet het.
Het is en blijft gewoon beter om een cavia, konijn,... te halen in een opvang dan in een dierenwinkel :).
Edit, ik wil overigens niet zeggen dat jullie een slechte dierenwinkel hadden! Er kan heel goed advies gegeven worden, dieren kunnen er inderdaad heel goed verzorgd worden. Maar het gaat me om de afkomst van de dieren :).

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:49

Wij fokken onze konijnen en cavia's zelf, hierdoor heb je geen broodfok en de konijnen zijn supertam voor ze naar de nieuwe eigenaar gaan. Er wordt hier goed met de ouderdieren om gegaan en na 2/3 nestjes is het ook mooi geweest ;)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 18:51

Toch grappig, ik zei een paar maanden geleden op bokt dat ik diertjes uit een dierenwinkel had, krijg ik van alle kanten commentaar dat dat slecht is etc.
Ben ik nu van mening dat ik inderdaad beter nooit meer een dier uit een dierenwinkel neem, wordt er beweerd dat er wél goede dierenwinkels zijn. Ik volg niet meer :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:53

Ken ook geen goede dierenwinkels, dieren van broodfokkers en weinig kennis van de betreffende diersoorten. Raad het ook altijd af.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:55

Ik heb als jobstudent in een dierspeciaalzaak gewerkt en de konijnen en cavia's kwamen telkens van bij particuliere fokkers (dus geen broodfok, 'groothandel', ...). En hier ben ik 100% zeker van want ik was regelmatig degene die de diertjes overnam van de fokker/fokster. Ik vind het erg jammer dat er toch dierenwinkels zijn die niet zo bekommerd zijn om het dierenwelzijn en bijgevolg de winkels die wel goed advies geven, goed voor de dieren zorgen en niet via broodfok de dieren aankopen in een slecht daglicht zetten.

Helaas, blijft het net zoals broodfok bij honden en katten, gewoon draaien omdat veel mensen er instinken zonder dat ze de waarheid kennen :(

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:59

Ik had ook een zwangere cavia van de winkel :(

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:00

Noblesse_ schreef:
Toch grappig, ik zei een paar maanden geleden op bokt dat ik diertjes uit een dierenwinkel had, krijg ik van alle kanten commentaar dat dat slecht is etc.
Ben ik nu van mening dat ik inderdaad beter nooit meer een dier uit een dierenwinkel neem, wordt er beweerd dat er wél goede dierenwinkels zijn. Ik volg niet meer :D

Dat heet niet alles over 1 kam scheren :).

Er zijn prima dierenwinkels met eigen fok, er zijn ook dierenwinkels die oeps-nestjes van (wel of geen) klanten overnemen en er zijn ook absoluut dierenwinkels die zo veel mogelijk voor zo weinig mogelijk inkopen :).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:04

Noblesse_ schreef:
Mijn ervaring is toch dat in alle dierenwinkels die ik ken de dieren via broodfok in de winkel komen. Heb overigens zelf in een dierenzaak gewerkt, waar de diertjes inderdaad goed verzorgd werden en waar er professioneel advies gegeven werd, maar ook daar kwamen de diertjes uit de broodfok vandaan.

Toen ik járen terug nog cavia's fokte, ging mijn "overschot" (om het even oneerbiedig zo te noemen) naar de dierenwinkel. Bijv beertjes waar ik ivm hun genen niks mee kon (om inteelt te voorkomen).
Dit ging dan in ruil voor een zak voer oid....
Kan mezelf geen broodfokker noemen :n
Ze waren overigens altijd blij met mijn cavia's. Die waren beter dan die van de handelaar.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:05

Niet elke dierenwinkel is idd aan te raden

Ik werk zelf al 3j bij een dierenwinkel/tuincentrum en ik kies zelf welke dieren, hoeveel, welk geslacht en leeftijd dat in de winkel komt en vanwaar (vogels, vissen, knaagdieren en konijnen)
Alle dieren krijgen aangepast eten, speelgoed/ knaagmateriaal en zitten nooit alleen :)
Nog nooit stoute, bijtende of krabbende cavia's of konijnen gehad
Allen heel tam en makkelijk op de schoot te pakken ^^

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:10

90% van de dierenwinkels heeft inderdaad dieren uit broodfok.

Wat is broodfok? Kleine hokjes fok-hokjes, nooit een goed groepsverband (als dat er al ooit is), vrouwtjes raken keer na keer zwanger, mannetjes worden maar ergens bij gezet en afgedankt.

Door het slechte fokbeleid zijn dieren sneller vatbaar voor ziekten en aandoeningen.

Resultaat: je draagt bij aan (naar mijn mening) dierenmishandeling door een dier te kopen dat grotere kans heeft ziek te worden en daarnaast aandoeningen kan krijgen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:25

zelf werk ik in een opvang en laten we zeggen dat t altijd vol is, en dat de verkoop nog steeds vrolijk door gaat... Aan de verkoop van dieren komt geen eind ben ik bang, dus de opvangen zullen wel blijven bestaan denk ik.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:34

Tsja ik heb er 16, van fokkers, dierenwinkel, opvang, particulier dump dus van alles wat.
Niet iedere winkel is slecht en heeft broodfok dieren.

Ik kreeg er als cadeautje 1 van mama uit de winkel.
Toevallig ook zwanger en met 4 weken al gedekt geweest, ze woog maar 500 gram maar kreeg 1 gezond beertje die ik ook nog heb.
Zo heb ik heel diverse dieren maar mij voorkeur gaat uit naar opvang omdat ze allemaal een tweede kans verdienen.

Wel kijk ik altijd verder en mijd ik ook de boerenbond hier zelfs al voor voer omdat ik het een vreselijke winkel vind en heel slecht met dieren

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:37

Zolang ze goedkoop zijn en makkelijk te fokken zijn blijft dit zo, vrees ik!

Het is dweilen met de kraan open........bij dierenwinkels.

Want er worden nog altijd dieren gekocht dus dan blijft die de dieren aanvullen, overal vandaan.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:44

Wat ik vaak zie ik dat dieren alleen zitten. Ik word ook altijd boos van dierenwinkels die rustig 10 vissen in een kom proppen, goed advies over vissen heb ik nog nooit gehad bij een dierenwinkel.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:45

probleem is ook dat ze soms alles bij elkaar stoppen in een hok.. vanwege ruimte gebrek wel gezien met ratten bij mijn stage echt jaren terug. verder als er ruimte was zat het wel apart.. ze kwamen daar van handelaar en ook particulier. voordeel was dat de handelaar elke week kwam en wat te oud was nam hij dan weer mee.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 19:48

Jeetje, iets met alles over 1 kam scheren...
Ik werk voor een van de grootste namen van dierenspeciaalzaken.
Onze dieren worden volledig gecheckt voor ze de verkoop in gaan, geen broodfok, sociale aanhankelijke dieren.
Ze zitten in ruime hokken, met soortgenoten (zelfde geslacht), worden goed onderhouden, ...

Dat je nu toevallig een jonge dragende cavia hebt kan je in de meeste gevallen niet op de winkel terughalen.
Maar snap wel dat het niet leuk is.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:17

Moest het bij mij in de winkel gebeuren dat er een klant een cavia of eender wel dier dan ook gekocht heeft dat (per ongeluk) zwanger is dan mag die klant de kleintjes aan ons terug geven (met vergoeding) als deze oud genoeg zijn om van de mama weg te mogen :)
Laatst bijgewerkt door furioso op 11-11-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:24

Zolang de dieren in mini hokjes gehuisvest worden. Hansterwol hebben. Alleen zitten of juist solitaire dieren samen. Slecht advies qua voer en behoefte. Konijnen nog verkocht worden met mini kooien met samenkoop korting zijn heel veel winkels slecht in mij ogen

Of ze nou zelf fokken of Brood fok (brood fok veel slechter )