Zoals sommige mensen weten ben ik in het gelukkige (en iets wat hysterische) bezit van 23 valkparkieten. Ze zijn allemaal verschillend van zowel uiterlijk als karakter en ontzettend leuke vogels

Hieronder wil ik graag een aantal van mijn verwende nesten aan jullie voorstellen

Joy, de grootste 'prinses' van de voliere. Ik heb nog nooit een vogel gehad met zo'n attitude

Iedere ochtend steekt ze haar poot naar me uit zodat ik haar naar haar privé voerbakje kan dragen

Niemand hoeft ook maar te proberen om uit haar bakje te eten, want ze walst iedereen aan de kant

Amor, een supergoede vader die altijd heel fijn voor zowel zijn eigen jongen als pleegjongen zorgt

Djinti, een vogel met een ongelooflijk zacht karakter. Er zit geen greintje kwaad in dit meisje.
Samen met Merel en Yeti vormt ze een trio. Djinti is een vogel die echt een 'sister wive' nodig heeft om aan te plakken, en die heeft ze in Merel gevonden die haar als zus heeft 'geadopteerd'. Ieder jaar leggen de dames hun eitjes samen in 1 nest, waarna ze beurtelings broeden en voeden. Bij erge kou zitten ze gezellig samen op het nest.

Merel, had net van een verse rode peper gesnoept en dat is haar ook aan te zien

In eerste instantie lijkt ze altijd wat verlegen, maar toch durft ze prima uit de hand te eten en komt rustig dichtbij wanneer ze je vertrouwt.

Yeti, de knappe vent die het met zijn twee dames dus heel goed voor elkaar heeft

Yeti en Djinti samen aan het kroelen

Aura, de supermoeder van de voliere. Ik kan eitjes en kleintjes van alle leeftijden bij haar leggen. Ze brengt ze allemaal netjes groot. Daarom moet ik haar nog weleens tegen zichzelf beschermen, want ze geeft zich voor de volle 100%. Mijn kweekseizoen is ook vaak op haar afgestemd en ze is ook ieder jaar de eerste met eitjes.

Daiquiri, een zoon van Djinti en Yeti. Hij is de eerste zelfgekweekte vogel die is gebleven.
Een ontzettende knapperd

Hera, mijn opaline bronze fallow dame die met de vorige eigenaar super gescoord heeft op tentoonstellingen en shows. Zelf show ik niet omdat ik het teveel stress vind geven.
Op deze foto is haar mooie parelpatroon goed zichtbaar

Odinn, de vader van Hera.
Vorig jaar heeft hij een ongeluk gehad waarbij hij een meervoudige open breuk in zijn vleugel heeft opgelopen. Na bijna een half jaar revalideren kan hij gelukkig alles weer en is er vanaf de buitenkant niets meer te zien!

Het is vandaag een echte snooze-day. Geisha had geen zin om wakker te worden

en ook haar partner Ghost was niet van plan om actief te worden, al hield hij wel een oogje in het zeil terwijl zijn vriendin sliep

Britt en Breitling, ook wel bekend als de 'familia hysterica

Soms denk ik serieus dat er een steekje los bij ze zit. Wanneer iedereen rustig slaapt kunnen ze plotseling als idioten tekeer gaan en paniek zaaien, waarna alle vogels geschrokken in het gaas hangen en zij rustig een uiltje gaan knappen

Het is niet altijd pais en vree in de voliere.
Hier maken Geisha en Amor ruzie over de ideale plek op een van de twee javabomen

En als laatste deze schattige foto van Djinti, die vaak haar kop gewoon laat hangen in plaats van hem netjes tussen haar veren te stoppen

Soms raakt haar snavel helemaal de stok tussen haar pootjes, waarna ze zich met alle kracht terug op de stok moet hijsen om er niet vanaf te vallen