Na weken/maanden sparen hebben we inmiddels weer een nieuwe vlinder.

Deze zijn tegelijk ontpopt met onze andere kweek BB-ITP de doodshoofdvlinder Met foto update pagina 3..
Want naast deze doodshoofdvlinder is onze kweek atlasvlinders gelukt. Het is uiteindelijk gekomen tot 4 vlinders. Waarvan 1 vrouw en 3 mannen. Helaas de vrouw als eerste uitgekomen, waardoor met korte levenslengte wij geen bevruchte eieren hebben. Maar we hebben wel foto's! Tenminste van de mannen!
Want uiteraard komen ze uit de pop wanneer wij op vakantie zijn voor 2 weken.. en inderdaad, ze leven maar 2 weken ongeveer

Genoeg inleiding, tijd voor foto's van deze reuzen.
Ik zou graag zeggen dat ik sexy foto's heb van de rupsen, maar het zijn eigenlijk gewoon heel lelijke dingen..

De vlinders zijn gelukkig prachtig

Meer informatie voor wie wil (geleend van wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Atlasvlinder )
De atlasvlinder (Attacus atlas) is een vlinder die behoort tot de familie nachtpauwogen (Saturniidae). De atlasvlinder heeft een overwegend bruine kleur met lichtere en donkere accenten. De vlinder kan een vleugelspanwijdte bereiken van 25 tot 30 centimeter en behoort hiermee tot de grootste vlinders ter wereld. Wat betreft vleugeloppervlak is de atlasvlinder zelfs de allergrootste soort.
De atlasvlinder komt voor in Azië, meer specifiek een groot deel van Zuidoost-Azië. Het areaal loopt westelijk van Afghanistan tot oostelijk in Papoea-Nieuw-Guinea en beslaat onder andere India, Maleisië en Indonesië. In India wordt de vlinder op kleine schaal gebruikt voor de productie van zijde.
De rupsen eten grote hoeveelheden bladeren van verschillende soorten planten. De atlasvlinder wordt met enige regelmaat in vlindertuinen gekweekt waardoor er veel bekend is over de levenswijze en de ontwikkeling van de vlinder. De rups is groen van kleur met hier en daar een roodgekleurde vlek. De rups valt voornamelijk op door de stekelvormige maar vlezige uitsteeksels aan de bovenzijde die een vlokkerige en wasachtige afscheiding produceren.
De volwassen vlinder heeft geen ontwikkelde monddelen en neemt geen voedsel op. De atlasvlinder is een nachtactieve soort die niet veel vliegt.
Ik hoop dat jullie genoten hebben van deze prachtige beestjes, deze kom je helaas niet tegen in het wild, maar dat maakt het juist wat interessanter.