Wisenten in de Maashorst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Wisenten in de Maashorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 17:46

We hebben hier de twijfelachtige eer, dat we in ons natuurgebied De Maashorst (Oss/Uden) de wisenten, oftewel Europese bizon, hebben gekregen.
Eer omdat het hier pas het tweede gebied in Nederland is waar ze worden losgelaten.
Twijfelachtig, omdat niemand precies weet of je straks als ruiter en menner nog wel rustig door het begrazingsgebied kunt rijden (zoals nu met de Schotse Hooglanders).
Wordt het komende jaar allemaal getest en voor de zekerheid zit de boel op dit moment hermetisch op slot. We gaan het zien.

Maar met mijn camera heb ik de afgelopen weken in ieder geval wel plezier aan ze beleefd en die foto's wil ik graag hier delen ... terugkeer van de wisent in Brabant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volwassen stier uit een natuurgebied in Duitsland.
Schofthoogte ca. 1.80 m

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In totaal zijn er nu 11 dieren, waaronder 3 stieren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Re: Wisenten in de Maashorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:52

Prachtige beesten :D ben benieuwd wat jullie ervaringen als ruiters zullen zijn. Normaal zijn deze dieren behoorlijk schuw en trekken ze zich overdag in de bosrand terug, dus wellicht hebben jullie er niet veel last van dan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 19:55

Dat is wat ze nu zeggen ja.
Maar bij Kraansvlak, waar ze nu al paar jaar lopen, zijn nog geen ervaringen met ruiters en menners. Wandelaars mogen er wel in, maar flink afstand houden, eventueel omkeren en ook niet hardlopen.
Hoop wel dat we straks, als we er al in mogen, wel mogen gaan draven :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:57

Ik denk dat het met de bronstperiode en de kalfjesperiode toch niet aangeraden zal zijn om ertussen te gaan met paard en ruiter hoor!
Volwassen stieren zijn enorm territoriumdriftig in de bronstperiode en de hele kudde is bijzonder beschermend naar de kalfjes toe...
En een bizon kan enorme snelheden halen, ondanks hun logge zware bouw!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 20:09

Heb gezien dat ze heel wendbaar zijn inderdaad. En ze spelen graag en dagen elkaar, maar ook de ganzen uit :)

Afbeelding

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:19

Je hebt ze mooi op de foto gekregen :j
Ik heb ze tot nu toe alleen op wat meer afstand gezien, ze stonden te ver van het draad af :D

Zaterdag toevallig ook bij Kraansvlak geweest. Daar staat echt een flink hekwerk om het gebied en het wandelpad door het gebied is van maart t/m augustus dicht ivm broedseizoen.
Dan vind het wel leuk dat ze in de Maashorst gaan testen om het gebied toegankelijker te maken naar verloop van tijd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:23

Oh gaaf zeg! Ik hoop dat ze hier in de buurt ook worden uitgezet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 21:53

Je kunt straks inschrijven daarvoor, per groep.
Ze beginnen met de gewone wandelaar, dan de fietser, de (aangelijnde) hond, ruiter en als laatste de menner.

En ja ik had het geluk dat ik bij de loslating was.
Ze bleven na vrijheid even vooraan staan. Later kreeg ik een tip dat ze allemaal bijna vooraan stonden. Nu lopen ze in het 200 hectare gebied en zijn ze nauwelijks nog te spotten (tenzij je mee gaat met de gids, want ze kunnen ze met GPS ontvanger (eentje heeft een zender om) vinden)

Grote dieren, maar op zich vrij kleine hoofdjes

Afbeelding

Filmpje ook zelf gemaakt: