[VOLG]Ex-legbatterij kipjes gered; het volgtopic :)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

[VOLG]Ex-legbatterij kipjes gered; het volgtopic :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 16:02

Lang, lang geleden vertelde mijn pa dat hij vroeger eieren had uitgebroed waaruit een haantje kwam gekropen; Calimero ^) :D Als tienjarig meisje is dat natuurlijk het einde, en dus besloten we een broedmachine te bouwen. Drie eitjes bij de kinderboerderij gehaald, en 21 dagen later kwam er eentje uit.
Elmo noemden we haar.
Elmo was cool. Elmo ging af en toe mee naar school. Elmo was gek op aandacht.. en kwarktaart.. Alle klasgenootjes wilden mee naar huis om Elmo te aaien en vast te houden. Elmo kon kunstjes.. Elmo was gewoon COOL 8-) Sinds Elmo heb ik nooit meer kip gegeten.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn liefde voor kippen is nooit over gegaan. En toen ik jaren geleden op een site terecht kwam waar men kippen voor de slacht weg kocht om ze te redden heb ik me voorgenomen om kipjes te gaan redden zodra we verhuisd waren en de plek hadden ervoor.
Nu was het eindelijk zo ver. De oude konijnenren kwam vorig jaar leeg te staan, en die hebben we dit jaar opgeknapt.
Een paar maanden geleden kreeg ik te horen dat er weer kippen gered gingen worden, en vorige week zaterdag was het eindelijk zo ver.
Drie kipjes had ik gereserveerd. Twee kattenmandjes mee.. en onderweg dachten we ineens, we hebben ook wel plek voor vier kipjes in de reismandjes.. Dus nu hebben we er vier :D

Het ras is Isa Brown. Een hybride legras, 15 maanden oud, en het zijn ontzettend rustige, tamme kippen. Ze hebben de eerste dag wat geroepen, maar al snel voelden ze zich helemaal thuis. Ze leggen bijna elke dag 4 eieren (al heeft er eentje ontdekt dat je ze kapot kan pikken ^) )
De dames hebben een binnenren, een buitenren, en binnenkort nog een kippentunnel richting de composthoop waar ze zich lekker kunnen uitleven.
Gras kenden ze helemaal niet, maar ze hebben nu door hoe het moet!
Afbeelding

Ze zijn goed op gewicht, geen verwondingen en ze zijn allemaal lekker levendig. Alleen ziet het verendek er niet uit en zijn ze nog erg bleek. Dat komt wel goed :)
Afbeelding

Ze zijn niet heel makkelijk te onderscheiden, maar deze halen we er makkelijk uit. Heeft wat meer kleur in het gezicht, de kam staat recht overeind en deze dame heeft pit!
Afbeelding

Dan hebben we kipje nummer 2. Ook wat meer kleur, maar ze heeft de ondersnavel iets vergroeid. Na een weekje te hebben gepikt op het beton ziet het er al beter uit, dus ik denk dat dit vanzelf goed komt.
Afbeelding

Kipje nummer 3. Iets minder dapper dan de rest. En ziet wat bleekjes, maar verder wel lekker actief en happy :)
Afbeelding

En het laatste scharminkel :(:) Zo te zien is ze in de nek helemaal kaal geweest, maar de nieuwe veren zijn al aan t groeien.
Afbeelding

Ze krijgen allemaal vitaminedruppels, lekker veel voer, ruimte en liefde, dus ze zullen vast snel vooruit gaan!
Ik wil hier af en toe eens nieuwe foto's plaatsen. Prachtig om zo'n drommels te zien uitgroeien tot mooie, volle kippen!

Namen hebben ze nog niet, dus ideeën zijn welkom :D

Er worden morgen trouwens nog een aantal kippen gered bij die opvang. Vlakbij Maastricht. Dus zou iemand interesse hebben, dan stuur ik je graag hun mailadres!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-09-15 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:11

Vergeet je ze niet te ontwormen of waren ze dat al voor je ze mee kreeg?
Ik ben zelf erg blij met Verm-X Vloeibaar, omdat je met dit middel de eieren niet hoeft weg te gooien.

Voor de zekerheid heb ik de ontlasting laten testen bij VPl het Woud. En daar zijn geen wormpjes aangetroffen.

De mijne hebben een schitterend hok, met in het nachtverblijf een stok om op te zitten, alleen slapen ze liever op de grond bij de zijdehoenders... (Moeten ze zelf maar uitzoeken) Maar ik geef ze groot gelijk, lekker een dikke laag stro waar een paard nog in verstrikt raakt :D

Hier eten ze naast kippen voer wat de pot schaft, zijn gek op spaghetti bolognese en rauwe andijvie met spek en een stukje worst.
Het enige wat ze hier niet krijgen is brood.

corinec

Re: Ex-legbatterij kipjes gered; het volgtopic :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:14

Klopt het wel dat het legbatterij kippen zijn? Die zijn sinds een aantal jaar verboden in Nederland.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:18

Aah wat leuk ! Waar kan je ze ophalen, is dat door heel NL ?
ik heb nu 3 zwarte wyandotte dames in de tuin lopen. Maar mochten die er ooit niet meer zijn, dan lijkt het me ook leuk ook om dit soort kippen te adopteren.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:26

Wat lief van je om deze kippies op te vangen. Veel succes ermee.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 16:49

Wauw, echt super dat je dit doet zeg! Die kippen een tweede kans geven, geweldig. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 19:19

Of het échte legbatterij-kippen zijn weet ik niet zeker. Ze komen uit België. Bij de opvang in Nederland vond ik de kosten wel erg hoog. In België zitten de prijzen tussen de 2 en 5 euro per kip, en dat vind ik goed te doen. Er zijn een hoop verschillende opvangen. Zowel in België als in Nederland.

Hier moeten ze vreemd voer nog leren eten. Ik had ze gisteren een blad verse boerenkool gegeven, maar dat ligt er nog steeds }:0 Avondeten blijft hier nooit over, maar ik heb wel een hoop moestuin-afval voor ze :D

Ontwormen twijfel ik nog over. Ze zijn niet sloom, niet mager, hun poepjes zien er prima uit.. Ze hebben natuurlijk ook alleen binnen gezeten en niks anders dan graan of meel gegeten, dus de kans of wormen is vrij klein nu. En zo'n ontworming is toch altijd slecht voor de darmen en het immuunsysteem, maar even laten testen bij het Woud is een goed idee!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:26

Wat super dat je dit doet. Ik heb dat ook altijd in mijn hoofd om dit in de toekomst te doen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:26

Als kippen sloom en mager worden ben je in de meeste gevallen te laat. Kippen zijn echt kei en kei hard voor zichzelf.
Ook ga je wormen in de mest niet snel ontdekken... Kippen mesten, draaien zich om en eten de wormen uit de mest :r
Als er geen avond eten overblijft is dat alleen maar goed!( Tis hier niet dat er hele emmers overblijven)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 19:36

Zeker doen, Bambi! Ze verdienen het, en ik heb er tot nu toe nog geen spijt van gehad!

Maandag ga ik eens kijken of ik wormmiddel en vitaminedruppels kan vinden.
Vandaag heb ik de hele dag aan de binnenren gewerkt. Het was een konijnenren, met konijnenhok, en dit is het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

En door het deurtje had ik dit uitzicht :))
Afbeelding

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:19

Ziet er gelikt uit! Daar zijn ze vast heel erg blij mee!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:30

Ik heb dit begin dit jaar ook gedaan, alleen komen mijn dames uit de Nederlandse legindustrie, uit een zogenaamde scharrelschuur hhmmm
Ook deze zijn superlief en heel tam, lopen als hondjes achter me aan.
12,50 had ik graag voor een kipje over om ze uit hun benarde positie te halen en een goed leven te gunnen.

Afbeelding
Roos
Afbeelding
Tante Toos

Nu zien ze er zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 20:37

Zo wat een verschil, monnikenburg! Prachtige kipjes zijn het geworden!
En wat leuk dat ze ook zo tam zijn :)

Hadden die van jou ook wat moeite met eten in het begin? Wat heb jij ze gevoerd toen je ze kreeg?
Die van mij kennen echt niks. Korrels snappen ze niet, groenvoer niet, kippengrit niet.. Ik heb kuikenkorrel gekocht om te beginnen, die tip kreeg ik van iemand en dat eten ze wel, maar vooral van de grond terwijl de bak vol zit. Vandaag heb ik ze eens wat spagetti gekookt, daar was mijn vroegere kip gek op, maar ook dat snappen ze nog niet echt, en ze beginnen wat magerder te worden merk ik.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:48

Dank je wel.
Hebben jou kipjes ook snaveltjes die geknipt zijn.
Vaak kunnen ze het eten van de grond dan moeilijker pakken.
Ik heb de mijne vooral in het begin uit bakjes gevoerd die altijd vol waren eant de dames waren ook erg dun.
Ik gaf ze door het gemengde graan wat kuikenmeel, kipmuesli, rijst, aardappel, luzerne en andere lekkere dingetjes van groente en fruit. In het begin aten ze er ook niet veel van maar ze worden toch nieuwsgierig. Moet je er eens wat wormpjes bij doen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 20:59

Met een riek wat wiebelige roze wormen zoeken in het gras. Misschien is dat een truukje om ze over te halen.
Je zou ook een kip kunnen lenen die gewend is alles te eten.
Zien eten is doen eten!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 21:00

De snavels zijn niet geknipt gelukkig, dus ze kunnen prima pikken, alleen snappen ze het niet helemaal :+
Wormpjes is een goede tip! Schijnt ook gezond te zijn, meelwormen. En rijst en aardappel ga ik ook eens proberen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:19

Ik heb vorig jaar december ook 2 ex-batterij kipjes gehaald. De mijne komen van de Nl stichting "red een legkip". Ik dacht 7,5 euro per hen betaald te hebben.
Mijn dames noemen Evita en Esperanza. Eigenlijk hebben ze er nooit miserabel uitgezien, ze hadden zelfs volop pluimen toen ze bij mij kwamen en hun snavels waren niet geknipt. Legkorrel aten ze ook meteen, keukenafval hing er van af wat maar ze waren zo nieuwsgierig dat ze meteen kwamen kijken en proberen :) . Voor alle zekerheid heb ik ze toen wel een ontworming gegeven.
Ik heb ook Brahma's maar zou meteen ook weer ex-batterijtjes nemen, ze zijn echt leuk.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 09:57

Wat leuk dit! Ik wist helemaal niet dat het bestond. Ik heb 0,0 verstand van kippen en vraag me af of hun kam bovenop de kop ook iets zegt over de gezondheid van de kip?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:08

De kam zegt niet heel veel over de gezondheid van een kip. Het is niet als een kamelen bult dat hij zich vult met vet of leeg loopt.
Wel kun je de kleur iets zien veranderen bij bijvoorbeeld bloedarmoede.
Er zijn ook diverse modellen kammen. Zijdehoenders hebben een soort van platte walnoot op hun koppie.
Bij zijdehoenders zijn ze bijvoorbeeld ook niet rood maar paars/blauw tot zwart.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:10

Weer wat geleerd, Thanks!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:36

Inderdaad hoe bleker de kam hoe slechter het algehele gestel van de kip.
Dus mooie rode kammen zie je bij gezonde kippen die goed in hun vel zitten.
Toen ik de mijne net had waren het ook van die bleekscheten whahaha

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:11

Afbeelding
Dit is Pluimpje, een zijdehoen van 1,5 jaar. Ik had haar zus ook maar die heb ik in Mei moeten laten inslapen vanwege een torticollis.

Afbeelding
Dit is Plumeau, een zijndehoen kriel van 1,5 jaar en nu ontzettend broeds!

Afbeelding
Dit is Toffee, Isa Brown nu een week of 35 en ontzettend nieuwsgierig. Tref haar regelmatig aan in huis, ze is niet bang voor de horren en duwt zelf de deur open.

Afbeelding
Dit is Koffie, Isa Brown ook een week of 35, verschuild zich graag achter Toffee tenzij je met een krop andijvie komt...
(photo bombed by Pluimpje)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 16:21

Ik heb echt niks met kipjes..(vogels in het algemeen..) Maar wilde je een tip geven over meelwormen. Nu weet ik niet hoeveel wormen kipjes eten en mogen en zo, maar ik zit in de reptielen, waar die wormen in overvloed worden besteld. Kijk daarom eens bij voedseldierenleveranciers. De wormen zijn super goed te houden. Als je ze regelmatig droog brood,zemelen of havermout geeft. Of in de koelkast/kelder/koude schuur zet. Meelwormen gaan '' op pauze'' Als ze bijv. in de koelkast staat. zo houd je ze heel lang goed.
Hier zijn ze bij de dierenwinkels namelijk ruim 2 euro per bakje duurder dan via de leveranciers!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 08:51

Wat een leuke kippen, jorika! Die laatste foto ook :')

Goede tip kiwiwitje! Lang geleden kochten we ze voor de groene kikkers in onze vijvers.. gewoon in de dierenwinkel, een kilo voor een paar gulden. Ik zag al dat ze tegenwoordig een stuk duurder zijn, en dan zijn het bakjes met tien stuks }:0
Ik zal eens zoeken naar zo'n leverancier.
Niet dat ik de kippen helemaal vol ga stouwen met wormen :+ Maar heb gisteren de gedroogde meelwormen gegeven die ik nog had liggen en daar gingen ze op af als piranha's :)) Dus handig om ze een beetje op gewicht te krijgen!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:59

Wat leuk! Ik ken het concept van red-een-legkip al heel lang maar heb helaas geen achtertuin voor kipjes. Ooit, als ik wél de ruimte heb, komen er ook ex-legkipjes :D