Mijn hondje had het zo warm.......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:47

OVERVERHITTING DOOR EEN DIKKE VACHT?
Er bestaat veel onwetendheid over hyperthermie, of oververhitting bij dieren. In veel gevallen worden vachten afgeschoren, uitgedund of van de onderwol ontdaan.Ik wil graag een lans breken voor het behoud van een intacte vacht...Ik hoop dat dit onderbouwende verhaal duidelijk is voor professionele vachtverzorgers èn voor eigenaren...
Het lichaam van de hond moet een constante temperatuur houden, 38 tot 39 graden, afhankelijk van de grootte van het dier. De dekharen, de onderwol, de huid en de onderhuid (met vetcellen) vormen samen de isolerende factor. In elk seizoen moet de lichaamstemperatuur constant blijven. Dat geldt dus zowel voor buiten wandelen bij --15 als voor de kachel met +25 graden Celsius.
En in de zomer; liggend in de zon of op een tochtend hoekje op het terras, binnenin het hondenlijf blijft het steeds 38 tot 39.
De vacht is 'slechts' een onderdeel van de isolatie, maar wel een heel belangrijk deel.
Denk eens aan je thermoskan, die bij het schaatsen de chocolademelk warm houdt en 's zomers de limonade koel. Zou je die dranken in een gewone, enkelwandige fles doen dan koelde je chocolademelk af en werd de limonade warm. De dikte van de wand, en dan vooral de isolerende luchtlaag ertussen, is dus duidelijk van belang. Die luchtlaag is in ruime mate aanwezig tussen de haren, en dan met name in de onderwol in de vacht.
Bovendien werkt de vacht als een parasol, zodat de zonnestraling niet direct de zongevoelige huid bereiken kan. Zonverbranding door UV-B straling, en DNA-schade door UV-B straling wordt door een intacte, gepigmenteerde vacht tegengegaan. (Zeer kortharige en wit/lichtgetinte dieren zijn dus extra gevoelig).
Vergelijk de werking van de thermoskan maar weer eens als deze in de badtas tussen de handdoeken zit of juist pal in de zon staat...
BONTJAS...?
Helaas wordt de vacht van huisdieren ten onrechte als een extra bontjas gezien, maar die vergelijking gaat niet op.
Natuurlijk, als wij in de zomer een bontjas (huid èn ondervacht èn bovenharen van een pelsdier !) dragen krijgen we het ongelooflijk heet. Maar wij hebben een ander regulatiesysteem.
Als mensen in een 'te warme' omgeving zijn ( +25 graden) of zelf warmte-overschot creëeren door inspanning wil ons lichaam die warmte kwijt. De bloedvaten verwijden zich (de huidhaarvaten kleuren je vel dan rood) zodat het bloed warmte kan afgeven aan de koelere omgeving. Bovendien voeren exocriene (op de huid uitmondende ) zweetklieren lichaamsvocht af. Daarbij verlaat niet alleen vocht maar ook warmte het lichaam. En nog mooier is dat dat vocht verdampt op de huid, wat ook weer verkoeling geeft.
Dit systeem werkt niet bij pelsdieren. Hun zweetkliertjes, uitmondend in de haarzakjes hebben een functie om huid en haar in conditie te houden (samen met talgkliertjes) maar met warmte-afvoer heeft dat niet van doen. De exocriene kliertjes in de voetzooltjes zijn vooral bedoeld om geursporen achter te laten, daarom vindt een opgejaagde, gevluchte hond jou en de auto terug in het bos. Zo'n klein oppervlak bergt te weinig zweetklieren om een heel hondenlijf af te koelen.
De voeten in een bak koud water zetten heeft weinig zin. De bloedvaten in de onderpoten zullen zich dan toeknijpen, zoals dat gebeurt in sneeuw...
GEEF DE HOND ZIJN ZIN...
Wat is dan wel de manier om met een volbehaard huisdier de zomer veilig door te komen?
Laten we eens kijken wat het beestje zelf doet...
Allereerst valt het op dat een hond al snel gaat hijgen, zowel bij inspanning als in een warmere omgeving. Het is een mechanisme waarbij de warmte via de ademhaling aan de omgeving wordt afgegeven. Tegelijkertijd haalt het dier daarmee koelere omgevingslucht binnen, een heel efficient systeem dus. Dat is niet zielig, maar wij raken geattendeerd, bezorgd of misschien zelfs geïrriteerd door dit gehijg. Maar laat hem gewoon hijgen, en beklaag hem niet. De extra aandacht die hij ermee krijgt maakt dat hij graag in jouw buurt komt hijgen. Je beloont hem er immers voor met een vriendelijk woord of gebaar.
Een extra manier om warmte af te voeren is plat op de buik op een koele ondergrond te gaan liggen. De bloedvaten in de schaarsbehaarde oksels en liezen zijn verwijd zodat de verhoogde bloedtoevoer langs die weg veel warmte aan de koude ondergrond kan afgeven. Na een tijdje staat de hond dan op, neemt misschien een slok water (met hijgen verliest hij vocht) en ploft iets verderop neer op een nieuwe koele ligplaats, de vorige is immers verwarmd geraakt. 'Hij weet niet waar hij het zoeken moet'? Hij weet het juist dónders goed!
Het bioritme van de huishond heeft zich behoorlijk aangepast aan ons leefschema. Tijdens warmere perioden moeten we dit toch liever laten varen. Plan wandelingen in de randen van de dag, blijf tussen 12 en 3 uur 's middags uit de (dan sterke) zon en àls er al gespeeld of getraind moet worden (?) doe het dan als 's avonds de koelte invalt. Heel veel honden zijn zonaanbidders en je snapt soms niet hoe ze het in de blakerende zon uithouden. Zolang het een gezond dier betreft hoeft dit geen bezwaar te zijn. De koudere ondergrond vormt meestal net de tegenhanger van de hete zon, zodat de lichaamstemperatuur in balans blijft. Voor honden met artrose kan lang op een te koude ondergrond stijfheid opleveren. Overleg dan met de dierenarts of medicatie mogelijk is.
Wees je er wel van bewust dat een dunne of getrimde vacht, zeker met weinig tot geen pigment, zonnestraling doorlaten. Het dier zelf heeft daar geen weet van en kan verbrandingen en erger oplopen. Ook (niet tot) matig gepigmenteerde, kortbehaarde oren en snuiten van 'normale vachten' zijn gevoelig voor zonnebrand en uiteindelijk voor huidtumoren. Laat de zonliefhebbers gewoon niet buiten tussen 12 en 3 uur 's middags.
Samengevat...laat een hond lekker hijgen, sta hem toe de koelste plek op te zoeken en neem hem niet mee op wandelingen. Laat hem niet werken of in een kleinere ruimte achter. Kortom, laat hem lekker lui zomervakantie houden. Is hij van een erg actief type, dwing hem dan tot rust en laat de bal thuis.
Maar laat zijn onmisbare, huidbeschermende vacht zoveel mogelijk met rust. Voor honden met vachten die getrimd moeten worden is het belangrijk een vachtlengte van zeker anderhalve, bij lichte dieren zelfs meer centimeter, te sparen. Een verstandige trimmer weet ervan.
Verspreid dit bericht gerust....Een fijne zomer gewenst.
Jet en Wim Bijen
Praktijk voor Huid en Vacht - Verstand van Vacht en Vel- Vacht en Vel Leshotel
Wandeldreef 4 Aardenburg

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:50

Melissaaxo schreef:
Geryon schreef:
Lekker voor 'm! Wij scheren de kat en de honden ook altijd. Vooral de kat ziet er nooit uit :')


Best wel benieuwt naar een foto :+


No dat doe ik hem niet aan _O- Er zijn mensen geweest die wilden weten wat voor speciaal ras het was, of die dachten dat ie ernstig ziek was _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 23:18

@Wilawander; ik ben het grotendeels met je eens. Maar blijft wel dat sommige rassen zoals de noordelijke rassen simpelweg niet geschikt zijn voor een warmer klimaat. Net zoals de zuidelijke rassen het echt koud kunnen hebben in de winter. Het natuurlijke systeem ten spijt, er zijn rasgebonden grenzen. En nee hiermee wil in niet suggereren dat NL te warm is voor een border ;)

Voorheen deed ik mijn honden elke zomer de buik kaal scheren en tussen de achterpoten zodat ze inderdaad op die manier kunnen koelen. Maar aangezien we er nu ook een gigantisch verhaar probleem bij hebben gekregen en het in mijn nieuwe huis binnen veel warmer wordt, leek dit me ook een goede optie. Zolang ik oplet met de zon is het niet bepaald dierenmishandeling en ook al kunnen ze niet zweten, via de bloedvaten onder de huid kunnen ze nu echt wel beter hun warmte kwijt.

Bedankt voor de leuke reacties :D . Heb vanavond hond nr 2 geschoren en die huppelt ook weer heerlijk rond. Het is echt even wennen qua aanzicht en zelfs de honden onderling lopen elkaar helemaal af te snuffelen maar het knuffelgehalte gaat er enorm op vooruit als je niet na elke aai van top tot teen vol met haar zit.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn hondje had het zo warm.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:59

Sorry maar die laatste paar zinnen....

Wilawander, super verwoord. Hoop dat meer mensen gaan inzien dat scheren slecht is voor je hond.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:20

En toch huppelde onze berner sennen zomers veel vrolijker rond nadat we haar geschoren hadden, jaren gedaan zonder nadelige gevolgen, alleen eerste dagen oppassen met verbranden :)
Lekker hoor :D

Baal
Berichten: 365
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:23

Wilawander: je verhaal zit zó vol met tegenstrijdigheden, zou niet eens weten waar te beginnen met ontrafelen....De door mensen gefokte ultradikke vachten zijn in ieder geval niet geschikt voor deze temperaturen. Perzische katten worden buiten het showseizoen overal ter wereld geschoren, en groeien ook netjes weer optijd aan....je moet eens zien hoe ze opknappen na een scheerbeurt en vrolijk en beweeglijk zijn.
Nog nooit een geschoren zonverbrande kat of hond gezien hoor, blijft altijd 1/2 mm haar opstaan wat snel aangroeid.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn hondje had het zo warm.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:29

De vacht van een pers vergelijken met die van een hond slaat nergens op. Dat is appels met peren. Bovendien zijn de honden in Nederland dit soort hoge temperaturen helemaal niet gewend ( 30 + ), dus er zijn weinig dieren die nu fit als een hoentje rondhuppelen in de volle zon.

kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:35

Mooi vind ik het zeker ook niet hahaha!
En of scheren nou juist wel of niet goed is, van die discussie onthou ik me maar.
Onze borders hebben hun vacht er gewoon nog op zitten, wel warm, maar zwemmen doen ze graag dus dan maar wat vaker doen. Verder schaduw plekken genoeg en ook die maak ik weleens nat met de tuinslang.
Hoop gehijg maar gaat goed.

cinniz123

Berichten: 4401
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:35

Ik heb ook altijd een border gehad 14 jaar lang maar nooit geschoren.
Precies wat veel zeggen de vacht zorgt voor isolatie.
Ik ben zelf trimster en zal een hond van een klant nooit met die reden scheren.
Maar een aantal zullen geld ruiken en t toch doen.
Ik heb zelf chinese naakthonden en geloof me zonder haar hebben ze ook ontzettend veel last van de warmte.
Dus het kort scheren en dan zeggen dat ze het niet warm meer hebben......ik geloof er niet in!

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn hondje had het zo warm.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:42

Bepaalde hondenrassen hebben veel vachtonderhoud nodig. En als dat niet genoeg gebeurt gaat de vacht vervilten en hitte vasthouden. Wij hebben al jaren Berners en nog nooit geschoren. Maar die van gaan regelmatig naar de trimsalon en worden wekelijks geborsteld.

avalonnancy

Berichten: 873
Geregistreerd: 04-07-08
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:43

Ff iets heel anders dan het scheren..je geeft aan dat je hond jeuk had en verandering van voer niet heeft geholpen. Heb je al een voeding georobeert die gevogelte vrij is? Vaak is het een intolerantie voor gevogelte eiwit omdat in 99% van de producten gevogelte zit ;). Mss nog een optie om te proberen. Kijk wel goed op de verpakking..want vaak sraat er op de zak lam en rijst bijv. Terwijl er nog steeds gevogelte in zit. Prins hypoallergenic en nutro lam en rijst zijn gevogelte vrij ;)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Mijn hondje had het zo warm.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:46

Het extra mooie aan nutro lam en rijst is die ook geheel graan vrij is.

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:55

Ik scheer mijn Friese stabij ook altijd. Hij vind het fantastisch. Met die dikke lange vacht blijft hij rustig 5 uur nat na het zwemmen. En met dit weer legt hij het echt af.

Nu zijn vacht eraf is, is hij met 20min droog. En ligt hij heerlijk te slapen zonder hijgen. Hij vind zonder vacht veel fijner.

Winter dag schiet zijn vacht door ivm het scheren. Maar laatste jaren deed de vacht dat sws want hond word gewoon ouder. Dus zomer dag vacht eraf. En winterdag vacht weer netjes gemaakt.

tiwi1969

Berichten: 7655
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:55

Nutro Lam-Rijst is mijn keuze als ik geen versvlees kan voeren en heb ik altijd in huis voor als ik ben vergeten vlees te ontdooien.

Het is niet zo dat het geen granen bevat, rijst is immers ook een graan. Het bevat als enige graan rijst en als enige vleessoort lam.
Zelfs mijn overgevoelige buldog kan hier goed tegen.

muzzy17

Berichten: 619
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:26

Wij hadden vroeg kruising border en was ook kortharig en wat lijkt hij daar nu op <3

Heb niet zo problemen met scheren naast dat ze het voor de warmte gedaan heeft liep ze met meerdere redenen in gedachten. Heb vaker honden op zien knappen na een scheerbeurt. En dan moeten de mensen hier ook maar stoppen met de paarden scheren als ze dat doen :+ die hebben ook een vacht om warmte en kou te reguleren :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:23

@amandavd; hij heeft uitsluit kvv met lam gehad en dat hielp ook niet. Vachtonderhoud deden we zeer zeker genoeg aan. Zeker bij de gecastreerde reu.

Alle verhalen over 'vacht is isolatie' ten spijt maar ik heb hier nu 3 honden lopen onder exact dezelfde omstandigheden. 2 zijn geschoren en die doen het veel beter dan de ongeschoren. Dus ook nr 3 wordt vandaag kaal gemaakt. Moet ze inderdaad wel goed in de gaten houden dat ze niet vol in de zon gaan liggen.

@muzzy17; precies! Waarom zouden we onze paarden (die ook een ondervacht hebben) wel scheren of dekens op leggen omde vacht te beïnvloeden maar is het bij honden blijkbaar een doodzonde......

Cinnepin

Berichten: 8940
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Mijn hondje had het zo warm.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:36

Ik heb een korthaar bordercollie ( pup ) en vind de geschoren foto ook niet lelijk. Ziet er gewoon uit als een kortharige.
Mijn andere hond is ook kortharig...een boerenfox.

Mijn honden laat ik snel uit met deze temperaturen. In huis is het zo'n 21 a 22 graden...goed te doen voor ze

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:45

De vergelijkingen met themoskannen en huizen etc. kloppen niet om de simpele reden dat een hond warmte produceert. De hond maximaliseert al snel de mogelijkheden om zijn warmte kwijt te raken (dus hijgen, maar ook de haarvaten dicht bij de huid open zetten, zweten via de voetzolen, op de koele vloer liggen) en zijn warmteproductie te minimaliseren (weinig bewegen, slecht eten). Ook is de vacht van vrijwel alle kynologische lijnen veel dikker dan van de werklijnen, wat dus ook al geen natuurlijke vacht is.
En als het tegen de hitte zou isoleren zouden husky's, honden die bij uitstek geïsoleerd zijn (de sneeuw blijft op hen liggen als ze buiten slapen) ook in de zomer gewoon door kunnen trainen. En zou op de koele tegels liggen of in de schaduw gaan staan maar heel beperkt effect hebben. Sowieso zouden ze nauwelijks sneller gaan hijgen als het echt zo isolerend was dat de warmte niet doordrong, want de luchtvochtigheid is veel lager en afkoelen door hijgen en ademhalen gaat daardoor makkelijker..

Dit is allemaal niet het geval. Honden hebben het warm en dat komt door hun vacht. Isolatie tegen de hitte klopt, mits de buitentemperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur. Als de temperatuur lager is dan de lichaamstemperatuur, dan is het juist warmer.

Ook hebben vrijwel alle hondenrassen die uit warme gebieden komen (en daar voor werk ingezet zijn) een korte tot zeer korte vacht. Op een enkeling na die gevaarlijk werk doet (zoals directe aanvallen op roofdieren) en daarvoor zijn vacht als bescherming nodig heeft (ook door doornstruiken moeten werken is een reden voor een iets dikkere vacht).

Ik heb zelf poedels, die hebben dus geen dubbele vacht (maar wel een dichte vacht), maar ook bij hen was het verschil overduidelijk. Eerst Noa gedaan, die rende daarna veel meer dan voorheen en Ninthe, afgelopen dinsdag ook Ninthe gedaan, die rent nu ook weer meer en hijgt veel minder. Die hijgde eerst meer dan Noa (tussen de 2 knipbeurten in) en nu beduidend minder.

Mocht iemand een wetenschappelijk onderzoek hebben dat bewijst dat honden voor het scheren van de vacht minder tekenen van (over)verhitting vertonen dan na het scheren bij dezelfde temperaturen en wind/schaduw/etc. dan zou ik die graag zien. Maar tot nu toe heb ik alleen nog maar niet kloppende vergelijkingen gezien omdat ze geen warmte-producerend iets vergelijken om het te vergelijken. En is wat ik om mij heen zie toch beduidend anders.

pillow
Berichten: 7823
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 21:53

Ik heb een stabij x wetterhoun met een dikke vacht. Ik scheer hem zomers altijd met het haar mee, dan gaat de langste krullen eraf en hou ik een mooie kortharige hond over. Hij vind het duidelijk veel prettiger. Ik heb ook een York shire, die moet ik minstens 4 x per jaar korter scheren anders wordt het een klittebol met allerlei huidproblemen. Dus ik ben wel voor scheren, maar niet helemaal kaal.