Jaren geleden zochten mijn man en ik een, voor ons, passend hondenras.
Na veel zoeken en bezoeken van fokkers kwamen we op de Basenji uit, een oeroud jachthondje wat zijn roots in Afrika vind en waar er nog vele in het wild leven. Ze zijn niet "gemaakt" door de mens maar leven rond stammen en krijgen bellen om de nek om ze tijdens de jacht te kunnen volgen. Basenji's blaffen namelijk niet, de bellen fungeren als leidraad als er wild geschoten is en waar de honden dus op af rennen.
Het is een pittig ras, geen beginnershondje,
Buana kwam na een jaar wachten (begin 2006) ons gezin versterken, reutje, rood wit..
Twee jaar later volgde pupsel 2, halfbroertje van Buana, onze Chafuko, brindle van kleur.
De Hierop volgende jaren rolden we heel vlug het ras in, bezochten shows met de heren en kwamen er dekaanvragen voor de heren. Dat was nieuw voor ons maar na veel uitzoeken, overleg en wat begeleiding rolden we het fokgebeuren ook in. Na gezondheidstesten, dekkingen, wachten etc. volgden pupbezoekjes aan de pupjes van onze eigen reuen!
heel bijzonder!Daarna begon het te kriebelen, zelf een teefje en als ze geschikt is meehelpen om het ras te verbeteren/in stand houden/herstellen..
We wilden terug naar de basis, Afrika.. Een 100% import was toekomstdroom en wij vonden onszelf daar niet helemaal klaar voor maar een 50% Afrikaan om de lijn op te zetten.. Hmz
we vonden de fokker in Zweden, het teefje geïmporteerd uit de jungle als pup en een westerse reu.. Hieruit kwam onze Enya, de clown, ons te gekke wijffie... Inmiddels is Enya ook alweer bijna drie en zijn we ontzettend gek op ons roedeltje!
We sporten met ze, coursen en baanrennen, dit vinden ze geweldig. Ook zo nu en dan wat shows.
Op dit moment bijna emigreren dus de sporten staan op een laag pitje nu.
Genoeg gekletst, hieronder mijn grote passie naast de pony's!

V.l.n.r. Enya, Buana, Chafuko, in een brave bui

De beste plekken kiezen ze zelf

Met onze opvang dame E.T. (We vangen regelmatig honden op voor particulieren/stichtingen/asiels)

Mijn mannen

Buana met onze bengaal James

Enya met James

Typisch Enya

Enya, met haar speelkong

Enya

Chafuko

Buana
Tijd voor actie!!!

Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben, ik vond het leuk ze te delen met jullie!

Ik had ook al contact met fokkers van dit ontzettend gave ras! Ze zijn echt te gaaf gewoon. Jammer dat je ze vrijwel niet in Nederland kan vinden!