Al jaren wilde ik een voliere om mijn valkparkietenobsessie te kunnen huisvesten, maar wegens een niet geschikte achtertuin was dit niet haalbaar.
Nu ik samenwoon met mijn vriend kwam het er dan eindelijk na tien jaar van! Drie weken geleden werd hij dan gezet, vier meter lang en een meter breed.
Het heeft een rib uit mijn lijf gekost
maar hij is helemaal van aluminium, dus wegrotten gaat gelukkig niet gebeuren. Ook zitten er voorzetramen bij die we tegen tocht en kou op de tralies kunnen klikken. Daardoor zitten ze ook in de winter heerlijk beschut. 
Hier nog in aanbouw
Inmiddels zit er bodembedekking in, speeltjes, licht in het binnenhok en uiteraard ook vogels 
Inmiddels zijn we uitgebreid naar elf valkparkieten in de meest uiteenlopende kleuren/mutaties
Ik heb geen twee valkparkieten met dezelfde kleur, dus het is echt heel divers.Hier een kleine greep uit ons huidige vogelbestand:

(vlnr: Joy, een wit albinovrouwtje; Amor, een cinnamon bont getekend mannetje; Hera, een opaline bronze fallow vrouwtje en Djinti, een cinnamon bonte witmasker man.
Op de voorgrond zit Jade, een bonte bleekmasker witmasker man.
Omdat de meeste vogels nog erg jong waren, was ik ook op zoek naar een mooi koppel met kweekervaring.
En die hebben we gevonden bij een heel fijn adresje! En het koppeltje Amor en Aura stelden onze voliere ook op prijs, want nog geen 24 uur na aankomst lag er al een eitje op de bodem
Dus maar snel het broedblok opgehangen (was niet helemaal in de planning dat het zo snel zou gaan) en inmiddels liggen er vier eitjes! 

En dit zijn de ouders:
Amor:

en Aura
helaas nog geen goede foto's van omdat ze momenteel op het nest zit en ik haar niet wil storen.
Het vrouwtje broedt 's nachts en de man overdag. Wanneer de man overdag honger heeft, roept hij zijn vrouwtje die hem dan even komt aflossen.
In de avond wisselen ze en houdt de man de wacht over het nestje. Nieuwsgierige aagjes jaagt hij vakkundig naar de andere kant van de voliere

De jongere vogels zien ze niet als concurrentie/bedreiging en mogen dus gerust in de buurt komen.
Zo mooi om te zien hoe dat instinct werkt! Ze doen het echt keurig en volgens het boekje!
Het eerste eitje zou -mits bevrucht- over een week (na 15 juli) uit moeten komen! Ik kan niet wachten!
Zo spannend om te zien wat voor kleur en mutatie eruit komt! Kijken jullie mee?
maar wel al met wat dons. Ze ontwikkelen zich als het goed gaat wel heel snel en hebben binnen een paar weken al veertjes.
ik heb zelf ook valksparkiet genaamd dodo