Mijn rattendames

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Mijn rattendames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 06:44

Laatst even een paar fotootjes gemaakt van mijn nieuwe rattinnetje.

Maar eerst even een foto van mn andere twee dames.

Bambi (2 jaar)
Afbeelding

Moortje, (ook 2 jaar)
Afbeelding
Ik hoop heel snel een goede mooie grote kooi te vinden want ze krijgen echt elke kooi stuk.. ook in deze zitten flink wat happen. -O- Moortje lijkt wat dun in de vacht te zitten maar dat is veroorzaakt door haar zus Bambi die na het afscheid van haar baby's vorig jaar heftige poetsdrang heeft gekregen. Ze wast zich zelf overmatig maar ook Moortje tot kale plekken aan toe. Dierenarts zegt dat ik er helaas weinig aan kan doen. Gewoon veel aandacht en afleiding geven. Dus dat probeer ik.

En dit is mijn nieuwste dame genaamd Jula :D
Afbeelding

Het is de bedoeling om een nestje met haar te fokken als ze oud genoeg is. Ik heb jaren lang ratjes gefokt maar op een gegeven moment moest ik er mee stoppen. Mijn 'lijnen' zijn wel bij een andere fokker in stand gehouden en daar komen Moortje en Bambi ook weer uit. Bambi heeft vorig jaar een nestje gehad en een van de zoons zit bij een vriend van me. Die is nu een jaar en mag dan binnenkort op date met Jula :o
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig ontfermd Bambi zich dan ook over Jula. Moortje heeft helaas wat minder klik met haar.. (vandaar het hapje in haar oortje) Maar gelukkig is het inmiddels een stabiele groep van 3.

Lieffie he? :D

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 06:47

Wat leuk! Je hebt echt mooie ratten zeg! :)
Zelf heb ik ook 3 ratjes. Ratten zijn echt leuk :)

Hoe doe je dat eigenlijk met fokken? Leen je dan een mannetjesrat van iemand anders?

Aartje

Re: Mijn rattendames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 07:03

Ja. Ik heb helaas niet zelf meer een stellingkast met diverse 'groepen'. Haha :') Wel een tijd lang gehad. Dat ik dus zelf een mannengroep had. Het is puur voor de hobby en omdat ik graag die '11 jaar investering in gezonde dieren' graag in stand wil houden. Ik heb destijds alles bijgehouden en weet dus ook tot flik wat generaties terug waar ze vanaf stammen :) Jula komt weer bij een vriendin van me vandaan die net als ik hobby matig heeeel af en toe een nestje fokt. Van Jula weet ik allen haar directe ouders en opa van mama's kant. Maar op zich voor mij voldoende. Ze is prachtig <3, ontwikkeld zich goed, was de grootste dame van het nest en heeft een super leuk karakter. Absoluut niet bang en ze komt graag bij je zitten. Ook heeft ze zich heel goed aangepast toen ze bij mijn twee dames kwam. Op kleur fok ik eigenlijk niet maar door dat er zo af en toe eens een ander kleurtje aan mijn lijn is toegevoegd zou er uit deze combinatie nog best leuke verrassingen kunnen komen. Jula is trouwens niet zwart maar Mink. Ze was als ritten nog vele male lichter maar ze is echt heel donker van kleur geworden. (Wat ik super mooi vind) :)

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:29

Leuk groepje bij elkaar zo! Veel succes met de date ;)

Wil binnenkort ook echt weer een klein groepje aanschaffen. Blijven leuke beestjes.

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 08:37

Awh, wat lief. <3
Ik heb ook drie ratten. c:

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:27

Wat een leuke ratten :j . Grappig ook Moortje, zo heette onze vorige rat ook.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 09:43

Ik zal een topic maken als ze eenmaal kleintjes verwacht, dan kunnen jullie die ook volgen :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:45

Wat een schatjes <3 , als mn moeder dat zou zien :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:50

Wat een prachtige ratjes heb je !

En jeetje ... knaagt ze nou werkelijk dwars door die onderbak heen ?
Ook door de bodem, of alleen aan de randen ?

Heb zo ook eens een rat gehad, we hebben er toen van blik inzetranden voor gemaakt (voorgebogen en aan elkaar gepopnageld), dat was de enige oplossing ...

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 09:53

Ja, echt een ramp... Dit is al hun derde (nieuwe!) kooi notabene... Hoop dat Jula het niet overneemt dat gedrag. Ik probeer ook voldoende knaagmogelijkheden te geven zoals wilgentakken en stukken karton die ze lekker kapot mogen knagen. Maar ze knagen alles stuk hoor.. Alle dure hangmatjes waren ook binnen twee dagen kapot. Tot ik bedacht een vaatdoekje te gebruiken als hangmat. Op de een of andere manier houden ze die heel maar ze liggen er heerlijk in! :D Haha

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 09:57

Zonde hoor!
Zouden zulke randen geen optie voor je zijn ?

En ik maakte inderdaad ook vanalles zelf voor ze, van vaatdoekjes, stofdoekjes, goedkope fleecesjaals ... nog leuk om te doen ook ;)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:04

Wat een leukerds, je oudjes zien er nog goed uit zeg!
Ik had vroeger ook van die knagers, Ik heb uiteindelijk een grote ijzeren voliere voor ze gekocht, die konden ze onmogelijk slopen. Maar idd, hangmatjes, plateau's etc moeten er ook altijd snel aan geloven :P