In dit topic komt mijn gevoelige kant naar boven

Hier een topic over mijn mannetje omdat ik zo blij met hem ben!

Hij is nu alweer bijna een jaar oud, dus tijd om eens een topic aan hem te wijden.
In mijn vrije tijd doe ik vrijwilligerswerk op de dierenweide bij ons in het dorp.
Afgelopen voorjaar is daar een heel bijzonder ramlammetje geboren. Het is een kruising tussen een Drents Heideschaap en een Ryeland (ik heb het niet bedacht..).
Omdat het een rammetje is zou hij eigenlijk verkocht worden. Ik vond hem
zo bijzonder dat ik hem nu financieel geadopteerd heb.
Een aantal dingen waarom ik hem zo bijzonder vind:
- Ik sta bij de anhangers van Normaal bekend als "Heidi", en dat is precies hoe de moeder van Sam heet!
- De bedoeling was om 5 schapen drachtig te hebben (lopen vanaf december tot nu bij de ram), we zouden dan ongeveer 7 -10 schapenlammeren hebben. Dit is niet gelukt, alleen Heidi bleek drachtig te zijn.
- Heidi is een Drents Heideschaap, mijn favoriete schapenras
- Heidi had 3 lammetjes, waarvan 1 doodgeboren.
- Het zusje van Sammie kwam vlak na de geboorte te overlijden, waardoor we nu maar 1 lammetje overhebben.. En dat terwijl we er wel een stuk of 7 tot 10 verwacht hadden..
Erg sneu allemaal, maar gelukkig gaat het met Heidi en Sam super! Op het moment dat ik hem adopteerde was ik nog niet aan hem gehecht. Ik vond hem alleen bijzonder en dat was de reden dat ik graag had dat hij zou blijven. Vanaf het moment dat ik van het bestuur van de stichting toestemming had om hem te adopteren ben ik mij steeds meer aan hem gaan hechten en andersom.
Op dit moment kleeft hij aan mij vast en is hij niet meer zo heel mak bij andere mensen. Eigenlijk vind ik dit ontzettend jammer, want wat is nu leuker als een knuffelschaap op de dierenweide? Stiekem verbaas ik mij er nog altijd over, ik heb hem in de eerste periode niet heel veel aandacht gegeven en was ook niet de persoon die hem de flesvoeding gaf.
Sam is nu bijna een jaar oud. Ik wandel regelmatig een rondje met hem aan de riem en
hij kent een aantal kunstjes.. (tja, je moet toch wat op de woensdagmiddag als de weide open is voor bezoekers en het rustig is

Wij zijn onafscheidelijk van elkaar. Als we 'smorgens tussen het werk door een kop koffie gaan drinken
mag Sam altijd mee. Dan gaat hij naast mij liggen en is alles prima. Als we het eens vergeten
(bijvoorbeeld als ik iets anders aan het doen ben op het pleintje voor de weide) staat hij als een gek te
bléren.
Genoeg gekletst.. Hier komen een aantal foto's
Hier was Sam een week oud:

En waar kun je lekkerder slapen als óp mama

Één maand oud:

Aan de wandel (ongeveer 2 maanden oud):

Hierna zijn er een tijdje geen foto's meer gemaakt..
Hier is hij 4 maanden en al een echt schaap aan het worden!

Op bovenstaande foto is hij stout.. Hij mag van mij niet springen. Omdat hij een flessenlam is
is hij wat lomper als andere lammeren en mijn collega's vonden het springen schattig.
Nu springt hij alleen als hij reuze enthousiast is en is hij met een simpele "Nee" te corrigeren (je ziet mij ook naar beneden wijzen, daar snapt hij natuurlijk niks van.. Het is gewoon voor het idee

Met de kerst hebben we foto's gemaakt van de dieren met een kerstmuts op, dit was het resultaat bij Sam.

Sammie komt altijd heel hard aangerend als ik hem roep, vaak nog met een hoop herrie ook.
Vorige week heb ik dat eens geprobeerd te filmen, helaas is een groot deel wazig, maar wel heel schattig al zeg ik het zelf! Hier stond hij met zijn moeder en 6 andere schapenvriendinnen te eten aan de andere kant van de weide, maar komt direct wanneer ik roep

Het mooiste vind ik nog dat alle kippen moeten rennen voor hun leven omdat Sam voor niets of niemand aan de kant gaat..

Ondertussen zijn er weer een paar kunstjes/commando's aangeleerd.
Hij kan nu;
- 'voet', schrapen met zijn voorpoot. Hij kan het aan beide kanten en ook afwisselend.
- 'Op' ergens met zijn voorpoten op staan, zoals op de tafel/bankje.
- 'Kniel', knielen.
- 'lig', liggen, maar dit doet hij alleen als er geen vreemde mensen of andere dieren in de buurt zijn.
Iets wat ik heel goed begrijp, want hij is altijd het pispaaltje van de andere dieren..

- 'kus', een kus geven.
- 'kom', komen.
-'poot', een soort jambette-achtig iets. Hij kan hem ook aangeven.
- 'turn', een rondje draaien. Hier zijn we nog druk mee bezig.
Aangezien Sam een schaap is met het concentratievermogen van een goudvis duurt het allemaal wat langer, maar ja.. Het was ook eigenlijk helemaal niet de bedoeling om hem kunstjes te leren. Dit wordt uit verveling gedaan, dus we hebben alle tijd!

Hier een filmpje van Sammie die een rondje draait. Hij was vandaag de helft van de kunstjes alweer vergeten, dus moest ik wat meer geduld hebben.
En hier gewoon nog een hele lieve foto van het Sammebeest:

Ik had nooit gedacht dat ik zo gek met een schaap zou worden. Voorheen was een schaap voor mij gewoon een leuk beest waar je prettig mee kunt werken. En lammetjes ter wereld zetten was de normaalste zaak van de wereld. Nu ik Sam heb heeft ieder geboren lammetje een veel hoger 'aaaahh'

Eind deze maand en half mei weer een aantal nieuwe updates! Sam gaat mee naar de Koningsmarkt en zal tijdens de viering van ons lustrum op 10 mei geschoren worden en nog een paar andere belangrijke taakjes hebben.
Ik hoop dat jullie hem net zo leuk vinden als ik!