Animal's animal! (Schaap Sam)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Animal's animal! (Schaap Sam)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 21:59

Tja, mijn gebruikersnaam en Avatar is Animal.. En Animal is ruig! Maar heeft ook een zeer gevoelige kant!

In dit topic komt mijn gevoelige kant naar boven :D

Hier een topic over mijn mannetje omdat ik zo blij met hem ben! <3
Hij is nu alweer bijna een jaar oud, dus tijd om eens een topic aan hem te wijden.

In mijn vrije tijd doe ik vrijwilligerswerk op de dierenweide bij ons in het dorp.
Afgelopen voorjaar is daar een heel bijzonder ramlammetje geboren. Het is een kruising tussen een Drents Heideschaap en een Ryeland (ik heb het niet bedacht..).
Omdat het een rammetje is zou hij eigenlijk verkocht worden. Ik vond hem
zo bijzonder dat ik hem nu financieel geadopteerd heb.

Een aantal dingen waarom ik hem zo bijzonder vind:
- Ik sta bij de anhangers van Normaal bekend als "Heidi", en dat is precies hoe de moeder van Sam heet!
- De bedoeling was om 5 schapen drachtig te hebben (lopen vanaf december tot nu bij de ram), we zouden dan ongeveer 7 -10 schapenlammeren hebben. Dit is niet gelukt, alleen Heidi bleek drachtig te zijn.
- Heidi is een Drents Heideschaap, mijn favoriete schapenras
- Heidi had 3 lammetjes, waarvan 1 doodgeboren.
- Het zusje van Sammie kwam vlak na de geboorte te overlijden, waardoor we nu maar 1 lammetje overhebben.. En dat terwijl we er wel een stuk of 7 tot 10 verwacht hadden..

Erg sneu allemaal, maar gelukkig gaat het met Heidi en Sam super! Op het moment dat ik hem adopteerde was ik nog niet aan hem gehecht. Ik vond hem alleen bijzonder en dat was de reden dat ik graag had dat hij zou blijven. Vanaf het moment dat ik van het bestuur van de stichting toestemming had om hem te adopteren ben ik mij steeds meer aan hem gaan hechten en andersom.

Op dit moment kleeft hij aan mij vast en is hij niet meer zo heel mak bij andere mensen. Eigenlijk vind ik dit ontzettend jammer, want wat is nu leuker als een knuffelschaap op de dierenweide? Stiekem verbaas ik mij er nog altijd over, ik heb hem in de eerste periode niet heel veel aandacht gegeven en was ook niet de persoon die hem de flesvoeding gaf.

Sam is nu bijna een jaar oud. Ik wandel regelmatig een rondje met hem aan de riem en
hij kent een aantal kunstjes.. (tja, je moet toch wat op de woensdagmiddag als de weide open is voor bezoekers en het rustig is :') )

Wij zijn onafscheidelijk van elkaar. Als we 'smorgens tussen het werk door een kop koffie gaan drinken
mag Sam altijd mee. Dan gaat hij naast mij liggen en is alles prima. Als we het eens vergeten
(bijvoorbeeld als ik iets anders aan het doen ben op het pleintje voor de weide) staat hij als een gek te
bléren.

Genoeg gekletst.. Hier komen een aantal foto's

Hier was Sam een week oud:
Afbeelding

En waar kun je lekkerder slapen als óp mama :D
Afbeelding

Één maand oud:
Afbeelding

Aan de wandel (ongeveer 2 maanden oud):
Afbeelding

Hierna zijn er een tijdje geen foto's meer gemaakt..
Hier is hij 4 maanden en al een echt schaap aan het worden!

Afbeelding
Op bovenstaande foto is hij stout.. Hij mag van mij niet springen. Omdat hij een flessenlam is
is hij wat lomper als andere lammeren en mijn collega's vonden het springen schattig.
Nu springt hij alleen als hij reuze enthousiast is en is hij met een simpele "Nee" te corrigeren (je ziet mij ook naar beneden wijzen, daar snapt hij natuurlijk niks van.. Het is gewoon voor het idee :+ ).

Met de kerst hebben we foto's gemaakt van de dieren met een kerstmuts op, dit was het resultaat bij Sam.
Afbeelding

Sammie komt altijd heel hard aangerend als ik hem roep, vaak nog met een hoop herrie ook.
Vorige week heb ik dat eens geprobeerd te filmen, helaas is een groot deel wazig, maar wel heel schattig al zeg ik het zelf! Hier stond hij met zijn moeder en 6 andere schapenvriendinnen te eten aan de andere kant van de weide, maar komt direct wanneer ik roep <3
Het mooiste vind ik nog dat alle kippen moeten rennen voor hun leven omdat Sam voor niets of niemand aan de kant gaat.. _O-

Ondertussen zijn er weer een paar kunstjes/commando's aangeleerd.
Hij kan nu;
- 'voet', schrapen met zijn voorpoot. Hij kan het aan beide kanten en ook afwisselend.
- 'Op' ergens met zijn voorpoten op staan, zoals op de tafel/bankje.
- 'Kniel', knielen.
- 'lig', liggen, maar dit doet hij alleen als er geen vreemde mensen of andere dieren in de buurt zijn.
Iets wat ik heel goed begrijp, want hij is altijd het pispaaltje van de andere dieren.. :(:)
- 'kus', een kus geven.
- 'kom', komen.
-'poot', een soort jambette-achtig iets. Hij kan hem ook aangeven.
- 'turn', een rondje draaien. Hier zijn we nog druk mee bezig.

Aangezien Sam een schaap is met het concentratievermogen van een goudvis duurt het allemaal wat langer, maar ja.. Het was ook eigenlijk helemaal niet de bedoeling om hem kunstjes te leren. Dit wordt uit verveling gedaan, dus we hebben alle tijd! :D

Hier een filmpje van Sammie die een rondje draait. Hij was vandaag de helft van de kunstjes alweer vergeten, dus moest ik wat meer geduld hebben.

En hier gewoon nog een hele lieve foto van het Sammebeest:
Afbeelding

Ik had nooit gedacht dat ik zo gek met een schaap zou worden. Voorheen was een schaap voor mij gewoon een leuk beest waar je prettig mee kunt werken. En lammetjes ter wereld zetten was de normaalste zaak van de wereld. Nu ik Sam heb heeft ieder geboren lammetje een veel hoger 'aaaahh' <3 -gehalte.

Eind deze maand en half mei weer een aantal nieuwe updates! Sam gaat mee naar de Koningsmarkt en zal tijdens de viering van ons lustrum op 10 mei geschoren worden en nog een paar andere belangrijke taakjes hebben.

Ik hoop dat jullie hem net zo leuk vinden als ik! :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Animal's animal! (Schaap Sam)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:02

WAt een suupper leuk beestje zeg! <3 haha wat een schatje! Leuk dat je zon band kunt krijgen met een schaap :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:02

Leuk topic! Die eerste twee foto's zijn zo aaaahw <3

Edit: de derde ook dan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:04

Aah <3 Wat ontzettend schattig!
Het lijkt net een hond zo op de filmpje (alhoewel, onze hond niet eens komt :') )

Toch bijzonder dat je je zo bent gaan hechten aan Sam!

Hij is inderdaad erg leuk en blij dat je toch een topic aan hebt gemaakt!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:04

ben benieuwd naar hem zondag haha ! ziet er super leuk uit

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:07

Team_Sublime schreef:
ben benieuwd naar hem zondag haha ! ziet er super leuk uit

Hij mag wel meewandelen als we naar de weides voor de ponyritjes gaan kijken! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:08

heerlijk dier haha , en dat filmpje dat hij naar je rent :') Arme kippen , wat een leuk beest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:09

Wat een leuke kruising is dit zeg! Ryeland zie je er duidelijker in terug dan Drents Heideschaap :P

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:09

Wat een leuk verslag!

Heeft de moeder van Sam hem verstoten? Omdat hij de fles kreeg?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:10

Wat een leuk/schattig schaap. En knap van die kunstjes <3

En dat rennen, die kippen _O-

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:16

Spruitjee schreef:
Wat een leuke kruising is dit zeg! Ryeland zie je er duidelijker in terug dan Drents Heideschaap :P

Hangt heel erg af van waar je naar kijkt :D
Hij heeft de neus en lichaamsbouw van een Heideschaap. De bewolling is op de kop en op de achterhand voornamelijk Ryeland, maar de overige bewolling is voornamelijk Heideschaap.

Tevens heeft hij bewolde achterpoten, dit heeft hij van zijn vader (Ryeland). Aan de voorpoten heeft hij weer geen bewolling. Hij is echt een mixje van beiden. Ik ben erg benieuwd wat eronder vandaan komt wanneer hij geschoren wordt!

Papa Ryeland:
Afbeelding
Afbeelding

Mama Heideschaap (de staande, niet een heel beste foto, maar wel de wolstructuur goed te zien!):
Afbeelding

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:17

Aaaahw hahaha

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:18

ThreeFingers schreef:
Wat een leuk verslag!

Heeft de moeder van Sam hem verstoten? Omdat hij de fles kreeg?

Heidi had mastitis in beide uierhelften. Vlak na het lammeren ging het nog prima, maar na een dag of 5 hebben we de uierontsteking ontdekt. Toen zijn we over gegaan op flesvoeding. Sam bleef wel de hele tijd samen met zijn moeder lopen :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:22

Ik zou willen voorstellen dat ik een keer stiekem met mijn camera in de struiken ga staan... haha! (filmen)

Animal schreef:
Stiekem verbaas ik mij er nog altijd over, ik heb hem in de eerste periode niet heel veel aandacht gegeven en was ook niet de persoon die hem de flesvoeding gaf.

Dat was mijn moeder, onder anderen... := Elke avond ging mijn moeder de laatste fles geven. Ze genoot er echt van!

Ontzettend leuk overzicht, Animal! Leuk om de Dierenweide eens zo te zien. :j
Laatst bijgewerkt door Agossie op 03-04-14 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:23

vanwaar deze bewuste kruising?
Ik ken het karakter van het drense heideschaap niet, maar van de ryelander ken ik dat nieuwsgierige en mensgerichten wel, leuk.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:25

Agossie schreef:
Ik zou willen voorstellen dat ik een keer stiekem met mijn camera in de struiken ga staan... haha! (filmen)

Animal schreef:
Stiekem verbaas ik mij er nog altijd over, ik heb hem in de eerste periode niet heel veel aandacht gegeven en was ook niet de persoon die hem de flesvoeding gaf.

Dat was mijn moeder, onder anderen... := Elke avond ging mijn moeder de laatste fles geven. Ze genoot er echt van!

Ontzettend leuk overzicht, Animal! Leuk om de Dierenweide eens zo te zien. :j

Hihi, je had mij vanmiddag moeten zien toen ik de Angorageiten aan het wassen was.. Je moeder heeft nog even aan het hek gehangen :D Ik weet inderdaad nog dat je moeder hem de laatste fles ging geven! Op de woensdagmiddag was het onder de vrijwilligers altijd een gevecht wie het mocht doen.. Ik gaf er toen niet zoveel om omdat ik ook op schapenbedrijven werk in het lammerseizoen, dan zijn er genoeg flessenlammetjes. Niks bijzonders.. :) Achteraf vind ik het wel jammer.. Ik kan nu niet zeggen dat ik hem vroeger de fles gegeven heb..

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:27

Krissis schreef:
vanwaar deze bewuste kruising?
Ik ken het karakter van het drense heideschaap niet, maar van de ryelander ken ik dat nieuwsgierige en mensgerichten wel, leuk.

Zijn moeder is ook erg mensgericht! Ik weet niet waarom het deze kruising is geworden. We hebben ook twee Ryeland-ooien lopen en om die reden is de ram aangeschaft. Ik denk dat het gewoon gemakkelijk was om de Heideschapen bij dezelfde ram te gooien. Stiekem vind ik het best wel zonde, als Heideschaapliefhebber!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:31

leuk divers clubje, als jullie ook angora's hebt rondlopen. Die hebben wij uiteindelijk weggedaan wegens bizar slechte gezondheid.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:38

Krissis schreef:
leuk divers clubje, als jullie ook angora's hebt rondlopen. Die hebben wij uiteindelijk weggedaan wegens bizar slechte gezondheid.

Klinkt heel bekend.. :j
Altijd klauwproblemen, huidproblemen, slechte weerstand en zeer gevoelig voor allerhande infecties.
De andere beesten zijn altijd kerngezond, maar die twee angora's mankeren altijd wel iets. (Ik was ze ook niet zonder reden aan het wassen.. :n ) Ik zorg voor de klauwen op de weide en daarnaast behandel ik de dieren ook meestal. Laten we zeggen dat ik de Angora's behoorlijk vaak in handen heb! En fokken is al helemaal 'not done'. Lammetjes die niet begrijpen waar ze moeten drinken en moeders die niet snappen dat dat rare ding dat ineens bij hun in het hok ligt hun eigen lammetje is.

Ze zijn overigens wel ontzettend lief! Echt een prachtig karakter!
Deze laatste twee blijven tot hun dood, maar daarna komen er hier ook geen Angora's meer :n

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:43

Och, er loopt van alles rond op de Dierenweide! Ganzen, kippen, varkens (vooral Sofie is een schatje! Die geeft antwoord...), bijzondere eenden, diverse mooie vogels, kalkoenen, allerlei rassen geiten en schapen, zwarte zwanen. Het is echt een feest! Vooral in dit seizoen komen de jonge geitjes weer, die zijn zo leuk... <3

Ik kan me nu heel goed voorstellen dat je het jammer vindt dat je niet mee hebt gedaan met flesgeven, maar ik denk dat het al heel wat is dat je er zo vroeg bij was en zoveel al hebt meegemaakt met hem. Ik ben wel eens mee geweest me mijn moeder. Ging dan Heidi brood staan geven, terwijl zij Sam zijn fles gaf.

Heb je de geiten gewassen voor Koningsdag? Of gewoon zomaar?
Edit: Oh, de Angora's. Ik dacht aan de Nubische...

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:45

Sammie <3

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:48

Agossie schreef:
Och, er loopt van alles rond op de Dierenweide! Ganzen, kippen, varkens (vooral Sofie is een schatje! Die geeft antwoord...), bijzondere eenden, diverse mooie vogels, kalkoenen, allerlei rassen geiten en schapen, zwarte zwanen. Het is echt een feest! Vooral in dit seizoen komen de jonge geitjes weer, die zijn zo leuk... <3

Ik kan me nu heel goed voorstellen dat je het jammer vindt dat je niet mee hebt gedaan met flesgeven, maar ik denk dat het al heel wat is dat je er zo vroeg bij was en zoveel al hebt meegemaakt met hem. Ik ben wel eens mee geweest me mijn moeder. Ging dan Heidi brood staan geven, terwijl zij Sam zijn fles gaf.

Heb je de geiten gewassen voor Koningsdag? Of gewoon zomaar?

Sam gaat mee naar koningsdag *\o/*
De geiten zijn vandaag al geschoren omdat ze flink jeuk hadden. Nu de wol (of eigenlijk mohair) eraf was bleken ze last te hebben van een schimmel. Heb ze vanmiddag direct gewassen met betadineshampoo. We hebben al 3 jonge bokjes lopen! :D Erg lief! Ja, het is een mooie weide met een hoop mooie en lieve beesten!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:54

Gelukkig zijn ze nu geschoren dan en kwam de schimmel aan het licht. Ik hoop dat ze snel weer beter worden.
Ik ga dan snel even kijken! Ik vind jonge geitjes zo leuk... Alleen dan wel mijn hond binnen houden... := Die is echt gegroeid!!

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 22:59

Wij hebben (succesvol) wel jongen van de angorga's gehad, maar die oudere dieren, er was altijd wel wat mee. Ze kwamen hier verwaarloost binnen en dat was in het gedrag ook te merken. Helaas krijgen wij het wol (van zowel de angora als de zwartbles en ryelander) aan de straatstenen niet kwijt (nee, ook gratis niet) Erg zonde.
Tjee, blijken je angora's onder de schimmel te zitten, balen zeg -O-
Nubische hebben we ook lopen, die vind ik hilarisch. geweldige koppen met die ramsneus en lange oren <3

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 23:02

Ik denk dat ze vlot weer opknappen! We zijn er relatief op tijd bij!
Is ze in een groeispurt beland? Ik vind Mikkie zóóó lief! Wij gaan binnenkort ook weer een pup halen :D

Vorig weekend liep Sam weer op het voorplein. Zonder dat ik het doorhad liep hij de kantine in en heeft daar een broodtrommel open weten te krijgen.. Toen ik bij hem was had hij zich ondertussen al flink uitgeleefd! Zijn hele snuit zat onder de pindakaas! Tegenwoordig gaan de deuren dus dicht wanneer we koffiedrinken en Sam erbij is :+

Misschien weet ik nog wel een adresje waar je de wol kwijt kunt! We hebben jaarlijks een spinster op de open dag die een demonstratie geeft en om de wol staat te springen! (ook om het Mohair). Ik kan het wel eens navragen..