Het vorige topic: [BB-ITP] Is het een muis? Een rat? Nee... een opossum!
Even wat uitleg over de kortstaartopossum (Monodelphis domestica); allereerst is het géén rat, muis of ander knaagdier

KSO's behoren tot de opossum familie, dit zijn buideldieren. Deze soort heeft geen echte buidel maar draagt de jongen mee op de buik. Het zijn nachtactieve, solitaire diertjes die oorspronkelijk uit Zuid-Amerika komen. Het zijn goede klimmers en ze hebben dan ook een grijpstaart waarmee ze dingen vast kunnen pakken.
KSO's zijn alleseters die met name jagen op kleine dieren, hier krijgt ze dan ook een mix van carnibest (rauw vlees), kattenbrokken, volwassen muizen en pinky's (baby muizen), allerlei soorten insecten, ei, en verschillende soorten groenten en fruit.
Je ziet ze niet erg veel als huisdier (zeker niet in Nederland) maar ze worden ook als laboratoriumdier voor onderzoek gebruikt.
KSO's kunnen erg tam worden en zich ook echt hechten aan hun eigenaar, ze was vanaf dag 1 eigenlijk al heel tam en nieuwsgierig. Als ze me ziet bij haar hok komt ze al meteen aangerend en gaat met haar pootjes tegen het glas op staan

Genoeg tekst, tijd voor de foto's!

Hier zie je ook goed hoe ze haar staart gebruikt

Ondertussen ging ik even haar bak verschonen/opnieuw inrichten. Dan stop ik haar altijd even in een plastic bakje, waar ze het uiteraard niet mee eens is

Altijd zo nieuwsgierig

En toen mocht ze weer haar terrarium in. Meteen even het glas inspecteren

Ze mocht ook haar fleece strips weer terug (die propt ze zelf in haar kubus om in te slapen)

Koppie als ik haar roep

Even showen wat voor gevaarlijk roofdier ze is

En tot slot nog een filmpje. Ze vond het wel tijd dat ik haar eens wat lekkers ging geven