Kogelvis! (Fahaka)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Kogelvis! (Fahaka)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 00:12

Hoihoi,

Vandaag heb ik één van onze kogelvissen op de foto gezet :) Hij woont sinds vandaag bij ons en hij heeft het helaas niet erg goed gehad.

Het is een jong, 5 centimeter is hij nu ongeveer :)

Net in zijn aquarium en behoorlijk gestressd, maarja heel verschil als je van een kale bak met scherpe stenen op de bodem, waar hij gebeten werd door een cichlide, naar een bak gaat met zand, planten en 100% rust.
Afbeelding

Lekker beschut plekje opgezocht om te liggen :)
Afbeelding

Maarja het is wel een kogel, dus hij komt direct even kijken!
Afbeelding

Even mooi (en mager) zijn voor de camera :)
Afbeelding
Afbeelding

Heerlijke bende heeft hij er van gemaakt, maarja rode muggenlarven en garnaal is dan ook érg lekker!
Afbeelding

Buik vol en weer voor de camera.
Afbeelding
Afbeelding

En weer terug naar zijn hoekje :)
Afbeelding

<3

lucifertje

Re: Kogelvis! (Fahaka)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:16

Heel leuk! Ik heb heel lang van die mini kogelvisjes gehad. Gevoerd met pincet en al zodar ze genoeg voer kregen het waren echt hele slimme beesten. Totdat ik op zomervakantie ging en mijn buurvrouw ze verzorgde.. Heb er geen 1 levend aan over gehouden. Heel triest :(

Hoe groot moet je aquarium zijn voor de grote kogelvissen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 00:25

Wat jammer! De dwergen zijn idd ook hééél leuk, daar is het bij mij ook mee begonnen :j

Voor een volwassen Fahaka heb je een bak nodig van zo'n 500 liter :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:33

Hmmm dan is mijn bak toch echt iets te klein ;)
Mam had heel lief nieuwe mee genomen met daarbij een paar draken van guppen. Domme verkoper vd winkel zei dat het wel kon. Helaas hebben ook deze kogels het niet overleefd :(
Ben nog steeds aan het wachten tot die guppen het hoekje omgaan, dan kan ik opnieuw gaan babyvissen ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 00:44

Hoe groot is je aquarium? Er zijn meerdere kogelvissen die genoeg hebben aan minder liters en die toch een stuk groter worden dan de dwerg :)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 00:48

wat krijgen zulke dieren nou allemaal te eten, enne zijn ze gevaarlijk? :) :)

( giftig oid bedoel ik daarmee)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 00:57

Wij voeren Rode muggenlarven, Slakken, Mossels, Kokkels en Garnalen. Maar we hebben ook 2 soorten die vis mogen, dus die krijgen dat er ook bij :)

Kogelvissen zijn opzich niet gevaarlijk. Alleen de ingewanden zijn giftig, dus zou je ze aanraken gebeurd er niks. Alleen is het bij de grote soorten wat meer oppassen met je vingers in het aquarium houden :Y)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 01:03

wat is er dan met de grote soorten dat je dan moet oppassen, hebben die tanden dan?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 01:07

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 01:41

Wat een knappe man heb je daar :+:. T. lineatus is naast de T. mbu mijn favo kogelvis. Volwassen en mooi op kleur zijn ze echt indrukwekkend. Dat gaat helemaal goed komen bij jou.

Dat hij maar een grote sterke Fahaka mag worden :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 04:42

Wat een lieverd. Toch de hobby weer opgepakt? Vond het altijd super wat je met je andere kogelvissen hebt bereikt. En vond het zo jammer dat je ermee gestopt was.

Hier nog steeds geen kogelvis. Heb alleen plek voor een dwergje. Maar wil graag een soort die groter en ouder word. Wel een bak van 575 liter. Maar mijn vader wil zijn tropische vis niet weg doen. En zie op tegen het tanden knippen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 04:45

love_western schreef:
Wat een lieverd. Toch de hobby weer opgepakt? Vond het altijd super wat je met je andere kogelvissen hebt bereikt. En vond het zo jammer dat je ermee gestopt was.

Hier nog steeds geen kogelvis. Heb alleen plek voor een dwergje. Maar wil graag een soort die groter en ouder word. Wel een bak van 575 liter. Maar mijn vader wil zijn tropische vis niet weg doen. En zie op tegen het tanden knippen.

hoe knip je de tanden van zulke vissen dan> :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 04:48

Volgens mij met kruidnagelolie (juiste dosering, anders is je vis dood) onder narcose brengen. En dan tanden knippen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:32

Bedankt! De MBU vind ik ook helemaal geweldig. Ooit <3

Love_Western; Ja, kogelvissen zijn toch te leuk om zonder te doen :') Al ben ik in de tijd dat ik kogelloos was nog wel bezig geweest met kogelvissen, werd gevraagd te vertellen op een frans kogelvissen forum en heb nog wat mensen op weg geholpen via de mail en telefoon. M'n Cutcutia's zal ik nooit vergeten, ben zo blij met de ervaring die ik dankzij hen heb <3

Ben ook al weer bezig met een kweekpoging, hoop het nogmaals voor elkaar te krijgen, maar nou met een ander soort :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:34

Klinkt leuk, Daphne :D. Cutcutia's zijn ook tof! In mijn ogen heeft iedere kogelvis 'iets'.

Ik ben gisteren mijn ventje verloren en ben inmiddels toch wel weer op zoek naar een andere dwerg. Het liefst een herplaatser :).

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:39

Ik als leek wat kogelvissen betreft.. :+
Wat is er zo 'leuk' en 'bijzonder' aan kogelvissen houden (tov bijvoorbeeld een aquarium met meerdere vissen) ? En houd je kogelvissen alleen of met meerdere?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:42

Kogelvissen hebben elk hun eigen karakter :+:. Ze zijn ontzettend slim en erg nieuwsgierig. Sommige soorten kun je samen houden met dezelfde soort kogelvissen, sommige soorten kun je houden met bijvissen en sommige soorten kun je echt het beste maar alleen houden zonder bijvissen.

E.e.a. is ook nog afhankelijk van het individuele karakter.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:53

Daphne__ schreef:
Hoe groot is je aquarium? Er zijn meerdere kogelvissen die genoeg hebben aan minder liters en die toch een stuk groter worden dan de dwerg :)

Ik meen een liter of 100, eerst moeten de guppen overlijden :p
Mijn kogels vonden stukjes mossel ook heel erg lekker.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 00:30

Idd, dat is ook wat ik zo geweldig vind aan kogelvissen :j Denk ook dat er weinig mensen zijn die ze niet helemaal geweldig vinden als ze een kogeltje in het echt zien, daar zorgen ze wel voor :') Al is dat niet altijd positief omdat ze daardoor ook vaak bij mensen komen die helemaal niet zitten te wachten op een rover als de kogelvis. Maar als je niet weet wat voor een vis de kogelvis precies is, dan zijn ze alleen maar de lieve dikke balletjes met los van elkaar bewegende oogjes <3

Lucifertje; Oww 100 liter is voor een aantal leuke soorten kogels prima :j En je bent zo van je guppen af :+ Nee grapje hoor ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 22:45

Vandaag foto's gemaakt van een andere kogel van ons, doe die ook maar in dit topic :) Binnenkort ook even onze andere fahaka's op de foto zetten, want die zijn ook erg leuk <3

Bob! (Miurus)
Afbeelding

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:47

Die eerste foto!! Geweldig!